Aankoop tip van de week 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ken iemand die een originele achterbrug van een 1100RS flink op z'n donder geeft, en dat ding geeft geen krimp.
 
Nee.
Volgens mij heeft EML een dure oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem.
Het is inderdaad veel lomper en zwaarder, maar wat verbetert het nu?
 
Ik ben niet overtuigd, als je ze allebei hebt, kies je in mijn ogen voor die EML brug.
En het hogere gewicht is in de linkse bochten een voordeel.
 
Laatst bewerkt:
De punt van de bak wil in theorie omlaag, het achterwiel omhoog, als je links af gaat. Dus als het achter de lijn voorwiel-zijspanwiel wat zwaarder wordt, lijkt me dat gunstiger om het achterwiel aan de grond te houden.
 
Ik ga natuurlijk niet zo hard door de bochten, maar die achterkant drift echt niet vanzelf, daar moet ik echt heel erg mijn best voor doen. Als ik het nodig vindt kan ik hem wel laten driften.

Wat ook voor deze achterbrug pleit, is het erg stijve EML achterwiel wat ik gebruik.
Omdat het weinig flexibel is geeft het meer krachten aan de brug door, als een minder stijf wiel. Ik zou dus geen al te stijf wiel in de orig. brug monteren.
 
Laatst bewerkt:
Het enige voordeel wat ik zo kan verzinnen is dat het (auto)wiel in het midden zit. Bij de originele achterbrug komt het 15"(auto) wiel iets naar links.
 
Geef mij maar lomp.
full
 
Waarom ik geen EML brug nodig heb:

Ik rij al 35000 km met de originele brug en heb hem pasgeleden uit elkaar gehad. Het zag er allemaal als nieuw uit. De originele constructie is dus ruimschoots degelijk genoeg.

Mocht je al extra gewicht ergens in je span willen aanbrengen dan is de wielophanging wel de slechtst mogelijke plaats om dat te doen. Van extra onafgeveerd gewicht blijven je wielen echt niet aan de grond, in tegendeel zelfs.

Met het vervallen van de paralever constructie vervalt ook een van de twee kruiskoppelingen waardoor je oneenparigheid in de aandrijving introduceert.

Dus ik hoef hem niet
 
..............
Met het vervallen van de paralever constructie vervalt ook een van de twee kruiskoppelingen waardoor je oneenparigheid in de aandrijving introduceert..............

De originele aandrijf as zit er in, met twee kruiskoppelingen...

Ik heb trouwens afgelopen MA-Run een duitse variant gezien op een stalen achterbrug. Met twee schokbrekers er op :?

full


full
 
Laatst bewerkt:
De originele aandrijf as zit er in, met twee kruiskoppelingen...

Ik schreef het verkeerd inderdaad.
Ze zitten er wel in maar de achterste zal niet de hoekverdraaiing van de brug volgen waardoor de oneenparigheid, welke door de voorste kruiskoppeling wordt veroorzaakt, niet wordt gecompenseerd.
 
Ik schreef het verkeerd inderdaad.
Ze zitten er wel in maar de achterste zal niet de hoekverdraaiing van de brug volgen waardoor de oneenparigheid, welke door de voorste kruiskoppeling wordt veroorzaakt, niet wordt gecompenseerd.

Die oneenparigheid hou je toch omdat de hoeken niet gelijk zijn. De eindaandrijving scharniert namelijk veel minder dan de achtervork. Trouwens oude BMW's, Goldwings, enz hebben maar 1 kruiskoppeling en daar merk je ook niks van. Wellicht door de transmissiedemper ?
 
Laatst bewerkt:
De cardan blijft mooi parallel aan de assen in de versnellingsbak. Dat komt door het parallelogram wat gevormd wordt door de achtervork en de reactiestang. Daardoor heb je geen oneenparigheid.
Bij mijn oude Guzzi zaten er 2 kruiskoppelingen samengebouwd en mijn oude BMW had inderdaad flinke rubbers.

En Goldwings....
Die houden mij ook niet bij

:+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan