Motor zelf spuiten

Siebje

Die hard MF'er
5 jun 2003
844
0
Op mijn motor begint er helaas hier en daar wat roestvorming ;( op te duiken. Aangezien de motor geen nieuwetje meer is en ik het toch wel heel erg kostbaar en niet nuttig vind, wil ik er zelf hier en daar wat schuren en vervolgens te spuiten....

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

De bedoeling is om het 'frame' deels te schuren en vervolgens te spuiten....
 
Moi, diverse motoren

Laatst trouwens nog bij iemand in den helder geweest die had een gsx1100f helemaal gespoten met de hand!

Maarr zelf spuiten met spuitbussen is altijd mindere kwaliteit! Frame zou je kunnen opschuren, zink verf erover (hebben ze bij de GAmma) en spuiten met andere hittebestandige lak..

Maar je bent gewaarschuwd ..zeer secuur werkje + kwaliteit is altijd minder!

En let op de dampen ..koop een antiverfmasker (met kool en nog iets erin) van 3M. Verfdampen zijn uiterst schadelijk voor je longen..

En doe het in een verwarmde ruimte..


Trouwens spuiten moet je leren en het is een handigheidje...ga maar een beetje speuren op internet en start en eindig NOOIT NOOIT NOOIT op je onderwerp. Niet te dikke lagen anders heb je druipers...


Ik zou het frame lekker laten p.coaten
 
Ik ga ervan uit dat het iets mindere kwaliteit wordt, maar het zal er sowieso beter uit komen te zien dan de roest die er nu op zit...

Wat voor spuitbussen hebbie gebruikt? Wat voor grondverf? Wat voor schuurmiddel?
 
gebruik geen spuitbussen, maar een goed spuitpistool met een geregelde luchtdruk.
Of gebruik voor kleinere onderdelen of frame buizen een airbrush die geschikt is voor wat grotere oppervlakken.
Is je frame zwart en moet dat weer zo worden, gebruik dan zwarte hammerrite. Deze kun je goed spuiten en is na verloop van tijd keihard en je bent ook nog van je roest af.

oefen wel even voor je je fiets bewerkt en gebruik een masker met koolfilters anders verleng je de levensduur van je fiets terwijl die van jezelf bekort wordt.

:]
 
De kwaliteit van spuitbusverf is niet veel minder dan gewone verf, 20 jaar terug spuite iedere spuiter nog met het type verf wat nu in een spuitbus zit en was het spuitwerk toen zo slecht?
Waar niet aangedacht wordt bij het spuiten is de laagdikte van de verflaag, daar valt en staat een verfsysteem mee, letwel dat verf in een spuitbus bagger dun is, anders komt het de bus niet uit. als je met een gewone spuit 2 tot 3 lagen moet aanbrengen om een verflaag te krijgen moet je met een spuitbus wel 6 tot 7 lagen aanbrengen om vergelijkbare laagdikte te krijgen. Dussss je heb gewoon heel veel spuitbussen nodig om iets van enige kwaliteit te krijgen.
Als je dan naar de kosten kijkt kun je het frame beter laten poedercoaten of laten spuiten met een 2K verf systeem.
 
Het probleem is dat het dus echt om hele kleine stukjes roest gaat en om daarvoor dus helemaal naar een poedercoating/spuiter te brengen vind ik zonde! Het is puur om een beetje bij te werken en de roest weg te werken. Aan wat voor kosten moet ik denken dat als ik m'n motor deels laat poedercoaten? En aan wat voor kosten moet ik denken als ik het zelf spuit?
 
OKee, het volgende 'roestplekkie' zou ik dus weg willen schuren en opnieuw willen spuiten:

50294


Het ziet er echt niet uit, maar ik vind het niet echt noodzakelijk om hiervoor naar een spuiterij te gaan om het vervolgens te laten behandelen... Hoe kan ik dit dus het beste aanpakken? Merk spuit/schuurmiddel/stappenplan.

Edit: mijn excuses voor de grootte van het plaatje, ik ben nog niet zo goed in Photoshoppen.
 
Ik heb pas een achterbrug, een swingarm en de hoofd- en zijstandaard en nog een paar kleine dingen laten stralen en poedercoaten van een Virago XV 500K.

proces: stralen, dan verzinken, dan poedercoaten in twee kleuren.

kosten €125,-

als het om kleine plekjes gaat zou je kunnen schuren en met een spuitbus bij lakken, zeker als het resultaat niet "perfect" hoeft te zijn.

Als je begint met spuitbussen, denk aan de vorige tips met het koolstofmasker. Kleine witte papieren mondkapjes zijn waardeloos voor dit werk!!!
 
als het om kleine plekjes gaat zou je kunnen schuren en met een spuitbus bij lakken, zeker als het resultaat niet "perfect" hoeft te zijn.

Als je begint met spuitbussen, denk aan de vorige tips met het koolstofmasker. Kleine witte papieren mondkapjes zijn waardeloos voor dit werk!!!

Alvorens over te gaan tot lakken, moet ik dan nog iets van 'grondverf' gebruiken?
En wat voor schuurmiddel gebruiken dan? Iets van stalen schuursponsje ofzo? Is er iemand bekend met 'brillo'?
Wat is een goed merk spuitbus?
 
als het niet zoveel uit maakt dat het er weer perfect uit kom te zien kan je gewoon de genoemde hammerite met de kwast aanbrengen. wel van te voren een beetje netjes schuren zodat het er 'glad' uit komt te zien. mi de goedkoopste oplossing. (na nix doen dan :P )
 
damn, ik d8 dat het bij mij erg was...niet dus, heb je je tank al eraf gehad? zo nee, doe dat eens en kijk onder de de plaats waar de lip van de tank op de frame zit, dus eigenlijk achterkant van het balhoofd. daar is een plekje waar het lak erg slecht is, ik vermoed dat er mischien zelfs helemaal geen verf zit (lekker budget :9 ) de kans is groot dat daar heeeeeeeeel veeeel roest zit, als je gaat schuren is staalborstel wel makkelijk, of zo'n kop met staalborstel kopen voor je boormachine, roest krijgt dan geen kans. Ik ga binnenkort ook wat aan mijn frame doen, bij mij is het roest licht, maar het zit bijna overal (motor stond 2 jaar stil voor ik hem kocht)

ps. als je er nix aan doet, doe dan tenminste vaseline oid spray op die roest plekken, dan roest het tenminste niet verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan