Leuke discussie.
De wetgever in Nederland snapt volgens mij niets van het begrip 'zijspan'. Er zijn vrijwel geen regels voor. Zolang het gevaarte maar niet 'ondeugdelijk' of 'onveilig' is, valt er weinig aan te merken op zijspannen vanwege het gebrek aan regels.
Vroeger had je ook een inlegvel voor je zijspan waarop kon staan dat je bakkie 'geschikt is voor (personen)vervoer'. Ik heb nog zo'n velletje. Dat is later afgeschaft en je hoeft niet eens een nieuw kenteken aan te vragen(!). Bij een motor zijn -zover ik weet- het aantal zitplaatsen ook niet geregistreerd. Bijzonder is het wel: spuit je je auto over in een andere kleur: nieuw kenteken. Hang je een lange achterbrug in je motor: nieuw kenteken. Hang je een bak aan je motor: niets aan de hand.....
Op zich ook logisch: er zijn heel weinig zijspan rijders in Nederland en waarschijnlijk komen ze nauwelijks voor in de ongeval statistieken. Dan ga je er geen stapel wetten voor schrijven.
Het gaat pas leuk worden als ze mij in spanje gaan vertellen dat ik niemand in mijn zijspan mag hebben. Immers, mijn motor staat op NL kenteken en ik (heb een papiertje waarop staat dat ik iemand) mag vervoeren. De spaanse wet heeft de Nederlandse regels te respecteren (tenzij er gevaar is voor openbare orde of volksgezondheid). We hebben 1 europa.
APK voor motoren zie ik nog niet gebeuren. Maar ook dan verwacht ik dat de eisen niet anders zullen zijn dat de remmen van het span werken en de constructie voldoende 'degelijk' is. APK regels zien vooral op veiligheids eisen en milieu eisen. Dat laatste is trouwens wel een probleem voor mijn rijk smerende tweetakt MZ.