Afgebroken uitlaat tapeind, nu eens anders opgelost

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.349
222
Lunteren
Regelmatig kom je hier op het forum topics tegen over afgebroken uitlaat tapeindjes. Het ene topic nog mooier dan het andere. _O- _O-
Nu is uitboren van zo'n ding voor mij niet zo'n probleem maar het is vrij veel werk, helemaal als het tapeindje recht achter een framebuis zit want dan moet je eerst het blok een paar cm naar links of rechts schuiven. En als het tegenzit mag ie er helemaal uit. Dit moet simpeler kunnen dacht ik zo en in een aantal gevallen kan het dus ook veel simpeler.
De eerste voorwaarde is dat het tapeind niet direct op de rand van de kop afgebroken is want dat kun je niet anders dan uitboren. Er moet dus nog een stukje uitsteken, hoe meer, hoe makkelijker. In mijn voorbeeld is het tapeind op de rand van de uitlaatflens afgebroken, je krijgt er net geen moer op :
P1030287.JPG

Om deze toch te kunnen gebruiken heb ik een verlengmoer (in mijn geval M6) genomen en die over een lengte van 12mm afgedraaid tot 7,8 mm. :
P1030291.JPG

Vervolgens heb ik het gat in de uitlaatflens opgeboord naar 8mm. (is op de 1e foto al gebeurd). Dan past het afgedraaide deel van de verlengmoer er makkelijk in, er blijft genoeg vlees over en schroef je de boel zo weer vast.
P1030284.JPG

Nu ga ik zoek naar langere verlengmoeren zodat ik deze methode ook kan gebruiken als er nog 1cm tapeind uit de kop steekt.
En let verder niet op de uiterlijke staat van het blok, dit blok zit niet in een fiets.
 
En niet bij iedere motor zitten ze erin gedraaid. Dus dan is eruit draaien geen optie.

Mooie oplossing Albert. Ik heb ook bij menig bol d'or dit euvel gehad. Juist omdat ie zo achter de framebuis zit krijg je er lastig grip op. Mooi gedaan.
:}
 
Zou eens een paar dozijn van die dingen draaien... Is volgens mij wel vraag naar....vooral als je kijkt hoe vaak er hier gepost word dat er bouten afbreken..
Of zelfs met linkse draad....krijg je de rest van de bout er wellicht wel uit?
 
Zou eens een paar dozijn van die dingen draaien... Is volgens mij wel vraag naar....vooral als je kijkt hoe vaak er hier gepost word dat er bouten afbreken..
Of zelfs met linkse draad....krijg je de rest van de bout er wellicht wel uit?

Vrijdag?

Een moer met linkse draad op een tap met rechtse draad draaien...


Vrees ervoor ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan