Alles over motorbanden Deel 7

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
1.662
30
Dank voor je reactie als kenner, en met regen geen tot weinig verschil tussen 5 en 3? En is 3 dan beter dan mpr 4 of moet ik niet het nieuwste willen en 4 opnieuw aanschaffen? Inmiddels 9000 km met de huidige gereden.
 

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
1.662
30
Ik zou gezien het geringe prijsverschil zeker voor de 5 gaan.
En ook al heb ik er nog geen bericht over gekregen, ik ga er vanuit dat ze volgende maand weer met een kortingsactie komen op o.a. de Road 5.
Maar dan heb je het over het verschil tussen 4 en 5 denk ik. En in vergelijking met Dunlop 3? Betreffende slijtage en nat weer?
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.597
566
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ah, bedoelde je het zo....
De Michelin is iets comfortabeler op slecht wegdek, en wat beter in de regen, maar de Dunlop gaat langer mee, en blijft langer goed sturen.
Het gaat er dus om wat voor jou belangrijker/prettiger is.
 

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
1.662
30
Nat weer en wegligging het belangrijkste, maar als Dunlop bijna geen verschil maakt, langer rond blijft (dus wegligging) en 14.000 meegaat i.p.v. 8.000 zoals de 5 zou ik na de mpr 4 naar Dunlop over moeten stappen. De 4 vind ik wel slijtvast trouwens, nu net over de helft met 8.500km.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.383
1.158
56
Den Haag
Nat weer en wegligging het belangrijkste, maar als Dunlop bijna geen verschil maakt, langer rond blijft (dus wegligging) en 14.000 meegaat i.p.v. 8.000 zoals de 5 zou ik na de mpr 4 naar Dunlop over moeten stappen. De 4 vind ik wel slijtvast trouwens, nu net over de helft met 8.500km.
Misschien rijd ik ook wel 8000 km met de Dunlop Roadsmart 3, dat deed ik ook met de 1 en de 2.
 

Heflin

MF'er
4 dec 2018
38
13
Haarlem
Advies gevraagd 👋

Ik wil binnenkort nieuwe banden op mijn Hond Transalp XL700V gaan leggen. Momenteel rij ik met Metzeler Tourance banden, maar ik vind het geen al te fijne band. Vooral met nat wegdek, geven ze mij niet genoeg vertrouwen. Kan komen omdat ze op beginnen te raken en/of omdat ik nog een beginnende rijder ben, dus nog niet ballen genoeg heb.

Anyway Ik rij dagelijks woon-werk verkeer en zodra het weer/agenda het toe laat, ga ik toeren. Dat betekent dat ik het alsfalt niet tot nauwelijks verlaat. Vandaar dat ik bij de Michelin Anakee 3 en de Pirelli Scorpion Trial 2 uitgekomen ben. Mede ook omdat deze banden met nat wegdek goed om weten te gaan.

Zijn hier mensen met ervaringen met deze twee banden hebben? Zo ja; dan hoor ik het graag.
 

Heflin

MF'er
4 dec 2018
38
13
Haarlem
Inmiddels de Pirelli's besteld en gaan morgen gemonteerd worden. Aangezien het mijn eerste keer met banden wisselen is, bij deze de vraag: wat raden jullie aan qua inrijden van de banden? Hoeveel kilometer en wat zijn must do's en don'ts?
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.810
138
Utrecht
Inmiddels de Pirelli's besteld en gaan morgen gemonteerd worden. Aangezien het mijn eerste keer met banden wisselen is, bij deze de vraag: wat raden jullie aan qua inrijden van de banden? Hoeveel kilometer en wat zijn must do's en don'ts?
Heel beheerst opbouwen, rekening houden met omstandigheden en voelen hoe de banden zich gedragen. Vorig jaar had ik van een set nieuwe banden op de terugweg naar huis de schaamranden achter al weggepoetst, maar dat was met warm/heet asfalt en warmgereden banden. Met dit weer zou ik dat niet doen.
 
  • Like
Waarderingen: Heflin

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
846
32
44
Wormer
Het is zo afhankelijk van de omstandigheden. Dit is na 25 km in Italië.... 35 graden en droog. De eerste paar bochten rustig aan en dan iedere bocht wat later remmen en eerder op het gas. 1371663 1371666
 
  • Like
Waarderingen: Worldbeater

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.437
639
47
Zuid-Holland
Heel beheerst opbouwen, rekening houden met omstandigheden en voelen hoe de banden zich gedragen. Vorig jaar had ik van een set nieuwe banden op de terugweg naar huis de schaamranden achter al weggepoetst, maar dat was met warm/heet asfalt en warmgereden banden. Met dit weer zou ik dat niet doen.
:^

25 km van het montagepunt en met 1 lange snelle bocht al tot de rand geruld. (225..240 km/u)
Jammer dat ik die niet een keer rechtsom mocht nemen. _O-

Met droog weer nog nooit iets gemerkt van een gladde laag.
Alleen stapvoets pas ik altijd op / haakse bochten als je net wegrijd.
Op snelheid zijn de bandjes vast wel warm en normaal te gebruiken. :P
 

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Korte update van mijn kant: na lang wikken en wegen heb ok gekozen voor Bridgestone T30 EVO deze bevallen nu na zo’n 250km uitstekend. Dank voor jullie adviezen.
 
  • Like
Waarderingen: Robinjo

Horstman

MF'er
25 mei 2014
78
36
Friesland
Afgelopen week op mijn VFR800 de vorig jaar gemonteerde ContiMotion weer af laten draaien en 2 nieuwe Dunlop Roadsmart III laten monteren. In dezelfde moeite nieuwe conische balhoofdlagers laten monteren. Op terugweg naar huis herkende ik de motor niet meer terug. Stuurt fantastisch licht en precies. Vorige keuze voor de Conti was bij nader inzien duidelijk ruk. Ik zou de Roadsmart zonder meer durven aan te raden. Meerprijs is het meer dan waard.
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.472
85
West-Vlaanderen
Afgelopen week op mijn VFR800 de vorig jaar gemonteerde ContiMotion weer af laten draaien en 2 nieuwe Dunlop Roadsmart III laten monteren. In dezelfde moeite nieuwe conische balhoofdlagers laten monteren. Op terugweg naar huis herkende ik de motor niet meer terug. Stuurt fantastisch licht en precies. Vorige keuze voor de Conti was bij nader inzien duidelijk ruk. Ik zou de Roadsmart zonder meer durven aan te raden. Meerprijs is het meer dan waard.
Die continental banden zou ik ook niet monteren, te ouderwets.
De continental road attack 3 ben ik zeer tevreden van, ze warmen snel op, veel grip in nat weer en bij goed doorrijden in droog weer geven ze voldoende feedback en meer grip dan je op de weg nodig hebt.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.437
639
47
Zuid-Holland
Afgelopen week op mijn VFR800 de vorig jaar gemonteerde ContiMotion weer af laten draaien en 2 nieuwe Dunlop Roadsmart III laten monteren. In dezelfde moeite nieuwe conische balhoofdlagers laten monteren. Op terugweg naar huis herkende ik de motor niet meer terug. Stuurt fantastisch licht en precies. Vorige keuze voor de Conti was bij nader inzien duidelijk ruk. Ik zou de Roadsmart zonder meer durven aan te raden. Meerprijs is het meer dan waard.
Verse banden en op de juiste spanning is altijd lekker. De eerste keer op de Contimotion weet ik ook nog.
Je kan ze alleen vergelijken als je wisselt tussen gelijke motorfietsen en nèt zo nieuwe banden.

Maar wel lekker als je motor weer helemaal vernieuwd aanvoelt. ;) *O*