A
Anoniempje330
Guest
Door een aantal samenlopende zaken ben ik tot deze "How to" gekomen. Het was de bedoeling om even mijn cilinderkopbouten na te gaan trekken deze vakantie, daar dat nog niet gebeurd was sinds ik mijn GSX1100F heb en hij aan de voetpakking geringe olielekkage had. Bij demontage van het kleppendeksel bleek deze er muurvast op te zitten en moest ik het nodige geweld gebruiken hetgeen resulteerde in het uitbreken van de dekselrand.
Nu had ik al vaker filmpjes van het solderen van aluminium gezien en heb dus in mijn geval wat staafjes + een nieuwe brander (waar ik toevallig ook net aan toe was) + rvs staalborsteltje van Durafix besteld. Ik had gezien dat Alu-soldeer niet aan RVS hecht en had eerst een plaatje RVS in model gefabriekt.
Ik heb direct naast de kant van de breuk een vlakje vrij gemaakt (voorbewerken met RVS staalborsteltje) om te testen of het materiaal al wilde vloeien op het materiaal (brander even er bij weghouden anders smelt je staafje zonder hechten door de vlamtemperatuur) Duurt lang voor dat je de temperatuur bereikt. Ik had zelf zo iets van dit werkt niet en wilde er al mee ophouden toen het materiaal toch begon te vloeien en ik in een ogenblik een dikke klodder er op gesoldeerd had.
En inderdaad het soldeer had zich niet aan het RVS gehecht.
Na het nodige nabewerken met de zaag, vijl en Dremmel het onderstaande resultaat.
Verse koppakking er in gedaan en de 1100F rijdt weer.
Nu had ik al vaker filmpjes van het solderen van aluminium gezien en heb dus in mijn geval wat staafjes + een nieuwe brander (waar ik toevallig ook net aan toe was) + rvs staalborsteltje van Durafix besteld. Ik had gezien dat Alu-soldeer niet aan RVS hecht en had eerst een plaatje RVS in model gefabriekt.
Ik heb direct naast de kant van de breuk een vlakje vrij gemaakt (voorbewerken met RVS staalborsteltje) om te testen of het materiaal al wilde vloeien op het materiaal (brander even er bij weghouden anders smelt je staafje zonder hechten door de vlamtemperatuur) Duurt lang voor dat je de temperatuur bereikt. Ik had zelf zo iets van dit werkt niet en wilde er al mee ophouden toen het materiaal toch begon te vloeien en ik in een ogenblik een dikke klodder er op gesoldeerd had.
En inderdaad het soldeer had zich niet aan het RVS gehecht.
Na het nodige nabewerken met de zaag, vijl en Dremmel het onderstaande resultaat.
Verse koppakking er in gedaan en de 1100F rijdt weer.