500$ Challenge De FZR die geen brik is

pannekoek141

MF'er
9 mrt 2019
38
11
Zo'n typer ben ik niet, maar het is dan toch is tijd om een post een te maken voor de challenge, is het voor mij eigenlijk wel een challenge? mwua.
Goed Dit topic om dan wat over de fiets te vertellen en het onderhoud wat er aan gepleegd is. Er is wel lekker gesleuteld maar vrij kostenloos.

Ten eerste maar is het bewijs dat die echt 500 eutjes was! - Check

Bekijk media item 1333158
De screenshot is gemaakt op 24 nov 2018, en een weekje later stond die bij mij in de garage. - Check

De FZR600R komt uit 95, dus ouder dan 20 jaar - Check!

Dan hou ik natuurlijk nog 150 euro aan sleutelbudget over, als ik de banden en remmen niet meetel zit ik op de 60 euro

28 euro voor een fles Shell advance 10-40 olie - 7 euro voor een setje keer ringen - 13 euro Voor een fles vorkolie - 5 euro voor een oliefilter.

De vorkolie en keerringen staan in de bon van de remmen. en die van de olie zou ik even op moeten zoeken.
Verder ook geluk gehad dat ik een belg had gevonden die het superbikestuur en de kroonplaat wou ruilen voor originele onderdelen, denk aan kuipruit, kroonplaat enz.
Dus daar had ik geluk mee, Verder heeft er wel aardig wat tijd in gezeten om hem goed lopend te krijgen, maar dat telt niet mee! Hier de bonnen en nog wat beeld van het sleutelen
Als ik Sjoerd z'n lijstje zo afga dan voldoe ik aan alle voorwaarden, nu nog even zien of hij het er mee eens is ;)

Bekijk media item 1333154
Bekijk media item 1333153
Bekijk media item 1333157
Bekijk media item 1333156
Bekijk media item 1333155
 
Mooie kleurstelling - ben ik niet de enige met retro-kleuren en een redelijk recente 600CC met de challenge.

Wat ik apart vind om te lezen is dat je blij bent dat je iemand hebt kunnen vinden die je superbike stuur / kit over wil nemen??
De meeste eigenaren van mijn type motor zou maar wat graag af willen van de originele clip-ons en overstappen op de peperdure superbike kit...
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Inderdaad bijzonder dat je het superbikestuur weggedaan hebt.
Toevallig zag ik vanavond op FB dezelfde motor voor 1200 te koop (niet dat 'ie daarvoor weggaat, maar toch...)
Enne, welkom!
 
Welkom in het selectieve clubje van 500 Euro challenge rijders.

Ziet er goed uit. En hoop dat je een juiste keuze gemaakt heb om het superbike stuur te ruilen voor originele onderdelen.
Wat mij opvalt dat je gekozen hebt voor niet geheel recente banden... Zit daar een bijzondere reden achter ? Dit omdat banden buiten budget zijn en dus het niet uitmaakt of je nu goedkope type banden of wat betere (en daarmee vaak iets duurder) kiest.

Alvast veel plezier met de proefritjes...
 
Een vriend/lid van het FZR forum heeft mij de de bt023's aangeraden onder de fzr, en ze bevallen dan ook ontzettend goed!
 
Uit je reactie leid ik af dat de motor reeds wegverkeerswaardig is :)

Mijn advies (gebaseerd op enige ervaring met Xsandra mijn challenge brik) rij de nodige kilometers, want dan kom je vanzelf achter "eigenaardigheden" die je kan verbeteren/oplossen :Y

Bedenk beter in Nederland in je garage/schuur/hok dan verrast worden door een "eigenaardigheid" op een bergpas :X :+
 
Wat heb je allemaal moeten doen dan? Ik vind dat soort verslagen juist het leukst om te lezen. :Y
Dat kan ik je gerust even vertellen want daar wil ik best wat over vertellen.

Op de onderstaande foto kan je zien dat de kuipdelen aan de voorzijde waren "aangepast". Maar niet echt jofel, een van de vorige eigenaren heeft de zijkanten er gewoon afgeslepen en de spiegels op de kuip gezet, een hele rare plek ook. Ook was hierbij gewoon het spiegelframe doorgeslepen, en ik was echt geen fan van deze aanpassing. Mijn mening is: Het is een racefiets, dus hij heeft clip-ons. Dus dat wou ik. Nou is zo'n kut peperduur, dat weet ik ook wel, maar iemand die wij met mij ruilen, een belg dus. Dan kreeg ik een originele ruit, kuipdeel, kroonplaat, clip ons en boutjes en kuipframe en spiegelframe. Dit is alles wat ik nodig had om hem weer origineel te maken zonder kosten!

Dat was dus een beste klus, Verder liep die niet helemaal goed, bleek dat er een vaccuumslang van de 3e cilinder gewoon los lag, en er zat vuil in de jets en carbs.
Verder was het ook een probleem dat de keerringen zo droog waren als een doos die te lang in de zon heeft gelegen, ja dat ja. die waren binnen een dagje vervangen en oja! er zaten potverdikkie nog banden uit 1996 op! lekker veilig. Verder was dat het eigenlijk wel. De motor had duidelijk altijd binnen gestaan, nergens roest en ook de kuipdelen zijn nog lekker flexibel. Dit was echt wel fijn tijdens het sleutelen. Ook kreeg ik bij de aankoop een prachtige sebring uitlaat die echt heerlijk klinkt, maar ik vermoed wel dat ik met de toch de originele pijp er op zet op problemen te verkomen.
Bekijk media item 1333156
 
Mooie kleurstelling - ben ik niet de enige met retro-kleuren en een redelijk recente 600CC met de challenge.

Wat ik apart vind om te lezen is dat je blij bent dat je iemand hebt kunnen vinden die je superbike stuur / kit over wil nemen??
De meeste eigenaren van mijn type motor zou maar wat graag af willen van de originele clip-ons en overstappen op de peperdure superbike kit...
Die van jou heb ik ook wel vaak gezien. Nou vindt ik dit wel het lelijke broertje van de 600CC's uit de jaren 90, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wel rete betrouwbaar en prima gangbaar. Maybe wel wat zuiniger dan de FZR, met mijn rijstijl zit ik op de 1/15
 
Dat kan ik je gerust even vertellen want daar wil ik best wat over vertellen.

Op de onderstaande foto kan je zien dat de kuipdelen aan de voorzijde waren "aangepast". Maar niet echt jofel, een van de vorige eigenaren heeft de zijkanten er gewoon afgeslepen en de spiegels op de kuip gezet, een hele rare plek ook. Ook was hierbij gewoon het spiegelframe doorgeslepen, en ik was echt geen fan van deze aanpassing. Mijn mening is: Het is een racefiets, dus hij heeft clip-ons. Dus dat wou ik. Nou is zo'n kut peperduur, dat weet ik ook wel, maar iemand die wij met mij ruilen, een belg dus. Dan kreeg ik een originele ruit, kuipdeel, kroonplaat, clip ons en boutjes en kuipframe en spiegelframe. Dit is alles wat ik nodig had om hem weer origineel te maken zonder kosten!

en @Wimvlis Ik ben 189, dus zelfs na 300 km rijden op een dag heb ik geen last van mijn rug of polsen. Dit komt omdat ik echt de armen van een orang oetan heb, waardoor ik alsnog aardig rechtop zit! Kilometers maak ik wel, en tja zoals ze zeggen. Die japanse 4 cilinders lopen altijd wel mooi, en nadat ik de carbs ultrasoon had gereinigd liep die nog mooier dan mooi. Ik bedoel hij heeft net 26xxx km's. Dat is ook wel weinig. Het enige probleem die de fiets heeft is dat het lampje van de benzine altijd brand, en ik vermoed dat de reserve het ook niet helemaal goed doet. Maar 230 km redt die altijd, dus gewoon daarbinnen tanken.

Dat was dus een beste klus, Verder liep die niet helemaal goed, bleek dat er een vaccuumslang van de 3e cilinder gewoon los lag, en er zat vuil in de jets en carbs.
Verder was het ook een probleem dat de keerringen zo droog waren als een doos die te lang in de zon heeft gelegen, ja dat ja. die waren binnen een dagje vervangen en oja! er zaten potverdikkie nog banden uit 1996 op! lekker veilig. Verder was dat het eigenlijk wel. De motor had duidelijk altijd binnen gestaan, nergens roest en ook de kuipdelen zijn nog lekker flexibel. Dit was echt wel fijn tijdens het sleutelen. Ook kreeg ik bij de aankoop een prachtige sebring uitlaat die echt heerlijk klinkt, maar ik vermoed wel dat ik met de toch de originele pijp er op zet op problemen te verkomen.
Bekijk media item 1333156
 
Leuke fiets! Twee van gehad. Lekkende voorvork keerringen en de versnellingsbak zijn kwaaltjes. De tweede versnelling van deze dingen wil nog wel eens kaput gaan. Kwestie van met beleid en een beetje eerder van 1 naar 2 schakelen. Dus niet in z'n eerste verzet vol naar het rode gebied om daarna met een luide klak in z'n tweede te rammen. Verder zijn deze motoren technisch behoorlijk verwant aan de yzf600r Thundercat, wellicht handig te weten. Oh, voorvork doorsteken en 15W olie erin..dan sturen ze heel behoorlijk. Veel plezier en goede km's gewenst!
 
Leuke fiets! Twee van gehad. Lekkende voorvork keerringen en de versnellingsbak zijn kwaaltjes. De tweede versnelling van deze dingen wil nog wel eens kaput gaan. Kwestie van met beleid en een beetje eerder van 1 naar 2 schakelen. Dus niet in z'n eerste verzet vol naar het rode gebied om daarna met een luide klak in z'n tweede te rammen. Verder zijn deze motoren technisch behoorlijk verwant aan de yzf600r Thundercat, wellicht handig te weten. Oh, voorvork doorsteken en 15W olie erin..dan sturen ze heel behoorlijk. Veel plezier en goede km's gewenst!

Kan kloppen ja, Ik heb geluk dat die nog niet zoveel km's heeft gezien dus naar mijn gevoel is die nog prima. Eerste keer rijden in mn nieuwe pak en laarzen dacht ik getver wat is er nou met die bak aan de hand joh, hij wou niet schakelen. Zat ik verderie met mn laars constant tegen de schakelaar aan zonder dat ik het doorhad. Netjes versteld en geen problemen meer. Wat een dom probleem.:+

Wat bedoel je met doorsteken? Er zit nu SEA 10 en vind m al dondersgoed sturen.
 
Kan kloppen ja, Ik heb geluk dat die nog niet zoveel km's heeft gezien dus naar mijn gevoel is die nog prima. Eerste keer rijden in mn nieuwe pak en laarzen dacht ik getver wat is er nou met die bak aan de hand joh, hij wou niet schakelen. Zat ik verderie met mn laars constant tegen de schakelaar aan zonder dat ik het doorhad. Netjes versteld en geen problemen meer. Wat een dom probleem.:+

Wat bedoel je met doorsteken? Er zit nu SEA 10 en vind m al dondersgoed sturen.

Oh ja, even het pookje verstellen, gelukkig gaat dat in een handomdraai. Je kunt de bak controleren (nu beetje laat voor maar alsnog) door hem in zn 2 te zetten en volgas door te trekken. Een slechte bak zal dan (kort) uit de versnelling schieten.
Met doorsteken bedoel ik dat je de vorkpoten een beetje door de kroonplaat laat zakken. Dan staat de motor wat meer op z'n neus en stuurt hij sneller in. 15W vond ik fijner aanvoelen, net ff wat strakker allemaal.
En ja, voor zo'n oud gebakje sturen ze best aardig. Vond de FZR ook leuker dan de Honda CBR.

Oh, en bluespots passen plug en play 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ik je gerust even vertellen want daar wil ik best wat over vertellen.

Op de onderstaande foto kan je zien dat de kuipdelen aan de voorzijde waren "aangepast". Maar niet echt jofel, een van de vorige eigenaren heeft de zijkanten er gewoon afgeslepen en de spiegels op de kuip gezet, een hele rare plek ook. Ook was hierbij gewoon het spiegelframe doorgeslepen, en ik was echt geen fan van deze aanpassing. Mijn mening is: Het is een racefiets, dus hij heeft clip-ons. Dus dat wou ik. Nou is zo'n kut peperduur, dat weet ik ook wel, maar iemand die wij met mij ruilen, een belg dus. Dan kreeg ik een originele ruit, kuipdeel, kroonplaat, clip ons en boutjes en kuipframe en spiegelframe. Dit is alles wat ik nodig had om hem weer origineel te maken zonder kosten!

Dat was dus een beste klus, Verder liep die niet helemaal goed, bleek dat er een vaccuumslang van de 3e cilinder gewoon los lag, en er zat vuil in de jets en carbs.
Verder was het ook een probleem dat de keerringen zo droog waren als een doos die te lang in de zon heeft gelegen, ja dat ja. die waren binnen een dagje vervangen en oja! er zaten potverdikkie nog banden uit 1996 op! lekker veilig. Verder was dat het eigenlijk wel. De motor had duidelijk altijd binnen gestaan, nergens roest en ook de kuipdelen zijn nog lekker flexibel. Dit was echt wel fijn tijdens het sleutelen. Ook kreeg ik bij de aankoop een prachtige sebring uitlaat die echt heerlijk klinkt, maar ik vermoed wel dat ik met de toch de originele pijp er op zet op problemen te verkomen.
Bekijk media item 1333156
Tuk foutje
 
Heuj, toch maar ff geprobeerd? :)
Yes! Was wat bezorgd dat het comfor wat achteruit zo gaan. Heb is op een r125 gezeten en dacht toen dat ik bij elke keer remmen over de hendel zo vliegen. Maar totaal niet het geval, Alleen maar beter geworden. En niet zo'n beetje ook!
 
Mooi ding, was m'n eerste. Als je echt superbike-gevoel wil, dan kun je je clipons ook onder de kroonplaat zetten. Wel wat lastiger met een tanktas. Als remmen buiten budget vallen: bleudots van een R6 of Thundercat erop en voor 50 piek scoor je ook een fijne achterschokker van een thundercat. En als je kunt lassen, een bagagerekje is ook handig op vakantie (@RobRD: heb jij die nog liggen?)

23845755_1929629790387234_5830348597891684858_o.jpg


18555982_1714888515194697_9198315500200015158_n.jpg


Voor tweede reis toch maar extra dwarstangetje achterop toegevoegd voor de veiligheid van anderen. Voor de bevestiging enkel vier gaatjes geboord in de aanwezige stalen profielen in de opbergruimte onder de buddy.
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Terug
Bovenaan Onderaan