Het grote Yamaha Diversion topic deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaap1976

Die hard MF'er
20 jan 2012
968
25
Dordrecht
Welkom in deel 19 van Het grote Yamaha Diversion topic.

8689954344_5622c4cbf2_b.jpg





In dit topic bespreken, berijden, onderhouden en repareren we twee typen Yamaha Diversion: De XJ600 S/N en XJ900 S/N. De S-versie heeft een (top)kuip, de N is "naked".
Hoewel de 600 en 900 veel gemeen hebben, is vrijwel geen enkel onderdeel uitwisselbaar.





Regenpak mee of word t zonder lekker touren?

image





De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
(klik op de tekst om de link te openen)

De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
OP1: Motorolie en cardan olie.
OP2: Tips & trucs, onderhoud en onderdelen.
OP3: Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot.
OP4: Online winkels & motorsloop.
OP5: Controle voor het rijden.
OP6: Onderhoudsschema en banden.
OP7: Bougie-controle.
OP8: Veel voorkomende problemen om op te letten bij aanschaf (dit onderdeel moet nog geschreven worden, hulp met typen hiervoor is welkom!)
OP9:Handleidingen

Disclaimer: De Diversion is een hele geschikte motor om zelf te (leren) sleutelen. Hoewel we ons best doen om alle informatie hier zo compleet mogelijk te houden, kunnen er altijd fouten insluipen waardoor we de juistheid van de informatie niet kunnen garanderen. Vergeet niet dat wij "slechts" hobbyisten zijn. Denk altijd zelf na wat je doet, lees het WPHB (Werkplaatshandboek), vraag zo nodig hier in het topic om raad, en bij twijfel: vraag om raad bij een expert (lees: motordealer).


XJ600 S/N

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307

Een algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


XJ900 S/N

Motorblok van de XJ 900 S/N:
5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0

Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"

Diversion in reclame
Youtube

Toevoegingen/Aanpassingen aan de OpeningsPost
Wil je ook (met foto) in de OP of heb je je motor verkocht en ben je voor een ander merk/type gegaan?
Heb je een HOWTO (al dan niet met foto's) van een reparatie gemaakt?
Of klopt er iets niet?
Stuur even een Privebericht of plaats het hier in het topic.


Opzet van dit topic
De opzet van het Diversion-topic danken we aan Speedy76 , van wie we helaas al lange tijd niets vernomen hebben. We hopen het beste, maar vrezen het ergste...


Wat ging hieraan vooraf?
het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 12)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 13)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 14)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 15)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 16)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 17)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 18)
 
Laatst bewerkt:
OP1: Motorolie en cardan olie

Q: Welke olie kan ik het beste gebruiken?
A: zie onderstaand schema, 10W40 is het beste voor 'onze' temperaturen.

2e13923b49bf99d203113c9708c79be8


Nog wat aanvullende informatie over motorolie: picaroon in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"
Zie OP6: Onderhoudsschema voor onderhoudsintervallen.

Q: Welke olie kan ik het beste gebruiken voor de cardan van de Diversion 900?
A: Voor de cardan heb je versnellingsbakolie nodig en wel SAE 80 API GL4. GL4 staat voor de kwaliteit. Je kan ook GL5 nemen (hogere kwaliteit), viscociteit 80W90.

Voor het verversen van de cardan olie:
full
 
Laatst bewerkt:
OP2: Tips & trucs, onderhoud en onderdelen:
Wijzigingen tov vorige Yamaha Diversion Topic in vet.


12V aansluiting bij het stuur: aan een frame-buis (Bensi) of gewoon een gat in de kuip boren (Lady_Di).

ABS Kuipreparatie een HowTo door Kees DenHaag.

Accu-problemen c.q. -controle.

Algemene sleutelwerkzaamheden op Louis.de, maar ook de How-To's van MF zijn handig.

Anti-roestmiddelen-test.

Balhoofdlager vervangen XJ600S (howto) door RemcoNL en als aanvulling de werkwijze van Bensi.

Banden & minimale profieldiepte: Voor de motor 1 mm en voor de auto 1,6 mm.

Benzinecapaciteit Diversion 600: 17 liter waarvan 3,5 liter reserve.
Benzinecapaciteit Diversion 900: 24 liter volgens fabrieksopgave 22 liter in de praktijk waarbij het reserve-lampje na 18 liter gaat branden (discussie o.a. vanaf hier).

Benzinepomp installeren, dan lees de tip van groenejan eens: Klik.

Bougies: De XJ600S/N heeft 4 bougies nodig, bijvoorbeeld de NGK CR8E. Op http://desc.shop.ebay.nl/llexeter_ltd/m.html?_nkw=Yamaha+xj600s+NGK+CR8E&_sacat=0&_odkw=xj600s+NGK+CR8E&_osacat=0&bkBtn=&LH_TitleDesc=1&_trksid=p3911.m270.l1313 (eBay) ongeveer 20 euro voor 4 stuks, incl. verzenden (19 mei 2010)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230542613531 (Bougies (iridium CR8-EIX) á € 6,84 ex verzending (1-11-2010).)

Carbtune zelfbouwen (nodig om carburateurs te synchroniseren), of kant en klaar kopen: Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs

Carburateurs synchroniseren door RemcoNL & een aanvulling van Bensi.

Cardan lekkage? Geen paniek! Waarschijnlijk is er niets aan de hand. Zie hier.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150453546213&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT (Clignoteur voor LED-richtingaanwijzers d.d. 23-12-2010.)

Forté Moto Power voor het reinigen en beschermen van het brandstof systeem & verkrijgbaar bij motorzaken, autozaken en/of online (3-10-2010).

Handkappen voor de 900 of http://www.kedo.de/com/ssl/php/function/ShowPDF.php?f_file=%2Fhomepages%2F9%2Fd137491271%2Fhtdocs%2Fcom%2Fssl%2Fgrafic%2Fpdf%2FKatalog%2FSeite%2F294.pdf

Handvatverwarming installatie Yamaha Diversion 600 door Kees Den Haag.

Ketting en tandwielen vervangen, eindeloze ketting (howto)

Kleppen stellen door ''RemcoNL'', maar houdt de maten aan van je eigen WPH, want ik denk niet dat dit voor de 600 en de 900 hetzelfde is en door de jaren heen hetzelfde is gebleven.

Kleurcodes. Omdat er regelmatig een ongelukje links en rechts is moet er weleens wat gerepareerd worden. Een overzicht van de kleurcodes voor de XJ600S vind je hier, van de XJ900S ben ik nog op zoek.

Koplamp vervangen (Div600) zonder de kuip te verwijderen [door RemcoNL].

Koppeling - uit elkaar halen en reinigen. door Bensi

Koppelingskabel Div600. Let op: lees ook Bensi in "Het grote Yamaha Diversion topic deel 13"

Lagers door Kees Den Haag en mochten meer mensen een of meer lagers vervangen, geef dan even het opschrift van het lager door, want deze standaard lagers zijn online (bijv. Koyo - lagers voor veeleisende toepassingen - Neita Techniek) of bij een lagerboer goedkoper te krijgen dan bij Yamaha.
Nog 2 voorbeelden van d.d. 17-12-2010: http://stores.ebay.co.uk/BEARING-PIT-STOP/_i.html?_nkw=xj+600&_sid=840442428 (Een) + twee.
Lagernummers Achterbrug XJ900S wederom met dank aan Kees DenHaag.


Lagers voor de xj600s (1994) van Mr. R.:
Hierbij de nummers;
Achterkant 2x 6203 RS2 en 1x6303 RS
Voorkant 2x 6203 RS2
Tandwiellager achter 1x 63/22-2RS

Middenbok. Een bekend probleem is het doorrotten van de middenbok. Hier vind je een beschrijving hoe je eea kan repareren.

Motorblok XJ600S verwijderen

NokkenAsKettingspanner demonteren / schoonmaken / monteren.

Oliekoeler (Div900) afplakken voor een warmere motor bij vrieskou door Kees Den Haag.

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=advanced_search_result&keyword=pakking+AND+papier&search_in_description=1&categories_id=&inc_subcat=1&manufacturers_id=&pfrom=&pto=&dfrom=&dto=&x=0&y=0 (Pakking papier)

Remleidingen (staalomvlochten), door telt1986 (26-8-2010).
En hier zijn ze ook niet duur... http://www.motorbazaar.nl/remleidingen.htm door Mr. R.

Remschijf achter + remblokjes vervangen (XJ900 S Diversion), door Kees Den Haag.

Remschijven, remleidingen, remklauwen en remblokjes vervangen c.q reviseren,
voor de Yamaha XJ900 S Diversion (voorwiel), door Kees Den Haag (maar de algemene werkwijze is voor de 600 hetzelfde)
+ Remschijven voor een redelijke prijs (10-9-2010).

Roest of beginnende roest :? Kijk eens bij rustbuster.nl, ook voor tankrevisie en nog veel meer.

Schroefjes of moeilijk los te krijgen bouten.

Splitpennen (o.a. voor na het spannen van de ketting voor de Div600-rijders) zijn per 500 stuks (in diverse afmetingen) net onder de 10 euro te koop op eBay Engeland bij toolkat. Keyword: "cotter pin".

Stickers voor de Diversion zijn wellicht op Marktplaats te vinden, (15-7-'10) had deze verkoper ze. Of anders kan je het hier proberen.

Remklauw revisieset: 3JB-W0047-00 (Yamaha partnr)
Imitatie is voor ongeveer de helft van de prijs verkrijgbaar bij: Powerhouse Automotive . Ze verkopen beide, dus voor de 600 en 900. En dan krijg je er ook nog een ontluchtingsnippel en de kopere ringetjes bij. Zie hun eBay webshop (laatste knop in het menu links), mailen kan ook.

Tandwielen (Verhouding wijzigen :?) Bereken dat hier: Gearing Commander ⚙ en/of http://www.schmidt-sven.de/page/geardata.zip
Tandwielen met meer/minder tanden verkrijgbaar bij bijv. JT Sprockets – The World's Leading Sprocket of http://www.sprocketcenter.com/p/739927/rk-xso-series-chain-sprocket-kit---yamaha-xj600-seca-ii-92-01.html (sprocketcenter.com) of wemoto.com e.a.

Uitlaatbochten - Delkevic n.b. bevestigingsmiddelen van de bochten niet op deze site bestellen, slechte ervaringen(klik).
Maar stuur ze eerst een mailtje, want de voorraad is uitgeput (juli 2010) en er moet eerst besteld worden.
Uitlaatbochten (4-in-1) zijn ook op eBay UK te koop, o.a. bij http://stores.ebay.co.uk/sandybikespares?_trksid=p4340.l2563 (sandybikeparts). Jaap1976 rijdt hier mee rond op zijn Div900.

Uitlaat (-bochten) laten glimmen zie Bensi en/of RemcoNL, of de eenvoudige oplossing van MARCMOTAR (castocleen s van castolin (Je hoeft niet te schuren, opsmeren, 30 minuten wachten, afspoelen, opblinken en klaar!)).

Verwarmde kleding.

Voorremzuigers - diameter

Voorvork-keerringen vervangen bij de Div 600

Wellnuts M5 via Ebay (16-05-02010)

Werkplaatshandboeken downloadbaar (Div. 600 én 900) en de pre-Div's.

Winterstop? Denk dan aan de juiste condities (van Bensi).

Zadel zelf opnieuw bekleden door Kees Den Haag en voor leder of skai, bijvoorbeeld leerlooier.nl
+ nog wat informatie over http://www.bellingwoldemotorclub.nl/howtobekleden.htm (het bewerken/verwerken van skai.)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
OP4: Online winkels & motorsloop.

Om te beginnen 3 met tekeningen van ieder onderdeel, bestelnummers en prijzen:

cmsnl (NL) (Prijzen zijn zonder BTW en verzendkosten.)
mrcycles.com (US)
oemmotorparts (NL)

Andere online motor-winkels:

Gericke.de
Japarts.nl / twowheelparts.nl ook voor kleurcodes en verf/lak.
jossmit.nl
http://www.kommermotorparts.nl/winkel/enter.html (Kommer.nl)
Louis.de of in het Engels: Louis.eu.
mdi-online.nl
motoport.nl
motorbanden.eu (NL)
motorbazaar.nl
motorcorner.nl
motorgoedkoop.nl
motorkledingweb.nl
http://www.motoronderdelen.nl/default.asp (motoronderdelen.nl)
Motor Parts Hengelo
motorplaza.nl
mototravel.nl
http://www.motozoom.nl/ (Motozoom.nl)
Polo.de
robsacc.nl
wemoto.com (UK)

Ook 2dehands onderdelen:

http://www.fourdeel.nl/ (Fourdeel.nl)
http://www.mega-moto.nl/ (Mega-Moto.nl)
Motorparts-online.com (NL)
motorshopper.nl
Roukama Motorparts / Japparts.nl
Motorsloperij Meerlo

Motorsloop in NL & BE en meer (Lijst komt van internet en eerst even bellen voorkomt teleurstelling.)
En nog een lijst plus extra informatie: http://motordude.nl/motor links/Diverse bedrijven/sloperijen.htm#lim
Lijstje met motorsloperijen [ronk]:
http://www.motorsloopbg.be/
http://www.bolmanmotoren.nl/profiel_bolman.htm
Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
Motorsloop.net
Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
Motorsloperij, motoronderdelen, ghost rider dvds, ghost rider, ghostrider, gebruikte motoren
Home - Woesthoff, Used Parts & Motorcycles
http://www.boonstraparts.nl/ (Gebruikte, tweedehands motoronderdelen - Boonstra Parts)
Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
En hier staan ze allemaal geordend.

En niet te vergeten motorshopper.nl , eBay, Marktplaats en ''Speurders.nl'' waar ook veel nieuwe en 2dehands onderdelen zijn te krijgen.


P.S. Hiermee is mijn voorraad uitgeput, maar aanvullingen en/of verbeteringen blijven welkom.
 
Laatst bewerkt:
OP5 Controle voor het rijden:

b5b9507f14d1928da231da10b76b8fef


ec93039c75ef89941c26f350b32a4596


Geheugensteuntje: BRAVOK:
[*]Banden (profiel, beschadigingen, steentjes, druk, cupping, etc.)
[*]Remmen (remvloeistofniveau en -kleur, slijtage remblokken
[*]Aandrijving (kettingspanning (niet te strak, niet te los), voldoende vet/olie)
[*]Verlichting (alle lampen incl. knipperlichten/remlicht (hand- en voetrem) regelmatig controleren)
[*]Overig
[*]Olie (motor warm rechtop wegzetten, na een kwartier het peilglaasje controleren)
[*]Koelvloeistof (uiteraard niet nodig bij een luchtgekoeld motorblok)
 
Laatst bewerkt:
OP6 Onderhoudsschema en banden

full


Bovenstaande tabel is inmiddels wel wat verouderd. De termijnen die erin staan zijn wel heel erg behoudend. Yamaha heeft dit ook ingezien en bij de latere versies is de termijn 10.000 km of 1 jaar (ipv 6000 km en 6 maanden) en 20.000 km of 2 jaar (ipv 12.000 km of 12 maanden) geworden. Dit kan je prima aanhouden.

Oliefilter hoeft niet elke (olie)beurt vervangen te worden, dit kan je gerust om de 20.000 km doen. Naar huidig inzicht blijkt zelfs een oliefilter een betere werking te krijgen na een paar duizend kilometers. Oliefilters voor motoren zijn in principe hetzelfde als voor auto's en daar zitten ze tegenwoordig zomaar 30.000 km in. Bij de FJR schrijft Yamaha ook voor om niet elke keer het oliefilter te wisselen.

Banden
De Diversion werden oorspronkelijk geleverd op Bridgestone Exedra's en Michelins Macadams. Beide banden zijn niet meer nieuw te krijgen en eerlijk gezegd hoef je daar ook niet rouwig om te zijn. De banden hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling meegemaakt en de Diversion rijdt zeer goed op moderne banden.

Het beste (maar dat is natuurlijk ook persoonlijk) kan je een moderne sport/tour band kiezen zoals:
- Bridgestone T30
- Dunlop RoadSmart I of II
- Michelin PR3 of PR4
- Pirelli Angel GT
Deze banden leveren naast goede grip een lange levensduur (alhoewel levensduur ook afhankelijk is van rijstijl).

Bandenspanning:
Moderne banden rijden het beste op de maximale spanning, het is eigenlijk niet meer nodig om de spanning te verhogen of te verlagen.
XJ600S Voor (type 110/80 17 57H) 2,5 bar en achter (type 130/70 18 63H) 2,8 bar
XJ900S: Voor (type 120/70 17 58V) 2,5 bar en achter (type 150/70 17 69V)2,9 bar
 
Laatst bewerkt:
OP8: Veel voorkomende problemen


XJ600 S/N

Shimmy is het "schudden" van het stuur bij bepaalde snelheden. Je merkt het eigenlijk pas als je het stuur even loslaat, wat best gevaarlijk kan zijn als je het niet verwacht.
Mijn ervaring: met Bridgestone BT45 voorband (en hoe meer cubbing hoe erger!), (zware) topkoffer en 60-70 km/h is dit op z'n ergst. Sinds ik een Michelin-bandje heb is het zo goed als verdwenen.


XJ900 S/N
http://www.xj900club.nl/techniek/shimmy/ (Shimmy-uitleg) specifiek voor de Div900.

Givi Monokey kofferrek blowup
 
Laatst bewerkt:
Zo OP's ruw aangemaakt, ik zal eea de komende tijd updaten zodat het weer up to date is, maar voorlopig kunnen we hier weer voorruit! :Y
 
Nice hoor :)

Mag mijn Divje ook in de op?

3305n6d.jpg


Btw gewoon een vraagje om mij gerust te stellen...
Lopen jullie ook altijd zo te %@&%én om het luchtfilter huis weer knap op de carbs te krijgen?
Vindt dat echt horror bij de diversion :')
 
Kijk eens aan, een nieuw topic!

Ik heb de afgelopen dagen flink gereden. Als student maak ik normaal graag gebruik van gratis OV, maar dat in de vakantie niet aan de orde. :)
Ik zit nu op 8531 sinds de aanschaf, waarvan de laatste 4500 zonder klachten. Komt neer op 24 cent per kilometer tot dusver (inclusief benzine).

Ik merkte laatst wel een soort van knisperend? geluid, rond de 4000 toeren of 100 km/u. Kan er niet helemaal achter komen waar het vandaan komt. Bij stilstand hoor ik niets geks. Rijgedrag is ook normaal, dus wellicht een resonerend kuipdeel oid.
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal!

Ik heb me een tijd geleden op het forum aangemeld, maar was vooral een actieve lezer :) Helaas heb ik wegens een blessure ook een hele tijd niet kunnen rijden. :/ Gelukkig gaat het een stuk beter en heb ik een paar dagen terug mijn eerste langere rit op mijn Divje 600s weer achter de rug. :] Het was weer heerlijk en heb het virus weer helemaal te pakken! Ik ga dit stukje forum zeker volgen.

Gr. Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan