Advies aanschaf gespoten motor.

Meezy

Rookie
Lid geworden
17 mei 2024
Waarderingsscore
3
Beste kenners en fanaten,
Ik heb oprecht advies nodig want de zoektocht maakt me depressief haha

Ik ben een tijdje aan het jagen naar een Honda super magna voor een mooi prijsje als mijn starter. Nou zijn er best wat wat fietsen te koop maar die willen telkens meer dan wat ik op het moment kwijt kan als student.(1900)

Nu heb ik een op het oog die binnen mijn budget valt alleen heeft de motor een custom paint job.(een die ik eerlijk gezegd erg aangenaam vind) Alleen kan ik de gedachte dat er misschien iets achter schuilt niet loslaten! Het helpt ook niet dat de motor 61000 + miles op te teller heeft staan en de verkoper niet zo specifiek is als dat ik gewend ben bij andere verkopers. Vb. Ik: Wanneer is de carburateur voor het laatst gereinigd sinds ik lees dat de ouderere motoren vaak slecht lopen door een vieze carburateur." Hij: "de motor loopt goed dus de carburateur is schoon *duimpje*"

Goed punt eerlijk is eerlijk maar het geeft niet bepaald een goed gevoel.

Graag wil ik jullie fijne mensen van het goede leven om jullie expertise en ervaring te bevragen over wat ik zou moeten doen.

Er zijn genoeg mensen die iets laten spuiten omdat ze dat mooier vinden, zonder dat er schade is, zeker bij een customjob, maar als je er geen goed gevoel bij hebt doorlopen en verder kijken, motoren genoeg te koop.

Je hebt een motor op het oog die goed loopt in een prijsklasse die niet heel hoog is. Maar je weet wel dat het nu goed is.
En als hij wel goed gespoten is wat zou daar dan mis mee kunnen zijn?

Of iets goed loopt kan je wel vragen maar dat zal je toch zelf moeten testen. Net zoals je custom paint moet zien om het goed te kunnen beoordelen. Heb je de motor in het echt gezien en gehoord, daar kan je mee beginnen, je hoeft 'm niet gelijk te kopen. Het is vaak leerzaam er een aantal in het echt te bekijken.
Gewoon een andere nemen als je twijfels hebt. Er zijn er genoeg, maar ze zijn allemaal op leeftijd.
Het is niet de meest eenvoudige motor om onderhoud aan te plegen.

Beste mensen jullie hebben helemaal gelijk. Ik ga gewoon langs kijk en luister naar dat ding en beslis dan.
Ik pieker te veel omdat ik het gelijk goed wil doen denk ik..
Bedankt voor jullie inbreng!

Met 61000 miles heeft de carburateur geen kans gehad om vuil te worden O-)

Als er expliciet bij staat dat die net gereinigd is zou ik er eerder met een boogje omheen lopen. Schoonmaken is geen regelier onderhoud.
Gewoon kijken en luisteren hoe dat ding loopt. Verder naar staat van banden kijken, als je die alsnog moet vervangen heb je er een aardige kostenpost bij. Remblokjes en filters kosten je de kop niet en is makkelijk zelf te vervangen.

Hoi Meezy, ik weet niet of je haast hebt maar ik ben bezig met het opknappen van een VT700 Shadow, die opgeleukt is met mooie lampen, ander zadeltje etc.
Hij rijdt al goed (grote beurt gegeven en een nieuwe accu), ik moet enkel nog de carburateurs reviseren / ultrasoon reinigen.
Zou binnen je budget vallen! En hij heeft slechts +/- 20.000 mijl.
Verder zou ik zeggen vertrouw op je gevoel en laat je niet verblinden door de looks! Maar ga idd gewoon even kijken en rijden dan kun je het beste beoordelen wat je ervan vindt.

Met 61000 miles heeft de carburateur geen kans gehad om vuil te worden O-)

Als er expliciet bij staat dat die net gereinigd is zou ik er eerder met een boogje omheen lopen. Schoonmaken is geen regelier onderhoud.
Gewoon kijken en luisteren hoe dat ding loopt. Verder naar staat van banden kijken, als je die alsnog moet vervangen heb je er een aardige kostenpost bij. Remblokjes en filters kosten je de kop niet en is makkelijk zelf te vervangen.
Mwa, als ik een motor koop in de leeftijd/budget categorie is dat reinigen juist wel standaard onderhoud.
Olie met filter, luchtfilter, carburateurs reinigen, bougies, kleppen stellen. Daarna heeft het synchroniseren/controleren ook pas zin en dat is wel regulier onderhoud.

Kan dus ook gewoon betekenen dat iemand grondig bezig is geweest.
In die prijsklasse kun je alleen maar dromen van een complete dealer onderhoudsgeschiedenis.

willen telkens meer dan wat ik op het moment kwijt kan als student.(1900)
Een student van 1900?
Kan je dan niet eens beter gaan opletten tijdens college?
Dus, neus in de boeken, verdedigen en klaar.
Dan pas aan een motorfietsie denken!

Mopper-mopper, altijd maar weer die eeuwige studenten.

kuch bullshit kuch

als er gewoon regelmatig mee gereden wordt blijft het vanzelf schoon.
Fiets van 30 jaar oud met 61K miles heeft 3K km per jaar gereden. Natuurlijk heeft hij dan vaak of lang stil gestaan.
Bijna alles in die prijsklasse. Of de km stand is astronomisch danwel teruggedraaid maar dat heeft weer z'n eigen problemen.
In die prijsklasse heb je helaas altijd wel wat te klagen.

Dus zodra ik een fiets van die leeftijd in bezit krijg gaan de carburateurs er gewoon direct bij het welkomsbeurtje uit.

Beste kenners en fanaten,
Ik heb oprecht advies nodig want de zoektocht maakt me depressief haha

Ik ben een tijdje aan het jagen naar een Honda super magna voor een mooi prijsje als mijn starter. Nou zijn er best wat wat fietsen te koop maar die willen telkens meer dan wat ik op het moment kwijt kan als student.(1900)

Nu heb ik een op het oog die binnen mijn budget valt alleen heeft de motor een custom paint job.(een die ik eerlijk gezegd erg aangenaam vind) Alleen kan ik de gedachte dat er misschien iets achter schuilt niet loslaten! Het helpt ook niet dat de motor 61000 + miles op te teller heeft staan en de verkoper niet zo specifiek is als dat ik gewend ben bij andere verkopers. Vb. Ik: Wanneer is de carburateur voor het laatst gereinigd sinds ik lees dat de ouderere motoren vaak slecht lopen door een vieze carburateur." Hij: "de motor loopt goed dus de carburateur is schoon *duimpje*"

Goed punt eerlijk is eerlijk maar het geeft niet bepaald een goed gevoel.

Graag wil ik jullie fijne mensen van het goede leven om jullie expertise en ervaring te bevragen over wat ik zou moeten doen.
De een spuit een motor omdat ie schade heeft gehad, de ander omdat hij m mooier wil maken.
Hoe dan ook, als het er goed uitziet, is het toch prima ?
Een chopper met custom paint is in mijn ogen vooral omdat men geld genoeg uitgeeft om m mooier te maken,
dan zal er ook wel geld aan onderhoudt uitgegeven zijn.

En wat betreft de carb heeft de verkoper gewoon een punt.
Ook een net schoon gemaakte carb kan morgen iets uit de tank meekrijgen waardoor je m schoon zou moeten maken.
Mooi eenvoudig klusje waar je wat van leert op een vrije middag.

Goed spuitwerk incl goede voorbereiding kost goed geld. Als het goedkoop gefikst had moeten worden had er wel een busje Action matzwart opgezeten.

Matzwarte motoren is grote boog omheen inderdaad :9
Low budget EN slechte smaak, er zijn zelfs grenzen aan wat ik binnenhaal.

Als een motor goed loopt dan hoeven de carburateurs inderdaad niet gereinigd te worden... Een carburateur wordt alleen vies door lange stilstand of door roest in de tank. Als je er regelmatig mee rijdt is er niks aan de hand.

Als een motor goed loopt dan hoeven de carburateurs inderdaad niet gereinigd te worden... Een carburateur wordt alleen vies door lange stilstand of door roest in de tank. Als je er regelmatig mee rijdt is er niks aan de hand.
Advies is dus een 20 jaar oude motor alleen te kopen als hij 150.000+ km heeft gelopen?

Advies is dus een 20 jaar oude motor alleen te kopen als hij 150.000+ km heeft gelopen?
Ik kocht een 28 jaar oude motor, met 220.000km, dus dat klopt mooi. Carburateur was nog nooit gereinigd en heb ik tot op heden ook nog nooit gedaan. Is wel een Honda, die doen het altijd _O-

De een spuit een motor omdat ie schade heeft gehad, de ander omdat hij m mooier wil maken.
Hoe dan ook, als het er goed uitziet, is het toch prima ?
Een chopper met custom paint is in mijn ogen vooral omdat men geld genoeg uitgeeft om m mooier te maken,
dan zal er ook wel geld aan onderhoudt uitgegeven zijn.

En wat betreft de carb heeft de verkoper gewoon een punt.
Ook een net schoon gemaakte carb kan morgen iets uit de tank meekrijgen waardoor je m schoon zou moeten maken.
Mooi eenvoudig klusje waar je wat van leert op een vrije middag.
Bij een supermagna _O- _O-

Terug
Bovenaan Onderaan