Accu goed, start niet en volladen weer wel.

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik rij tamelijk korte stukje met een Kymco Agility 50. En laatst liet hij meer weer staan/lopen.
- Startmotor en krukas draaien rond, kan zeker 5 minuten starten met een over gedimensioneerde accu ; YTX7A-BS (specs 105 CCA), gemeten 166 CCA. maar slaat niet aan.
- Heb het gevoel dat startmotor -snelheid te laag is.
- Ook niet met starthulp van mn GS niet aan de praat te krijgen
Thuis na 1 dag op de genius noko lader aangesloten op "small/cold" laadt de lader van 75% naar 100% in 1 nacht. Dan start hij wel in 1 keer.
( DE GS-accu was voor 50% leeg getrokken)
Het bijladen nadat ik ermee gereden heb , heb ik een paar keer gedaan, maar daar de lader binnen 5 minuten op 100% staat , vond ik dat onnodig.
Is dit een startmotor probleem?
( Ik heb die euvel namelijk met mij D4D Toyota ook gehad = snelheid te laag)
 
Laatst bewerkt:
Ik had zoiets met een Jaguar, startmotor leek goed rond te gaan, maar niet willen starten. Tot ik een keer met het portier open ging starten en het me opviel dat de binnenverlichting ongeveer op het ritme van de startmotor ging knipperen.

Nieuwe accu er in gebeund en het was voortaan meteen starten en meteen aanslaan.
 
Voor je er een nieuwe accu in doet zou je de accupolen en andere contacten een keer goed schoon kunnen maken.

Misschien helpt het als je bij het starten een heel klein beetje gas geeft. Als de gasklep een beetje open staat, dan hoeft de startmotor minder moeite te doen.
 
Rij anders even langs een autobedrijf, die hebben een accu tester; in principe meet zo’n ding de spanningsval over de polen bij een flinke (startmotor) belasting. Geeft de kwaliteit van je accu weer.... gezamenlijke Ri(interne) vd cellen.
 
Benzine , Ja vol
Accu polen en massa aansluiting = ok, NB ( De massa gaat van Accu via een groene kabel naar Startmotor)
Dat met dat gasgeven heb ik ook gedaan toen hij me liet staan (spelen met het gas...)
"zie howto starten" jaja.
swetty: zie foto's
 

Bijlagen

  • 20190114_Kymco Accu State Of Health.jpg
    20190114_Kymco Accu State Of Health.jpg
    306,9 KB · Weergaven: 15
  • 20190114_Kymco CCA Test Accu.jpg
    20190114_Kymco CCA Test Accu.jpg
    440,6 KB · Weergaven: 16
  • 20190114_Kymco milliOhms Accu.jpg
    20190114_Kymco milliOhms Accu.jpg
    279,9 KB · Weergaven: 16
Die checklist is idd een hele goede.! Thx Zot
Cranking (gemeten = Checklist 1.0) >> 11,74 Volt ( DHC Gys BT 282)
Cranking nabij Startmotor ( = Checklist 1.2 ) >> 9,2 - 10,9 Volt (Voltcraft VC 265)
Spanning over Plus Accu, Plus Startende Startmotor (incl Startrelais) >> 0,2 Volt en de 0,916 Volt Max (Voltcraft)
Massakabel : >> 0,38 en de 0,58 Volt (Voltcraft)

Kickstarter is in de maak, mijn zoon had het rondsel eruit gehaald omdat die het niet deed, het ashuis van de variokap is namelijk scheef uitgesleten.
Maar ik heb het euvel idd eerder gehad en toen met de kickstarter wel starte.
 
Die checklist is idd een hele goede.! Thx Zot
Cranking (gemeten = Checklist 1.0) >> 11,74 Volt ( DHC Gys BT 282)
Cranking nabij Startmotor ( = Checklist 1.2 ) >> 9,2 - 10,9 Volt (Voltcraft VC 265)
Spanning over Plus Accu, Plus Startende Startmotor (incl Startrelais) >> 0,2 Volt en de 0,916 Volt Max (Voltcraft)
Massakabel : >> 0,38 en de 0,58 Volt (Voltcraft)

Kickstarter is in de maak, mijn zoon had het rondsel eruit gehaald omdat die het niet deed, het ashuis van de variokap is namelijk scheef uitgesleten.
Maar ik heb het euvel idd eerder gehad en toen met de kickstarter wel starte.
dan is of de startmotor slecht, of (wat waarschijnlijker is) heeft ie te weinig compressie
 
dan is of de startmotor slecht, of (wat waarschijnlijker is) heeft ie te weinig compressie

Wat ik uit de openingspostzt opmaak gaat die rond als een bezetene, Denk dan ook aan de bougie cq ontsteking, carterafdichting, gezien er al onderdelen uit het blok weggehaald zijn of compressie
 
Wat ik uit de openingspostzt opmaak gaat die rond als een bezetene, Denk dan ook aan de bougie cq ontsteking, carterafdichting, gezien er al onderdelen uit het blok weggehaald zijn of compressie

dan is of de startmotor slecht, of (wat waarschijnlijker is) heeft ie te weinig compressie

leesbaarder gemaakt voor dyslecten
 
Kickstarter is in de maak, mijn zoon had het rondsel eruit gehaald omdat die het niet deed, het ashuis van de variokap is namelijk scheef uitgesleten.
Maar ik heb het euvel idd eerder gehad en toen met de kickstarter wel starte.


Boven genoemde van te weinig compressie is zo te lezen het meest waarschijnlijk.
Als de kickstarter zo vaak gebruikt is dat de gaten scheef uit gesleten zijn dan heeft dat ding al een hele beste boodschap gelopen.
 
Heerlijk. Steeds als we vanaf de zijlijn weten wat het is, kom jij met bewijs dat dat aspect zeker goed is.
Ach het kan van alles zijn. Met een vers opgeladen accu start hij wel. Als hij loopt, dan is de boordspanning nog iets hoger vanuit de dynamo/spanningsregelaar.
Het lijkt dus spanningsgerelateerd.
Dan kan het aan het startmotor circuit liggen (draait net niet snel genoeg), maar het zou ook aan de ontsteking kunnen liggen (vonk net te zwak).
Succes met je verdere onderzoek.
 
Heerlijk. Steeds als we vanaf de zijlijn weten wat het is, kom jij met bewijs dat dat aspect zeker goed is.
Ach het kan van alles zijn. Met een vers opgeladen accu start hij wel. Als hij loopt, dan is de boordspanning nog iets hoger vanuit de dynamo/spanningsregelaar.
Het lijkt dus spanningsgerelateerd.
Dan kan het aan het startmotor circuit liggen (draait net niet snel genoeg), maar het zou ook aan de ontsteking kunnen liggen (vonk net te zwak).
Succes met je verdere onderzoek.

dan is of de startmotor slecht, of (wat waarschijnlijker is) heeft ie te weinig compressie

Ik heb maar een nieuwe startmotor (origineel) besteld en vervang de imitatie .
Meteen maar een nieuwe bendix, want meneer pakte steeds vaker de starterkrans niet.

Machine is het namelijk wel waard, er is vorig jaar een compleet nieuw kappenset op gekomen , (diefstal schade /Joyriding) en in 2016 is de krukas/cilinder en zuiger vernieuwd nadat men vergeten had olie te pijlen.
 
Mijn Aprilia SR 50 met Piaggio blok heeft 47.000km gelopen en nog de originele zuiger (ja echt waar) en die start ook de ene dag pas na 1.5 minuut doorstarten en de andere dag binnen enkele seconden. De accu is nieuw en de startmotor draait als een bezetene rond (vanwege gebrek aan compressie).
Weet je zeker dat je naar bar hebt gekeken ipv psi? :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan