How To : vervangen startkoppeling RSV Tuono

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Na wat info ingewonnen te hebben over het vervangen van een startkoppeling van een RSV-mille of Tuono RSV 1000 was ik aardig geschrokken van de prijs die voor deze klus gevraagd werd. Daarom ben ik op speurtocht gegaan en ben tot de conclusie gekomen dat deze klus voor rond de 150 Euro goed te doen is mits je enig gereedschap hebt liggen. ;) ;)

Wat heb je nodig :

14mm Inbus sleutel
Grote en een kleine momentsleutel 0 tot 60 N/m en 60 tot 200 N/m
Ratelsetje met kleine maten
Grote ratel met een verlengstuk van +/- 60 cm (idealiter een slagmoersleutel)
27mm dop.
Verf föhn of een brander

Olie 5w50 or 10w50 =60 Euro
Olie filter = 8 Euro

krukasblokkeerbout =draadeind 120mm met een vleugelmoer en contramoer
slangenklemmetje 11mm. = 0,75 Euro
Nieuwe pakking voor het dynamo deksel, PN AP0650340 =20 Euro
Bosch vliegwieltrekker 22 x 1,5 = 7,50 Euro
Startkoppeling KTM (PN 58440026000) = 70 Euro (Origineel Aprilia 320 Euro)
Locktite 648 (green) = 20 Euro
Locktite 243 als je de spoel uit de dynamodeksel verwijderd = 20 Euro
Aprilia V990 engine manual gratis te downloaden als je even zoekt
Veel schone doeken


Stappen plan :

1. maak zadel los
2. maak voorzijde tank los en klap omhoog
3. maak de grote witte (cilindervormige) stekker aan de rechter zijde los. -foto-

full


4. verwijder onderbak
5. tap olie af van het olievat 10mm boutje onderzijde vat.
6. verwijder oliefilter (vergeet er geen bak onder te zetten)

7. maak de crashbobbin aan de linkerzijde los
8. verwijder het plastic kapje waar de ontsteking achter zit

9. verwijder de slangenklem van het dunne slangetje bovenzijde olievat en trek de slang los.
10. maak de 3 ophangbouten van het oliereservoir los. en kantel het reservoir naar voren.

11. maak alle 12 bouten van het dynamodeksel los (ze zijn allemaal even lang)
12. Omdat je de grote witte stekker hebt losgemaakt hoef je nu de spoel niet uit de deksel te schroeven wat veel gekloot bespaart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En scheelt 20 Euro Loctite en waarschijnlijk blijft je pakking heel!!!!!!!!!! Tevens kan de krukas positie sensor blijven zitten.

full


13. maak aan de rechter zijde de bout los waar je de krukas blokeerbout (draadeind 120mm) in kunt draaien. Deze zit net naast de oliedruksensor. Koop een draadeind van M8 en slijp deze af op 120mm en zet er een vleugelmoer met een contramoer op. Draai deze in je blok als de krukaswangen naar beneden staan. Draai de krukas met je ratel en 14mm imbusdop rond totdat je het draadeind verder naar binnen kan draaien. Niet te hard aandraaien!! -zie foto-.
Je draait het 120 mm draadeind in de inkepingen zoals op de foto, hierdoor staat het zaakje vast.

full

full



14. Draai nu de grote bout 14mm imbus met een geblokeerde krukas los.

15. Draai de Bosch dubbel 22 x 1,5 in het gat na deze goed ingevet te hebben met kopervet op de schroefdraad en de kopse kant.

16. Stook nu met de verf fohn het hart van het vliegwiel naar +/- 250 graden, bij deze temps breekt de loctite op de konische as af. Dit is ongeveer 10 minuten föhnen op standje sambal. Doe dit met een circelende beweging zodat hij mooi gelijkmatig opwarmd.

full


17. Zet een dop op de Bosch dubbel en sla met de slagmoersleutel of met een grote ratel voorzichtig de bout los. Als hij niet komt is het zaakje nog niet heet genoeg. PAS OP dat je de schroefdraad in het vliegwiel niet verneukt :X

full


18. Vang het vliegwiel op met een las handschoen anders word er drie weken niet meer gesleuteld ;)

full



19. Laat het zaakje afkoelen en maak de drie inbus bouten los in het vliegwiel. Nu kun je het startlager uit de behuizing pakken.

20. Pak het KTM startlager (260 Euro goedkoper) uit de verpakking en maak voorzichtig het omrigende veertje los!! Draai nu alle nokjes om in de kooi en plaats het veertje er weer omheen.Dit om de blokkeer richting om te draaien!! Het lager is identiek (heeft alleen geen flens) maar heeft een andersom blokkeerrichting!! +/- 5 minuten werk. Rek het veertje niet op, anders kun je weer een nieuw lager gaan scoren.

full

full


21. Plaats de behuizing van het startlager terug op de poulie en doe loctite 648 op de boutjes.

22. Laat nu het startlager in de behuizing zakken met de veerring aan de buitenzijde.

23. Schuif het geheel na alle tandwielen en de kooi grondig geinspecteerd tehebben terug op de tapse krukas. Doe ook wat loctite 648 op het tapse gedeelte van de as.

full


24. Draai de 14 mm inbusbout met loctite 648 terug in de as en zet het vast met 130 N/m.

25. Plaats de nieuwe pakking op de dynamodeksel en zet het alle boutjes vast met +/- 12N/M.

26. Bouw alles terug op, vul het zaakje met olie en vergeet niet de krukasblokkeerbout te verwijderen. ~[/b]

27 Houd je vingers gekruist en starten maar!!!!!!!! *O* *O* *O*

Plaats alle onderdelen met olie ingesmeerd in het blok terug en start nooit zonder de dynamodeksel op zijn plaats!! Je zult een nieuw blok moeten kopen!!!
 
Laatst bewerkt:
Vette how to BB!! Heb 'm zelf net ook gedaan! Ik heb de hele stator uit de kap geschroefd, maar dat van die stekker is inderdaad stukken makkelijker! Voor de volgende keer ;).

Hoe was het veertje in jouw oude startkoppeling trouwens? Was die erg slap?


EDIT: Toch nog even een opmerking over die stator. Er was iemand hier waarvan de stator was losgelopen doordat die 3 inbusjes losgetrild zijn, omdat er geen loctite op zat. Als je dus de boel toch los hebt, lijkt het me verstandig ze toch even los te draaien en opnieuw loctite er op doen. Of iniedergeval minimaal even checken of ze goed vast zitten.

Zie: Forumoverzicht - Aprilia Riders Association
 
Laatst bewerkt:
Vette how to BB!! Heb 'm zelf net ook gedaan! Ik heb de hele stator uit de kap geschroefd, maar dat van die stekker is inderdaad stukken makkelijker! Voor de volgende keer ;).

Hoe was het veertje in jouw oude startkoppeling trouwens? Was die erg slap?


EDIT: Toch nog even een opmerking over die stator. Er was iemand hier waarvan de stator was losgelopen doordat die 3 inbusjes losgetrild zijn, omdat er geen loctite op zat. Als je dus de boel toch los hebt, lijkt het me verstandig ze toch even los te draaien en opnieuw loctite er op doen. Of iniedergeval minimaal even checken of ze goed vast zitten.

Zie: Forumoverzicht - Aprilia Riders Association


Het veertje was compleet uitgeneukt :+ :+ Verders zag alles er flex uit. Ik heb ook heel de stator uit de kap geschroefd maar volgende keer haal ik wel even de stekker los!!! Je hebt maar weinig speelruimte om de boel weer lekker in elkaar te schroeven dus....

Heb jij ook een ander startlager gekocht dan die van Aprilia of heb je de originele erin gezet :?
 
Klopt!! Het BMW lager (12112343296) komt uit een F650 waarvan het motorblok ook een Rotax is.

Dit lager is ook identiek en kost rond de 90 Euro.

Ducati gebruikt ook dit lager (PN 70140071A) en vraagt er +/- 160 Euro voor.

KTM lager ( 58440026000) is veruit de goedkoopste met 69 Euro.

Wel even opletten want het BMW lager en het KTM lager hebben een omgekeerde werking. Bij deze lagers moet je dus even de tonnetjes omdraaien om het lager goed te laten functioneren. Echt een klusje van niks, +/- 5minuten werk ;)
 
Klopt inderdaad, de Italiaanse Mafia zit er achter ;) Ze proberen volgens mij het gat in de begroting te dichten door 300 Euro meer te vragen voor een startlager dan de concurentie.

Daarom gewoon een KTM lager bestellen, hoef je er ook geen drie maanden op te wachten.

Heb hem zelf besteld bij Hannamax, volgende dag lag het lager in de bus ;)
 
topic kick! weg oma!

op zich wel logisch dat een bepaald onderdeel dat "linksom" in elkaar gezet is een ander nummer heeft als hetzelfde ding wat "rechtsom" in elkaar gezet is, en dus een andere prijs. Als je weet hoeveel marge er op onderdelen zit in de hele keten van degene die het daadwerkelijk produceert tot de klant, tja.. 2x zo duur kan zomaar gebeuren.

Wat ik me afvraag; niet starten zonder dat het dynamodeksel op zijn plaats zit; komt dat doordat de aandrijf tandwielen vanaf de startmotor zowel in het blok als in het deksel gelagerd zijn? en de tandwielen zichzelf dus 'scheef trekken' als je probeert te starten zonder dynamodeksel??
 
Nee, de tandwielen zijn gewoon met bronzen glijlagers uitgerust, maar de assen waar ze op draaien zitten opgehangen in de blokzijde en in de dekselzijde. De assen draaien dus niet!! Maar als je start komen er vreselijke krachten op de tandwielen waardoor de ophangpunten in het blok gelijk kapot zullen springen ;) ;)

Probeer het eens uit :+

Wat betreft de prijs van het KTM lager praten we over 5,5 keer zo goedkoop!! Dat is ver weg van factor 2!! Italianen zijn gewoon oplichters!
 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt, duidelijk verhaal. Ik ga het inderdaad niet proberen, "if you don't mind"...
Misschien slim om ter preventie een accupool los te gooien?

Ik wordt binnenkort ook eigenaar van een mille dus ik zal nog wel eens vaker terugkomen in de betreffende topics!
 
Je zet de krukas vast met de blokkeerbout om daarna met een luchtmoersleutel het vliegwiel los te ratelen?
je bent niet bang.
Voor hetzelfde geld barst het carter.
In dat vliegwiel zitten daar geen magneten in die loskomen bij het verwarmen naar 250 graden?
 
Je zet de krukas vast met de blokkeerbout om daarna met een luchtmoersleutel het vliegwiel los te ratelen?
je bent niet bang.
Voor hetzelfde geld barst het carter.
In dat vliegwiel zitten daar geen magneten in die loskomen bij het verwarmen naar 250 graden?

Ik zelf heb deze klus ook al uitgevoerd. Ik heb het idd niet gedaan met een luchtsleutel, maar met een bout op het hard van het vliegwiel en de grote ratel erbij..
Ik ben gewoon het hart van het vliegwiel gaan verwarmen en dan steeds met die bout proberen het vliegwiel los te krijgen (beetje opspannen). En als de loctite ineens los komt dan draai je hem er zo vanaf. Ik heb het met beleid gedaan en dan is het prima te doen.

Je moet er geen haast klusje van maken. Maar gewoon lekker de tijd voor nemen. Oh ja zorg dat je oven handschoenen o.i.d. aan hebt. Want als tie komt hou je dat verhitte vliegwiel liever niet vast met je handen. Ik had trouwens geen problemen met magneetjes o.i.d..
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf heb deze klus ook al uitgevoerd. Ik heb het idd niet gedaan met een luchtsleutel, maar met een bout op het hard van het vliegwiel en de grote ratel erbij..
Ik ben gewoon het hart van het vliegwiel gaan verwarmen en dan steeds met die bout proberen het vliegwiel los te krijgen (beetje opspannen). En als de loctite ineens los komt dan draai je hem er zo vanaf. Ik heb het met beleid gedaan en dan is het prima te doen.

Je moet er geen haast klusje van maken. Maar gewoon lekker de tijd voor nemen. Oh ja zorg dat je oven handschoenen o.i.d. aan hebt. Want als tie komt hou je dat verhitte vliegwiel liever niet vast met je handen. Ik had trouwens geen problemen met magneetjes o.i.d..
Maar je bent niet bang dat je carter of krukas sneuvelt a.g.v. die blokkeerbout?
Die bout is bedoeld om de timing vast te stellen, niet om de krukas te blokeren als je de zaak los wilt draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan