Advies aanschaf motor (chopper?)

SaskiavW

MF'er
23 okt 2018
87
17
Hoi, goedemorgen,

Enkele maanden geleden heb ik een Suzuki SV650 aangeschaft, maar ik ben er nu al achter dat dit niet de juiste motor is voor mij.
De ligging is te plat naar mijn zin, waardoor te veel spanning op m'n armen staat en ik last van m'n rug krijg.
Bovendien is de windbescherming echt minimaal, waardoor ik op de snelweg bijna van de motor af waai, me heel goed vast moet houden en na 5 min. 120 km/h de snelweg af wil.
Dat is niet echt relaxed rijden :)

Nu heb ik weinig verstand van motoren. Dus ik weet niet welk merk over het algemeen als goed beschouwd wordt, waar ik me op moet richten qua max. leeftijd en aantal km, etc.
Vandaar dat ik me (weer) tot jullie richt, de experts.

Ik heb mijn hart verloren aan de looks van choppers. Zo heb ik een Suzuki M800 Intruder uit 2005 gezien (800cc, 30.000 km, €4.500) en een Honda VF750 Magna (bouwjaar onbekend, 750cc, 25.000 km, €3.500). Deze zien er super comfortabel uit qua zithouding en hebben beide een windscherm, dus windbescherming zou goed moeten zijn.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?

Het is voornamelijk woon-werk verkeer (zeg 1-2 keer in de week max. 30 km p/d) en in het weekend bijv. een keer op en neer naar een andere stad om te shoppen o.i.d.
Is een chopper dan een goede keuze? Mijn broer zweert bij zijn Suzuki DL650 V-Strom, en daar is het comfort en de windbescherming inderdaad fantastisch.
Maar ik vind die gewoon niet zo mooi :$

Wat is jullie advies? Zijn er nog bepaalde merken/modellen waar ik naar uit moet kijken?
Zijn er nog andere aspecten aan choppers waar ik rekening mee moet houden? Hoge onderhoudskosten, bijv.?
Help!
 
Ga eens een proefritje maken zou ik zeggen. Een chopper is nou niet bepaald comfortabel. Wat dat betreft is het advies van je broer zo gek nog niet.
 
Ik was van de sporttoer motoren, proefritje gemaakt op de Strom en verkocht.
 
Had een cruiser VT1100 Ace c2 maar dat was ook niet echt mijn ding (lomp) en ook teveel last van de onder rug op een gegeven ogenblik..
Sportmotoren kon ik ook niet echt meer mee rijden ivm met de nek klachten .(ouwe L).
(Overigens voor de ritjes die jij doet zou een chopper Suzuki M800 een mooie optie zijn)
Nu rij ik Aprilia Falco meer op tour gelegd maar racy looks waar ik van hou , voor mij voor nu alsnog een prima houding voor de af en toe ritjes die ik doe.
Denk geen aanrader voor lange ritten of veel stadsverkeer dan denk ik dan meer aan Suzuki V strom achtige zit.(betrouwbaar) of bv Honda CBF 600/900 ?
Honda`s zijn zeer betrouwbaar.

ps huur bv een chopper om te kijken of het iets voor je is ?
 
Laatst bewerkt:
Van een lichte sportmotor a la SV naar een chopper is een behoorlijke overgang. En zo comfortabel zijn die dingen nu ook weer niet. Je zou ook een soort tussenmodel kunnen overwegen zoals een Yamaha Bulldog. En, zoals zo vaak met dergelijke kwesties; proefrijden!
 
Huur eens een chopper en houd er rekening mee dat je 't na een uur of 2 niet zo geweldig meer vindt..
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, super fijn!

Van een lichte sportmotor a la SV naar een chopper is een behoorlijke overgang. En zo comfortabel zijn die dingen nu ook weer niet. Je zou ook een soort tussenmodel kunnen overwegen zoals een Yamaha Bulldog. En, zoals zo vaak met dergelijke kwesties; proefrijden!

Wauw, die is ook mooi. Mijn zwager heeft de chopper ook al afgeraden en noemde de Yamaha TDM modellen als zijnde fijner qua zithouding.
Ik ga zeker proefrijden, maar wil graag iets van een richting, voordat ik allerlei motorfietsen ga proberen en uiteindelijk verliefd wordt op een motor die bijv. van een minder betrouwbaar merk is of erg prijzig is qua onderhoud :)
 
Ga eens bij Goedhart motoren kijken in Bodegraven de grootste zaak in ieder geval van Nederland met zeer ruime keus aan modellen en proefritten mag je daar altijd maken no problem. Zo kun je misschien een goede keus maken voordat je besluit om ergens tot een aankoop te gaan.
De Japanse motoren zijn over het algemeen betrouwbaar en qua onderhoud beter betaalbaar . Heb je het model en merk in je gedachte lees er dan iets over bv testen en duur testen of vraag in dit forum aan gasten die erop rijden . Bij aanschaf neem iemand mee met verstand van motoren en bij een nette dealer heb je vaak garantie of kun je dit misschien afdwingen. bij Baatsen.com kun je redelijk kijken qua betrouwbaarheid van zaken.
baatsen.com
googlen op betrouwbaarheid van div. modellen etc er is een hoop te vinden op internet

succes met je keuze.:t
 
Dat je voor de looks van een cruiser bent gevallen kan ik heel goed begrijpen, vandaar ook mijn huidige slagschip. ;)

Een aantal zaken waar je, in ieder geval in mijn ervaring, rekening mee moet houden als het gaat om rijden op een cruiser;
- Hoe comfortabel de zithouding is is een beetje afhankelijk van je eigen grootte. Ik ben zelf 1.85 en kan op mijn Dragstar prima uit de voeten, maar de zithouding zorgt er over het algemeen voor dat er meer druk op je onderrug staat. Ik heb hier zelf niet zoveel problemen mee, maar als je (veel) korter bent kan dit ook tot een oncomfortabele zithouding leiden. Proefrijden, en dan het liefst een tijdje, is dan wel aan te raden. Ik heb zelf voordat ik hem kocht er een dagje één gehuurd, gewoon om eens te ervaren hoe het is om ermee te leven. Beviel mij prima, maar zal niet voor iedereen zo zijn. E.e.a. is wel op te lossen met risers, een ander zadel of een ander stuur, maar of je dit wilt is aan jou.
- Ja, een goed windscherm beschermt je bovenlichaam een stuk beter tegen de wind dan een naked bike zoals je nu hebt. Bedenk je alleen wel dat je met de voetjes naar voren en de knieën verder uit elkaar zit, dus de winddruk op je bovenbenen neemt toe, zeker bij hogere snelheden.
- Wat betreft woon-werkverkeer... Tja, mijn woon-werk is 80km enkele reis, enkel via snelwegen. Ik merk dat ik heel rustig op de rechterbaan blijf hangen, en niet veel harder ga dan 90-100. Dit heeft er vooral mee te maken dat boven deze snelheden de trillingen van de motor oncomfortabel worden en ik er niet enorm relaxed er meer op zit. Dit onrustige karakter kan trouwens heel goed met de leeftijd en motorisering van mijn Dragstar te maken hebben, ik heb weinig andere cruisers gereden. De afstanden die jij noemt vallen dan nog mee, maar ga vooral even een lang eind proefrijden.
- Ze zijn zwaar. Mijn Dragstar weegt tegen de 300 kilo, en dat merk je heel goed met manoeuvreren en aan de hand meenemen. Nou ben ik niet de kleinste of de lichtste, maar mocht je dat wel zijn dan kan dit problemen opleveren. Overigens, als het eenmaal rolt valt het enorm mee, en ligt hij als een blok op de weg. Dat dan weer wel.

Goed, als ik het teruglees lijkt het alsof ik je van een cruiser af wil praten, maar dat is absoluut niet zo. Ik ben er heel blij mee, en het rijdt heerlijk. Ik wil je alleen maar aanraden héél goed proef te rijden, het liefst een langere tijd zodat je echt weet of het wat voor je is. :)
 
Ik raad de Honda Shadow ACE 750/1100 aan.
Deze zijn niet zo zwaar en goed wendbaar.

Mijn vriendin heeft er erg veel mee gereden, en was er erg blij mee.
Ik zou de magna niet doen, die is vrij oud.

Probeer anders ook een Intruder 750/800.
Zit is wel erg persoonlijk, dus een stuk proefrijden is wel aan te raden.

Laat er wel een windscherm opzetten, dat scheelt een hoop in comfort.
Groet
Sebas
 
Wil je een comfortabele motor vergeet dan chopper of cruiserachtige motoren,zo ook sportmotoren,
voor comfort moet je een lichte toermotor of zoiets als een CBF kopen en dan het liefst een niet te zwaar apparaat.
 
Jullie zijn super behulpzaam, echt heel fijn :)

Duidelijk dat de rij-/zitcomfort erg verschilt per motor en per persoon, dat zal ik dus echt gaan testen/ervaren.
Ik ben vrij lang (1.83 m.) en vind het wel belangrijk dat ik weinig last heb van wind op de snelweg.
Als jullie mij één model motor zouden moeten aanraden - welke is dat dan?
In de wetenschap dat ik motoren als de DL650 V-Strom bijv. niet zo mooi vind, en de Yamaha BT1100 Bulldog en choppers wel?
 
Ja mooi zo,n Bulldog,maar ook geen windbescherming,ik zou een Hornet S met stuurkuip nemen,
licht ,comfortabel en je zit goed uit de wind.Of een Yamaha FZ6S.
En ik weet dat sommige mensen een beetje pijn voor lief nemen omdat ze het type motor zo mooi vinden,
Cruisers ,Choppers ik heb er op veel gereden,en de meeste is het best wel een tijdje goed op uit te houden,
dus als dat je ding is ga dan ook daar op proefrijden,oa de al eerder genoemde Honda Ace is voor het type motor een prima fiets.
 
kijk op motorsites en bekijk hun occasions je kunt ook kijken bij motoroccasion.nl en daar kijken welke modellen je aanspreken .
Maak dan een top 3 lijstje bijvoorbeeld waar je voor gaat. Met jouw lengte(gelijk aan mijn lengte) kun je eigenlijk op alles rijden.

de grootste in nieuwe en tweedehands motoren

uit de wind zitten zou je kunnen kijken naar Honda CBF of Honda Hornet en de vele modellen en merken ala V strom etc
 
Eensch met bovenstaand. Gewoon paar avonden wat door occassions zoeken en uitzoeken wat je aanspreekt. Probeer dat per categorie te doen. Dus een chopper, een allroad en een naked met stuurkuipje. Dan heb je misschien al wat meer een idee waar je het moet zoeken.
De TDM die je zwager noemt is ook geen gekke optie. De TDM is namelijk een combi van verschillende motoren in 1. Ook zuinig, betrouwbaar en fijne zithouding.
 
Ik rijd zelf nadat ik een zware Sporttour motor gehad heb nu al weer een hele tijd op een Moto Guzzi Nevada rond. Deze is eerder chopperachtig als dat het werkelijk een chopper is. Stuurt fijn en zit goed. Ook standaard met een ruim genoeg windscherm uitgerust.

grtz,

Cees
 
Ik adviseer een Yamaha Vmax. Ben zelf ook 1.83, dus daarom. :+
 
Moto Guzzi is natuurlijk de eredivisie. :) Authentiek, degelijk en je schrijft er haast niets op af. Neem dan een California 2, een klassieker in wording. Veel lichter dan de Amerikaanse en Japanse choppers. Een andere, veel comfortabelere zithouding. Je rijdt er zo op naar Spanje, dat weet ik uit eigen ervaring.

Voor mensen met smaak en gevoel voor stijl.
 

Bijlagen

  • C565AC0C-D914-4093-BBB9-85E6547C9DBF.jpeg
    C565AC0C-D914-4093-BBB9-85E6547C9DBF.jpeg
    304,9 KB · Weergaven: 12
Vriend van mij had een BMW F800ST. Perfecte motor voor woon-werkverkeer, rechte zithouding, nette kuip en scherm. Ik vind hem spuuglelijk (sorry voor iedereen die er één heeft), maar ik vind de SV650 wèl leuk en mooi. Misschien dat die BMW dan voor jou wel iets is, smaken verschillen...
 
kijk op motorsites en bekijk hun occasions je kunt ook kijken bij motoroccasion.nl en daar kijken welke modellen je aanspreken .
Maak dan een top 3 lijstje bijvoorbeeld waar je voor gaat. Met jouw lengte(gelijk aan mijn lengte) kun je eigenlijk op alles rijden.

de grootste in nieuwe en tweedehands motoren

uit de wind zitten zou je kunnen kijken naar Honda CBF of Honda Hornet en de vele modellen en merken ala V strom etc

Bij mijn rijlessen reed ik wel eens op een Honda CBF500, maar ik moest mezelf dan op de snelweg echt goed vasthouden om niet weg te waaien.
Dat wil ik dus liever niet (meer).

Ik rijd zelf nadat ik een zware Sporttour motor gehad heb nu al weer een hele tijd op een Moto Guzzi Nevada rond. Deze is eerder chopperachtig als dat het werkelijk een chopper is. Stuurt fijn en zit goed. Ook standaard met een ruim genoeg windscherm uitgerust.

grtz,

Cees

Dank voor de tip!

Moto Guzzi is natuurlijk de eredivisie. :) Authentiek, degelijk en je schrijft er haast niets op af. Neem dan een California 2, een klassieker in wording. Veel lichter dan de Amerikaanse en Japanse choppers. Een andere, veel comfortabelere zithouding. Je rijdt er zo op naar Spanje, dat weet ik uit eigen ervaring.

Voor mensen met smaak en gevoel voor stijl.

Aan jullie beide de vraag: is Moto Guzzi inderdaad zo'n goed merk? Ik ken het niet en mijn zwager zei 'Niet doen, geen goed idee', al weet ik niet waarom :/
Heb een hele mooie Breva 1100 gezien en die zijn vrij jong én goed te betalen (misschien ook met een reden..). Dat model komt op mij ook over als een tussenoplossing tussen een motor als de V-Strom en een chopper.

Hij zei overigens ook dat de Yamaha Bulldog exact dezelfde zithouding heeft als mijn SV650, dus dan is dat ook geen betere keus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan