Washi
Die hard MF'er
Volgens mij is de tijd rijp om mijn oude X7, momenteel verspreid over allerlei dozen, weer op de weg te gaan krijgen. Dit wordt waarschijnlijk geen topic dat gaat draaien als een trein, maar de opbouw zal (hopelijk) gestaag vorderen. Hij is klaar als hij klaar is.
Eerst het verhaal achter deze X7. Hij is in 1979 door mij, 2e hands, aangeschaft bij motoren de Valk (zo heette het dacht ik) in Valkenburg ZH. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik er meerdere jaren op gereden om hem vervolgens, in een vlaag van verstandsverbijstering, te verkopen aan het Haags Motor Centrum.
Jaren heeft het geknaagd (spijt), en een kleppenhok kon mij niet bekoren, dus in 1991 moest ik gewoon weer een X7 hebben. Na wat zoeken kwam ik er achter dat deze dun gezaaid waren. Via een maatje bij de politie kwam ik er achter dat mijn X7 nog bestond en ik heb de toenmalige eigenaar benaderd en mijn eigen motor weer teruggekocht. Ik heb hem toen eerst volledig gereviseerd (rijwielgedeelte en motorblok) en een paar jaar happy rondgereden.
Totdat ik,tijdens het scoren van een paar nieuwe bougies, mijn huidige motor tegenkwam bij een dealer, een Honda NT650 Hawk GT. Ik weet het, kleppenhok.... Maar een Hawk is anders! Gaat ook nooit meer weg .
De X7 heb ik toen gestript en opgeslagen in dozen, die ik net zwetend en puffend weer tevoorschijn heb getrokken.
Ik wist dat de cilinders toen aan de 1mm (laatste) overmaat zaten en de krukasreviseur mopperde over overmatige slijtage aan de krukpennen. De pennen moesten opgebraamd worden om een juiste passing te krijgen. Ik wist dus dat ik iets moest doen en heb in de afgelopen jaren een gebruikt blok op de kop getikt. Deze cilinders waren nog niet opgeboord en ik ga er dus van uit dat de krukas nog niet (of slechts eenmaal) uit elkaar is geweest (hoop ik ). Dat wordt dus de krukas die in mijn X7 terecht gaat komen, na revisie.
Ik heb snode plannen om de X7 op te bouwen als TR250, of andere tijdsbeeldgetrouwe replica, om af en toe een SAM demo mee te knallen, maar hij moet ook gewoon de weg op kunnen.
Kortom, genoeg te doen! Maar kallumpies an
Ik zal de voortgang zo veel mogelijk in dit topic gaan delen. Ook zal ik advies vragen aan alle 2-takt goeroes die hier ruim voorhanden zijn
Foto's volgen nog. Maar toen hadden we nog geen digi camera's en nu zie je alleen maar dozen.
Arend
ps. Eén van de redenen voor het wellicht traag verlopen van de opbouw is een chronisch gebrek aan sleutelruimte. Mocht iemand (in de regio Alphen a/d Rijn) een sleutelruimte weten dan houd ik mij aanbevolen! Moet het nu doen in een schuurtje van 3 bij 3 die ik deel met de Hawk, tuinmeubels en fietsen. O ja, en in de tuin staat nog een Hawk.
Eerst het verhaal achter deze X7. Hij is in 1979 door mij, 2e hands, aangeschaft bij motoren de Valk (zo heette het dacht ik) in Valkenburg ZH. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik er meerdere jaren op gereden om hem vervolgens, in een vlaag van verstandsverbijstering, te verkopen aan het Haags Motor Centrum.
Jaren heeft het geknaagd (spijt), en een kleppenhok kon mij niet bekoren, dus in 1991 moest ik gewoon weer een X7 hebben. Na wat zoeken kwam ik er achter dat deze dun gezaaid waren. Via een maatje bij de politie kwam ik er achter dat mijn X7 nog bestond en ik heb de toenmalige eigenaar benaderd en mijn eigen motor weer teruggekocht. Ik heb hem toen eerst volledig gereviseerd (rijwielgedeelte en motorblok) en een paar jaar happy rondgereden.
Totdat ik,tijdens het scoren van een paar nieuwe bougies, mijn huidige motor tegenkwam bij een dealer, een Honda NT650 Hawk GT. Ik weet het, kleppenhok.... Maar een Hawk is anders! Gaat ook nooit meer weg .
De X7 heb ik toen gestript en opgeslagen in dozen, die ik net zwetend en puffend weer tevoorschijn heb getrokken.
Ik wist dat de cilinders toen aan de 1mm (laatste) overmaat zaten en de krukasreviseur mopperde over overmatige slijtage aan de krukpennen. De pennen moesten opgebraamd worden om een juiste passing te krijgen. Ik wist dus dat ik iets moest doen en heb in de afgelopen jaren een gebruikt blok op de kop getikt. Deze cilinders waren nog niet opgeboord en ik ga er dus van uit dat de krukas nog niet (of slechts eenmaal) uit elkaar is geweest (hoop ik ). Dat wordt dus de krukas die in mijn X7 terecht gaat komen, na revisie.
Ik heb snode plannen om de X7 op te bouwen als TR250, of andere tijdsbeeldgetrouwe replica, om af en toe een SAM demo mee te knallen, maar hij moet ook gewoon de weg op kunnen.
Kortom, genoeg te doen! Maar kallumpies an
Ik zal de voortgang zo veel mogelijk in dit topic gaan delen. Ook zal ik advies vragen aan alle 2-takt goeroes die hier ruim voorhanden zijn
Foto's volgen nog. Maar toen hadden we nog geen digi camera's en nu zie je alleen maar dozen.
Arend
ps. Eén van de redenen voor het wellicht traag verlopen van de opbouw is een chronisch gebrek aan sleutelruimte. Mocht iemand (in de regio Alphen a/d Rijn) een sleutelruimte weten dan houd ik mij aanbevolen! Moet het nu doen in een schuurtje van 3 bij 3 die ik deel met de Hawk, tuinmeubels en fietsen. O ja, en in de tuin staat nog een Hawk.
Laatst bewerkt: