Advies van kenners gezocht (aanschaf allroad)!

Grüß Gott!

Na enkele maanden te hebben meegelezen, toch besloten als kakelverse nieuwe gebruiker dit topic te openen. Hopelijk kunnen de kenners hier me helpen bij de keuze voor een motor.

Ik ben momenteel nog lessende in het mooie Stuttgart, naar verwachting (lees: op hoop van zegen) zal het papiertje ergens dit voorjaar in m'n bezit zijn. De reden dat ik heb gekozen voor m'n motorrijbewijs is omdat ik reizen die ik momenteel nog met de auto/vliegtuig doe, graag met de motor zou willen maken; richting Balkan, Spanje, Scandinavië en wanneer ik wat geoefender ben Marokko, Turkije, etc.

Mijn grote voorkeur gaat in alle opzichten uit naar Enduro-achtige motoren. De Ténére staat hoog bovenaan het lijstje, maar ook een Yamaha XT660, BMW F650 GS, Africa Twin of Honda Transalp zijn het overwegen zeker waard. Nieuwe motoren (KTM 690 Enduro R, bijvoorbeeld) gaan ver boven het budget, ik denk niet dat op dit moment een motor van na de millenniumwissel haalbaar is.

Ik ben een jonge vrouw van iets meer dan 1.75 meter, weeg zo tussen de 55 en 60 kilo. Ik wil (natuurlijk) eigenlijk een motor die alles combineert, maar moet hier logischerwijze waarschijnlijk enige concessies doen.
Op de snelweg moet het ding uit de voeten kunnen, bij voorkeur ook boven de 150 km/h niet gaan rammelen of wobbelen, maar een stukje zandpad dient ook geen probleem te zijn. Het devies is; hoe sneller, hoe beter (want: leuk), maar plankgassen is zeker niet het doel, het gaat me er vooral om dat de motor geschikt is voor de lange afstand, comfort speelt dus zeker een rol.
De Ténére en Africa Twin zijn mogelijk niet perse de beste keuze, gezien het feit dat ze zo hoog zijn (naar mijn idee eerder geschikt voor personen die minstens 1.85 meter meten).

Mogelijk heb ik nog enkele modellen over het hoofd gezien die in bovenstaand rijtje passen (allround/Dakar-achtige fietsen): Ik hoor het erg graag. Alle tips, tricks en opbouwende kritiek zijn zeer welkom. Ik heb in feite bitter weinig verstand van motorfietsen, zoals best uit bovenstaand verhaal zou kunnen blijken, dus hoor graag meningen van mensen die er wat van weten.

Groeten,
Judith
 
Na je verhaal gelezen te hebben en de modellen die je noemt zou ik je aanraden met het gele driehoekje bovenin het scherm te vragen of ze de titel willen aanpassen en van Enduro , All-Road willen maken.

Met al die plannen die je hebt zou ik als eerste gaan proefrijden op een zo nieuw mogelijke transalp.

Een eencilinder gaat je niet hard genoeg voor op de snelweg en van de 2 cilinders is de transalp qua formaat nog wel te behapstukken.

Nou gaan mensen roepen dat dat ding kei saai is, maar dat heb ik liever dan met pech in balkan staan bijv.


succes :)
 
Laatst bewerkt:
Hoewel de motoren die je noemt in Duitsland ook wel Reise Enduro's genoemd worden is de meer gangbare term in NL all-road. Dat dekt de lading prima, deze motoren zijn geschikt voor alle types weg, van snelweg tot onverharde weg.

Voor het echte onverharde (off road) zijn er beter geschikte modellen. Met een Enduro motor wordt meestal zo'n hard core offroad motor bedoelt.

Zithoogte is vaak wel wat aan te passen, maar je moet bij de meesten niet verwachten met twee voeten plat op de grond te kunnen. Voor lange afstanden en zeker de hogere kruissnelheden zijn de dikkere (750 cc+) twee- en driecilinder blokken beter geschikt dan de kleinere ééncilinders. De kleinere 2 cilinders (transalp, kle500) zitten er zo'n beetje tussenin.

Het belangrijkste is het poppetje dat erop zit (kunde, lef, doorzetten op lange etappes). Dan de motor, dan de banden en dergelijk. DR650, XT600 zijn ook leuke motoren. Is je budget wat ruimer dan is de nieuwere F650 GS een leuk ding. In tegenstelling tot de oudere 650 ééncilinder is dat een tweepitter en bovendien zet BMW je op het verkeerde been, hij heeft net als de F800 serie een cilinderinhoud van 800 cc.
 
Met al die plannen die je hebt zou ik als eerste gaan proefrijden op een zo nieuw mogelijke transalp.
Goed ding hoor. De 600 is al wat ouder, de 650 heb ik nooit gereden, de 700 is de jongste, ik vond 'm prima rijden, met abs te krijgen en hoeft de kop niet te kosten http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/honda-xl700v-transalp-kastl/200513684.html

Gut, zelfs een NC700X is behoorlijk betaalbaar
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/honda-nc-700sa-topzustand-rheinböllen/201594251.html
 
Laatst bewerkt:
...
Het belangrijkste is het poppetje dat erop zit (kunde, lef, doorzetten op lange etappes). Dan de motor, dan de banden en dergelijk. DR650, XT600 zijn ook leuke motoren. Is je budget wat ruimer dan is de nieuwere F650 GS een leuk ding. In tegenstelling tot de oudere 650 ééncilinder is dat een tweepitter en bovendien zet BMW je op het verkeerde been, hij heeft net als de F800 serie een cilinderinhoud van 800 cc.

Kleine kanttekening, de F650GS heeft pas vanaf 2008 oid de 800cc twin, daarvoor gewoon het (rotax?) 650cc eencilinderblok. En voor 2000 heet dat ding de f650 funduro.

Als je ook met relatief hoge snelheden op de snelweg wilt, is de transalp een goede kandidaat voor een vriendelijk budget. Iets langzamer: f650gs eenpitter, of een KLE500 is misschien ook nog wat, maar die heeft wel een best kleine tank. Eventueel is een XT600 of xt660 wel leuk maar dan wel zelf een schermpje er op zetten voor de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging: Tankinhoud en verbruik zijn natuurlijk ook zaken waar ik rekening mee dien te houden.

Ter verduidelijking: Het budget is niet al te groot, zeg een euro of 2000, absolute max 3000. Trans Alp'en zijn overigens in vergelijking tot XT660's en Ténéres nogal schaars hier in Deutschland, lijkt het. M'n vader (rijdt sinds 42 jaar motor, op dit moment een BMW R12000 GS) vindt dat ik voornamelijk af moet gaan op betrouwbaarheid, en me niet moet laten leiden door de keuze voor een uiterlijk (daar heeft 'ie natuurlijk misschien wel een beetje gelijk in), hij ziet het natuurlijk al helemaal gebeuren dat ik ergens in een van God verlaten oord in Bulgarije aan de kant van de weg sta te grienen :) ..
 
Laatst bewerkt:
Ter verduidelijking: Het budget is niet al te groot, zeg een euro of 2000, absolute max 3000.
Dan zou ik persoonlijk uitgaan van 2000 en die 1000 die over is gebruiken om die -per definitie oudere- motor op te knappen en waar nodig onderdelen vervangen door nieuw (stahlflex remleidingen, nieuw schokdemper enz).

Voor het meeste werk heb je trouwens niet specifiek een allroad nodig, ook met een gewone wegmotor kom je héél ver. En met een lichtere motor (in kg's niet noodzakelijk cc's) kom je makkelijker ver dan met een zware. Zelfs in Oost-Europa worden de wegen in snel tempo geasfalteerd en kom je met een lichte toermotor of een leuke naked (al dan niet met schermpje) net zo makkelijk van A naar B als met een allroad.
 
XT660 / Teneres kun je rustig vergeten, ten eerste vanwege het budget maar voor al omdat 150km/h niet fijn is met die dingen.

Is een yamaha TDM niks voor je? Of anders misschien een Fazer. Daarmee kun je je zowel op de Balkan als op de Autobahn prima mee uit de voeten. Ook een zandpad / gravelweg zijn echt geen probleem met die dingen. Je kunt er voor zo'n trip altijd nog wat grovere banden om laten leggen; anakee of heidenau k60 om maar wat te noemen.
Als je dan meer ervaring hebt en echt in Marokko het zand in wil kun je altijd nog een xt660 of F800GS of iets soortgelijks kopen.
 
De voorloper van de F650 gs is de F650 Funduro.
Die is binnen je budget en dan heb je nog geld over voor het aanpassen van je vering en stalen remleidingen.
Dan heb je een motor die doet wat jij van plan bent.
Super betrouwbare Rotax 1-cilinder motorblok.
 
Dan heb je een motor die doet wat jij van plan bent.
Super betrouwbare Rotax 1-cilinder motorblok.

Zoals al gezegd door anderen; met een 1-pitter is het geen pretje op de snelweg, laat staan met zulke afstanden. Minimaal twee cilinders. Er zijn al wat mooie voorbeelden langsgekomen. 1-pitters echt laten staan als het om lange stukken snelweg gaat.
 
Een 600 transalp is ook geen ding om 150 mee te rijden hoor. Als je dat soort kruissnelheden wil rijden komen toch de wat grotere allroads in beeld of een meer toergerichte fiets.
 
Zoals al gezegd door anderen; met een 1-pitter is het geen pretje op de snelweg, laat staan met zulke afstanden. Minimaal twee cilinders. Er zijn al wat mooie voorbeelden langsgekomen. 1-pitters echt laten staan als het om lange stukken snelweg gaat.

Die van mij doet het prima op de snelweg. Met 2 personen continu 140 zonder moeite.
Tuurlijk zijn de binnenwegen een feest om te rijden en past dat beter bij een 1 pitter, maar ik zou er geen moeite mee hebben om op wereldreis te gaan op mijn Funduro.
Bij toeval kwam hij op mijn pad maar ben er dik tevreden mee zelfs met mijn lengte van 192cm.
 
Kenner van 1 pitter: niet leuk op snelweg, wel leuk bij binnenbaantjes.
Wel heeft mijn XF al met de vorige eigenaar Turkije en Oekraïne gezien, dus het is wel mogelijk.
Voor langere afstanden zou ik een andere tandwielverhouding aanraden.
 
Laatst bewerkt:
kawasaki versys, geen allroad maar zeker wel geschikt voor de langere reizen denk ik. En een keer een onverhard paadje kan best, dat ligt vooral aan je banden keuze.
 
Die van mij doet het prima op de snelweg. Met 2 personen continu 140 zonder moeite.
Tuurlijk zijn de binnenwegen een feest om te rijden en past dat beter bij een 1 pitter, maar ik zou er geen moeite mee hebben om op wereldreis te gaan op mijn Funduro.
Bij toeval kwam hij op mijn pad maar ben er dik tevreden mee zelfs met mijn lengte van 192cm.

Dit kan ik beamen, hoewel ik nog niet met duo op de snelweg ben geweest is een constante snelheid van 140 absoluut geen probleem. De dag dat ik hem ging halen had ik flinke tegenwind en nog 140 op de klok zonder sputteren, wobbelen of anderszins moeilijk doen. Ik had ook nog wel ruimte over op het gas naar mijn idee.

Met mijn 1,79 kan hier ook makkelijk op komen terwijl ik totaal niet lenig ben. De zithoogte is bij mij daarom ook van belang geweest met kiezen. Ik kan bijna met twee voeten plat op de grond (dus stoppen is geen probleem :+ )
 
Je geeft zelf al aan bitter weinig verstand van motorfietsen te hebben, van sleutelen aan motorfietsen zal je dan nog minder verstand hebben.

Advies is wegblijven bij oude meuk en een minder oude kopen bij een motorzaak.

Beste adviezen zijn al gegeven:
- Transalp 700
- 650GS vanaf bouwjaar 2008 (800cc 2-pitter)
 
Kenner van 1 pitter: niet leuk op snelweg, wel leuk bij binnenbaantjes.
Wel heeft mijn XF al met de vorige eigenaar Turkije en Oekraïne gezien, dus het is wel mogelijk.
Voor langere afstanden zou ik een andere tandwielverhouding aanraden.
1-pitter is ook leuk op de snelweg hoor... :)
Mijn DR800BIG vermaakt zich prima op de snelweg... :P
 
Wil je veel snelweg comfortabel kunnen doen met 150 moet je een toerfiets kopen.

Wil je een leuke motor op zandpaden, koop dan een wat kleinere éénpitter.

Er zijn een paar motoren zoals de super tenere of africa twin die wel aan je wensen zouden voldoen, maar die zijn dan weer te hoog. Je zou kunnen kijken hoe een verlaagde versie hiervan zit maar waarschijnlijk is het niet haalbaar (al is 1.75 al langer dan de gemiddelde jappanner dus je hebt kans dat het nog wel gaat passen)

Op zich is een zandpad ook te doen op een toerfiets, en de snelweg ook wel te bezeilen met een éénpitter of kleine cc twin. Maar een motor die geschikt is voor alle doeleinden zal altijd een compromis zijn.

Je zou ook je reisroutes aan kunnen passen op je motor. Met een toerfiets kun je veel kilometers maken in korte tijd door flinke stukken snelweg te overbruggen. Met een lichtere motor is het misschien leuker om de tijd te nemen en binnendoor richting je vakantiebestemming af te reizen.


Ik ben zelf lang genoeg voor de super tenere (1.93) maar als ik minder met duo op de snelweg zou rijden zou ik een 500-600cc éénpitter willen, omdat de super toch wel wat zwaar is voor offroad. Ik heb dan weer geen behoefte aan 150 km/u kruissnelheden, met 120 kom je er ook.
 
Hier: bestuurder ook 1,75m en 55 kg, motor een BMW F650 Strada.
Ik rij regelmatig een toerritje maar eigenlijk heb ik een motor voor het woonwerk-verkeer.
In mijn geval 35km snelweg heen en 35 terug, met wat Stad en dorp erbij.

Het klopt helemaal, een F650 is niet de ideale snelwegmotor, maar aangezien mijn kapotte schouder geen grote fiets meer aankan, de zithouding dus ook erg belangrijk is en ik toch al niet van jakkeren hou is het voor mij wel een ideale motorfiets. Comfortabel, wendbaar, fun to ride en met 125km/h kom ik er ook wel. Misschien stap ik ooit nog op een R850R ofzo maar voorlopig is dit eigenlijk wel prima allemaal.

Als je echt langere stukken snelweg op hogere snelheden wilt doen, dan is een eenpitter gewoon niet genoeg. Als ik het verhaal van TS nog eens lees dan denk ik inderdaad ook richting een Transalp: genoeg power, comfort en ruimte, een betrouwbaar en bewezen stuk techniek. En het ziet er gewoon goed uit. Ook niet onbelangrijk: genoeg nette tweedehandsen voor een goede prijs te krijgen.

Lekker veel motorzaken bezoeken, op motoren gaan zitten en passen, af en toe een proefrit...
mooi man! ;)
 
Zelf 175cm en een africa twin gehad, fantastische motor, ook gravel gereden, maar.........
Voor jouw zal deze te groot zijn, was hij voor mij ook, maar ik ben nogal eigenwijs aangelegd :-)
Helemaal voor allroad ritten was hij te groot en te zwaar.

Transalp zou een goed alternatief zijn, of een F650, succes met je zoektocht,

En als ze in DE nauwlijks te vinden zijn, hier in NL zat, koop je toch gewoon hier, is een mooi groot europa
 
Terug
Bovenaan Onderaan