Aandrijving achterwiel functioneert niet meer

Michel82

Rookie
25 mei 2014
19
0
Beste motorrijders,

Ik heb een probleempje. Een paar weken geleden reed ik op mijn Bisan Lifan 150 motorscooter (automaat).

Na een half uurtje rond te hebben gereden stond ik stil voor een stoplicht. De motor draaide de hele tijd stationair, maar toen ik gas gaf draaide mijn achterwiel niet meer.

Ik heb al gecheckt of ik niet per ongeluk de noodstopknop heb ingedrukt maar dit was niet het geval.

Het lijkt net alsof de versnellingsbak in zijn neutraal is blijven hangen, maar volgens mij kan dat helemaal niet. De motor draait wel stationair en starten is geen enkel probleem maar als ik gas geef maakt de motor alleen maar toeren.

Ik heb werkelijk geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Het is een motor uit het bouwjaar augustus 2013. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er een defect is.

Iemand enig idee? :/

Gr.
Michel
full
 
Laatst bewerkt:
Mocht het heel heftig zijn; ik heb nog zo'n ding staan. Nieuw, nog zelfs zonder kenteken. Voor onderdelen misschien nog goedkoper dat een stevige reparatie.

Maar wellicht heb je garantie.
Succes!
 
Ik heb helaas geen garantiebon, dus de optie om het naar de verkoper te brengen valt af. Daarnaast wil ik niet teveel geld meer aan deze motor besteden omdat de nieuwprijs €1200,- is en 2e hands is er weinig vraag naar vanwege het niet zo bekende merknaam.

Ik lees tot nu toe twee mogelijke oorzaken maar heeft een van jullie een beetje globaal een idee wat dat ongeveer zou gaan kosten?
 
Ik heb helaas geen garantiebon, dus de optie om het naar de verkoper te brengen valt af. Daarnaast wil ik niet teveel geld meer aan deze motor besteden omdat de nieuwprijs €1200,- is en 2e hands is er weinig vraag naar vanwege het niet zo bekende merknaam.

Ik lees tot nu toe twee mogelijke oorzaken maar heeft een van jullie een beetje globaal een idee wat dat ongeveer zou gaan kosten?
Belg?

Beter is om aan een reparateur te vragen wat t kost. Misschien valt het wel mee.
 
Ja, dat begrijp ik wel maar om de motor daarheen te brengen kost me €50,- op de heenweg en €50,- op de terugweg omdat ik een busje moet huren. Ik heb geen auto.

Ze zullen eerst gaan nakijken wat er is, dan ben ik al rond de €150,- kwijt aan alleen maar transport en nakijkkosten.

Ik wil het liever zelf oplossen. Ik vroeg het meer om de oorzaak te achterhalen. En voor de duidelijkheid, ik heb geen garantiebon omdat ik de motor van een maat heb overgenomen maar die heeft helaas geen verstand van motoren.
 
Laatst bewerkt:
Draai de deksel van de overbrenging er eens af, wellicht zie je zo het probleem.

:^

Vaak genoeg aan scootertjes gesleuteld en in ik zou ook gewoon ff de carterkap van de overbrenging pakken (paar inbusschroefjes (gok ik) losdraaien en klaar).

Als ik zou moeten raden, zou ik ook zeggen dat je aandrijfriem kapot is. Koppeling zou kunnen vastzitten of zo, maar lijkt me sterk dat je ineens totaal geen aandrijving hebt.
Ik weet niet of er verder nog 'akelige' geluiden uit je scooter komen bij het gasgeven, of dat het puur hoge toeren zijn?, want bij problemen met andere mechanische aandrijving hoor meestal eerst vanalles kapot gaan (krukas, etc..)..

Succes!
 
Hey jongens bedankt voor de tip. Ik zal deze week even gaan kijken. De motor draait gewoon prima, stationair en ik hoor geen onderdelen kapot draaien. De motor maakt gewoon normale toeren, geen ongewone toestanden.
 
Hey jongens!

Even een kleine update. Bedankt voor de tips!

Ik heb de carterdeksel eraf gehaald en de aandrijfriem is kapot. Ik zal binnenkort een nieuwe riem erop zetten.

Ik heb ook heel veel stof aangetroffen toen ik de riem losmaakte.

Een gozer die erbij stond vertelde mij dat er een stuk metaaldraad in de motor terechtgekomen is tijdens het rijden waardoor de riem verscheurt is tijdens het gasgeven.

212ejw6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey jongens!

Even een kleine update. Bedankt voor de tips!

Ik heb de carterdeksel eraf gehaald en de aandrijfriem is kapot. Ik zal binnenkort een nieuwe riem erop zetten.

Ik heb ook heel veel stof aangetroffen toen ik de riem losmaakte. Heeft iemand daar nog een logische verklaring voor?
[afbeelding]
Ik denk dat dat allemaal delen zijn van de snaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan