Action camera, welke zijn nu hot?

JorisK

MF veteraan
Lid geworden
16 jan 2005
Waarderingsscore
680
Ha luitjes,

Ik heb altijd gereden met een Sony AS200V maar dat ding is naar de @#$^#!^ dus ik dacht: laat ik alvast wat oriënteren. Het eerste wat me opvalt is dat Sony op dit gebied helemaal niks meer heeft gedaan de afgelopen ~2 jaar.

Nu kennen we allemaal GoPro, maar zijn er geen outsiders / nieuwe merken die mooi beeld geven / makkelijk werken? Ik denk dat anno 2022 4K wel een vereiste is...

Zijn er hier mensen die al e.e.a. in hun handen hebben gehad en hebben getest?

Ik zit met dezelfde vraag + hoe krijg je er fatsoenlijk geluid bij en hoe voorkom je ghosting op YouTube.

Heb een Drift gehad en zit nu aan m'n tweede GoPro... eerst een Hero 6 black en nu een 10.

Uiteindelijk wil toch iedereen een GoPro, niet?

Heb een Drift gehad en zit nu aan m'n tweede GoPro... eerst een Hero 6 black en nu een 10.

Uiteindelijk wil toch iedereen een GoPro, niet?

Dat laatste is dus de vraag. Is de kwaliteit van het beeld echt goed? En dan heb ik het niet alleen over schepte op 4K maar ook kleur?

En zijn die dingen op afstand te besturen, houd de batterij het redelijk uit?

Dat laatste is dus de vraag. Is de kwaliteit van het beeld echt goed? En dan heb ik het niet alleen over schepte op 4K maar ook kleur?

En zijn die dingen op afstand te besturen, houd de batterij het redelijk uit?
Is met een app op je telefoon te besturen maar dat is zo'n pleurisding dat ik m er vanaf getieft heb. Als je gopro effe langer dan kort in de kast ligt kan je met alles opnieuw beginnen...

1647898616152.png

Gopro is gewoon de marktleider.. lijkt haast of andere bedrijven opgegeven hebben, (geef ze nog gelijk ook..)

Ik dacht ook dat er iets anders moest zijn dan GoPro. Dus ik heb de Insta360 Go2 gekocht. Superfijn klein dingetje, stabilisatie is top. Echter is de batterijduur zeer kort. Dus je moet er meerdere hebben wil je een langere film maken.
Onlangs de Hero 9 maar gekocht, met verwisselbare batterij. Ik heb nu 3 batterijen voor die GoPro. Gaan lekker de "hele dag" mee. Het enige is dat wisselen van die dingen. Ik heb zo'n media mod dus moet de hele unit er uit voordat je kan wisselen.

Ik heb de GoPro 8 en de Max. De 8 is met een kabeltje verbonden met een USB-lader op de motor zodat ik de hele dag prik heb op dat ding. Wat ook aardig is om de telemetrie van de GoPro te gebruiken in een eventueel filmpje. Ik bedien de GoPro's met mijn telefoon of met de AB die beschikbaar is. Met de telefoon (iPhone 8) heeft mijn voorkeur. Je ziet dan ook direct wàt je filmt. Niet alles werkt 100%. Af en toe 'hangt' de verbinding. De kwaliteit is voor mij top in 4K.

Ooit eens met de VIRB van Garmin aan het stoeien geweest maar geef mij de GoPro maar. De snelheid waarmee GoPro 'nieuwe' modellen oplevert is natuurlijk belachelijk. En volgens mij staat het bedrijf al jaren te koop na de enorme zeperd met de GoPro 'drone' en accu's die uit de lucht flikkerden.

Ik ben al 2 action cams verder. Geluid gaat steeds kapot van die dingen. Op m’n motor gemonteerd gehad en door trillingen waarschijnlijk kapot gegaan. Heb het nu opgegeven want op m’n helm lijkt me niets, maar dat is mijn idee daarbij.

Ik gebruik dashcams, met een camera voor én achter. Ik heb een Innovv K1 (geen geluid, in de praktijk) en een dingetje van Aliexpress, doet het nog heel aardig moet ik zeggen.
Maar alles filmen heeft ook nadelen: al dat video-materiaal, daar moet je dan ook wat mee en je moet het ergens opslaan. Man wat een gedoe. :P

Ik heb een Innovv K1 (geen geluid, in de praktijk)
Die Innovv spreekt me wel aan, gewoon 1x monteren op de motor en klaar. Nooit die extra handelingen van aan- en uitzetten. Motorrijden bestaat al uit zoveel handelingen als je geen garage hebt (hoes, slot, pak, laarzen, oordopjes, helm, enz.)
Maar alles filmen heeft ook nadelen: al dat video-materiaal, daar moet je dan ook wat mee en je moet het ergens opslaan. Man wat een gedoe. :P
Als je alleen maar bepaalde momenten wilt bewaren, dan hoef je toch niet alles te bewaren? Ik zou zeggen, alleen als je wat hebt meegemaakt (iets leuks of juist een ongeluk of zo), dan een kopie maken. Of zie ik dat verkeerd? Zo'n camera spreekt me wel aan, maar alleen i.v.m. aansprakelijkheid bij ongeluk.

Daarom ben ik afgehaakt, heb wel wat beters te doen
Precies, al die data is echt veel werk.
Het voordeel van dashcam boven actioncam is dat er wel iets ingebouwd zit dat de oudste bestanden worden overschreven met de nieuwste, tenzij je aangeeft dat een bepaald moment/bestand bewaard moet worden.

Als je alleen maar bepaalde momenten wilt bewaren, dan hoef je toch niet alles te bewaren? Ik zou zeggen, alleen als je wat hebt meegemaakt (iets leuks of juist een ongeluk of zo), dan een kopie maken. Of zie ik dat verkeerd? Zo'n camera spreekt me wel aan, maar alleen i.v.m. aansprakelijkheid bij ongeluk.
Dat is precies waar een dashcam voor bedoeld is. :Y Zie mijn vorige reactie.

Ik gebruik ook de dashcam. Had hem inderdaad voor mogelijke ongevallen maar in de praktijk ook top om bijzondere momenten tijdens een rit terug te kijken.
Heb nog een oude gopro liggen (4 geloof ik?) en die ga ik wel weer even monteren, beeldkwaliteit daarvan is wel beter

De enige grote spelers in de action cam scene zijn op het moment GoPro, Insta360 en recentelijk is DJI ook begonnen met wat pogingen. Of 4K een vereiste is, is aan jou. Ik heb een bedrijf in videoproductie en vooralsnog vragen mijn klanten niet specifiek om 4K, daarmee wil ik zeggen dat je daarin vooral bij jezelf ten rade moet gaan. Als je graag 4K beelden schiet omdat jij dat mooi vind, dan is in dat geval dus 4K een vereiste. Echt veel specifieker kan ik niet zijn gezien je vraag toch stiekem wel vergelijkbaar is met een showroom binnenlopen en vragen aan een verkoper je 'een mooie en goede auto te adviseren'.

Wat mijn ervaring betreft: Ik gebruik zelf de GoPro 9. Daarover ben ik tevreden. Zolang je die gebruikt met de geadviseerde MicroSD kaarten is het een betrouwbaar apparaat, batterijduur is prima in termen van 3 batterijen voor een hele dag rijden en de beeldkwaliteit is meer dan zat voor beetje huis-tuin-keuken gebruik. Daarnaast in de app kun je redelijk eenvoudig bepaalde momenten highlighten, zodat je niet perongeluk bijvoorbeeld een clip wegdondert. Ik heb 'm op mijn kin zitten op mijn helm, als ik 'm aan druk middels de opnameknop, gaat de camera aan en begint te filmen in de instellingen die ik wil, nogmaals drukken stopt de opname en gaat de camera ook gewoon uit. Dus in die zin vind ik 'm redelijk eenvoudig in gebruik. Audio is rechtstreeks vanuit de GoPro niet bruikbaar, maar als je daar een hiervoor bestemde mic cover overheen (@freon lees ff mee) doet is het prima.

Voor de rest zie ik hierboven vrij veel dashcam oplossingen genoemd worden. Zeker gezien je 'beeldkwaliteit' wat hoger hebt staan in jouw priolijstje zou ik dat al direct niet als oplossing beschouwen.

T'is bij mij een beetje uit de hand gelopen hobby. Na 3 weken met de motor in Noorwegen kwamen we thuis met meer dan 100Gb aan foto, film en audio (Div. GoPro's/Drones). Met FCPX hier een puike 4K film van gemaakt (2 x 45 minuten).

Via via konden we een bioscoop afhuren. Film omgezet in DCP-formaat zodat deze met het machinepark in de bioscoop kon worden afgespeeld. Met ca. 120 familieleden/kennissen/motorrijders etc. in de bioscoop deze film vertoond.

Heel veel werk, maar ook prachtig om te zien!

De enige grote spelers in de action cam scene zijn op het moment GoPro, Insta360 en recentelijk is DJI ook begonnen met wat pogingen. Of 4K een vereiste is, is aan jou. Ik heb een bedrijf in videoproductie en vooralsnog vragen mijn klanten niet specifiek om 4K, daarmee wil ik zeggen dat je daarin vooral bij jezelf ten rade moet gaan. Als je graag 4K beelden schiet omdat jij dat mooi vind, dan is in dat geval dus 4K een vereiste. Echt veel specifieker kan ik niet zijn gezien je vraag toch stiekem wel vergelijkbaar is met een showroom binnenlopen en vragen aan een verkoper je 'een mooie en goede auto te adviseren'.

Wat mijn ervaring betreft: Ik gebruik zelf de GoPro 9. Daarover ben ik tevreden. Zolang je die gebruikt met de geadviseerde MicroSD kaarten is het een betrouwbaar apparaat, batterijduur is prima in termen van 3 batterijen voor een hele dag rijden en de beeldkwaliteit is meer dan zat voor beetje huis-tuin-keuken gebruik. Daarnaast in de app kun je redelijk eenvoudig bepaalde momenten highlighten, zodat je niet perongeluk bijvoorbeeld een clip wegdondert. Ik heb 'm op mijn kin zitten op mijn helm, als ik 'm aan druk middels de opnameknop, gaat de camera aan en begint te filmen in de instellingen die ik wil, nogmaals drukken stopt de opname en gaat de camera ook gewoon uit. Dus in die zin vind ik 'm redelijk eenvoudig in gebruik. Audio is rechtstreeks vanuit de GoPro niet bruikbaar, maar als je daar een hiervoor bestemde mic cover overheen (@freon lees ff mee) doet is het prima.

Voor de rest zie ik hierboven vrij veel dashcam oplossingen genoemd worden. Zeker gezien je 'beeldkwaliteit' wat hoger hebt staan in jouw priolijstje zou ik dat al direct niet als oplossing beschouwen.

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

4K is voor mij een vereiste omdat het inmiddels betaalbaar is, en het ding het een aantal jaar moet volhouden. Ik zie het zelf niet gebeuren dat over een paar jaar 1080p nog altijd de standaard is, iedereen wil dan gewoon 4K.

Wat voor mij belangrijk is:
- Aan uit zetten vanaf stuur (bluetooth), hiermee kan ik selectiever opnames maken, scheelt me batterij en data verbruik. Ik begrijp dat er een afstandsbediening is die dit kan?
- Opladen tijdens het rijden, is het mogelijk een soort battery-pack er op te zetten?

Editen van videomateriaal doe ik thuis met Filmora Wondershare, heb daar niet echt een mobiel voor nodig maar misschien is het handig.

Terug
Bovenaan Onderaan