Achterop stappen passagier

lynx01

MF'er
2 mei 2009
89
0
Alphen aan den Rijn
Goedemorgen!

Als mijn vriendin achter de motor stapt gebruikt ze het stepje om op te stappen. Ze zet dus eerst 1 voet op het stepje, houd mij bij de schouders vast en gooit dan haar andere been over de motor naar het andere stepje en gaat dan pas zitten. Bij een maat van mij stapt zijn vriendin op door eerst haar been over de motor te gooien zichzelf er dan op te hijsen en dan pas de voeten op de stepjes. Hij rijdt een 1000rr. Nou lijkt mij dat niet zo best voor je lak omdat ze dan natuurlijk nogal schuurt met haar pak met het er op hijsen, maar ik vraag mij af dat wat mijn vriendin doet uiteindelijk niet zorgt dat het stepje breekt. Ze weegt 60 kg, is zo'n stepje gemaakt om ook mee op te stappen of om alleen op te steunen als je achterop zit?
 
volgens mij kan je stepje daar niet van breken hoor? :?

bij mij zit regelmatig iemand achterop van 80-90kg..

moet geen probleem zijn.
 
Ik sprong er vroeger altijd op langs achter , haasje over :P

Normaal kunnen die stepjes er wel tegen denk ik.
Vrienden van mij stappen altijd zo op , nu moet ik wel zeggen dat dat andere motors zijn.

Bij een sportmotor zitten die stepjes vaak vrij hoog, ik gebruikte het stepje nooit omdat er ook teveel gewicht aan 1 kant kwam en dan moest de rijder nogal balanceren. (yamaha R6)

Been erover slaan, en met een sprongetje erop, dan schuur je ook niet over de lak. :Y
 
Mijn vriendin doet dat ook... volle gewicht op het stepje tijdens opstappen. Ze doet ook aan paardrijden dus zo stap je dus ook op bij het stalen ros zal ze denken. Ik heb ook wel eens gedacht... aarghh nee, niet het volle gewicht op 1 stepje... maar tot nu toe geen probleem, stepje is nog heel. Denk trouwens ook niet dat ze die kleine pootjes van haar in een keer er over heen krijgt ;)
 
Breken misschien niet, buigen wel.
Dat heb ik gehad met een Bandit 1200, de uitlaat liep daarna aan tegen de achtervork.
Ik kon de ophanging van de voetsteun daarna ook gewoon met de hand terug buigen.
Ik denk dat de ene motor wat steviger is dan de andere.
O ja, de duo woog ook maar 60kg, voordat iemand mocht denken dat het daar aan lag. :+
 
Mijn pak zit mij (nog) niet iets te strak en ik krijg mijn been vaak maar net an over het kontje en dan stap ik ook op door gewoon op mijn linkerstepje te stappen en dan over te zwaaien.

Volgens mij is dat voor een duo, hoe dan ook de handigste manier. Dan zit je bijna altijd gelijk goed, heeft de opstappende duo een beetje houvast (aan jou) en zit je ook niet op de lak te wiebelen ofzo...

En als dat stepje er echt niet tegenkan, dan was ie allang afgebroken.
 
Mijn vriendin zet ook dr volle gewicht (naja wat heet, 60 kilo) op 1 stepje.

Gaat al een tijdje goed dus ik verwacht niet dat hij in de toekomst alsnog zomaar af gaat breken.
 
Die dingen zijn ook geschikt om je motor op te vangen als je onbedoeld een schuiver maakt..... zou me er dus niet ál te druk over maken ;)
 
De duopassagier stapt bij mij ook altijd met behulp van één stepje op. Tot nu toe nog geen probleem geweest. Even beide voeten stevig aan de grond en de rem inhouden, dan gaat het prima. :)
 
Ik heb ook wel eens verbogen steppen (en ophanging) gezien, vandaar dat ik het ook niet echt leuk vind om het volle gewicht er op te zetten. De kans zal wel niet erg groot zijn maar het gebeurt zeker wel af en toe.
 
bij een hoge motor is het lastig vooral als je geen 60 kg meer bent
en niet zo lenig meer.
mijn ega heeft er veel moeite mee en durf niet op het stepje te staan.
ding breekt echt niet maar je vertel haar dat.
denk dat die stepjes een breek punt van rond de driehonderd kilo hebben
dus dat kan wel iets aan.
 
Ik zelf spring achterop door eerst mijn been erover te slingeren en dan mijn lijf op te tillen door middel van mijn handen op de duoseat zodat ik ook geen krassen kan maken. Ideale manier. Maar dan moet je wel lang genoeg zijn! Het nichtje van mijn vriend is een kop kleiner dan ik dus die stapt wel altijd op via het stepje..

Maar nu hoop ik toch binnen enkele maanden toch echt mijn eigen motor te hebben, heb ik dat gedonder ook niet meer *O*
 
Ik laat mijn passagiers altijd op MIJN stepje stappen en vervolgens opstappen. Die kan meer gewicht hebben dan het achterstepje..

Ik heb dan een GSX-R 600.. Maar het risico wil ik niet nemen dat iemand met zijn volle gewicht op die kleine dingen stapt.

:W
 
Of een trapje meenemen....of langs de stoeprand. :+


Overigens kan dat been erover slaan ook tegen je werken.
Ik moest eens bij een vriend achterop (pan european) en schopte bijna zijn koffers eraf :$

*MGG is blij dat ze gewoon zelf mag rijden*

Ik vind het zelf trouwens erg onhandig om via het stepje erop te klimmen.
Springen gaat me beter af.

Maar nogmaals, normaal moeten ze er wel tegen kunnen.
Daar zijn ze in principe toch ook voor gemaakt?
 
Ik wel, dus is het nou wel of geen probleem?

Moet je een echte motor kopen, dat is jouw probleem... :P


Laat ik het zo zeggen, bij de motoren die ik ooit bezat (SV650, V-Strom 650, DR650) was het geen probleem. Bij mijn Versys die ik nu heb ook niet...
 
Laatst bewerkt:
oooooooooit met lessen moest ik wel eens achterop bij de instructeur en die vertelde me dat je opstapt op de manier zoals jouw vriendin doet.. en als je er als bestuurder rekening mee houdt dat er iemand op gaat stappen valt het met die balans ook wel mee.. daarbij ook als opstapper ff informeren of het kan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan