Advies gevraagd: Nieuw setje banden voor CBR600F (97) vooral korte (stads)ritten in alle weersomstandigheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maffie

Rookie
8 jul 2015
11
0
Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn CBR600 F (97) op zoek naar een nieuw setje banden, maar raak door alle info een beetje het overzicht kwijt.
Dit is mijn motor "voor er bij" en met name bedoeld voor de herfst/winter (andere minder mooie dagen), maar ik wil er ook zomers mee weg kunnen. Ik rij hiermee vooral korte (stad)ritjes van 15-50km (met af en toe een uitschieter).
Doordat de bandenfabrikanten met allemaal (verschillende) technische termen slingeren is het toch lastiger als gedacht.
Tot nu toe lees ik regelmatig dat een compound met silica in de band er voor zorgt dat hij snel op temperatuur komt, dus ik denk dat dit voor mij ideaal zou zijn.
Maar kan ik nu beter voor sport of sport/tour banden kiezen?
Adviezen zijn meer dan welkom!
Dank jullie wel!


aanvulling:
Aan de hand van verhalen/reviews die ik op internet lees spreken de Bridgestone battlax T31 banden mij wel aan. Het enige wat mij bij deze aan het twijfelen brengt is dat al die testdagen in spanje of marocco worden gedaan, waar het "toevallig" droog & warm was. Terwijl ik denk, als je er van overtuigd bent dat je een goede band hebt ontwikkeld voor minder mooie omstandigheden, dan zou toch overtuigender overkomen als je die testdagen ergens anders zou organiseren?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook zo een, voor precies dezelfde doeleinden zo te zien. Voor mij is het Michelin Pilot Road 3. (4 kan er geloof ik niet onder met de standaard velgen.) Bevalt mij prima, gaan lekker lang mee, voelt vertrouwd (maar ik rijd ook al heel lang op MPR), en geen problemen met grip in wat voor weersomstandigheden dan ook, behalve bij een pak sneeuw natuurlijk, maar ook dan houden ze zich eigenlijk nog steeds prima.

Uiteindelijk is merk/type banden natuurlijk deels een persoonlijke keus, en zo'n topic als dit riskeert uit te monden in een lange lijst van iedereen z'n eigen banden. Maar over de keuze sport vs. sport-tour is wel wat te zeggen. Als je stadsrijdt als ik, oftewel je gebruikt 'm als veredelde bromfiets in de spits als je toch nergens echt wat van het beestje vraagt, lijkt me sport/tour beter geschikt dan sport, enkel omdat ze meestal wat slijtvaster zijn. Dat gaat dan misschien wel voor een paar procent ten koste van de handling, maar daar hebben we dat ouwe pekelbrik niet voor, toch? :)

Ze zeggen ook dat sport-tour in het nat (iets?) beter grip geeft, maar ik denk dat ook dat verwaarloosbaar is bij Nederlands stadsgebruik. Wat er glad is in de stad, zeker bij nattigheid en kou, is is toch wel glad (tramrails, putdeksels, witte en zwarte strepen, afval op de weg, oliesporen etc.) en verder ga je er toch niet plat mee door de bocht in de stad of zo.
 
Wij hebben de T31 in de stromende regen “mogen” ervaren en dat in warme en minder warme omstandigheden.
Dit geluk hadden we ook al met zijn voorganger de T30evo. En dat op een fireblade uit 2005, een GSR600 , een CB1000R en een GSR750. Vooropgesteld dat wij nooit proberen een knie aan de grond te krijgen is het ons wel gelukt om met vertrouwen in de band normaal door te rijden.
 
lees vooral niet alle marketing bullsjit en laat je locale dealer/bandenboer een setje in jouw prijsklasse selecteren.
HIER staat nog een mooi stuk geschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan