Suzuki GS500 topic #25 - Waar we doorknallen met die handel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Welkom hier in het 25e deel van het GS-topic! :]
Lees hier alles over de GS500, inclusief tips & tricks!

full




:] GS-rijders :]


Bobt
2j3prwn.jpg


Corney28
2014-12-09%2B12.13.16.jpg
[/URL]
Modificaties:
- RVS Laser Deeptone uitlaat
- Puig ruitje
- Renthal SBK stuur
- Korter achterspatbord met smallere knipperlichten ('93 model)
- 140 achterband
- GSX-750F achterveer gemonteerd
- Nissin voorschijf
- Voorvorkpoten van "93 model
- Tellers en verlichting omgebouwd naar EU model
- RVS stuurgewichtjes (zelfbouw)

dB-tje
[img=500]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6IZXVIJQ.jpg[/img]
Modificaties:
- Aprilia RS125 voorvork
- Ducati Monster stuurkuip
- Koso DB-01R digitaal dashboard
- Enkele alu spiegel
- Takkoni open uitlaat (9cm ingekort)
- Custom made alu kont (Jerryt)
- Custom made subframe (Jerryt)
- Kleine knipperlichten
- GSX-600F schokbreker
- GSX-600F 4.5" achterwiel
- Bridgestone S20R (150 achter)
- Compleet overgespoten.

dennisjeb

Modificaties:
- Kleine knippers
- Wheelstriping
- Andere spiegels

F2ride2001
Foto-J4RA8NFR.jpg


FKmotor
full


ger--nl
20140313_152821_zpsb785f00d.jpg


Gerard1793
Grotefoto-YGGZQLQ8.jpg


Kapiteinkoek
Foto-GIV3NGLY.jpg


LedZeppelin
Foto-6LDQTY8A.jpg

Modificaties:
- Suzuki GSX-750F schokbreker
- Verlaagde clip-ons
- Nikko racing uitlaatsysteem

Marijn Dk
[img=500] http://www.mijnalbum.nl/Foto550-63A84V6C.jpg [/img]

MitchellHearthog
full


MrShiz
vJ21smO.jpg


MvEssen
11150338_795832200498511_371515812696780521_n.jpg


Patrick08
Foto-MIABZHA8.jpg


Modificaties:
- Breed stuur
- Toerenteller in/op tank
- Ingekorte, open uitlaat
- Polyester voorspatbord & verhoogd kontje
- Led verlichting
- Rode rimstriping
- K&N luchtfilter
- Dynojet kit

sav
[img=500]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-66J4PYC6.jpg[/img]

sjoerdiej
rotonde.JPG


Sushi500
Foto-NUGF63TT.jpg


teun94
[img height = 400] http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZB8DROYT.jpg [/img]

Modificaties::
Kuip verwijderd (was van oorsprong een challenge)
Leovince SBK demper

tosti-ijzer
full


Tropic
Foto-3MNGHVZP.jpg






:] EX-GS-rijders :]

diekooi – Honda Africa Twin
20140223_155202_zpsbe9bf312.jpg


Gixxer Bassie
full


Prut_Potje - Suzuki SV650S
[img=500] http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QUYTG88A.jpg[/img]

roy131313

Modificaties:
- Laser Hotcam demper
- 2003 tank, kappen & zadel
- Bandit 400 '150 achterwiel
- Michelin pilot power achter, pirelli diablo voor
- Glasvezel chinspoiler
- Led achterlicht
- '89 lage clipons
- Staalomvlochten remleiding voor
- Kleine knipperlichtjes
- Blauwe led tellerverlichting
- Xenon-look voorlicht
- Custom stuurgewichtjes
- Ingekorte kentekenplaathouder, kentekenplaat hoger.
- 12v aansluiting


weerstandje - Triumph Street Triple




Voorgaande delen



Meeting


Links

GS-gerelateerde websites:

How-to’s:

Werkplaatshandboeken:



Aankooptips


  • Sinds de nieuwe A2 regeling zien wij een grote toestroom van enthousiaste nieuwe motorrijd(st)ers in het gs500 topic. Ook al is de gs500 grotendeels bulletproof, zijn er toch een paar kleine dingen om op te letten bij de aankoop van je nieuwe (waarschijnlijk eerste) motor.
    Over het algemeen kan er grotendeels vertrouwd worden op bijvoorbeeld deze checklist
  • Checklist

    Er zijn echter ook wat specifieke puntjes waar (extra) op gelet moet worden bij de gs500.
  • Roest op het frame, in de tank en op de uitlaatbochten
  • Bij de modellen tot 2003 een falende benzinekraan die kan zorgen voor een sputterende, uitvallende motor op de snelweg. Dit kan getest worden door 3 a 4 minuten met 140 kilometer per uur op de snelweg te rijden, gebeurt er niks vreemds dan werkt de benzinekraan hoogst waarschijnlijk goed.
  • Let bij de testrit op een schommelende snelheidsmeter en toerenteller, dit komt relatief vaak voor en duidt erop dat of de snelheidsmeterkabel of toerentellerkabel gebroken zijn of dat de snelheidsmeter en toerenteller zelf aan het overlijden zijn. Dit is ook een mooi argument bij de onderhandeling.
  • Typ het kentekennummer voordat je gaat kijken op Ovi en check of er bij: aantal eigenaren privé/zakelijk niks achter de / staat. 2/0 of 4/0 is dus prima, 4/1 betekend dat het een lesmotor is geweest. Vermijd deze!
  • Check datum laatste tenaamstelling: heeft iemand hem pas sinds kort en staat hij nu alweer te koop vraag dan naar de reden, is er iets kapot bijvoorbeeld?
  • Check of de motor verzekerd is, is dit niet het geval dan is er een grote kans dat hij al een tijd stil staat.
  • Check of de genoemde kilometerstand niet in mijlen is
  • Check of er beschadigingen zitten op de blokdeksels (waar suzuki op staat), mocht dit het geval zijn is hij dus een keer omgevallen of erger.
  • Kijk of het framenummer en bloknummer overeenkomen met wat er in de kentekenpapieren staan. Bij de gs zit het framenummer aan de rechterkant op het frame rechts naast de tank als je er naast staat. Het bloknummer is in het blok gegraveerd, kan je ook aan de rechterkant zien, is niet te missen je kijkt er zo op.
  • Check het oliepeil voor de testrit, is deze te laag laat hem dan maar staan. Betekend dat er niet goed voor gezorgd is.
  • Check de voorvorkkeeringen voor én na de testrit. Een kwaadwillend persoon kan de voorvorkpoten schoon gemaakt hebben waardoor het lijkt dat de keerringen niet gelekt hebben.
  • Kijk of de inbusbouten van bijvoorbeeld de uitlaatbochten niet kapot zijn gedraaid, mocht dit zo zijn heeft een beun de haas er aan zitten werken en dan kan je wel verwachten wanneer je je gs500 open gooit dat alles kapot gedraait is en je flink met je griptang en boor aan de slag kunt.
  • Voel aan het blok of deze nog warm is, dan is deze van te voren gestart zodat hij mooier loopt voor de verkoop. Blok moet koud zijn zodat je weet wat je koopt.
  • Let erop of de motor tijdens de testrit niet steeds slechter gaat rijden/reageren. Dit duidt op een slechte afstelling van de carburateurs. Over het algemeen kan je een gs'je starten zonder choke maar dan moet je wel een tijdje gas bij geven om hem niet af te laten slaan, beetje choke erop en starten zonder gas bij is wat je eigenlijk wil zien.
  • Tijdens de proefrit even handjes los bij 60 a 70 kmh, niet op een moment dat het erg hard waait van de zijkant, maar vrij windstil is. En natuurlijk op een rechte weg zonder hobbels en gaten. Blijft de motor rechtdoor gaan, is dat prima. Wanneer deze naar een kant trekt, kan het zo simpel zijn als een schuin gemonteerd achterwiel tot een gebogen frame.
  • Het allerbelangrijkste: vertrouw helemaal niemand wanneer het om geld gaat.
  • Laat de verkoper van tevoren foto's doorsturen van de aandachtspuntjes, video's van hoe de motor start wanneer die koud is en hoe die loopt. Iemand kan wel via internet zeggen dat hij er mooi uitziet en mooi loopt, maar mooi lopen voor de verkoper kan heel erg verschillen met wat jij mooi lopen vindt.
  • Controleer alles dubbel, neem sowieso iemand anders mee om te dubbelchecken.
  • Vertel nooit dat je van ver komt, dat wordt tegen je gebruikt met het afdingen. Wordt er gevraagd waar je vandaan komt: antwoord met "niet zo ver".
  • Wanneer je de motor start en je hoort geratel, gebonk of getik en de verkoper zegt dat dat bij deze motoren hoort, schop hem/haar dan flink in de anus en ga op zoek naar een andere.
  • De enige gs500's die licht mogen tikken wanneer ze koud zijn, zijn die van 1989, 1990 en 1991. De Reden hiervan is dat er weinig speling tussen de nokkenas en kleppendeksel is, bij nieuwere modellen is deze speling groter gemaakt.
  • De afdingmarge is meestal 200 euro minder dan de vraagprijs, dat moet je doel zijn. Als iemand adverteerd voor een prijs van 1400 bied dan eerst 1000 dan komt je rond de 1200 uit. Bied je 1200 kom je op 1300 uit en naai je jezelf voor 100 euro. Bij echt goedkope gs'jes van bijvoorbeeld 600 euro heb je ongeveer 100 euro afdingmarge.
  • Koetjes en kalfjes praat hoort erbij, hoe beter de klik is hoe makkelijker de deal zal gaan, maar als puntje bij paaltje komt moet je schijt hebben aan de verkoper (behalve als je van een MF'er koopt) die lui zie je toch nooit meer.
  • Heb je van te voren op internet of via de telefoon al een vaste prijs afgesproken met een aantal voorwaarden: banden zijn goed, ketting & tandwielen zijn goed, voorvorkkeeringen zijn lek bijvoorbeeld, en je ziet bij het checken dat één van de banden bijna op is, betekend dat die vaste prijs dus niet meer geld, dat was namelijk niet afgesproken, spreek de verkoper hier op aan en onderhandel opnieuw wat van de prijs af.
  • Zet een linkje van de advertentie van de gs500 die je wilt gaan kopen in dit topic neer, er zitten hier meer dan genoeg mensen die alleen al van foto's kunnen beoordelen of je iets moet kopen of niet. En voor welke prijs



Tips & Tricks

  • Olie: halfsyntheet, 10W40. Bij vervanging met nieuw filter: 2.9 liter olie, wanneer je het oude filter laat zitten: 2.6 liter olie
  • Banden: 2,25 bar voor, 2,5 bar achter (2,8 met duo). Bij BT45 voor 2,5 en 2,8 bar achter
  • Nieuwe ketting erin zetten, zonder klinken en visjes: De lange bout van de achterbrug eruit trekken, en dan de bovenste bout van de schokbreker eruit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de ketting tussen het frame en de brug door te halen.
  • Achtervering: Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.
  • Tikken van het blok
    Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.
  • Oliepeil controleren voor de proefrit met een KOUD blok, is het peil te laag dan heeft de eigenaar er dus niet goed op gelet en kan je hem beter laten staan.
  • Uitlaatbouten vervangen door draadeinden en moeren
  • Borgpengaten uitboren ter voorkoming van vastzittende borgpennen


Projecten


Upgrades
Voor de GS500 zijn naast de standaard accessoires, zoals handvatten en andere knipperlichten, een aantal andere upgrades mogelijk. Hieronder een aantal mogelijkheden:

Optisch:
Wegligging:
[*]Voorvering/voorvork:
  • Progressieve voorveren
  • GSX-600F voorvork (stuurpen van T-stuk overzetten)
  • Aprilia RS125 voorvork (extra opvulbus tbv t-stuk; wielbussen; remklauw RS125 aanpassen: How-to made by Rijkwessel & dB-tje)
[*]Achtervering/-brug/-wiel:
  • Schokbreker (GSX-600F of GSX-750F)
  • Achterwiel GSX-600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterwiel Bandit 400 (tandielhouder en afstandsbussen overzetten)
  • Achterbrug GSX600F (vrijwel zonder aanpassing)
  • Achterbrug Bandit 400 (zonder aanpassing)
[*]Remmen
  • Staal omwonden remleidingen
Comfort:
  • Gel zadel
  • Ophoog of verlaag kits
  • Superbikestuur (risers met 1 bout benodigd, komen ipv de bouten in je sier kroonplaat)
Motorisch:
  • Uitlaatdemper (bijvoorbeeld Takkoni of Ixil)
  • Dynojet kits
Elektrisch:

Veel van dit soort onderdelen zijn op Ebay en bij onze eigen huis-, tuin- en keukenhandelaar gixxer bassie te koop.




Op- en aanmerkingen zijn welkom :)
 
Laatst bewerkt:
Effe een vraagje gelijk.
Ik begin me steeds meer te storen aan de zithouding.
Leun teveel op mijn polsen en zou graag wat rechterop of neutraler zitten.

Wat zijn de opties en wat moet er dan allemaal vervangen worden en wat zijn de kosten een beetje?

Heb voorlopig het geld er nog niet voor maar overweeg serieus om hard te gaan sparen voor een Kawasaki ER6-N.
 
Last van je polsen / zithouding ?
Ik was even aan het checken of ik wel het gs500 topic zat en niet in het zx6r topic ;-)
 
Effe een vraagje gelijk.
Ik begin me steeds meer te storen aan de zithouding.
Leun teveel op mijn polsen en zou graag wat rechterop of neutraler zitten.

Wat zijn de opties en wat moet er dan allemaal vervangen worden en wat zijn de kosten een beetje?

Heb voorlopig het geld er nog niet voor maar overweeg serieus om hard te gaan sparen voor een Kawasaki ER6-N.

Er zijn drie soorten clipons te krijgen voor de GS. Als jij de laagste hebt en je zou de hoogste variant monteren dan zit je een stuk rechter. Je kunt de clipons ook vervangen voor een kroonplaat met een st
 
Effe een vraagje gelijk.
Ik begin me steeds meer te storen aan de zithouding.
Leun teveel op mijn polsen en zou graag wat rechterop of neutraler zitten.

Wat zijn de opties en wat moet er dan allemaal vervangen worden en wat zijn de kosten een beetje?

Heb voorlopig het geld er nog niet voor maar overweeg serieus om hard te gaan sparen voor een Kawasaki ER6-N.

Er zijn drie soorten clipons te krijgen voor de GS. Als jij de laagste hebt en je zou de hoogste variant monteren dan zit je een stuk rechter. Je kunt de clipons ook vervangen voor een kroonplaat met een stuur.
 
Ja ik leun voor mijn gevoel teveel op mijn polsen.
Bij lang rijden gaat mijn rechter hand steeds slapen.

Ik ben 1m86 en hem een iets verhoogd zadel waardoor ik naar voren leun.
Vind het gewoon niet prettig
 
:W

Meteen maar weer even n vraagje posten:

Mijn GS doet het prima. Tot je op de hogere snelheid besluit te gaan rijden. Wanneer de snelheid (ruwweg) boven de 135km/u komt lijkt het alsof hij niet genoeg benzine krijgt.

Begint met n schokje, laat je het gas iets los (en ga je langzamer rijden) dan is er verder niks aan de hand. Hou je het gas er echter op dan valt de motor al vrij snel uit B| Even stil staan met uitgeschakelde motor, en kan weer starten en verder alsof er niks gebeurd is.

Dit alles gebeurd terwijl de benzine kraan op "PRI" staat. Iemand een idee wat het kan zijn? Ga zoiezo van de week de carbs weer even in t ultrasoonbadje doen enzo.

:')

Ondertussen al wel ruim 600km afgelegd op de brommert :]
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren (en dames?)

Hier een mogelijk aankomende gs-rijder :) . Ik ga van de week kijken bij een motor die ik gevonden heb op speurders. Ik dacht laat ik de link hier plaatsen, misschien zien jullie als experts iets uit de advertentie dat niet helemaal klopt.

Bij het RDW is iig wel te zien dat hij niet verzekerd is op dit moment. Ik neem aan omdat de motor geschorst is. Dit lijkt mij niet vreemd als je er alleen maar aan wilt sleutelen zoals de verkoper al aangegeven heeft. Dit lijkt mij wel lastig met evt proefrijden?

Verder is het ook een mijlenteller ipv kilometers, dit moet mij geen probleem lijken bij het rijden. Helemaal niet voor die prijs.

Link naar advertentie

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren (en dames?)

Hier een mogelijk aankomende gs-rijder :) . Ik ga van de week kijken bij een motor die ik gevonden heb op speurders. Ik dacht laat ik de link hier plaatsen, misschien zien jullie als experts iets uit de advertentie dat niet helemaal klopt.

Bij het RDW is iig wel te zien dat hij niet verzekerd is op dit moment. Ik neem aan omdat de motor geschorst is. Dit lijkt mij niet vreemd als je er alleen maar aan wilt sleutelen zoals de verkoper al aangegeven heeft. Dit lijkt mij wel lastig met evt proefrijden?

Verder is het ook een mijlenteller ipv kilometers, dit moet mij geen probleem lijken bij het rijden. Helemaal niet voor die prijs.

Link naar advertentie

Alvast bedankt!


Klinkt als het gevalletje vacuüm tankdop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan