Hulp nodig! m.b.t. mogelijke coulance regeling rijbewijs

firebladex

MF'er
4 okt 2012
226
0
Beste leden,

Ik ben al tijden bezig om elke instantie te mailen en op te bellen voor een mogelijke coulance regeling. Ik heb mijn brief ook naar geenstijl gestuurd en deze hebben het op hun site gepubliceerd! De site heeft een grote doelgroep en ik denk dat we nu moeten verzamelen en onze visie in de commentaren neer moeten zetten. Echt mensen ik heb mijn best gedaan, nu heb ik jullie steun nodig om dit een stap verder te brengen! Met jullie hulp kunnen we een mogelijk uitstel of coulance regeling krijgen!

Help mij :(

geenstijl link: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/12/euwetten_vertalen_naar_nederla.html#more

mijn originele post die ook op dit forum had gepost:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Er is een sprankeltje hoop inderdaad. Tevens probeer ik alles op alles te zetten om ervoor te krijgen dat er een coulance regeling komt. Echter moet ik nu 4 weken wachten op een antwoord. Geef de hoop niet op, blijf te moed inzamelen en probeer het nog voor 17 januari af te rijden. De 18 ben je al te laat overigens :p

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de oorspronkelijk post die ook in de vorige topic had gezet:
Voor velen niet interessant maar toch: ik ben aan het kijken geweest voor een evt. coulance regeling voor mensen die theorie + avb al hebben behaald voor 19 januari maar misschien met AVD in de problemen komen.

Ik heb deze tekst aan enkele Kamerleden gestuurd en heb het volgende antwoord ontvangen:
Al een tijdje loop ik met een vraag rond. Ik had gehoopt dat de overheid nu al een antwoord voor me zou hebben. Helaas hebben ze dat nog niet. Mijn probleem is het volgende:

De nieuwe regeling van 19 januari roept steeds meer vraagtekens bij mij op. Ik ben afgelopen zomer begonnen met mijn motorlessen na het behalen van mijn theorie (juni). In november was ik geslaagd voor mijn AVB examen. Alleen nu wordt het ineens heel krap voor mijn rijschool om nog voor 19 januari een AVD examen te reserveren. Lukt het wel, dan kan het weer (sneeuw, ijzel) nog roet in het eten gooien.

(motor examen bestaat uit drie verplichte delen, 1. theorie 2. AVB (Voertuig beheersing) 3. AVD (Verkeersdeelname) )

Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk mijn (lichte = A beperkt) rijbewijs halen. De nieuwe regeling komt velen malen slechter uit voor ons Nederlanders. Je bent 20 en je mag niet harder rijden dan 80 km/u op een motorfiets (catogorie A1), dit is niet alleen levensgevaarlijk op de weg (vrachtwagens gaan onmogelijk inhaal manoeuvres uitvoeren). De situatie die volgt is dat de doorstroming op de snelweg (met 2 rijstroken) zeer verslechterd wordt. (helaas geen bronnen hiervoor, anders dan mijn logische redenering).

(Oude regeling, twee type motorrijbewijzen:
A beperkt: maximaal 25 kw, na 2 jaar vol vermogen
A: Dient minimaal 21 jaar te zijn of 2 jaar in bezit van A beperktGeen maximaal vermogen

Nieuwe regeling (na 19 januari), drie type motorrijbewijzen:
A1: 11 kw (minimaal 18 jaar)
A2: 35 kw ( Na 2 jaar bezit van A1)
A: onbeperkt (minimaal 24 jaar of in bezit van A1 + A2)

Behalve de top snelheid van de A1 categorie is er nog 2x maal opnieuw examen doen waar je weer de volle mep moet betalen. U begrijpt hopelijk dan wel dat ik ook z.s.m. mijn rijbewijs nu wil halen.

Echter ben ik weer persoon die nadenkt ... wat als ik het niet haal voor 19 januari... en daar begint de onduidelijkheid. Niemand weet of er een coulance regeling komt. (sommige vertellen dat je A2 krijgt maar voor volledige A opnieuw examen moet doen).

Ik vind dit eigenlijk onterecht. Mijn theorie is voor de nieuwe regeling behaald (en anderhalf jaar geldig). Mijn AVB is ook nog voor de nieuwe regeling is behaald (en ook weer 1 jaar geldig). Maar door de nieuwe regeling verliezen ze hun geldigheid omdat het niet meer toepasselijk is voor hetzelfde categorie rijbewijzen.

Daarom wil ik voorstellen om een coulance regeling te treffen voor de mensen die al theorie + AVB hebben behaald voor 19 januari en door omstandigheden de AVD niet kunnen behalen ervoor. Mijn voorstel is dan ook de mensen te voorzien van een coulance regeling en het afgifte van het A2 rijbewijs + na 2 jaar kosteloos het volledig A rijbewijs krijgen (zoals het oude regeling).

Ik hoop spoedig van u te horen en meer informatie over een soort coulance regeling.

Met vriendelijke groet

De antwoord was:
Dank voor uw bericht!



Ik weet echter niets van een coulance regeling… misschien kunt u uw vraag bij CBR zelf neerleggen, zij moeten hier meer van weten.



Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.

Dus we sturen een e-mail naar CBR toe en zij antwoorden:
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt om een coulanceregeling omtrent uw A-rijbewijs. Hierbij ontvangt u onze reactie.

We begrijpen dat u graag alles in het werk wilt stellen om een coulanceregeling aan te vragen in verband met uw A-rijbewijs wanneer u de theorie en de bijzondere verrichtingen reeds gehaald heeft. Alle informatie over rijbewijzen naar aanleiding van de derde Europese Rijbewijsrichtlijn vindt u op www.rijksoverheid.nl. Wij hebben de wetgeving niet bepaald, maar wij zijn slechts de uitvoerende instantie. Voor vragen over dit onderwerp kunt terecht bij de Rijksoverheid. U kunt hen ook telefonisch bereiken op telefoonnummer 1400.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug.

Nee hoor, we worden heus niet van puntje naar paaltje gestuurd! Ik heb een e-mail naar rijksoverheid gestuurd + opgebeld en hun antwoord was
Momenteel weten wij niets van een coulance regeling. Tevens moet de wetvoorstel nog door de eerste en tweede kamer goedgekeurd worden! Je kunt dit bijhouden op Overheid.nl - Officiële bekendmakingen: Vandaag

via mail
Geachte heer of mevrouw,

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid


Update: 3-12-2012
Ik heb een update op mijn mail
Geachte heer of mevrouw,


Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van Backoffice IenM die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid

Update:
Geachte heer ****

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw e-mail van 29 november 2012, die wij via Informatie Rijksoverheid hebben ontvangen. Binnen vier weken na ontvangst van deze e-mail, krijgt u van ons een reactie.

Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meesturen?


Met vriendelijke groet,

M.******
juridisch administratief medewerker
 
Ach man... soms heb je pech... soms wat meer mazzel... over 10 jaar ben je dit gewoon vergeten. Gewoon doorslikken die keutel.
 
Aargh, tenenkrommend Nederlands. :X

Snap dat dit vervelend voor je is, maar de invoering hiervan is al zó lang bekend, waarom ben je niet eerder begonnen met lessen en de theorie :?

Daarnaast is het treffen van regelingen voor mensen in situaties zoals de jouwe wenselijk, maar regelingen moet je absoluut vermijden om regelgeving uitvoerbaar en controleerbaar te houden.

Succes met je afsluitend examen, ik hoop voor je dat het goed komt.
 
Het probleem is dat ik al wachtte totdat ik 21 was. Mijn geboorde datum is dan ook in februari 1992 ( dus ik wordt 21 in februari). Toen ik de nieuwe regeling hoorde, ben ik meteen aan de slag gegaan (in augustus). Helaas ben ik meegesleurd door een malafide rijschool en ben ik nu te laat. Over 10 jaar ben ik het vast vergeten, maar ik wil het niet zo makkelijk opgeven. :( Motor rijden is een droom geweest, helaas heel ongelukkig uitgekomen voor mij :(
 
Wees blij dat je niet net een huis aan het kopen bent en de koopakte niet rond krijgt voor 31 december.. is dit slechts een tijdelijek irritatie..

Succes ermee.
 
Het probleem met coulance regelingen of andere overgangsregelingen is dat er altijd ergens een grens getrokken moet worden. En er zijn altijd mensen die daar dan weer net buiten vallen.

Dat gezegd hebbende, het behalen van je A is op zich een langere procedure. Dus daar hadden ze zeker wel rekening mee mogen houden bij de invoering hiervan.

Dus een overgangsregeling á la 'AVB behaald voor x datum = rijbewijs oude stijl'. Volgens mij is er niks fout of nadelig aan zoiets en kan dat ook prima worden geïmplementeerd.
 
Wees blij dat je niet net een huis aan het kopen bent en de koopakte niet rond krijgt voor 31 december.. is dit slechts een tijdelijek irritatie..

Succes ermee.

_O- :Y :W

Das idd nog veel erger, maar ik hoop voor de ts dat ie het voor elkaar krijgt.

Grt Dre
 
Mensen die haten op de spelling en grammatica van anderen zijn tenenkrommend. En je reactie zou ook zo een mail van 1 van die ambtenaren geweest kunnen zijn _O-

:W

Aargh, tenenkrommend Nederlands. :X

Snap dat dit vervelend voor je is, maar de invoering hiervan is al zó lang bekend, waarom ben je niet eerder begonnen met lessen en de theorie :?

Daarnaast is het treffen van regelingen voor mensen in situaties zoals de jouwe wenselijk, maar regelingen moet je absoluut vermijden om regelgeving uitvoerbaar en controleerbaar te houden.

Succes met je afsluitend examen, ik hoop voor je dat het goed komt.
 
Met alle respect hoor, maar je vermeld nergens dat je zo stom bent geweest om bij een rijschool te blijven waarvan je wist dat het een en ander niet deugde :') :r
Zie ook het topic: Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 6 'The last banaan' halverwege de pagina.
Goedkoop = duurkoop

Ben ik het niet mee eens. Je moet het gewoon een beetje slim aanpakken en research doen. Ik heb ook mijn rijbewijs gehaald mbv zo'n groupon actie, 360 euro oid voor 8 lessen en beide examens, oftewel ong. 50% korting. Even research gedaan, bleek een goede rijschool te zijn, een proefles gedaan en daarna direct met de rijschool deze actie gekocht. Heb uiteindelijk me rijbewijs voor 750 euro gehaald.
Het loont dus wel degelijk om goed te zoeken.
 
Ik was verdorie halverwege je post voor ik een keer doorhad waar het over ging man :')


Overigens steek ik geen moeite in kansloze ondernemingen, dit gaat echt niet gebeuren :)
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat jullie mij niet steunen :( Maar ik zal het niet opgeven.


Mijn persoonlijk draai is dat ik in de problemen ben gekomen door een malafide rijschool, waar ik te lang mee heb laten wachten. Stom en dom! Dat begrijp ik. Maar stel dat mensen dadelijk door het weer verplaatst wordt, wat dan? Dan kunnen hun geen rijbewijs halen omdat het sneeuwde. Das toch ook zuur?

Maar ik vat het niet persoonlijk op, mijn hoop in de mensheid die graag zijn medemens helpt is allang verloren. Het was te proberen maar ik zou misschien ook uit deze illusie moeten stappen. Maar goed. We zullen zien, ik begraaf de strijdbijl niet zo snel.

Momenteel opties aan het kijken om bij ons zuiderburen examen te doen... (mailtjes zijn verstuurd).
 
Jammer dat jullie mij niet steunen :( Maar ik zal het niet opgeven.
Het is niet zozeer dat het overwogen is en besloten is niet te doen. Het is ook niet dat ze ermee aan de gang gaan. Er is geen regeling, en die komt er ook niet. Het wordt niet eens een puntje op de agenda. Er is nog nooit zoiets geweest, ook niet bij 25KW, en evenzogoed als dit niet met terugwerkende kracht gaat, zijn er ook geen uitzonderingen. Als motorrijden echt je droom was geweest, had je het gewoon gelijk gehaald, 25KW of niet. Dat deze regelgeving er vanaf 2013 aan zat te komen is al jaaaren bekend (absolute datum is iets nieuwer nieuws, maar dan nog).

Er is een overgangsdatum, 19 Januari. Voor de stroomlijn mag je die dag zelf niet afrijden. Dat is het verder wel met betrekking tot overgangsbeleid.
Mijn persoonlijk draai is dat ik in de problemen ben gekomen door een malafide rijschool, waar ik te lang mee heb laten wachten. Stom en dom! Dat begrijp ik. Maar stel dat mensen dadelijk door het weer verplaatst wordt, wat dan? Dan kunnen hun geen rijbewijs halen omdat het sneeuwde. Das toch ook zuur?
Ja, maar je kunt het er ook iets minder op aan laten komen.
Maar ik vat het niet persoonlijk op, mijn hoop in de mensheid die graag zijn medemens helpt is allang verloren. Het was te proberen maar ik zou misschien ook uit deze illusie moeten stappen. Maar goed. We zullen zien, ik begraaf de strijdbijl niet zo snel.
Dat zou helpen. Het zal je verbazen hoe goed MF gemobiliseerd kan worden voor een goed en haalbaar initiatief. Dit is er niet zo een.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik het niet mee eens. Je moet het gewoon een beetje slim aanpakken en research doen. Ik heb ook mijn rijbewijs gehaald mbv zo'n groupon actie, 360 euro oid voor 8 lessen en beide examens, oftewel ong. 50% korting. Even research gedaan, bleek een goede rijschool te zijn, een proefles gedaan en daarna direct met de rijschool deze actie gekocht. Heb uiteindelijk me rijbewijs voor 750 euro gehaald.
Het loont dus wel degelijk om goed te zoeken.

Okee jij hebt dus goed research gedaan naar de rijschool. Deze bleek goed te zijn. :Y
De topicstarter daar in tegen had al door dat het niet in orde was en is tot het einde gebleven. Daarmee vind ik het zijn eigen fout. :W

Zal het even aanpassen in Goedkoop = bijna altijd duurkoop O-)
 
Vriend van me heeft ook zoiets gedaan, maar hij had zelf geen tijd meer om ermee door te gaan dus hij heeft z'n examens nooit gedaan. 12 lessen + AVB + AVD examens voor 300 euro. Hoe kan dat? Nou niet, gaf de rijschoolhouder ook gewoon toe. Wij draaien hierop verlies (HELFT van het bedrag gaat naar Groupon) en het is stervesdruk. Maar tegelijkertijd weet je dat 95% dit nooit gaat halen en dan hoop je dat ze doorgaan...
 
Laatst bewerkt:
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik zeg het ook niet dat ik iets kan bereiken, maar ik doe daar wel mijn best voor. Door dingen in het media te laten spelen kan je er voor zorgen dat het wel een agendapuntje wordt. Als niemand er iets over zegt, wordt er natuurlijk ook niets aan gedaan. Maar als het gaat spelen in het media, ook al is het zeer klein, zou dit wel het effect kunnen hebben dat ze dit mee krijgen in het eerste of tweede kamer.

Ik realiseer dat de kans 0,0000001 % is , misschien zelfs nog kleiner, maar dat weerhoud toch niet van om het niet te proberen? Nooit geschoten is altijd mis?

Ik geef toe, ik had eerder moeten beginnen, maar ik kom uit een relatief arm gezin. Netals velen andere moet ik sparen voordat ik iets kan kopen. Natuurlijk ging mijn B rijbewijs voor. Ik had zelf een doel gesteld om het A'tje dan te halen wanneer ik 21 ben. Ik geloof niet dat ik de eerste persoon ben die heeft gewacht tot zijn 21'ste. Echter mijn probleem is dat ik in februari 2013, 21 jaar wordt. Toen ik de nieuwe regeling hoorde, ben ik direct begonnen... maar door een foute keuze heb ik geen kans gekregen om af te rijden! Je kunt wel begrijpen dat ik hierom baal en mijn uiterst best wil doen om dit te voorkomen!

Tevens, ik heb ook research gedaan, maar er kwam niets nuttigs uit. Ik zag wat reviews maar dat was voor de B-rijbewijs gedeelte. Ik dacht bij mij zelf, dat het nooit zo erg kon zijn. Ook had ik al uitgerekend voor 20 lessen ( dus de 12 lessen van groupon + 8 losse lessen) en dan nog scheelde het zo 300 a 400 euro. Het is een gok. Vaak gaat het goed, maar vaak ook weer niet. Daarom blijven we (ik) erin trappen.
 
Dankzij de Europese unie kun jij je vrijelijk overal binnen de EU vestigen.
Ik zou zeggen, vestig je in België, haal daar je rijbewijs omdat daar de boel tot mei uitgesteld is.
Na het halen van je rijbewijs, ga je weer vrolijk terug naar Nederland en zit je gebakken jongen ;)
 
Dankzij de Europese unie kun jij je vrijelijk overal binnen de EU vestigen.
Ik zou zeggen, vestig je in België, haal daar je rijbewijs omdat daar de boel tot mei uitgesteld is.
Na het halen van je rijbewijs, ga je weer vrolijk terug naar Nederland en zit je gebakken jongen ;)

Ben er mee bezig, heb al een adresje maar moet het nog eventjes uitzoeken aan welke eisen je moet voldoen om als niet-Belgisch nationaliteit toch de examen mag afnemen!
 
Ben er mee bezig, heb al een adresje maar moet het nog eventjes uitzoeken aan welke eisen je moet voldoen om als niet-Belgisch nationaliteit toch de examen mag afnemen!

Mijn inschatting, je moet inwoner van Belgie zijn, of voor Belgisch bedrijf werken en er voor een bepaald minimum wonen. Zal niet eenvoudig zijn denk ik.
 
Dat zou helpen. Het zal je verbazen hoe goed MF gemobiliseerd kan worden voor een goed en haalbaar initiatief. Dit is er niet zo een.

Zo, en hoe he. met als recent voorbeeld de q music actie. ik las de topic toen nog 12 reacties ron een uur of 22:00. volgende ochtend 200 voorbij en in elke cat. is het al verspreid.
ff on-topic: vervelend dat je met een oplichter te maken hebt gehad, maar zoals al is gezegd daar had je zelf al iets aan kunnen doen. staat hij ook bij andere leerlingen te boek als oplichter? want misschien ( niet om je af te kraken/ heb al je posts ook iet even goed gelezen) ben/was jij nog niet klaar om op avd examen te gaan !?

desondanks succes met je onderneming en natuurlijk ook met 't behalen van je pas! hoe meer zielen hoe meer vreugd *D
 
Mijn inschatting, je moet inwoner van Belgie zijn, of voor Belgisch bedrijf werken en er voor een bepaald minimum wonen. Zal niet eenvoudig zijn denk ik.


Moet die even het Europees recht checken. Volgens mij is economische activiteit niet nodig, wanneer je verblijfplaats België is.
En België mag je niet weigeren als inwoner, omdat je Europees staatsburger bent en vanwege het vrije verkeer van goederen, personen en diensten dus gewoon je in België mag vestigen.

Volgens mij valt dat wel mee dus, maar sla me er niet om dood. Ik heb het niet net nagezocht, en ben dat ook niet van plan ;) :P
 
Ik heb wat mailtjes gestuurd, maar zal ze morgen ook even opbellen (de Belgische overheid). Hoop dat zij wel wat vragen kunnen beantwoorden.
 
Ik heb wat mailtjes gestuurd, maar zal ze morgen ook even opbellen (de Belgische overheid). Hoop dat zij wel wat vragen kunnen beantwoorden.

Na het lezen van je berichtjes, bekruipt me toch het gevoel dat je misschien (heel misschien) een wat "bijzonder" beeld van de werkelijkheid hebt.

Als je nou in plaats van mailen met de Belgische overheid een rijschool zoekt die jou in 10 dagen wil klaarstomen en een examenplaats kan garanderen (ala ANWB rijopleiding in 10 dagen)? Heb je dat al eens bekeken?
 
Na het lezen van je berichtjes, bekruipt me toch het gevoel dat je misschien (heel misschien) een wat "bijzonder" beeld van de werkelijkheid hebt.

Als je nou in plaats van mailen met de Belgische overheid een rijschool zoekt die jou in 10 dagen wil klaarstomen en een examenplaats kan garanderen (ala ANWB rijopleiding in 10 dagen)? Heb je dat al eens bekeken?

Ik heb CBR opgebeld (al 3 dagen geleden). Alles zit volgeboekt. Heb andere rijscholen gebeld en zij vertelde mij hetzelfde verhaal. Er is geen plek meer. Een rijschool is momenteel bezig om een plek voor mij te kunnen regelen, maar in hoeverre ben ik in staat om tegen hun te zeggen "schiet eens op?" ... helemaal niet. Ben al zo blij dat ze moeite doen om iets voor mij te kunnen regelen, maar stel dat het niet lukt, of je maakt een blunder op het examen... dan is het nog maals afgelopen verhaal. Ik zoek naar zoveel mogelijke alternatieven. Wat is hier verkeerd mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan