Advies aanschaf motor (chopper?)

Vriend van mij had een BMW F800ST. Perfecte motor voor woon-werkverkeer, rechte zithouding, nette kuip en scherm. Ik vind hem spuuglelijk (sorry voor iedereen die er één heeft), maar ik vind de SV650 wèl leuk en mooi. Misschien dat die BMW dan voor jou wel iets is, smaken verschillen...

Ja, ik vind mijn SV650 ook heel leuk! Maar de BMW F800ST is echt niet zo mooi :X
 
Gewoon kopen wat mooi is.
Een rode chopper met old Skool pin striping op tank en spatborden. Veel chroom met mooi graveerwerk erop.
Ik zou wel gaan voor de echte, niet die sportsters.
Beetje pijn lijden voor het perfecte plaatje is echt niet erg.
 
Wat een onzin. Je sv650s heeft clipons, de bulldog heeft een recht stuur welke een stuk hoger staat. Geen vergelijk en beslist niet exact hetzelfde.

Een proefrit waard dan :)
Vind dat echt een prachtige motor. Lijkt alleen niet veel windbescherming te bieden en zie ze vrijwel niet met (hoog) windscherm. Vraag me ook af, vanuit esthetisch oogpunt, of dat een barbaarse move is bij dit model.
 
Door gebrek aan ervaring kan ik je niet echt adviseren, maar ik heb dit linkje nog niet langs zien komen: Motorcycle Ergonomics

Hier kun je een model motor uitzoeken en je maten invoeren, en dan zie je ongeveer wat je kan verwachten qua zithouding. 't is natuurlijk maar een hulpmiddeltje, absoluut geen vervanging voor een proefrit, maar wie weet kun je je erdoor een beetje oriënteren op wat je wil. Of in ieder geval al een grof idee krijgen van hoe je op een motor zal gaan zitten.

Grappig, m'n vriendin is ook fanatiek aan het azen op een chopper, maar die is aanzienlijk kleiner (1.61m). We hebben al een paar resultaten door die website heen gehaald waarvan er gezegd werd 'Unable to reach foot pegs' :P Ze heeft voor haar lengte nog redelijk korte benen ook, dus dan weet je al dat 't niet heel veel zin heeft om ervoor te kijken. Ze heeft inmiddels wel d'r zinnen gezet op een Dragstar 650.
 
Een iets minder chopperige variant van de Intruder is / was de VX800, wat meer een toermotor maar met een Intruder-blok (en cardan).
Die dingen rijden best goed en zijn ook nog redelijk comfortabel, in 2,5 jaar heb ik er 50.000 km mee gereden, woon-werk en vakantieritten.
 
Door gebrek aan ervaring kan ik je niet echt adviseren, maar ik heb dit linkje nog niet langs zien komen: Motorcycle Ergonomics

Hier kun je een model motor uitzoeken en je maten invoeren, en dan zie je ongeveer wat je kan verwachten qua zithouding. 't is natuurlijk maar een hulpmiddeltje, absoluut geen vervanging voor een proefrit, maar wie weet kun je je erdoor een beetje oriënteren op wat je wil. Of in ieder geval al een grof idee krijgen van hoe je op een motor zal gaan zitten.

Grappig, m'n vriendin is ook fanatiek aan het azen op een chopper, maar die is aanzienlijk kleiner (1.61m). We hebben al een paar resultaten door die website heen gehaald waarvan er gezegd werd 'Unable to reach foot pegs' :P Ze heeft voor haar lengte nog redelijk korte benen ook, dus dan weet je al dat 't niet heel veel zin heeft om ervoor te kijken. Ze heeft inmiddels wel d'r zinnen gezet op een Dragstar 650.

Super handig! Ik keek ook naar de Dragstar 650, maar twijfelde al omdat dit een lagere pk-motor is en ik wil wel een motor waarmee je enigszins kunt doorrijden.
En als ik zo dat model bekijk via jouw link ben ik daar eigenlijk te lang voor. Thanks!

Een iets minder chopperige variant van de Intruder is / was de VX800, wat meer een toermotor maar met een Intruder-blok (en cardan).
Die dingen rijden best goed en zijn ook nog redelijk comfortabel, in 2,5 jaar heb ik er 50.000 km mee gereden, woon-werk en vakantieritten.

Dank voor de tip. Vind dit model niet zo mooi en lees ook een aantal negatieve testreviews..
 
Super handig! Ik keek ook naar de Dragstar 650, maar twijfelde al omdat dit een lagere pk-motor is en ik wil wel een motor waarmee je enigszins kunt doorrijden.
En als ik zo dat model bekijk via jouw link ben ik daar eigenlijk te lang voor. Thanks!



Dank voor de tip. Vind dit model niet zo mooi en lees ook een aantal negatieve testreviews..
PK zegt niks. Twee cilinder motoren koop je voor de koppel. En een cruiser rijdt niet relaxt op hoge toeren. Gewoon proefrijden en kijken of het in de praktijk wel of niet bevalt.
 
Ik adviseer een Yamaha Vmax. Ben zelf ook 1.83, dus daarom. :+
Is ook een erg zware motor en met dik 140 pk mssn iets te veel van t goede voor een beetje w/w verkeer.....
Heb zelf al aardig wat brommers versleten. Na een aantal VFR's overgestapt op een VT 1100 vanwege lichamelijke klachten. (nek, schouder, polsen) maar dat was ook geen succes en zeker niet als je wat sportiever wilt rijden. Zo zat ik om de haverklap met mijn steuntjes aan de grond.
Rij nu een Z900 van '19 en dat bevalt voor mij beter, qua zit en rijden.
Conclusie: de zit is gewoon erg persoonlijk en daar kom je alleen achter door op verschillende modellen te gaan proefrijden.

Succes met je keuze!
 
Door gebrek aan ervaring kan ik je niet echt adviseren, maar ik heb dit linkje nog niet langs zien komen: Motorcycle Ergonomics

Hier kun je een model motor uitzoeken en je maten invoeren, en dan zie je ongeveer wat je kan verwachten qua zithouding. 't is natuurlijk maar een hulpmiddeltje, absoluut geen vervanging voor een proefrit, maar wie weet kun je je erdoor een beetje oriënteren op wat je wil. Of in ieder geval al een grof idee krijgen van hoe je op een motor zal gaan zitten.

Grappig, m'n vriendin is ook fanatiek aan het azen op een chopper, maar die is aanzienlijk kleiner (1.61m). We hebben al een paar resultaten door die website heen gehaald waarvan er gezegd werd 'Unable to reach foot pegs' :P Ze heeft voor haar lengte nog redelijk korte benen ook, dus dan weet je al dat 't niet heel veel zin heeft om ervoor te kijken. Ze heeft inmiddels wel d'r zinnen gezet op een Dragstar 650.

Ik heb laatst mijn 1.57 metende vriendin eens op mijn 1100 gezet. Als ze op het puntje van het zadel gaat zitten kan ze net overal bij, het draaien van het stuur wordt dan wel even een dingetje. Oplossen met een ander stuur en risers kan, maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit echt comfortabel zal worden. :+

Super handig! Ik keek ook naar de Dragstar 650, maar twijfelde al omdat dit een lagere pk-motor is en ik wil wel een motor waarmee je enigszins kunt doorrijden.
En als ik zo dat model bekijk via jouw link ben ik daar eigenlijk te lang voor. Thanks!

Ik heb voordat ik mijn 1100 kocht een dag proefgereden met een 650. Dat was voor mij ook meteen de reden dat ik daarna een 1100 ben gaan zoeken. Voor een beetje rondpruttelen voldoet het prima, maar als ik nu bij een stoplicht een flinke zwengel aan het rechter handvat geef heb ik tenminste niet het idee dat ik rustig koffie kan gaan zetten. :+
 
Bij mijn rijlessen reed ik wel eens op een Honda CBF500, maar ik moest mezelf dan op de snelweg echt goed vasthouden om niet weg te waaien.
Dat wil ik dus liever niet (meer).



Dank voor de tip!



Aan jullie beide de vraag: is Moto Guzzi inderdaad zo'n goed merk? Ik ken het niet en mijn zwager zei 'Niet doen, geen goed idee', al weet ik niet waarom :/
Heb een hele mooie Breva 1100 gezien en die zijn vrij jong én goed te betalen (misschien ook met een reden..). Dat model komt op mij ook over als een tussenoplossing tussen een motor als de V-Strom en een chopper.

Hij zei overigens ook dat de Yamaha Bulldog exact dezelfde zithouding heeft als mijn SV650, dus dan is dat ook geen betere keus.


Je hebt een CBF500 een CBF 600 en een CBF 1000 cc het zijn maar voorbeelden deze hebben verschillende gewicht klasse .
Overigens met de wind van afgelopen dagen waai je zelfs met een auto bijna van de weg ?:+

succes met je keuze :t
 
Ik heb laatst mijn 1.57 metende vriendin eens op mijn 1100 gezet. Als ze op het puntje van het zadel gaat zitten kan ze net overal bij, het draaien van het stuur wordt dan wel even een dingetje. Oplossen met een ander stuur en risers kan, maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit echt comfortabel zal worden. :+

Haha, jah, toevallig had ik die ook door die site heen gehaald, zag er niet uit. Gelukkig is de 650 variant aanzienlijk kleiner.

Maarja, 't is allemaal nog toekomstmuziek voor d'r, over 2 weken mag ze afrijden; daarna maar 'ns kijken voor 'n motor.
 
Je hebt een CBF500 een CBF 600 en een CBF 1000 cc het zijn maar voorbeelden deze hebben verschillende gewicht klasse .
Overigens met de wind van afgelopen dagen waai je zelfs met een auto bijna van de weg ?:+

succes met je keuze :t

Klopt, was gisteravond laat behoorlijk vechten tegen de wind op bovendijkse wegen, maar opgeven ho maar natuurlijk :YY
 
Mijn vrouw zweert bij d'r Yamaha FZ6 Fazer. Dan heb je een comfortabele sportieve motor. geschikt voor een ritje van een half uur maar ook voor een hele dag richting hochsauerland.

zij kreeg ook last van dr nek en schouders op een sportmotor (FZR600). Ze is zelf iets van 1,80.
 
Een Breva 1100 heb ik ook gehad. Nieuw gekocht en 60.000 km op gereden. Nul problemen. Elke 10.000 km beurtje geven en rijden.

Wel zou ik ff proefrijden sls ik jou was, het is geen allemansvriend. Behoorlijk wat zwaarder dan jouw motor. Mijn vrouw kon er niet goed mee overweg. Die is nu geswitched naar een Suzuki Vstrom 😀

Aandachtspunten specifiek voor Breva
- kijk of het dashboard goed functioneert, is soms gevoelig voor vocht
- achterveer is vrij zacht, dat merk je als je veel met duo rijdt

Verder naar mijn idee een prima ding met geweldige looks.
 
Ja, ik vind de Breva 1100 echt prachtig :9~ Ik ben op zich niet bang voor een zware motor. Ik ben vrij sterk *D
Denk nu dat ik een proefrit moet maken op een Yamaha BT1100 en een Moto Guzzi Breva 1100. Eens kijken of dat bevalt.

Ik was in de veronderstelling dat alleen een windscherm invloed had op het effect van de rijwind, maar lees nu hier en daar dat het van veel meer factoren afhankelijk is. Dat een motor met een brede kuip, zonder windscherm, de wind soms beter tegenhoudt dan een motor met windscherm, maar met smalle kuip (of een naked, natuurlijk). Interessant!
 
Mijn vrouw zweert bij d'r Yamaha FZ6 Fazer. Dan heb je een comfortabele sportieve motor. geschikt voor een ritje van een half uur maar ook voor een hele dag richting hochsauerland.

zij kreeg ook last van dr nek en schouders op een sportmotor (FZR600). Ze is zelf iets van 1,80.

En hoe is die qua windbescherming?
 
Ben benieuwd wat je van de Breva en Bulldog vindt. En niet gelijk de luitjes geloven die bij voorbaat zeggen dat Italiaans troep is ;). In dezelfde categorie als die twee heb je ook nog de BMW 1100/1150 R (rockster) trouwens..
Voor wat betreft looks en windbescherming is het een beetje kiezen of delen denk ik. Als je echt in serene rust over de snelweg wil kachelen moet je een toerbuffel a la BMW RT halen bij wijze van...ik denk dat zo'n Breva of Bulldog met windscherm(pje) goed te doen is. Ga je ook nog proefrijden op een TDM 850 of 900? of spreekt die je niet aan qua looks? Ik zat ook nog te denken aan een Shiver 750 GT, omdat die qua blokkarakter dicht bij de SV staat, rechtop zit en een topkuip voor windbescherming heeft.
 
Ben benieuwd wat je van de Breva en Bulldog vindt. En niet gelijk de luitjes geloven die bij voorbaat zeggen dat Italiaans troep is ;). In dezelfde categorie als die twee heb je ook nog de BMW 1100/1150 R (rockster) trouwens..
Voor wat betreft looks en windbescherming is het een beetje kiezen of delen denk ik. Als je echt in serene rust over de snelweg wil kachelen moet je een toerbuffel a la BMW RT halen bij wijze van...ik denk dat zo'n Breva of Bulldog met windscherm(pje) goed te doen is. Ga je ook nog proefrijden op een TDM 850 of 900? of spreekt die je niet aan qua looks? Ik zat ook nog te denken aan een Shiver 750 GT, omdat die qua blokkarakter dicht bij de SV staat, rechtop zit en een topkuip voor windbescherming heeft.

Haha, dank voor de tip. Waarom worden Italiaanse merken als minder goed beschouwd?

De BMW R1150R vind ik ook wel mooi, behalve dat die.. ik weet niet eens hoe die dingen heten.. metalen dingen aan de zijkant altijd zo uitsteken bij BMW. Ik ben niet van plan te proefrijden (tenzij er toevallig een mooie staat) op een TDM 900, die springt er voor mij niet uit qua looks. Ik heb ook al gekeken naar echte toermotoren, en dat vind ik ook nog wel een optie (zijn echt wel leuke bij), maar die zijn vaak of al wat ouder, of hebben veel km, of zijn boven mijn budget.

Ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op een BMW 850 RT die ik een paar dagen geleden op Marktplaats (bij een particulier) tegenkwam. Een Italiaanse politiemotor. Uit 2003, met 50.000 km op de teller. Maar mijn vrouw zei dat ik daar echt niet mee thuis mocht komen, zo lelijk :X

De Shiver 750 vind ik heel mooi! Die lijkt inderdaad wel erg op mijn SV 650. Heb ook niet het idee dat ik daarop veel rechterop zit?
 
Shiver?
Dat zit best wel recht op hoor...
Niet te vergelijken met een SV
 
Waarom worden Italiaanse merken als minder goed beschouwd
Tja. Ik heb zelf het vermoeden dat er met name in het verleden wat kwaaltjes waren met Italianen, en/of ze hebben/hadden domweg wat vaker aandacht nodig van hun baasje. Dat is bij het gros blijven hangen ofzo...Vaak zijn de lui die 'stukgaatie' oid roepen ook de mensen die nog nooit een Italiaan in bezit hebben gehad zodat ze vervolgens kunnen concluderen dat het allemaal wel wat mee valt. Afijn...

ik weet niet eens hoe die dingen heten
Hangtieten :+

De Shiver 750 vind ik heel mooi! Die lijkt inderdaad wel erg op mijn SV 650. Heb ook niet het idee dat ik daarop veel rechterop zit?

Opnieuw; niet te vergelijken met elkaar. De verschillen gaan verder dan alleen het stuur. De Shiver is ook hoger en heeft meer ruimte voor lijf en ledematen. Zoek voor de aardigheid eens een shiver op bij een motorzaak en ga eens zitten.
En die topkuip biedt goede bescherming tegen de wind?

Standaard ruitje zal wel prima zijn, er kan altijd een hogere op. Nogmaals, wil je maximale bescherming dan kom je mijns inziens uit bij een ander segment motorfiets
 
Terug
Bovenaan Onderaan