Advies aanschaf motor (chopper?)

Ja, de V-Strom die ik reed was echt een wereld van verschil met mijn SV. Is alleen wel boven budget, en moet even voor mezelf bepalen of ik dat er voor over heb. Ik heb de motor namelijk niet nodig (ga met de fiets naar m’n werk en we hebben een auto), dus is echt voor m’n plezier. En dan is €4.500 best veel geld O-)

In die categorie zijn er ook oudere modellen/generaties te koop. Als je dan eentje vind met weing KM's er op is dan mooi, schrijf je ook niet zoveel meer af.

Denk aan een:
Honda Transalp (iets meer enduro dan de strom)
Yamaha TDM850 (of misschien al een TDM900)
Kawasaki KLE500


En ik zou dan toch ook eens een FZ6 fazer gaan proefrijden. Dan heb je ook een lekker zithouding en is dan een 4 cilinder (R6 motor!) en dat rijd ook lekker soepel.
 
In die categorie zijn er ook oudere modellen/generaties te koop. Als je dan eentje vind met weing KM's er op is dan mooi, schrijf je ook niet zoveel meer af.

Denk aan een:
Honda Transalp (iets meer enduro dan de strom)
Yamaha TDM850 (of misschien al een TDM900)
Kawasaki KLE500


En ik zou dan toch ook eens een FZ6 fazer gaan proefrijden. Dan heb je ook een lekker zithouding en is dan een 4 cilinder (R6 motor!) en dat rijd ook lekker soepel.

Denk dat die TDM 850 nog niet eens zo gek is inderdaad. Juist omdat het een soort van-alles-wat fiets is. Betrouwbaar blok, goede zithouding, zuinig (mits gasnaalden en buizen op orde) en stuurt ook best goed.
 
Denk dat die TDM 850 nog niet eens zo gek is inderdaad. Juist omdat het een soort van-alles-wat fiets is. Betrouwbaar blok, goede zithouding, zuinig (mits gasnaalden en buizen op orde) en stuurt ook best goed.
Vond zelf de TDM850 wel wat lomp aanvoelen, de 900 schijnt wel beter te zijn. Gezien TS van een SV650 komt kan dat wel wat tegenvallen (zoals het mij tegen ging vallen na een tijdje). Verbruik is ook niet bijzonder zuinig, op vakantie zat ik op een gegeven moment rond de 1 op 13. O-)

De TransAlp 600/650 is wel meer in lijn met de Strom ondanks een groter voorwiel (als je alleen op straat blijft kun je wel het beste de 650 nemen). Fazer is ook een leuke keuze als je de punch van een twin kunt missen.
 
En wat als je gewoon weeral een dagje ga kijken wat bij je past? Iedereen kan zeggen wat hij/zij de beste motor vind, voor zichzelf. Maar de beste motor voor jou vind je zelf na lang zoeken.
 
Zet dan voor een paar 100 een superbike kit erop, gegarandeerd dat je relaxter op je SV zit. Groot verschil met de clipons. Mocht het niet bevallen kun je de kit altijd weer verkopen op het forum of marktplaats, levert nog best wel wat op.
 
TDM900 vond ik zelf een lompe motor, en de injectie is echt ruk. Heb nooit echt lekker met die motor kunnen rijden vanwege dat irritante injectie gedrag, rukkerige gasreactie, een seconde "nadenken" van de motor, bij constant gas stotteren...
De 850 2e model is wel super smooth. Goed afgestelde carbs daar kan geen injectie tegenop, vind ik.
 
TDM900 vond ik zelf een lompe motor, en de injectie is echt ruk. Heb nooit echt lekker met die motor kunnen rijden vanwege dat irritante injectie gedrag, rukkerige gasreactie, een seconde "nadenken" van de motor, bij constant gas stotteren...
De 850 2e model is wel super smooth. Goed afgestelde carbs daar kan geen injectie tegenop, vind ik.
TDM 900 is gevoelig voor juiste CO afstelling, kan een hoop schelen. Is vaak gehoorde klacht.
 
Alles geprobeerd... zelfs met powercommander erop was het een compromis tussen "kan ermee leven/het blijft irritant) Uiteindelijk maar verkocht. Ter vergelijking, een SV1000 ook uit 2004 reed gewoon perfect. Dus dikke twin + injectie kán werken, maar bij de TDM helaas niet. Later gesproken met een TDM specialist, die herkende het probleem en gaf aan dat de 850 tdm en trx zoveel beter rijden.
Ik denk dan als je als "beginner" een tdm900 probeert, en die rukkerige gasrespons hebt, dat je niet echt vertrouwen hebt in wat je rijd...

Eerste GSXR injectie modellen hebben het ook, en vast nog wel meer fietsen
 
Alles geprobeerd... zelfs met powercommander erop was het een compromis tussen "kan ermee leven/het blijft irritant) Uiteindelijk maar verkocht. Ter vergelijking, een SV1000 ook uit 2004 reed gewoon perfect. Dus dikke twin + injectie kán werken, maar bij de TDM helaas niet. Later gesproken met een TDM specialist, die herkende het probleem en gaf aan dat de 850 tdm en trx zoveel beter rijden.
Ik denk dan als je als "beginner" een tdm900 probeert, en die rukkerige gasrespons hebt, dat je niet echt vertrouwen hebt in wat je rijd...

Eerste GSXR injectie modellen hebben het ook, en vast nog wel meer fietsen

Komt omdat motorfietsfabrikanten gedwongen werden om snel over te schakelen naar injectie door overheden,
een zelfde effect als met de sjoemeldiesels, ambtenaren verzinnen wat en de fabrikanten mogen dat uitzoeken
om het goed werkend te krijgen en dat lukt dan gewoon niet,je kan een motor maar tot een bepaald niveau armer maken
zonder de rijdbaarheid te verknoeien.Maar zelfs vele jaren later waren sommige fabrikanten nog aan het klooien
om iets goed rijdend te krijgen.Ik heb een 2012 Ducati streetfighter gehad die vreselijk bokte bij lage toeren en
heb de ECU aan laten passen om hem goed te krijgen,gevolg is dan wel dat je eigenlijk de wet overtreed,
maar liever dat dan een slecht rijdende motor.Ik persoonlijk vind carburateur motoren veel fijner rijden
dan injectie fietsen al zijn er genoeg die met injectie ook goed rijden,maar geef mij maar het simpele van een carburateur.
 
Alles geprobeerd... zelfs met powercommander erop was het een compromis tussen "kan ermee leven/het blijft irritant) Uiteindelijk maar verkocht. Ter vergelijking, een SV1000 ook uit 2004 reed gewoon perfect. Dus dikke twin + injectie kán werken, maar bij de TDM helaas niet. Later gesproken met een TDM specialist, die herkende het probleem en gaf aan dat de 850 tdm en trx zoveel beter rijden.
Ik denk dan als je als "beginner" een tdm900 probeert, en die rukkerige gasrespons hebt, dat je niet echt vertrouwen hebt in wat je rijd...

Eerste GSXR injectie modellen hebben het ook, en vast nog wel meer fietsen
Ik vind de TDM echt NIET bokkig rijden. En mijn referentiekader is o.a. VFR750, diverse Guzzi`s (o.a. V11 Sport), SV650, ZX-9R, Pegaso 650 En zijn misschien wel motoren die soepeler rijden. Maar om nu een iets minder soepele fiets bokkig te noemen...
Wij jij, Nelus, misschien de meeste hinder van ondervindt, is de zogenaamde deceralation fuel-cutoff.
En die functie kan je softwarematig later wegschrijven door de griekse tuner Samios (kijk maar eens op ECU tuning Samios Motorsport). Krijg je er ook nog eens een paar pk-tjes als bonus bij!

Je merkt, ik ben heel tevree met mijn TDM900. Zodat nu ook de ZX-9R (mij te snel!) gepoetst klaar staat voor een volgende liefhebber.
zie het verkooptopic Ik blijf bij mijn TDM, daarom te koop Kawasaki ZX-9R 2002 (type E2)
 
Ik vind de TDM echt NIET bokkig rijden. En mijn referentiekader is o.a. VFR750, diverse Guzzi`s (o.a. V11 Sport), SV650, ZX-9R, Pegaso 650 En zijn misschien wel motoren die soepeler rijden. Maar om nu een iets minder soepele fiets bokkig te noemen...
Wij jij, Nelus, misschien de meeste hinder van ondervindt, is de zogenaamde deceralation fuel-cutoff.
En die functie kan je softwarematig later wegschrijven door de griekse tuner Samios (kijk maar eens op ECU tuning Samios Motorsport). Krijg je er ook nog eens een paar pk-tjes als bonus bij!

Je merkt, ik ben heel tevree met mijn TDM900. Zodat nu ook de ZX-9R (mij te snel!) gepoetst klaar staat voor een volgende liefhebber.
zie het verkooptopic Ik blijf bij mijn TDM, daarom te koop Kawasaki ZX-9R 2002 (type E2)
Wellicht is je tdm wel goed afgesteld op de bank. Mijn vrouw vond de TRX850 een helse machine en de R1 een makkelijke beginners motor.....🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan