How To: PAIR mod cbr1100xx

bluewolf

MF veteraan
22 feb 2004
3.904
3
Nijkerk
De volgende how-to in de serie, ditmaal de PAIR mod.

CBR600RR: Peter Verdone Designs
CBR1000RR: Honda CBR 1000RR - PAIR System
RC51 (VTR) :RC51 Pair System Removal Guide
Suzuki SV1000: http://rj45.org/sv1k/faq/pair.htm

Deze How- to gaat vanaf hier verder specifiek in op de verwijdering van het PAIR systeem op een CBR1100XX.

Wadzmet PAIR? PAIR is een systeem dat schone lucht bij de uitlaatgassen gooit zodat er een 'restverbranding' in het uitlaatsysteem kan plaatsvinden.
Een completere en minder vervuilende verbranding dus eigenlijk.
pair.jpg


Heb je het nodig? Nee.
Wat is het voordeel om het van je motor af te slopen? Het systeem neemt een hoop ruimte in. Zeker als je kleppen gaat stellen of andere motorische werkzaamheden gaat doen zit het PAIR systeem behoorlijk in de weg.
Als je je motor laat 'mappen' op een testbank, zal de meneer van de testbank je PAIR systeem tijdelijk afknijpen. Want door de schone lucht bij de uitlaatgassen zal er anders bij bepaalde toerentallen een foute meting plaatsvinden.
Je kunt je dus voorstellen dat het voor een correcte afstelling (met / zonder powercommander) beter is als het sowieso weg is.
Krijg ik er meer PK's mee? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk zelf van niet. En als het al zo is, zal het zeer minimaal zijn (Je moet het niet verwarren met het EGR systeem, dat werkt heel anders en kan wel wat meer verschil maken).

Okee dan! Hoe gaan we dit doen? Is het moeilijk?
Moeilijk is het niet, alleen kom je er niet snel bij. Als je het toch al van plan was, doe het dan tegelijk met andere klusjes als een grote beurt of inspectie. Het systeem zit namelijk onder je airbox, en daar kom je weer alleen fatsoenlijk bij als je tank er af is.
Er zijn twee opties om je PAIR systeem af te doppen.
Optie 1 is het bestellen van mooie op maat gemaakte metalen plaatjes. Deze kun je over de openingen op het kleppendeksel plaatsen. Dit staat mooi, bespaart het meest ruimte omdat je deksel dan vlakker is, maar kost wel 20-30 euro.
Optie 2 Is gewoon de spullen te gebruiken die je toch al hebt. Namelijk het hergebruik van een slang die je weghaalt. Zo heb ik het dus gedaan.

full


Hier zie je het PAIR systeem op mijn CBR1100XX van 2001. Zo zit het origineel dus gemonteerd (Zou kunnen dat het niet op alle jaartallen zit, die van 2001 en later in ieder geval wel).

full

Hier zie je het systeem zoals het van je motor af komt. De stekker van de PAIR valve (Solenoide genoemd) zit links van je blok. Gewoon de draden volgen dan zie je hem vanzelf en trek je niet per ongeluk die van je koelvin los :+ .

Nu ga je uiteraard eerst de boel mooi schoonmaken. Wat je niet wilt is troep je motorblok in, of lucht-lekkage langs de aansluitingen waar je zo de slang op gaat doen.
Dan kijk je welke slang mooi past van het systeem dat je net hebt weggehaald. Er is een langere slang bij. Ik heb wel een stukje weggesneden. Kijk ook even in de slang zelf of hij niet smerig is, zo ja dan even schoonmaken.
De einden van deze slang druk je nu over de voetjes op het kleppendeksel waar eerst dus de twee kortere slangen op zaten. Zo overbrug je het systeem dus gewoon. Kijk de volgende foto maar eens.

full


Nou zijn er ook gasten die meteen de carterventilatie slang weg laten, en ik heb zelfs een how-to gezien van iemand die zei dat je je carterventilatie op je PAIR- aansluiting kunt maken. Lijkt mij niet zo'n fijne gedachte, en zeker geen goed idee.
Laat je carterventilatie gewoon lekker zoals ie is (Let voor het loshalen van al je slangen eerst goed op hoe het zat, maak desnoods wat foto'tjes tussendoor of label de slangen met een stukje tape. Anders ga je zo zitten zoeken wat - waar zat).

Door het weghalen van het PAIR systeem hou je 1 opening over aan je airbox zodadelijk. Deze moet je afdoppen. Anders heb je een plek waar vuiligheid je airbox in kan komen.
Er zijn dopjes voor op internet als je goed zoekt, maar het kan handiger.
Ik ben naar een ijzerhandel/gereedschapszaak gegaan (Enorm) met een stukje slang voor de diameter, en heb zo'n dopje voor onder een stoelpoot gekocht voor 50 cent of zo. Past helemaal top en sluit luchtdicht af. Als je een dopje hebt dat NET niet past kun je het ook even in heet water leggen en snel monteren zodat het wat flexibeler is bij het monteren.
full


Is dit getest?
Jazeker. Het was voor mij even experimenteren of dit ging werken. Ik heb eerst met een half afgemonteerde motor proefgedraaid of de slang niet zou scheuren (Ik wist niet hoe veel vacuüm het PAIR precies zou gaan trekken). Toen alles goed bleek te gaan heb ik de motor dichtgebouwd. Daarna al zeker 2000 km gereden in regen/zon/kou/hitte/korte en zeer lange ritten. En de motor op de testbank gehad met goed resultaat.
Blijft altijd voor eigen risico natuurlijk, maar de mijne is het bewijs dat het prima werkt zo.
Hier nog een filmpje van iemand waarin je wat meer foto's ziet van de verwijdering van het systeem.


Voor alle how-to's geldt: Onthoud dat mijn mening is dat je je carterventilatie intact moet houden, en gebruik je verstand bij wat je leest en doet.
 
Laatst bewerkt:
Netjes :)

PAIR is toch eigenlijk om milieu-normen te kunnen halen?
Klopt helemaal. Lekker de normen omzeilen door onder een bepaald toerental schone lucht toe te voegen. Was toen ook een verhaal over dat HTEV (Klep in uitlaatsysteem) dat alleen werkt onder een bepaald aantal toeren, zodat hij bij een inspectie netjes onder de normen zit, maar zodra je wilt knallen de klep gewoon open gaat. Net als EGR trouwens, dat ook alleen bij deellast werkt.
 
heb het bij mij suzuki ook afgedopt, bij mijn vorige (1000k7) ook gedaan.

Bij een werkend Pair systeem waren de klappen zo sterk dat je ze door de motor voelde, na afdoppen en afremmen op de motor liep die veel stabieler terug in toeren zonder de naverbranding

Dit was wel met open uitlaat systeem, met cat ertussen is het effect niet zo storend aanwezig.
Maar goede mod inderdaad :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan