Aangrijpingspunt koppelingshendel

tinus66

xvs 650 bobberstyle
9 okt 2018
84
122
Rotterdam eo
Hallo,


Ik ben een beginnende motorrijder en heb mn eerste motor gekocht een XVS 650
Hij is van 98 en heeft 13000 km op de teller.

Nu is het zo dat als ik schakel, ik de koppelingshendel bijna helemaal los moet laten voordat ik het aangrijpingspunt krijg.
Kan ik dit afstellen zodat het aangrijpingspunt wat eerder komt. zo ja waar kan ik dat het beste afstellen. Bij de hendel zelf of ergens bij de motor(ik heb geen flauw idee waar bij de motor)

Of heeft dit (ik hoop het niet) te maken met versleten versnellings/koppeling platen?

Graag hoor ik jullie reactie


Groet,

Tinus
 
In principe kan je dit all bij je hendel doen, afstellen totdat je een vrije slag heb van een paar mm,
 
Bij mijn motor zit ie ook helemaal op het eind. Of het aan de platen ligt.. misschien ? Maar zolang ze niet slippen valt het nog mee lijkt me.
Met wegrijden is het wat onhandig maar met opschakelen vindt ik het wel weer makkelijk dat je maar een klein beetje hoef te koppelen.
 
Bij mijn motor zit ie ook helemaal op het eind. Of het aan de platen ligt.. misschien ? Maar zolang ze niet slippen valt het nog mee lijkt me.
Met wegrijden is het wat onhandig maar met opschakelen vindt ik het wel weer makkelijk dat je maar een klein beetje hoef te koppelen.

Dat heb ik nou ook, met opschakelen tijdens het rijden is het prima maar bij het optrekken is het lastig om snel(ler) op te trekken.
 
Sowieso is het laat aangrijpen van de koppeling een kwaaltje/eigenschap van de XVS-serie. Mijn 1100 heeft het aangrijpingspunt ook bijna aan het einde van de hendel zitten. Ik zie het zelf als een eigenschap, en met optrekken houd ik gewoon mijn koppelingshendel een stuk minder ingeknepen, zodat ik sneller wegkom.
Volgens mijn grote vriend Google is dit wel wat aan te passen door de kabel in te korten of de handgreep anders in te stellen, maar kan dit er ook toe leiden dat je koppelingshendel wat losjes komt te hangen. Hier zijn wel weer oplossingen voor bedacht met veren en het anders laten aangrijpen van de kabel. Zie ook Clutch Lever Modification - XVS650 Classic (en anderen, Googlen op 'xvs 650 clutch modification' levert een hoop informatie op, evenals de geruststelling dat het in ieder geval niet aan je koppeling(splaten) ligt!)
 
Voor kabelbediende koppelingen:
Op sommige motoren die ik heb proefgereden is het aangrijpingspunt ook ver weg, beetje mode kennelijk.
Op de Tracer 900 die ik nieuw kocht was dat ook zo. Ik vind dat erg lastig, de koppeling is (voor mij) veel beter te doseren als het aangrijpingspunt dichter bij het handvat zit.
Bij de Tracer stel ik dat ook zo in.
NB: bij de Tracer zorgt een veer bij het motorblok er voor dat de kabel nooit slap staat, ook al heeft de koppeling nu veel vrije slag. De kabel mag nooit "los" komen te zitten.
 
Sowieso is het laat aangrijpen van de koppeling een kwaaltje/eigenschap van de XVS-serie. Mijn 1100 heeft het aangrijpingspunt ook bijna aan het einde van de hendel zitten. Ik zie het zelf als een eigenschap, en met optrekken houd ik gewoon mijn koppelingshendel een stuk minder ingeknepen, zodat ik sneller wegkom.
Volgens mijn grote vriend Google is dit wel wat aan te passen door de kabel in te korten of de handgreep anders in te stellen, maar kan dit er ook toe leiden dat je koppelingshendel wat losjes komt te hangen. Hier zijn wel weer oplossingen voor bedacht met veren en het anders laten aangrijpen van de kabel. Zie ook Clutch Lever Modification - XVS650 Classic (en anderen, Googlen op 'xvs 650 clutch modification' levert een hoop informatie op, evenals de geruststelling dat het in ieder geval niet aan je koppeling(splaten) ligt!)

Thnx, is inderdaad een geruststelling:t
 
Voor kabelbediende koppelingen:
Op sommige motoren die ik heb proefgereden is het aangrijpingspunt ook ver weg, beetje mode kennelijk.
Op de Tracer 900 die ik nieuw kocht was dat ook zo. Ik vind dat erg lastig, de koppeling is (voor mij) veel beter te doseren als het aangrijpingspunt dichter bij het handvat zit.
Bij de Tracer stel ik dat ook zo in.
NB: bij de Tracer zorgt een veer bij het motorblok er voor dat de kabel nooit slap staat, ook al heeft de koppeling nu veel vrije slag. De kabel mag nooit "los" komen te zitten.
thnx voor je reactie:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan