NX250 in El Salvador, nog meer ellende (electrisch)

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
NX250 in El Salvador nog meer ellende (electrisch)

Mn geduld en geld begint aardig op te raken.
Ik ben vanaf Canada op weg naar Panama en zit nu in El Salvador. Mn Honda NX250 uit 1988 heeft steeds meer problemen. 2 dagen geleden kreeg ik last van een haperende startmotor en de laderij was ook niet goed.
Voor de startmotor heb ik 2 koolborsteltjes gekocht bij de Honda dealer voor het chantage bedrag van $52. Ik had er geen zin in om zelf te gaan sleutelen dus naar een monteur gereden die een professionele indruk geeft. De startmotor was snel gerepareerd en de motor start weer prachtig. Nu de laderij. De laadspanning op de accu varieerde tussen de 14 en 17 volt. Veel te veel dus. De accu was ook naar zn grootje dus die maar even vervangen. De monteur had nog een gebruikte 3 fasen regulateur liggen en die eerst provisorisch aangesloten. Gestart en de accu gaf een keurige 14,2 volt aan. Nadat de regulateur degelijk aangesloten was wilde de motor echter niet meer starten. Wat blijkt...geen vonk. Hij heeft alle bedrading nagelopen en alle signalen gemeten en de bobine uitgewisseld. Volgens hem komen bij de CDI ook alle juiste signalen aan.
Morgen is het zondag en wordt er niet gewerkt.
Iemand een tip? Kan het de CDI zijn? Komt deze CDI ook op andere brommers voor?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.
 
Als alle signalen naar de CDI unit goed zijn dan kan het haast niet anders zijn dat de signalen vanuit de CDI unit en dan doel ik op de puls naar de bobines toe niet goed of niet aanwezig zijn oftewel de bougie vonkt niet. Dit signaal kun je meten (bougiekap zou ook nog defect kunnen zijn of bougie(s) doorgeslagen door het vele starten)

CDI-unit reparatie (doe het zelf)


C.D.I. UNIT (SHINDENGEN) 30410-KW3-008 Search by part number # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog

Je bedoelt CARMO electronics ;)
 
Laatst bewerkt:
Als alle signalen naar de CDI unit goed zijn dan kan het haast niet anders zijn dat de signalen vanuit de CDI unit en dan doel ik op de puls naar de bobines toe niet goed of niet aanwezig zijn oftewel de bougie vonkt niet. Dit signaal kun je meten (bougiekap zou ook nog defect kunnen zijn of bougie(s) doorgeslagen door het vele starten)
Inderdaad, de hamvraag is, heb je een vonk?
 
Nog een vraagje. Voordat ik vertrok heb ik de regulateur vervangen door een generieke van het merk Camro. Kan iemand bedenken waarom dat ding nu al stuk is gegaan?
Hoi, Aad.


Als je verder niets aan het laadsysteem hebt gedaan, zoals slechte stekkerverbindingen aanpakken, is de kans groot, dat er door overgangsweerstand piekspanningen in het systeem ontstaan, waar de sr niet goed tegen kan.
 
De pluskabel loopt vanaf de accu rechtstreeks naar het start relais. Ik heb al meermalen meegemaakt, dat deze doorbrand, als de sr stuk is.
 
Laatst bewerkt:
hoofdzekering zit op het startrelais.
dat is nog zo'n ouderwets metalen stripje ipv een steekzekering.
maar werkt er verder electrisch nog wel iets?
als neutraallampje of verlichting het wel doet, dan is de hoofdzekering niet stuk.
startmotor blijft wel werken met een doorgebrande hoofdzekering, alleen dan niet via de normale startknop.
 
Laatst bewerkt:
Daar was iemand bezig met de verlichting. Net even het schema bekeken van die VFR en als door sluiting er stroom loopt om de zekeringkast heen, kan met de startknop de startmotor worden bediend. Ik sluit het dus niet uit.
 
Nog een vraagje. Voordat ik vertrok heb ik de regulateur vervangen door een generieke van het merk Camro. Kan iemand bedenken waarom dat ding nu al stuk is gegaan?
Hoi, Aad.

Onder de NX zit dé beruchte (te kleine) Honda spanningsregelaar die erom bekend staan niet langer mee te gaan dan 2 jaar (of korter onder ongunstige omstandigheden).
Deze geeft doorgaans op de NX zelden tot geen problemen omdat deze daar onder het luchtfilter (in de rijwind) zit i.t.t. bijvoorbeeld de vele CBR's, VFR's en CB's alwaar dezelfde regelaar achter een kap zit (en te weinig koeling krijgt/gauw stuk gaat).

Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je met een ondergemotoriseerde NX250 met volledige reisbepakking in een veel warmer land ergens de heuvel op moet met veel toeren/weinig snelheid dat de koeling van de regelaar dan ook bij de NX te kort schiet...
 
Onder de NX zit dé beruchte (te kleine) Honda spanningsregelaar die erom bekend staan niet langer mee te gaan dan 2 jaar (of korter onder ongunstige omstandigheden).
Deze geeft doorgaans op de NX zelden tot geen problemen omdat deze daar onder het luchtfilter (in de rijwind) zit i.t.t. bijvoorbeeld de vele CBR's, VFR's en CB's alwaar dezelfde regelaar achter een kap zit (en te weinig koeling krijgt/gauw stuk gaat).

Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je met een ondergemotoriseerde NX250 met volledige reisbepakking in een veel warmer land ergens de heuvel op moet met veel toeren/weinig snelheid dat de koeling van de regelaar dan ook bij de NX te kort schiet...

Lekker altijd de verlichting aanlaten dan, scheelt al een stuk op de regelaar.
 
Daar was iemand bezig met de verlichting. Net even het schema bekeken van die VFR en als door sluiting er stroom loopt om de zekeringkast heen, kan met de startknop de startmotor worden bediend. Ik sluit het dus niet uit.
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar de hoofdzekering zekerd alles behalve de startmotor.
Mert de startknop zal de startmotor niet gaan draaien, enkel als je het startrelais kortsluit zal deze gaan draaien met een kapotte hoofdzekering.
Als je iets anders bedoeld ben ik erg benieuwd naar je schema.
 
Als je door een sluiting delen van de kabelboom onder stroom hebt staan, waar die normaal niet moet staan, is het heel goed mogelijk, dat je met de startknop de startmotor kunt laten draaien.

Bij de vfr waar ik het over had, was iemand bezig met het installeren van andere koplampen. Dat ging fout. De motor wilde niet meer starten. Alle zekeringen zouden nog heel zijn, totdat we op de hoofdzekering wezen, die was geklapt.


In het geval van de nx250, is de sr vervangen. Een defecte sr zorgt bij honda's regelmatig voor een kapotte hoofdzekering, in combinatie met een oudere motor, waaraan vast wel eerder is gerommeld, of waar vast al eerder door slechte contacten in de kabelboom problemen met de elektra zijn geweest. Mij zal het in ieder geval niet verbazen, als de hoofdzekering stuk is. Zeker de moeite van het controleren waard.
Voordat de sr werd vervangen, deed de ontsteking het wel.


Daarnaast nog de zekeringen doormeten, ik heb ze vaker gehad, die op het oog goed leken, maar toch stuk waren.
 
Het is onmogelijk om bij een motor met een kapotte hoofdzekering de startmotor te laten draaien zonder zelf het startrelais door te verbinden. Of iemand heeft de hoofdzekering met een draad doorverbonden.
Op het schema zie je dat de dikke pluskabel van de accu eerst naar het schakel contact van het startrelais gaat en tevens naar de hoofdzekering. Als de hoofdzekering stuk is is enkel nog het P contact ven het startrelais aangesloten
full
 
Met een kapotte sr of dynamo, maar met een volle accu, zou de motor toch gewoon een vonk moeten geven?
Dat lijkt me wel.
Ik sluit niet uit dat de cdi de schuldige is maar vind het dan wel raar dat hij defect is gegaan met het vervangen van de spanningsregelaar.
Is de pick up spoel al gecontroleerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan