Afgebroken stuk metaal in uitlaatdemper

YamahaWR450

Yamaha WR450F 2004
20 feb 2019
66
20
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een Yamaha WR450F bouwjaar 2004. De motor bevalt erg goed, echter is gisteren een stuk metaal in de demper van mijn uitlaat afgebroken.. Ik heb eens even ge-googled maar kan niets vinden wat lijkt op mijn probleem. Toen ik de motor kocht zat deze Higashi uitlaat al erop. Op de foto kun je zien wat er precies mis is.

Weet iemand van jullie hoe dit valt op te lossen? Kan dit worden gelast of moet er een nieuwe demper op? De demper kan niet zomaar worden opengeschroefd omdat deze met popnagels is dicht genageld.


Ik zie graag een reactie tegemoet!

Groetjes,
YamahaWR450
 

Bijlagen

  • 6376F08F-F183-4FAC-A705-CFACAB1D542C.JPG
    6376F08F-F183-4FAC-A705-CFACAB1D542C.JPG
    85,8 KB · Weergaven: 19
Bedankt voor de snelle reactie Yke!

Sorry ik ben echt een leek op dit gebied. Als ik de popnagels eruit boot, kan ik hier dan makkelijk weer nieuwe in nagelen? En wat is het afgebroken stuk metaal precies?


In afwachting op een reactie :-)
 
In dezelfde gaten gewoon weer dicht popnagelen.
Bedoel je die scheur in de eindkap of is de Db-killer er uit?
(Mn Sil-Moto dempers zien er wat anders uit)
 
Die eindkap is ook ingescheurd, geeft misschien al een indicatie over de rest van de demper.
Denk dat iedere reparatie een lapmiddeltje gaat worden.
Mocht je hem oplappen dan moet je wel gesloten popnagels gebruiken.

Zelf zou ik een nieuwe demper erop zetten á €260
 
Die eindkap is ook ingescheurd, geeft misschien al een indicatie over de rest van de demper.
Denk dat iedere reparatie een lapmiddeltje gaat worden.
Mocht je hem oplappen dan moet je wel gesloten popnagels gebruiken.

Zelf zou ik een nieuwe demper erop zetten á €260

Ik heb gelukkig ook nog de originele demper + uitlaatbocht liggen. Maar als ik deze erop zet, moet de motor dan niet opnieuw worden afgesteld? Ik heb iets gelezen dat je na het plaatsen van een andere uitlaat de motor moet laten 're-jetten'. Dit is volgens mij gebeurd toen de Higashi uitlaat erop kwam.

Is het dan niet erg als ik nu de originele uitlaat erop zet zonder de motor opnieuw te 're-jetten'?


Bedankt voor alle reacties zover!
 
Diameter van de uilaatpijp moet hetzelfde zijn cq als het een slip-on is, over elkaar passen (begin pijp demper moet over de eindpijp van de motor kunnen schuiven).
Kans is (heel) groot dat het past.
 
Ik wil best wat geld uitgeven om er een nieuwe demper op te zetten. Ik heb bijvoorbeeld de onderstaande gezien;
Uitlaat Higashi Yamaha WR 450 F 2003-2006

Zou deze op mijn huidige uitlaatbocht passen (gezien het feit dat deze ook van Higashi is, enkel een paar jaartjes ouder)?
Als je de diameter van de voorbocht opmeet kan je het aan Bolski vragen.
Waarschijnlijk is het de standaard voorbocht dus zal het wel passen.
 
Waar gebruik je de motor voor. Als je offroad gaat wordt de demper toch snel weer lelijk en zo ik voor de relatief oude motor geen nieuwe demper kopen maar gewoon de oude originele demper er terug op zetten. Of deze repareren, dus uitboren, lassen en nieuwe popnagels erin.
Meestal doen ze bij een aftermarket uitlaat enkel de hoofdsproeier een paar maatjes groter. Dus dan is het enkel werkplaatshandboek downloaden, kijken wat voor sproeiers erin horen standaard, daarna je carburateur eraf halen, kijken welke sproeiers jij er in hebt zitten en zo nodig de standaard erin zetten (deze worden bij bijna elke motorzaak wel verkocht en anders bij frankmx).Dan heb je een mooi vertrekpunt voor je settings, en als je niet alles van je motor vraagt voldoet die ook prima.
Voordeel van originele uitlaat is waarschijnlijk dat deze minder lawaai maakt en je dus minder opvalt mocht je offroad gaan.
 
Waar gebruik je de motor voor. Als je offroad gaat wordt de demper toch snel weer lelijk en zo ik voor de relatief oude motor geen nieuwe demper kopen maar gewoon de oude originele demper er terug op zetten. Of deze repareren, dus uitboren, lassen en nieuwe popnagels erin.
Meestal doen ze bij een aftermarket uitlaat enkel de hoofdsproeier een paar maatjes groter. Dus dan is het enkel werkplaatshandboek downloaden, kijken wat voor sproeiers erin horen standaard, daarna je carburateur eraf halen, kijken welke sproeiers jij er in hebt zitten en zo nodig de standaard erin zetten (deze worden bij bijna elke motorzaak wel verkocht en anders bij frankmx).Dan heb je een mooi vertrekpunt voor je settings, en als je niet alles van je motor vraagt voldoet die ook prima.
Voordeel van originele uitlaat is waarschijnlijk dat deze minder lawaai maakt en je dus minder opvalt mocht je offroad gaan.

De motor wordt hoofdzakelijk op de openbare weg gereden. Af en toe wel eens een stukje off-road, maar niets intensiefs.

Is het erg als ik de huidige hoofdsproeier (mits deze destijds überhaupt is vervangen) erin laat zitten wanneer ik de originele uitlaat er weer op zet?


Ik hoor het graag :-)
 
De motor wordt hoofdzakelijk op de openbare weg gereden. Af en toe wel eens een stukje off-road, maar niets intensiefs.

Is het erg als ik de huidige hoofdsproeier (mits deze destijds überhaupt is vervangen) erin laat zitten wanneer ik de originele uitlaat er weer op zet?

Ik hoor het graag :-)
Dan staat de motor heeel waarschijnlijk een stukje rijker afgesteld.
Maar er komt niet zo snel motorschade van dan andersom, een vervangingsuitlaat monteren en niets aanpassen.
De kans dat er überhaupt wat gebeurt is bij normaal gebruik al klein.

De originele uitlaat is waarschijnlijk wel een stukje zwaarder en minder stoer qua uitlaatgeluid. O-)

Je kan ook een run doen op een vermogensbank in de buurt ter controle.
Die kunnen eventueel ook je afstelling/sproeier aanpassen.

Zoiets als www.tovami.com
 
Dan staat de motor heeel waarschijnlijk een stukje rijker afgesteld.
Maar er komt niet zo snel motorschade van dan andersom, een vervangingsuitlaat monteren en niets aanpassen.
De kans dat er überhaupt wat gebeurt is bij normaal gebruik al klein.

De originele uitlaat is waarschijnlijk wel een stukje zwaarder en minder stoer qua uitlaatgeluid. O-)

Je kan ook een run doen op een vermogensbank in de buurt ter controle.
Die kunnen eventueel ook je afstelling/sproeier aanpassen.

Zoiets als www.tovami.com

Als ik de papiertjes mag geloven zou de motor met de huidige uitlaat ongeveer 58pk moeten leveren, dit is wel al van een aantal jaren geleden. Hoe veel pk's zullen er ongeveer overblijven na het monteren van de originele uitlaat denken jullie? :)
 
Als ik de papiertjes mag geloven zou de motor met de huidige uitlaat ongeveer 58pk moeten leveren, dit is wel al van een aantal jaren geleden. Hoe veel pk's zullen er ongeveer overblijven na het monteren van de originele uitlaat denken jullie? :)
Dat hangt van meer factoren af, de WR450 moet ook regelmatig onderhoud hebben en de zuiger lijkt mij ook wat korter mee te gaan.
Even korte actie: When to replace Wr450f piston and rings?!

In de Motoplus twee jaar geleden zag je amper verschil tussen het vermogen van vervangingsuitlaten en de originele.
Negen van de tien leverden zelfs vermogen in. :+

Dat zal bij deze wellicht wel een paar +vervanging/-origineel pktjes kunnen schelen.
Toch even langs de vermogensbank voor een testje. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan