Adres gezocht 19" velg richten

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Ik heb al het e.e.a. gelezen op het forum, maar vraag nu even specifiek om advies.

Er zit een kleine slinger in het wiel en deze moet dus gericht worden.

Het gaat om een gietvelg of wiel of hoe je het ook noemt.

Ik heb al een beetje rond gebeld in regio Almere met een radius van 40 km rijden en krijg vooral prijsindicaties van 130-160 euro excl. het verwijderen van de velg (wat ook niet in Almere lukt). Hierdoor moet ik ook nog eens naar Hilversum rijden en 35 euro extra betalen.

Heeft er iemand een suggestie voor een "all in one" bedrijf met een redelijke prijs? Ik las hier iets over 60 euro voor richten, dat lijkt mij een prima prijs.

Dank alvast!
 
Laatst bewerkt:
Nouja of hij echt zo'n optater heeft gehad weet ik niet. Weet niet wat er nodig is om je voorvorken minimaal krom te krijgen. Het was niet direct te merken, pas bij demontage liep ik tegen dingen aan.

Frame is nagekeken door een garage maar niet gemeten door hen. Ik heb wat vaste punten gemeten toen alles uit elkaar lag en kwam niets geks tegen. Dus ga er van uit dat het goed is. Vrij dik frame ook
 
eerst even lezen denk ik Halflive .
Bericht nummer 3 is al bekend gemaakt dat het om een gietwiel gaat en dan moet je een goed adres hebben om die te richten
De topic titel heeft het over een velg, ik ga het dus lezen omdat ik niet zie wat het probleem zou zijn. Dan moet ik dus eerst drie posts door voordat het duidelijk is dat het om een gietwiel gaat. Het is gewoon dom dat mensen begrippen door elkaar blijven halen.
 
Geen idee wat de juiste technische term zou moeten zijn, die info is overigens ook niet te vinden. Over het algemeen snapt iedereen waar je het over hebt als je een velg noemt.

Ik ken alleen spaakwiel, velg en band.
Als je het toe wil lichten zal ik de fout niet meer maken.

Topic titel kan ik zelf niet aanpassen en het is maar net of een mod dat belangrijk genoeg vind om het te corrigeren.
 
Als de naaf mee zou wiebelen met de lagers gewoon op hun plek en de as er door heen kan ik er rustig van uit gaan dat de lagers niet goed zitten?

Heb de band er net uit, moet nog wat gaan doen maar denk vraag het alvast.
 
Op de buitenste rand 1,58mm uitloop geklokt.

Ook de balans is ver te zoeken ondanks dat hij op eigen lagers draait zit er beweging in. Heb geen balanceerapparaat of loodjes.

Eerste is wel te maken met wat droge lagers en wat metaal.
 

Bijlagen

  • IMG_20190525_122741995.jpg
    IMG_20190525_122741995.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20190525_122718357.jpg
    IMG_20190525_122718357.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 8
Op de buitenste rand 1,58mm uitloop geklokt.

Ook de balans is ver te zoeken ondanks dat hij op eigen lagers draait zit er beweging in. Heb geen balanceerapparaat of loodjes.

Eerste is wel te maken met wat droge lagers en wat metaal.
1.58mm is natuurlijk meer dan het hoort te zijn, maar volgens mij wel te weinig om te kunnen voelen/last van hebben. Wat is de uitslag bij de band en evt hoogteslag in wiel en band? Wellicht ligt de band er niet 100% op. Als je dit al getest/vermeld hebt, sorry.
 
Nee nog niet getest. Zie wel echt de rand van de velg/het wiel bewegen samen met de band. 1,58 is binnen de tolerantie van 2mm.

Maar het kan zijn dat de band niet lekker ligt. In Almere was er niemand die de band er om wilde leggen en ben dus ergens anders geweest. Daar moest ik later nogmaals heen omdat ik zag dat de draairichting niet goed was. Er is een streepje op de band gezet, omgedraaid en er hetzelfde weer op gezet. Er zaten de 2e keer geen lagers in.

Heb, omdat het kan, net de 2 lagers weer verwijderd. Met er omheen verhitten kwamen ze zeer makkelijk er uit en zijn ze niet heter geworden dan handwarm. Heb gevoelige handeb dus als ik ze vast kan houden zegt dat genoeg.

Nogmaals met het juiste gereedschap en in de juiste volgorde geperst, met daarbij ook 2 busjes om de spacer er tussen kaarsrecht te houden. Misschien heeft die de vorige keer scheef gezeten. Ze zaten ook niet kaarsrecht, nu wel.

Hopelijk is daar het probleem mee opgelost, even afmonteren en verder kijken. Eerst even wat eten.
 
Moest wel met een lagertrekker hoor. Maar heb nu alles gecontroleerd, nagemeten en geperst. Ze gingen er recht uit en recht in en alles zit nu tegen zijn zitting aan zoals het hoort te zitten. Ik ga altijd snel twijfelen, terwijl het waarschijnlijk niet nodig was en de boel gewoon gericht moet worden.

De spacer in de naaf, tussen de 2 lagers zou misschien scheef hebben kunnen zitten. Maar nu ik er over na denk kan dat helemaal niet.
 
En waar bestaat de velg dan uit? Of is dat helemaal geen gebruikte term?

Hoe noem je een wiel zonder band?
En zit er dan verschil in met de autowereld of zelfs een fiets?

Ik heb trouwens niet het idee dat het beter is en hoewel ik die 1,85mm speling wel nog steeds zie, zit het meeste in de band.
Kan zoiets opgelost worden met er opnieuw (goed) opleggen of is het misschien een fout in de band zelf? Vrij nieuw met een dotcode van eind 2018.
 
En waar bestaat de velg dan uit? Of is dat helemaal geen gebruikte term?

Hoe noem je een wiel zonder band?
En zit er dan verschil in met de autowereld of zelfs een fiets?

Ik heb trouwens niet het idee dat het beter is en hoewel ik die 1,85mm speling wel nog steeds zie, zit het meeste in de band.
Kan zoiets opgelost worden met er opnieuw (goed) opleggen of is het misschien een fout in de band zelf? Vrij nieuw met een dotcode van eind 2018.
Een wiel zonder band heet een wiel en als er wel een band op zit is het een wiel met band.
De ring waar je band op ligt is je velg de velg zit verbonden met spaken aan je naaf. Dit totaal heet wiel. Bij een autowiel is dat niet anders behalve dat je autowiel geen naaf heeft want die blijft aan je auto zitten als je het wiel demonteerd. Dat men een autowiel velg noemt is ontstaan uit onwetendheid of eigenwijsheid.
Waarom noem je en fietswiel wel wiel en niet velg?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Velg.
Ik denk niet dat je minder dan 2mm slag gaat voelen tijdens rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan