Gpz900r in de soep?

Horstman

MF'er
25 mei 2014
137
116
Friesland
Om te beginnen: ik ben Wieger en ik ben nieuw op dit forum.

De reden dat ik me aangemeld heb is een nogal traumatische ervaring met mijn GPZ vorige week zaterdag. Na een tijdje van stilstaan vond ik het weer eens tijd worden om de eerste kilometers van dit jaar te gaan maken.
Normaliter tap ik de carburateurs even af, kraan even op "pri" en met een versgeladen akku is het starten een fluitje van een cent.
Deze keer verliep een en ander ietwat anders dan ik gewend ben. Na een krukasomwenteling kwam er een forse metalen "krak" uit het blok en vervolgens wilde de krukas niet meer rond.
Na een aantal forse woorden helm aan de kant gemikt en één en ander gecontroleerd.

Al gauw kwam ik tot de conclusie dat het motoroliepeil nogal hoog stond.
Een en een is twee: Benzine in het carter. Bougies gedemonteerd en nogmaals starten.
Uit cilinder 4 kwam een straal benzine die tot het dak spoot en en passant mijn kuipruit van grote vlekken voorzag :( .
Mijn humeur was intussen tot ver beneden het nulpunt gedaald en mijn ritje was verder weg dan ooit.

Eerst maar de garage opgeruimd en een mini-intensive-care-afdeling gemaakt.

De volgende dag - op zondag nog wel - olie afgetapt en mofje tussen carb4 en blok een beetje losgehaald waarna er wederom benzine uitliep.
In de veronderstelling dat de carbs wel vervuild zouden zijn en de vlotter van nummer 4 zou zijn blijven hangen, dacht ik dat reinigen/reviseren van de carbs de oplossing zou brengen en de motor weer zou lopen als nooit tevoren.
Een poging de reeds afgetapte carbs nog eens vol te laten lopen voor verdere controle mislukte, want ze wilden geen van alleen meer vollopen, getuige geen benzine uit het aftappijpje. Zelfs niet met een fles benzine direkt op de vulslang.... Iemand een idee hierover??

De verzameling irritaties was nu zo groot dat ik me af ging vragen of ik er met de carbs wel zou zijn.
Daarom maar even nieuwe olie in het blok gegooid om oxidatie te voorkomen en de tank eraf gelaten om herhaling te voorkomen.

full



Vanmorgen maar met hernieuwde moed verder gezocht.
Compressie getest: linker 9.5 bar en de rechter 3 bar. Middelste twee met mijn Midlocksetje niet te meten, maar ik wist voldoende......
De overstroomde carb4 heeft met benzine een "waterslag" veroorzaakt en waarschijnlijk een kromme drijfstang.

full


Gezien het feit dat de Kawa nog in concoursstaat is en al even lang deel van ons gezin uitmaakt als onze oudste dochter van 20 jaar maakt het voor mij lastig om hem nu tot oud ijzer te verklaren.
Met een kilometerstand van 27.000 en meer poets- dan rijuren zoek ik dan ook naar een oplossing om dit apparaat weer rijdend te krijgen.
Ook gezien de recente investering in voorvorkkeerringen, nieuwe remblokken voor, nieuwe voorband en nog wat meer dingen maken het verdriet compleet '( .

full


Wie heeft idee wat beter is: een ander blok, dit blok herstellen, wat zou er nog meer gesneuveld kunnen zijn en wat kost de grap????

Nog even afgezien van de vernaggelde kuipruit en de nog te herstellen carburateurs...

Of zou de brandstapel de beste optie zijn? :N
 
Welkom hier.

Triest verhaal. De GPz is inderdaad in top conditie. Ervan uitgaande dat je analyse klopt zou ik op zoek gaan naar een donorblok.

Succes.
 
Goedemorgen,

Dat is mooi K*K... zo'n vette fiets verdient absoluut geen brandstapel. Stuk is hij nu toch dus ik zeg opentrekken dat blok en kijken wat het is. Donorblok kan altijd nog.

Succes ermee in ieder geval!

Later,

Loek
 
-O- dat sucks .....
Lekkende benzinekraan en een niet goed afsluitende vlotternaald, alle gpz's hebben hier last van.
Kijk maar in de diverse gpz topics op dit forum, overal komt een lekkende benzinekraan in voor. Ook bij mij.
Mijn gpz stond bij de aankoop ook vol benzine in het carter, echter was een opknapper waarbij ik gelijk begon met sleutelen. Heb ook een nieuwe benzinekraan gekocht omdat ik geen succes had met de revisiesetjes.

Een donorblok is misschien de goedkoopste oplossing maar weet je ook niet wat je koopt.
Ik zou beginnen dit blok te demonteren en kijken wat je tegenkomt, eventueel vragen bij een revisiebedrijf wat het eea gaat kosten.

Je kunt Rolocop hier op MF vragen of hij nog wat heeft liggen, heeft diverse gpz's en onderdelen.

Helaas gaat het toch geld kosten -O-
Succes
 
dat compressie probleem kan best wat roest op de klep zitting zijn. Gewoon eerst zorgen dat hij start en dan als hij warm is nog eens meten.
 
Die laatste reactie is natuurlijk onzin,gewoon ander blokje erin klaar,oude blok houden voor reserve onderdelen dit is de goedkoopste oplossing lijkt mij.
 
Die laatste reactie is natuurlijk onzin,gewoon ander blokje erin klaar,oude blok houden voor reserve onderdelen dit is de goedkoopste oplossing lijkt mij.
wel gvd.

dat jij er geen reedt van snapt betekent niet dat iets onzin is. Kijk eens wie ik ben en ga dan eens proberen na te denken.
 
Compressie getest: linker 9.5 bar en de rechter 3 bar. Middelste twee met mijn Midlocksetje niet te meten, maar ik wist voldoende......
De overstroomde carb4 heeft met benzine een "waterslag" veroorzaakt en waarschijnlijk een kromme drijfstang.

Het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk dat je een drijfstang krom slaat op de start motor.

Als cilinder 4 een afwijkende compressie heeft kan dat allerlei oorzaken hebben, maar een kromme drijfstang lijkt mij onzin.

Voer evt. de compressie test nog een keer uit, met een acculader op de accu zodat de motor beide keren even snel rond draait, doe de test zonder dat de carburateurs op het blok zitten, check of een beetje olie in de cilinder verbetering geeft.

Wat ik zou doen: carburateurs schoonmaken en zorgen dat ze weer brandstof krijgen en dan kijken of de motor wel wil aanslaan.

Wanneer is de klepspeling voor het laatst gecontroleerd?
 
Het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk dat je een drijfstang krom slaat op de start motor.
:^
wel gvd.

dat jij er geen reedt van snapt betekent niet dat iets onzin is. Kijk eens wie ik ben en ga dan eens proberen na te denken.


:^

Niet gelijk in paniek raken.

Buldog spirit, er is hier maar een reactie geweest die onzin is.........
 
Als cylinder 4 echt geheel gevuld was met benzine bij je eerste startpoging lijkt het mij heel vreemd als je startmotor het geheel rond had gekregen.

Daarmee is de oplossing nog niet in zicht, doch dit is een aanvulling op het verhaal dat een kromme drijfstang onwaarschijnlijk is.
 
Goeoeoedemorgen iedereen,

Ik zie dat er de nodige reacties en ideeën gelanceerd zijn.
Een kromme drijfstang - hoe onwaarschijnlijk dan ook - zou fataal zijn voor mijn project.
Een blokrevisie zelf uitvoeren overstijgt mijn handigheid.
De suggestie van door roest niet afdichtende klep zou mij het best uitkomen :) .

Wellicht eerst de hele set carbs er maar eens uitsleutelen en controleren/reinigen.
Ik vond het wel vreemd dat de eerder afgetapte carbs naderhand niet meer wilden vullen.
Hierbij had ik de kraan reeds omzeild door extern benzine toe te voeren via een slang.
Het zou maar zo kunnen zijn dat ze zo vol met prut zitten dat alles verstopt zit.
Zuur dat ze wel gelekt hebben toen dat niet moest, al komt dat waarschijnlijk door dezelfde prut.

Na de confronterende compressiemeting had ik het eerst wel even gehad met mijn oude vriend, maar nu denk ik er toch weer iets anders over.
Wellicht kan ik met een scoopje even in de 4e cilinder kijken of daar iets opmerkelijks aan de hand is.

Ik heb toevallig een GPZ-exemplaar waarvan de carbs ook aangesloten zijn op het koelsysteem - ooit bedacht tegen bevriezen? -, maar kan ik bij het weer monteren de slangen gewoon weer aansluiten en ontlucht dan de boel vanzelf of moet hier nog een kunstgreep worden toegepast?

Dit zijn wel zaken die ik graag vooraf weet. Achteraf iets weten betekent meestal vaststellen dat iets kapot gegaan is :P .

Ik sta in ieder geval open voor alle input: zin of onzin.

Ga nu koffie drinken....
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat bij het loshalen er een hoeveelheid kvs uit gekomen is, na het bijvullen via de radiatordop moet er wel ontlucht worden ja, zowel bij de thermostaat als bij de kvs pomp.

Het systeem van kvs door de carbs is idd tegen bevriezing. Het nut ervan, wel-of niet werken is enigzins omstreden.

Ik heb het er ook opzitten, bij mij geen enkel nut aangezien ik pas ga rijden bij temperaturen boven 15 graden...
 
Goeoeoedemorgen iedereen,

Ik zie dat er de nodige reacties en ideeën gelanceerd zijn.
Een kromme drijfstang - hoe onwaarschijnlijk dan ook - zou fataal zijn voor mijn project.
Een blokrevisie zelf uitvoeren overstijgt mijn handigheid.
De suggestie van door roest niet afdichtende klep zou mij het best uitkomen :) .

Wellicht eerst de hele set carbs er maar eens uitsleutelen en controleren/reinigen.
Ik vond het wel vreemd dat de eerder afgetapte carbs naderhand niet meer wilden vullen.
Hierbij had ik de kraan reeds omzeild door extern benzine toe te voeren via een slang.
Het zou maar zo kunnen zijn dat ze zo vol met prut zitten dat alles verstopt zit.
Zuur dat ze wel gelekt hebben toen dat niet moest, al komt dat waarschijnlijk door dezelfde prut.

Na de confronterende compressiemeting had ik het eerst wel even gehad met mijn oude vriend, maar nu denk ik er toch weer iets anders over.
Wellicht kan ik met een scoopje even in de 4e cilinder kijken of daar iets opmerkelijks aan de hand is.

Ik heb toevallig een GPZ-exemplaar waarvan de carbs ook aangesloten zijn op het koelsysteem - ooit bedacht tegen bevriezen? -, maar kan ik bij het weer monteren de slangen gewoon weer aansluiten en ontlucht dan de boel vanzelf of moet hier nog een kunstgreep worden toegepast?

Dit zijn wel zaken die ik graag vooraf weet. Achteraf iets weten betekent meestal vaststellen dat iets kapot gegaan is :P .

Ik sta in ieder geval open voor alle input: zin of onzin.

Ga nu koffie drinken....

ook de klepspeling pas afstellen nadat hij minimaal 10 minuten gelopen heeft en weer is afgekoeld.

Indien er roest, vuil oid tussen klep en zetel zit zit is dat dan weg en ga je juist stellen.

Meten mag wel, maar ga niet strakker stellen voor hij gelopen heeft. Losser mag wel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
als ik me onder de Groote mag begeven omdat er jongen zijn die er echt verstand van hebben .

Wil ik me er ook mee bemoeien O-)

Na het opknappen of semi restaureren van me eigen gpz 900 en het afronden daarvan

ook een paar tips die ik her en der hier opzocht maak je carbs goed schoon
full
 
neem deze tandestokers om het schoon te maken . :)

deze pin zat bij mij vast in 1 carburator daardoor bleef doorstromen ook na het goed schoonmaken van de carbs
full
 
loop alles na en neem de tijd en maak een proef opstelling om de carburateurs te testen
voor dat je op het blok plaatst ik zelf de het met water stink in iedergeval minder dan de bezine als het nog lekt _O-
full
 
benzine tank kraan

bij mij was het de metalen ring door het lichtje om te buigen drukte die voldoende
op het rubber drukte dat na de test opstelling alles droog bleef ook na een paar dagen
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan