Accu probleem

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Twee jaar geleden had mijn motor een probleem met de accu waarbij de accu maar genoeg capaciteit leverde om 2x te starten zelfs na een dag op de lader. Ik heb toen een nieuwe accu gekocht.
Sindsdien geen problemen tot de laatste 2 maanden. Ik heb inmiddels een accu indicator en die geeft aan dat de accu maar ‘halfvol’ zit zelfs na een dag aan de lader of een rit van 100km. Een paar dagen niet rijden en hij start niet meer. Vind het vreemd dat ik nu 2x dezelfde symptomen heb relatief snel, wat mij aan het denken zet dat de oorzaak misschien ergens anders dan de accu ligt. Of is het te verwachten dat de accu capaciteit na 2 jaar al zo afneemt? Accu is een yuasa YTX20CH- BS.

Zou een defecte lader de capaciteit kunnen verminderen? Ik heb maar een goedkope lader van de Lidl, die lijkt het goed te doen, maar zeker weet je dat natuurlijk niet. De accu is 1x leeg genoeg geraakt waardoor hij net niet meer starte, maar toen speelde het probleem denk ik al dat de accu niet volledig oplaadt. Inmiddels is de accu afgelopen week nog 2 keer te leeg geweest om te starten, gelukkig telkens bij mij thuis.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde het niet naar naar jou toe Timothy,. maar je wist al dat die accu geen spanning vasthield na een lange rit van 100 km. Dat een Accumate lader weer een ander laadregiem heeft dan die Lidl lader is ook niet zo gek. In the end was die accu al stuk. Die lader kost ook weer 5 a 6 tientjes, voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe passende accu (76) Hier win je dus niet zoveel en doe je voor je eigen "plezier".

Persoonlijk vind ik dat je inmiddels echt veel te gehecht bent geraakt aan je oude accu,...8)7_O-;)
 
Ik zal weer serieus reageren. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en ja wat ik nu doe is meer uit nieuwgierigheid dan wat anders, maar ook wil ik uitsluiten dat het probleem bij de motor ligt (ergens sluiting oid). Accu ligt nu van de lader, morgen check ik of hij zijn voltage vast heeft gehouden.
Ik heb dan wel getest op lekstroom, maar misschien is het sluiting die alleen bij een windvlaag uit een bepaalde hoek voorkomt. Of als de maan in een bepaalde stand staat. De electra van deze motor is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met zwarte magie en bloedoffers. Zo is mij verteld dat na een stroomonderbreking ik eerst de sleutel in het contact moet doen en aan moet zetten, dan de sleutel eruit, dan dan minimaal 60sec.wachten. Dan de sleutel er pas weer in en starten. Start ik gelijk, dan blijft het sleutel ID systeem actief tot in de oneindigheid wat de accu weer extra leegtrekt. En zo zijn er wel meer mysterieuze electrische dingetjes aan guzzi’s
 
Jij gelooft ook alles, een Guzzi is gewoon om mee te rijden, elke dag weer door weer en wind. Met handvatverwarming aan en af en toe een verwarmd vestje erbij. Kan allemaal,...
 
Okey voor de grap mijn oude defecte accu met de nieuwe optimate proberen te redden na 2 jaar in mijn schuur te hebben gestaan. Duurde wel een dag maar ja hoor optimate werkt zijn reddingsprogramma af en laadt hem op tot 12.57V. Dus geen 100% capaciteit meer maar dat lijkt me logisch na zo'n lange tijd leeg te hebben gestaan.
De 12uurs test of hij voltage verliest slaagt ook. Optimate geeft een groen lampje voor de accu. Grappig dacht ik. Vandaag die accu even in de motor gezet om te kijken of hij daar dan vol opgeladen inderdaad weer mee zou kunnen starten.

Mooi niet dus :+
 
Okey voor de grap mijn oude defecte accu met de nieuwe optimate proberen te redden na 2 jaar in mijn schuur te hebben gestaan. Duurde wel een dag maar ja hoor optimate werkt zijn reddingsprogramma af en laadt hem op tot 12.57V. Dus geen 100% capaciteit meer maar dat lijkt me logisch na zo'n lange tijd leeg te hebben gestaan.
De 12uurs test of hij voltage verliest slaagt ook. Optimate geeft een groen lampje voor de accu. Grappig dacht ik. Vandaag die accu even in de motor gezet om te kijken of hij daar dan vol opgeladen inderdaad weer mee zou kunnen starten.

Mooi niet dus :+

Ja daar ben ik ook wel eens ingetrapt..
 
Na 70k met de vorige schijven gereden te hebben (de originele Brembo,s trilden) vandaag maar eens een paar Brembo schijven gemonteerd. Deze heb ik een tijdje geleden kunnen overnemen van een MF-er (het zijn Morini schijven Brembo)
schijf.jpeg
schijf.jpeg
schijf2.jpeg
schijf3.jpeg
 
Lekker bezig IJzer, zou in het Moto Guzzi Breva topic horen. Ik geef de kitten de schuld, ze sprong op mijn toetsenbord en toen heb ik niet goed opgelet waar ik gebleven was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan