3States

Ik wilde eens een alternatief proberen voor de aldi gaten zagen voor het maken van notches. Daar breken tanden steeds weer uit en je hebt een beperkte keuze aan mogelijke diameters.
Die freesbank staat er niet voor niks, dus ik heb even wat geprobeerd vanmorgen

IMG_20190316_1123422.jpg
 
Door de stabiele ligging gaat t freesje er erg soepel doorheen en ik heb veel meer mogelijkheden in hoek variatie en waar ik de radius precies laat beginnen
IMG_20190316_1140365.jpg
 
Dan de andere kant ook notchen en op lengte maken. Kan mooi in een paar kleine stapjes zodat je niet opeens een paar mm te kort komt

IMG_20190316_1215313.jpg
 
zie even niet goed hoe je die radius in de pijp freest.
de hoeken snap ik wel, maar de omtrek v/d bus waarop de pijp komt, die moet je in de pijp frezen. en die bepaal je volgens mij door de X-as te verzetten.
dus meer of minder naar het center v/d verdeel tafel toe.
het is wel te doen, maar niet eenvoudig, zelf zou ik een gatenzaag van goede kwaliteit nemen.
al is jou methode wel nouwkeuriger, zo'n gaten zaag slingert en zoekt bij de 1e aanzet, en je staat met dicht geknepen billen te werken, zou niet de eerste keer zijn dat hij "wegschiet". (wegloopt)
mooie passing op de foto, :t
 
zie even niet goed hoe je die radius in de pijp freest.
de hoeken snap ik wel, maar de omtrek v/d bus waarop de pijp komt, die moet je in de pijp frezen. en die bepaal je volgens mij door de X-as te verzetten.
dus meer of minder naar het center v/d verdeel tafel toe.
het is wel te doen, maar niet eenvoudig

Je snapt t al wel helemaal.
Het gaat precies zo.
Ik zet de freeskop eerst exact boven t Center van de verdeeltafel, dan ga ik met de lengte as de straal van de bus opzij min de halve diameter van de ingespannen frees.
Met een zwaaihaak heb ik de hoek opgemeten aan de motor, die neem ik over in de scheefstand van de freeskop.
Als ik zoals de onderkant van dat ene buisje niet midden op deze bus, maar meer aan de rand van de bus wil gaan lassen, dan gebruik ik de dwars as ook nog om te verstellen.

Het werkt echt perfect en super handig. Ook met t bepalen van de juiste lengte. Want ik kan nu iets te lang beginnen, omdat opmeten toch vaak wel tricky is als je zo onder een hoek en schuin enzo wat in wilt meten, en dan frees je in kleine stapjes naar de juiste lengte toe todat die exact past.
Ga dat maar eens proberen met een gatenzaag... Die laatste mms moet je dan toch altijd alsnog met de Slijptol gaan doen
 
@trixo
Als je goed kijkt staat werkstuk op rondtafel zo wordt waarschijnlijk de radius gemaakt.

Althans dat vermoeden heb ik
 
Gisteren heb ik t subframe helemaal afgelast.
Best een spannende bezigheid, want stel je voor dat de boel niet recht blijft en de beide assen straks niet meer passen?....
1365945
 
Nu had ik hier een nieuwe optie willen testen na de update van het forum, om te laten zien dat alles nog steeds super past, maar ik krijg geen filmpjes te zien als ik rechtstreeks van mijn telefoon een afbeelding in wil kopiëren, dus jullie moeten me maar even geloven dat alles nog steeds prachtig op zijn plek zit.
 
En ja, er zit een schroevendraaier in de onderste klembus om m iets makkelijker te laten bewegen. De passing is een beetje krap nog, maar dat was een bewuste keuze , want dan heeft die tijdens het lassen ook niet veel ruimte om heel veel van vorm te veranderen.
Er moet nu over dat deel van de as nog even een schuur linnen gehaald worden in de draaibank en dan gaat t wel makkelijker schuiven, al moet t ook niet te makkelijk gaan, want nu hoeven de klemboutjes bijna niks te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan