Om te beginnen: ik ben Wieger en ik ben nieuw op dit forum.
De reden dat ik me aangemeld heb is een nogal traumatische ervaring met mijn GPZ vorige week zaterdag. Na een tijdje van stilstaan vond ik het weer eens tijd worden om de eerste kilometers van dit jaar te gaan maken.
Normaliter tap ik de carburateurs even af, kraan even op "pri" en met een versgeladen akku is het starten een fluitje van een cent.
Deze keer verliep een en ander ietwat anders dan ik gewend ben. Na een krukasomwenteling kwam er een forse metalen "krak" uit het blok en vervolgens wilde de krukas niet meer rond.
Na een aantal forse woorden helm aan de kant gemikt en één en ander gecontroleerd.
Al gauw kwam ik tot de conclusie dat het motoroliepeil nogal hoog stond.
Een en een is twee: Benzine in het carter. Bougies gedemonteerd en nogmaals starten.
Uit cilinder 4 kwam een straal benzine die tot het dak spoot en en passant mijn kuipruit van grote vlekken voorzag .
Mijn humeur was intussen tot ver beneden het nulpunt gedaald en mijn ritje was verder weg dan ooit.
Eerst maar de garage opgeruimd en een mini-intensive-care-afdeling gemaakt.
De volgende dag - op zondag nog wel - olie afgetapt en mofje tussen carb4 en blok een beetje losgehaald waarna er wederom benzine uitliep.
In de veronderstelling dat de carbs wel vervuild zouden zijn en de vlotter van nummer 4 zou zijn blijven hangen, dacht ik dat reinigen/reviseren van de carbs de oplossing zou brengen en de motor weer zou lopen als nooit tevoren.
Een poging de reeds afgetapte carbs nog eens vol te laten lopen voor verdere controle mislukte, want ze wilden geen van alleen meer vollopen, getuige geen benzine uit het aftappijpje. Zelfs niet met een fles benzine direkt op de vulslang.... Iemand een idee hierover??
De verzameling irritaties was nu zo groot dat ik me af ging vragen of ik er met de carbs wel zou zijn.
Daarom maar even nieuwe olie in het blok gegooid om oxidatie te voorkomen en de tank eraf gelaten om herhaling te voorkomen.
Vanmorgen maar met hernieuwde moed verder gezocht.
Compressie getest: linker 9.5 bar en de rechter 3 bar. Middelste twee met mijn Midlocksetje niet te meten, maar ik wist voldoende......
De overstroomde carb4 heeft met benzine een "waterslag" veroorzaakt en waarschijnlijk een kromme drijfstang.
Gezien het feit dat de Kawa nog in concoursstaat is en al even lang deel van ons gezin uitmaakt als onze oudste dochter van 20 jaar maakt het voor mij lastig om hem nu tot oud ijzer te verklaren.
Met een kilometerstand van 27.000 en meer poets- dan rijuren zoek ik dan ook naar een oplossing om dit apparaat weer rijdend te krijgen.
Ook gezien de recente investering in voorvorkkeerringen, nieuwe remblokken voor, nieuwe voorband en nog wat meer dingen maken het verdriet compleet .
Wie heeft idee wat beter is: een ander blok, dit blok herstellen, wat zou er nog meer gesneuveld kunnen zijn en wat kost de grap????
Nog even afgezien van de vernaggelde kuipruit en de nog te herstellen carburateurs...
Of zou de brandstapel de beste optie zijn?
De reden dat ik me aangemeld heb is een nogal traumatische ervaring met mijn GPZ vorige week zaterdag. Na een tijdje van stilstaan vond ik het weer eens tijd worden om de eerste kilometers van dit jaar te gaan maken.
Normaliter tap ik de carburateurs even af, kraan even op "pri" en met een versgeladen akku is het starten een fluitje van een cent.
Deze keer verliep een en ander ietwat anders dan ik gewend ben. Na een krukasomwenteling kwam er een forse metalen "krak" uit het blok en vervolgens wilde de krukas niet meer rond.
Na een aantal forse woorden helm aan de kant gemikt en één en ander gecontroleerd.
Al gauw kwam ik tot de conclusie dat het motoroliepeil nogal hoog stond.
Een en een is twee: Benzine in het carter. Bougies gedemonteerd en nogmaals starten.
Uit cilinder 4 kwam een straal benzine die tot het dak spoot en en passant mijn kuipruit van grote vlekken voorzag .
Mijn humeur was intussen tot ver beneden het nulpunt gedaald en mijn ritje was verder weg dan ooit.
Eerst maar de garage opgeruimd en een mini-intensive-care-afdeling gemaakt.
De volgende dag - op zondag nog wel - olie afgetapt en mofje tussen carb4 en blok een beetje losgehaald waarna er wederom benzine uitliep.
In de veronderstelling dat de carbs wel vervuild zouden zijn en de vlotter van nummer 4 zou zijn blijven hangen, dacht ik dat reinigen/reviseren van de carbs de oplossing zou brengen en de motor weer zou lopen als nooit tevoren.
Een poging de reeds afgetapte carbs nog eens vol te laten lopen voor verdere controle mislukte, want ze wilden geen van alleen meer vollopen, getuige geen benzine uit het aftappijpje. Zelfs niet met een fles benzine direkt op de vulslang.... Iemand een idee hierover??
De verzameling irritaties was nu zo groot dat ik me af ging vragen of ik er met de carbs wel zou zijn.
Daarom maar even nieuwe olie in het blok gegooid om oxidatie te voorkomen en de tank eraf gelaten om herhaling te voorkomen.
Vanmorgen maar met hernieuwde moed verder gezocht.
Compressie getest: linker 9.5 bar en de rechter 3 bar. Middelste twee met mijn Midlocksetje niet te meten, maar ik wist voldoende......
De overstroomde carb4 heeft met benzine een "waterslag" veroorzaakt en waarschijnlijk een kromme drijfstang.
Gezien het feit dat de Kawa nog in concoursstaat is en al even lang deel van ons gezin uitmaakt als onze oudste dochter van 20 jaar maakt het voor mij lastig om hem nu tot oud ijzer te verklaren.
Met een kilometerstand van 27.000 en meer poets- dan rijuren zoek ik dan ook naar een oplossing om dit apparaat weer rijdend te krijgen.
Ook gezien de recente investering in voorvorkkeerringen, nieuwe remblokken voor, nieuwe voorband en nog wat meer dingen maken het verdriet compleet .
Wie heeft idee wat beter is: een ander blok, dit blok herstellen, wat zou er nog meer gesneuveld kunnen zijn en wat kost de grap????
Nog even afgezien van de vernaggelde kuipruit en de nog te herstellen carburateurs...
Of zou de brandstapel de beste optie zijn?