Advies voor een beginner!

VluggeJapiee

MF'er
8 feb 2019
220
27
Heyyy,

ik zou graag jullie mening/advies willen vragen!

Sinds een maandje in het bezit van een motorrijbewijs, gereden op een honda cb650f tijdens lessen en nu zelf aan het kijken!

Mijn eerste gedachte en onderzoek ging naar de volgende modellen:

Suzuki GSX-S1000F
Honda CB1000R
Kawasaki Z1000 (eventueel SX)

Die modellen leken mij gepast aangezien ik een wat meer comfort ingestelde motor wil, ik weet dan zijn dit niet de beste modellen, maar ze zouden onder de sport/toer/naked moeten vallen en die aspecten combineren.

Echter leek mij en mijn mede motorrijders om mij heen het misschien niet heel verstandig om op een 1000cc te beginnen.. echter ben ik geen thrillseeker en weet mij dus echt wel in te houden.

Toch rekening houdend met dat gegeven en wat ik op diverse fora's lees is mijn interesse uitgebreid naar de volgende modellen:

Yamaha MT09 en de Yamaha Tracer 900..

Voor mij belangrijk, ben 1,97m en tegen de 100 kg! Ik wil graag comfortabel zitten, toch een redelijke sportieve motor hebben maar een die wel lekker stuurt en die mij de nodige ervaring kan bijbrengen. Het liefst met een schermpje voor de blokkering van de wind.

Wensen:

ABS
Schermpje (tegen de wind vanwege woon-werk) geen mega scherm
liefst onder de 7,5k
Indien mogelijk koffers/mogelijkheid tot


Nu is mij verteld dat een 1 en 2 (vooral 1) cilinder nogal bokt bij het loslaten van de gashendel (bijv bij rotondes, stoplichten enz enz) omdat hij dan heel erg afremt op de motor..

Hebben jullie nog ideeën/tips waar ik wat mee kan of misschien een model waar ik nou zou moeten kijken ?

Mijn weekenden staan mits het weer het toelaat in het teken van rondkijken en proefrijden (helaas nog niet kunnen doen omdat de motorzaken het liever niet willen vanwege de pekel) Maar was benieuwd of jullie mij misschien wat meer konden vertellen!

Mvg,

VJ
 
Je hoeft niet perse onder 1000cc.
Een scherm kun je ook zelf monteren, diverse merken bieden hogere schermen aan.
De mogelijkheid voor koffers, ook weer, diverse merken.
 
Ik denk wel dat voor jou de Tracer 09 wel ideaal zal zijn. Bakken power, leuk blokje, toerscherm, en ook lekker hoog voor je 1m97! (zou ook comfortabel zitten omdat het een allroad is)
Maar inderdaad zoals je zelf aanhaalt: proefrijden!
 
Ik heb zelf gekozen voor een BMW S1000r naked na het behalen van mijn rijbewijs afgelopen december. Ben net zoals jij wezen rondkijken op de fora en heb op verschillende motoren proef gereden. Uiteindelijk vond ik de BMW zelf het lekkerste sturen. Het bokken bij rotondes heb ik nu ook zo af en toe met de 4 cilinder als ik t gas loslaat. Gewoon lekker gaan proefrijden op de verschillende machines en zelf uiteindelijk je oordeel vellen over welke machine je wilt hebben. Ik heb ook een iets verhoogd schermpje op de motor, op de snelweg heeft deze tot 125km/h het effect dat je iets meer uit de wind zit. Het blijft natuurlijk een naked waardoor je sowieso meer last van de wind gaat hebben. Succes met de zoektocht in ieder geval!
 
Niet elke 1000cc is hetzelfde. Mijn 600 cc thundercat rijdt een behoorlijk stuk giftiger en lastiger dan de R1150RT van mijn vader. Ik denk alleen wel dat het lijstje wat je hier opnoemt in de categorie sportief valt en daarom lijkt me de 1000cc misschien niet de beste keuze.

Overigens klinkt voor mij ABS, schermpje en koffers al gauw als een deauville, of een tourbmw. Kijk ook eens die richting op.

Daarnaast zie ik redelijk nieuwe modellen langs komen. Er is al veel over gezegd, maar een beginnend bestuurder raad ik nooit een hagelnieuwe motor aan. Ga eens kijken in de categorie tot 3000 of 4000 euro. Dan komt er al behoorlijk leuk spul langs. En als je dan het verkeerde koopt is de schade niet zo groot.

Het bokken van motoren bij gas loslaten valt echt wel mee. Ik vind de 2 cilinders waar ik mee gereden heb fijne motoren die makkelijk rijden (mijn eerste was een 2 cilinder). Alles remt harder af dan een auto, omdat je minder gewicht hebt. Zelfs 1 cilinders kunnen makkelijk rijden. Hoe hard iets afremt ben je vaak binnen een dag aan gewend. Ik zou dat geen criterium laten zijn om een motor te laten staan.
 
Daarnaast zie ik redelijk nieuwe modellen langs komen. Er is al veel over gezegd, maar een beginnend bestuurder raad ik nooit een hagelnieuwe motor aan. Ga eens kijken in de categorie tot 3000 of 4000 euro.

Heb ik ook al een beetje zitten kijken indd, echter staat er dan al vaak boven de 35k aan km's op en zit er geen ABS op.. Zou je adviseren wel ABS te nemen en kwa KM's ?
 
Heb ik ook al een beetje zitten kijken indd, echter staat er dan al vaak boven de 35k aan km's op en zit er geen ABS op.. Zou je adviseren wel ABS te nemen en kwa KM's ?

Dan zoek je verkeerd. Tevens zou ik me niet zo blindstaren op een kilometerstand. Mits goed onderhouden moet dit geen probleem zijn. ABS is een must in mijn ogen.
 
Ik heb zelf gekozen voor een BMW S1000r naked na het behalen van mijn rijbewijs afgelopen december. Ben net zoals jij wezen rondkijken op de fora en heb op verschillende motoren proef gereden. Uiteindelijk vond ik de BMW zelf het lekkerste sturen.

dit is wel een vrij duur fietsje toch ?
 
1000cc te veel? ach... vaak bu'j te bange. Het verstand zit in je rechterhand. En de dosering ook. :+
 
Niet elke 1000cc is hetzelfde. Mijn 600 cc thundercat rijdt een behoorlijk stuk giftiger en lastiger dan de R1150RT van mijn vader. Ik denk alleen wel dat het lijstje wat je hier opnoemt in de categorie sportief valt en daarom lijkt me de 1000cc misschien niet de beste keuze.

Overigens klinkt voor mij ABS, schermpje en koffers al gauw als een deauville, of een tourbmw. Kijk ook eens die richting op.

Daarnaast zie ik redelijk nieuwe modellen langs komen. Er is al veel over gezegd, maar een beginnend bestuurder raad ik nooit een hagelnieuwe motor aan. Ga eens kijken in de categorie tot 3000 of 4000 euro. Dan komt er al behoorlijk leuk spul langs. En als je dan het verkeerde koopt is de schade niet zo groot.

zoiets?: Honda - Cbf 1000 A
 
Heb ik ook al een beetje zitten kijken indd, echter staat er dan al vaak boven de 35k aan km's op en zit er geen ABS op.. Zou je adviseren wel ABS te nemen en kwa KM's ?
Kwa kilometers.. vergelijk het met hetzelfde type. De BMW K100 kan makkelijk 100.000km lopen, terwijl een supersport dan allang op is.

Ik heb zelf nooit met ABS gereden. Gelukkig daardoor nooit gaan liggen. Ik vind die optie het geld niet waard. Ook vallen heel veel leuke modellen af als je per se ABS wilt hebben.

Honda - Nt 700 V Deauville Abs
Zoiets kan prima. Genoeg koffers, 2 cilinder, windschermpje.

Honda - Cbf 600 S Abs
Honda - Cbf 600 S Abs
Dit zijn ook leuke modellen, stukje sportiever dan een deauville. Met ABS.
 
Kwa kilometers.. vergelijk het met hetzelfde type. De BMW K100 kan makkelijk 100.000km lopen, terwijl een supersport dan allang op is.

Ik heb zelf nooit met ABS gereden. Gelukkig daardoor nooit gaan liggen. Ik vind die optie het geld niet waard. Ook vallen heel veel leuke modellen af als je per se ABS wilt hebben.

Honda - Nt 700 V Deauville Abs
Zoiets kan prima. Genoeg koffers, 2 cilinder, windschermpje.

Honda - Cbf 600 S Abs
Honda - Cbf 600 S Abs
Dit zijn ook leuke modellen, stukje sportiever dan een deauville. Met ABS.


en kwa bouwjaar, ik keek voorheen niet onder de 2006-2008 zeg maar.. Is het prima te doen om modellen ouder dan dat als beginnersmotor te kiezen ?
 
en kwa bouwjaar, ik keek voorheen niet onder de 2006-2008 zeg maar.. Is het prima te doen om modellen ouder dan dat als beginnersmotor te kiezen ?
Mijn beginnersmotor werd 25 jaar in het weekend dat ik hem kocht. Mijn thundercat komt uit 2001 en die wordt hoogstwaarschijnlijk binnenkort vervangen met een GPX750 uit 1988.

Alles staat of valt met hoe er mee om in gegaan. Een binnenslaper die netjes zijn onderhoudt krijgt van 25jaar doet het waarschijnlijk beter dan een verwaarloosde motor van 5 jaar oud.
 
Een wat nieuwere motor heeft ook wel voordelen, juist voor een beginner: ik zou altijd gaan voor een motor die naast ABS ook tractiecontrole heeft. Voor de schade maakt het dan natuurlijk niet veel meer uit of het een jonge tweedehands motor was of een nieuwe, de kosten van reparatie zullen hetzelfde zijn. En waarom zou je hem überhaupt op zijn kant leggen, dat staat (letterlijk) haaks op het concept van motorrijden. Het heeft wel wat om te beginnen met een hagelnieuwe motor en daar zelf de eerste kilometers op te zetten. Kan je hem mooi rustig inrijden om er aan te wennen.

MT09 is trouwens niet echt een beginnersfiets, door z'n giftige karakter.
 
Kwa kilometers.. vergelijk het met hetzelfde type. De BMW K100 kan makkelijk 100.000km lopen, terwijl een supersport dan allang op is.

Wat een onzin...… alles staat of valt bij onderhoud. Ik heb genoeg supersports in onderhoud met meer dan 100.000 km op de teller, die gewoon regelmatig voor onderhoud komen en probleemlozer zijn dan de gemiddelde K75/100/1100.

Maar even terugkomend op de vraag van TS...… proefrijden is de enige manier om uit te vinden wat voor jou wel of niet werkt. De zo geprezen all roads zijn voor mij een drama om op te rijden omdat ik dan gegarandeerd last krijg van mijn rug, net als op de meeste toer modellen.

Een betrouwbare, veilige (en ook wat saaie...…:X) keus is een Honda CBF1000. Verstelbaar zadel en stuur, ABS, vaak met koffers en voorzien van een soepel motorblok.
 
Laatst bewerkt:
Een wat nieuwere motor heeft ook wel voordelen, juist voor een beginner: ik zou altijd gaan voor een motor die naast ABS ook tractiecontrole heeft. Voor de schade maakt het dan natuurlijk niet veel meer uit of het een jonge tweedehands motor was of een nieuwe, de kosten van reparatie zullen hetzelfde zijn. En waarom zou je hem überhaupt op zijn kant leggen, dat staat (letterlijk) haaks op het concept van motorrijden. Het heeft wel wat om te beginnen met een hagelnieuwe motor en daar zelf de eerste kilometers op te zetten. Kan je hem mooi rustig inrijden om er aan te wennen.

MT09 is trouwens niet echt een beginnersfiets, door z'n giftige karakter.

Motoren met tractiecontrole zijn op 1 hand te tellen en duur dus dat gaat niet op heb ik het idee. MT09 is prima te rijden hoor, de MT09 Tracer is echt een hele fijne motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan