Het grote Yamaha Diversion topic deel 17

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Welkom in deel 17 van Het grote Yamaha Diversion topic.

8689954344_5622c4cbf2_b.jpg





In dit topic bespreken, berijden, onderhouden en repareren we twee typen Yamaha Diversion: De XJ600 S/N en XJ900 S/N. De S-versie heeft een (top)kuip, de N is "naked".
Hoewel de 600 en 900 veel gemeen hebben, is vrijwel geen enkel onderdeel uitwisselbaar.





Regenpak mee of word t zonder lekker touren?

image





De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
(klik op de tekst om de link te openen)


Motorolie.
Tips & trucs, onderhoud en onderdelen.
How-to verwijderen motorblok XJ600S
Online winkels & motorsloop.
Controle voor het rijden.
Onderhoudsschema.
Bougie-controle.
Lagernummers Achterbrug XJ900S

Veel voorkomende problemen (om op te letten bij aanschaf)

Diversion 600:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy" is het "schudden" van het stuur bij bepaalde snelheden. Je merkt het eigenlijk pas als je het stuur even loslaat, wat best gevaarlijk kan zijn als je het niet verwacht.
Met Bridgestone BT45 voorband (en hoe meer cubbing hoe erger!), (zware) topkoffer en 60-70 km/h is dit op z'n ergst. Sinds ik een Michelin-bandje heb is het zo goed als verdwenen.


Diversion 900:
- Shimmy-uitleg






Gebruikshandleiding XJ600S

Werkplaatshandboek XJ600S

nog een Werkplaatshandboek XJ600S

Gebruikshandleiding XJ900S

Werkplaatshandboek XJ900S






Disclaimer: De Diversion is een hele geschikte motor om zelf te (leren) sleutelen. Hoewel we ons best doen om alle informatie hier zo compleet mogelijk te houden, kunnen er altijd fouten insluipen waardoor we de juistheid van de informatie niet kunnen garanderen. Vergeet niet dat wij "slechts" hobbyisten zijn. Denk altijd zelf na wat je doet, lees het WPHB (Werkplaatshandboek), vraag zo nodig hier in het topic om raad, en bij twijfel: vraag om raad bij een expert (lees: motordealer).


XJ600 S/N

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307

Een algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


XJ900 S/N

Motorblok van de XJ 900 S/N:
5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0

Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


Toevoegingen/Aanpassingen aan de OpeningsPost
Wil je ook (met foto) in de OP of heb je je motor verkocht en ben je voor een ander merk/type gegaan?
Heb je een HOWTO (al dan niet met foto's) van een reparatie gemaakt?
Of klopt er iets niet?
Stuur even een Privebericht of plaats het hier in het topic.


Opzet van dit topic
De opzet van het Diversion-topic danken we aan Speedy76 , van wie we helaas al lange tijd niets vernomen hebben. We hopen het beste, maar vrezen het ergste...


Wat ging hieraan vooraf?

het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 12)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 13)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 14)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 15)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 16)


Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot
(Updated:07-08-2013)



amfa
full


apie123
db5c270a1482c966be3d81e6ec38f3ae


Bart_75
full


Bensi
20130316_152723-1.jpg


denkel
img0456vh.jpg


DiversionDriver
full


Divv-jeff
8683431170_4c55524516_b.jpg


El_Fonzer (motor ligt uit elkaar)
8b4f0a1943c8e02355c289a0998b532f


Faithy
5bcf9135b5b4498c6eaa57c5ffbe8b4e


gasbaas
full


golend
664e19608fb91a82704a7b02766b32d6


Hans1958
a5f855f873570d4cf7b87f0a65a4887e


Hayfork
5233480adf453328bcbf4f65a661eac8


Jeltel
IMG_1843_web.jpg

Volgens Jeltel de snelste.
http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/859361/3146bdefbd5472cb6b83371775833439

Just8KB8
Motor%20%2846%29.JPG


KarenO
full


kenny77
IMG_5008.jpg


legalstar
dsc0658s.jpg


motormuisie
Foto650-XBXPFJ88.jpg


Mr. R.
imag0458y.jpg


Nick Name (vrouwlief van)
full


Odie1959
full


Pervect
Diversion.JPG


PeterZaph
full


phm
full


pwrooij
full


RemcoNL
1449oix.jpg


RMB24
full


ronk
full


Sandertjer
GroteFoto-C8TL4NTJ.jpg


Sega578
Foto650-R784IUIQ.jpg


SillyWalks
div_pic.jpg


SockPants
hWSAiYe.jpg


Speedy76
full


spykes22
full


stefanrs2
19qbgw.jpg


Stefluij
full


TripleSteve
IMAG0446.jpg


tyketto
b5a3e914c0f52d9975dadf12613bc0b0


Wieker Oosie
2c3c7779ef69826c4f9f5b55516c9465


Wuppie
full
full


XJ Elff
jwlpXBuzo2eUMJTKdZjHbjRwY_MAW8cbIcF5jXJi_1g
 
Laatst bewerkt:
Hij is niet de enige!

Ook weer gevonden, bedankt Mr_Insane voor het open van deel 17.

Zal ook wat foto's plaatsen voor in de OP.
 
Nieuw topic!
Eergisteren startte ik mijn Div na 2 weken, en voor het eerst was het 's zomers erg lastig om hem na zo weinig tijd aan te krijgen! De tank zat niet al te vol, maar meestal was dit voorbehouden voor koud weer.
Startmotor draaide vrolijk rond, maar moest wel een minuut draaien (in korte sessies) voor er benzine in zat om aan te slaan...
 
Hij is niet de enige!

Ook weer gevonden, bedankt Mr_Insane voor het open van deel 17.

Zal ook wat foto's plaatsen voor in de OP.

Ah,jij ook al! :)
Was maar naar bedje gegaan want t was alweer laat. (en onze dochter komt er weer vroeg uit)

Bedankt muissie en kom maar op met die foto's.
 
Nieuw topic!
Eergisteren startte ik mijn Div na 2 weken, en voor het eerst was het 's zomers erg lastig om hem na zo weinig tijd aan te krijgen! De tank zat niet al te vol, maar meestal was dit voorbehouden voor koud weer.
Startmotor draaide vrolijk rond, maar moest wel een minuut draaien (in korte sessies) voor er benzine in zat om aan te slaan...

Had je m dan op Primen gezet?
En heb je een electrische pomp want als deze weinig benzine krijgt dan hoor je m constant draaien ipv dat ie na contact aanzetten stopt.
 
Wie o wie kan mij helpen aan een link van een gebruikshandleiding en werkplaatshandboek van de XJ900S voor in de OP?? *D *D
 
Laatst bewerkt:
Vraagje mijn div trilt erg tussen ca 110-140 km per uur in de 6e versnelling. Als ik de koppeling in knijp dan is het weg. Her is zelfs zo erg dat ik er slapende voeten en handen van krijg een ik zie niks meer in mijn spiegels.

Het is iets motorisch lijkt mij omdat als ik de koppeling in knijp alles weer te zien is in de spiegels weg en als je aan het frame voelt de trillingen bijna weg zijn.

Iemand suggesties? balhoifdlager heeft wel een dood punt.
 
Heb je wel een goede vonk Remco?
Daar ga ik wel van uit, hoewel ik m'n iridium bougies al een hele tijd niet gecontroleerd heb.
Als-ie eenmaal loopt of gelopen heeft is er namelijk geen enkel probleem.

Had je m dan op Primen gezet?
En heb je een electrische pomp want als deze weinig benzine krijgt dan hoor je m constant draaien ipv dat ie na contact aanzetten stopt.
Prime doet weinig als er misschien nog 5 liter in de tank zit. Voortaan gewoon eerder tanken.
Wellicht dat m'n carburateurs enthousiast leegverdampt waren in mijn schuurtje op oventemperaturen. En inderdaad, geen elektrische pomp...

Vraagje mijn div trilt erg tussen ca 110-140 km per uur in de 6e versnelling. Als ik de koppeling in knijp dan is het weg. Her is zelfs zo erg dat ik er slapende voeten en handen van krijg een ik zie niks meer in mijn spiegels.
Voor zover ik weet is dit "normaal", en ook de reden dat ik liever niet te hard rijd op de Div.

Iemand suggesties? balhoifdlager heeft wel een dood punt.
Die zou ik sowieso vervangen. Niet voor rijden op hoge snelheid maar juist bij lage snelheid merk je dat.
 
Vraagje mijn div trilt erg tussen ca 110-140 km per uur in de 6e versnelling. Als ik de koppeling in knijp dan is het weg. Her is zelfs zo erg dat ik er slapende voeten en handen van krijg een ik zie niks meer in mijn spiegels.

Het is iets motorisch lijkt mij omdat als ik de koppeling in knijp alles weer te zien is in de spiegels weg en als je aan het frame voelt de trillingen bijna weg zijn.

Iemand suggesties? balhoifdlager heeft wel een dood punt.

cbr1000rr ?
 
Vraagje mijn div trilt erg tussen ca 110-140 km per uur in de 6e versnelling. Als ik de koppeling in knijp dan is het weg. Her is zelfs zo erg dat ik er slapende voeten en handen van krijg een ik zie niks meer in mijn spiegels.

Het is iets motorisch lijkt mij omdat als ik de koppeling in knijp alles weer te zien is in de spiegels weg en als je aan het frame voelt de trillingen bijna weg zijn.

Iemand suggesties? balhoifdlager heeft wel een dood punt.

Tjah,als je de koppeling inknijpt dan haal je de hele aandrijving er af dus het is niet zo gek dat het bijna weg is dan.
Maar weet je zeker dat alle cilinders goed meedraaien??
Tussen frame en blokophangpunten veel speling ergens? (of bouten niet goed vast)
Kan ook nog in het koppelingshuis zitten misschien? (speling op as)
Je zou t eigenlijk eens moeten testen in zn vrij en m dan rond de 6000rpm blijven houden en kijken of ie dan ook zo trilt. (kan je ook beter voelen en horen of alle cilinders goed meedraaien)
Als dat zo is dan weet je zeker dat t in je blok zit.
 
Prime doet weinig als er misschien nog 5 liter in de tank zit. Voortaan gewoon eerder tanken.
Wellicht dat m'n carburateurs enthousiast leegverdampt waren in mijn schuurtje op oventemperaturen. En inderdaad, geen elektrische pomp...

Nee,primen werkt altijd zolang er maar benzine in de tank zit.
Juist als er een tijd niet gereden en er weinig benzine in de tank is dan moet er eerst vacuum zijn om de benzine uit je kraan te halen en dan moet er ook nog eens vacuum zijn om de pomp door te pompen met benzine en dat alles duurt dan ff idd icm de vlotterkamers waar aardig wat benzine uit verdampt is.
Dus ff primen en dan krijgt de benzinepomp direct benzine om door te pompen de vlotterkamers in. ;)
 
Ik ben er ook weer! Vandaag even niet op de Div wel even een oude Streetpilot gemonteerd, kan ik eindelijk de routes ophalen en narijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan