Alles over motorbanden Deel 7

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Voor mijn Triumph st 955 moet ik nieuwe baanden bestellen, twijfel tussen Dunlop Roadsmart 2 en Dunlop Sportmax Qualifier 2. Ben een redelijk sportieve rijder die veel woon-werkverkeer en toerritten rijdt. Geen lange vakanties etc. Neig een beetje naar de roadsmart vanwege her meer allround karakter. Iemand een andere mening of serieuze alternatieven.

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
846
32
44
Wormer
Voor mijn Triumph st 955 moet ik nieuwe baanden bestellen, twijfel tussen Dunlop Roadsmart 2 en Dunlop Sportmax Qualifier 2. Ben een redelijk sportieve rijder die veel woon-werkverkeer en toerritten rijdt. Geen lange vakanties etc. Neig een beetje naar de roadsmart vanwege her meer allround karakter. Iemand een andere mening of serieuze alternatieven.
Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar de Pirelli Angel GT2 en Continental Road Attack3. Beide sport tourbanden die heel dicht tegen sportbanden aanschuren qua stuurgedrag en grip.....

• Like
Waarderingen: Kuupertje en aspeve

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.810
138
Utrecht
Ik heb onder mijn 955i RS nu Conti Roadattack3, daarvoor de Pirelli Rosso 3 en daarvoor de Metzeler M7RR, onder andere mee op circuits gereden. De Conti is voor straatgebruik de beste keus van deze 3 omdat ie snel opwarmt en ook in de kou aardig werkt. Rosso 3 stuurde iets beter, maar heeft daarvoor een klein beetje meer warmte nodig. Mijn volgende band wordt waarschijnlijk de Roadsmart 3 om uit te proberen, anders de Angel GT.

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
819
22
34
Nijmegen
Hoe ben je bij deze 2 types uitgekomen?
Vooral de qualifier 2 ben ik benieuwd naar.

Toevallig een Kicxstart uit 2006 uit de kast gevallen en doorgebladerd toen je de belastingpapieren zocht? :+

• Like
Waarderingen: lennart0r

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.385
1.159
56
Den Haag
Banden worden steeds iets beter, maar de oudere types zijn veel goedkoper. Dunlop Roadsmart 1 en 2 bevielen destijds zeer goed onder een Triumph Tiger, die door een hoog zwaartepunt met Michelin te zeer de bocht in viel.

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Banden worden steeds iets beter, maar de oudere types zijn veel goedkoper. Dunlop Roadsmart 1 en 2 bevielen destijds zeer goed onder een Triumph Tiger, die door een hoog zwaartepunt met Michelin te zeer de bocht in viel.
Uiteraard is nieuw altijd of bijna altijd wel iets beter, maar gezien de kosten en de ervaringen van andere heb ik voor de roadsmart 2 gekozen.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.385
1.159
56
Den Haag
Uiteraard is nieuw altijd of bijna altijd wel iets beter, maar gezien de kosten en de ervaringen van andere heb ik voor de roadsmart 2 gekozen.
Met mijn Tiger 1050 reed ik 8500 km met een setje, en dan waren voor- en achterband gelijktijdig versleten.

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Met mijn Tiger 1050 reed ik 8500 km met een setje, en dan waren voor- en achterband gelijktijdig versleten.
Dat is meer dan genoeg. Waarschijnlijk is ie voordat de banden versleten zijn alweer verkocht, al moet je dat maar niet tegen mijn vrouw zeggen.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
6.055
2.829
38
Heemskerk
highking.nl
Mijn Road5 voorband lijkt bij een visuele inspectie een stuk harder te slijten dan de achterband (op de ZRX).
Is dat 'normaal' bij dit type band?

Ik heb helaas geen echte ervaring met andere banden op de ZRX maar op de V-Strom gaat een PR4 voorband juist 2x zo lang mee als de achterband.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.385
1.159
56
Den Haag
Mijn Road5 voorband lijkt bij een visuele inspectie een stuk harder te slijten dan de achterband (op de ZRX).

Ik heb helaas geen echte ervaring met andere banden op de ZRX maar op de V-Strom gaat een PR4 voorband juist 2x zo lang mee als de achterband.
Ja, dat is normaal. Ik heb het ook, en ook van anderen gehoord. Het vreemdste is nog, dat ik met een PP3 voorband 10.000 km haalde, en met een Road5 slechts 8000.

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.810
138
Utrecht

Ik heb het op verschillende plekken gelezen dat de Road 5 voorband relatief snel slijt. De meeste motorrijders doen normaal gesproken veel langer met een voorband dan een achterband, dus het ligt erop dat Michelin daar een oplossing voor heeft gevonden.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
6.055
2.829
38
Heemskerk
highking.nl
Hmm, irritant. De achterband ziet er na 17 á 18K nog prima uit. De voorband kan nog wel even maar die gaat op 't oog beduidend harder achteruit.

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.597
566
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ja. Neem niet de Roadsmart 2, maar echt de Roadsmart III. Behalve dat hij veel langer meegaat blijft de achterband ook ruim 2 keer zo lang rond waardoor de stuureigenschappen minder snel achteruit gaan.
En in plaats van de stokoude Qualifier II zou ik naar de Sportsmart 2 kijken. Nu de 3 is geïntroduceerd worden deze fors goedkoper. De Sportsmarts zijn in alle opzichten (behalve mogelijk de prijs) beter dan de echt wel redelijk verouderde Qualifiers.

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Ja. Neem niet de Roadsmart 2, maar echt de Roadsmart III. Behalve dat hij veel langer meegaat blijft de achterband ook ruim 2 keer zo lang rond waardoor de stuureigenschappen minder snel achteruit gaan.
En in plaats van de stokoude Qualifier II zou ik naar de Sportsmart 2 kijken. Nu de 3 is geïntroduceerd worden deze fors goedkoper. De Sportsmarts zijn in alle opzichten (behalve mogelijk de prijs) beter dan de echt wel redelijk verouderde Qualifiers.
Oh fijn dat je reageert. Had nog niet besteld dus ga heroverwegen.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.597
566
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Maar eigenlijk had je eerst moeten besluiten of je een sportband (Qualifier/Sportsmart) of een sport/tourband (Roadsmart) wil.
Pas als je de voor- en nadelen daarvan in overweging genomen hebt kan je kiezen welke versie je daarvan zou kunnen bestellen.

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
435
724
Veghel
Maar eigenlijk had je eerst moeten besluiten of je een sportband (Qualifier/Sportsmart) of een sport/tourband (Roadsmart) wil.
Pas als je de voor- en nadelen daarvan in overweging genomen hebt kan je kiezen welke versie je daarvan zou kunnen bestellen.
Dat heb ik ondertussen gedaan alleen nog niet duidelijk hier vermeld. De sport/tourband dus. De roadsmart 3 is wel behoorlijk duur maar ja.

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.810
138
Utrecht
Ga je ook veel plezier van hebben, afgezien van het feit dat ze langer meegaan, rijdt het ook fijner als je weet dat je het nieuwste beste rubber om je wielen hebt.

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
1.662
30
Beste Allen,

Ik ben nog niet toe aan nieuwe banden maar ben al wel nieuwsgierig hoe de ervaringen zijn met de Road 5 van Michelin of Dunlop Roadsmart 3, ik heb nu MPR 4, welke bevallen. Ik hoorde iets over snellere slijtage van de 5 en dat De Roadsmart 3 daarom op nr 1 stond. Klopt dit?

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.385
1.159
56
Den Haag
Beste Allen,

Ik ben nog niet toe aan nieuwe banden maar ben al wel nieuwsgierig hoe de ervaringen zijn met de Road 5 van Michelin of Dunlop Roadsmart 3, ik heb nu MPR 4, welke bevallen. Ik hoorde iets over snellere slijtage van de 5 en dat De Roadsmart 3 daarom op nr 1 stond. Klopt dit?
In de test van Motorrad / Motoplus worden de verschillen benadrukt door middel van een puntensysteem. Duitsers houden daar van. In de tekst staat echter dat die verschillen heel klein zijn.
De genoemde slijtage van de voorband van de Road 5 kan ik bevestigen. De remproef in de regen had hier blijkbaar voorrang boven de levensduur. Er wordt ook geclaimd door Michelin dat een halfsleetse Road 5 een even lange remweg op nat wegdek heeft als een nieuwe PR4.

• Like
Waarderingen: Sergio en lennart0r

glennonimo

Die hard MF'er
26 apr 2012
358
5
angel gt 1 of 2? heb net gt 1 erop fijne band ook in de regenq weet niet of t profiel anders is tussen 1 en 2

Super Blackbird

21 jun 2004
16.597
566
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Beste Allen,

Ja, dat klopt.
Alternatief was de Pirelli Angel GT (1) die samen met de Dunlop als beste uit de test kwam. Iets minder levensduur dan de Dunlop, maar meer dan de Michelin. Even goed in de regen als de Michelin.
De Angel GT2 zou nog verbeterd moeten zijn, maar dat is nog even afwachten totdat er meer ervaringen mee zijn.