Het grote Yamaha Diversion topic deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Welkom in deel 12 van Het grote Yamaha Diversion topic.

Wat ging hieraan vooraf?


het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307


'N algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"



Motorblok van de XJ 900 S/N:

5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0


Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


Met dank aan Speedy76, van wie ik de OP van het vorige topic heb gekopieerd!
Hierin een lijst van voorgaande topics waarvan ik zoveel mogelijk wetenswaardigheden heb samengevat in deze OP en voor de overzichtelijkheid en om makkelijker te kunnen linken bij vragen heb ik de OP verdeeld over meerdere posten:

OP1: FAQ's.
OP2: Tips & trucs.
OP3: Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot.
OP4: Online winkels & motorsloop.
OP5: Controle voor het rijden.
OP6: Onderhoudsschema.
OP7: Bougie-controle.
OP8: ...
OP9: ...
OP10: ...
OP11: ...
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal *O* Goed moment om ook aan te haken....
Sinds 1990 op 2 wielen, maar pas sinds kort een Div. Het voorsteltopic nog eens dunnetjes overdoen lijkt me een beetje overkill, dus hier laat ik het even bij.

Greetz,
Karin.
:W
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ooit nog iets van Speedy76 gehoord? Heb hem al een tijd niet gezien hier...

Mijn ervaring met iridium bougies: brandstofverbruik is gelijk gebleven, maar de motor start beter. Met name na een tijdje stilstaan moest ik altijd meerdere keren starten doordat de benzine uit de carbs verdampt en er geen elektrische brandstofpomp op zit. Ik kan me alleen niet echt voorstellen dat nieuwe bougies voor meer brandstof zorgen! Dus misschien is het te danken aan het nieuwe brandstoffilter. Of gewoon doordat het minder koud is...

"Shimmy" is dankzij nieuwe voorwiellagers weer iets minder, en nu bij een iets hogere snelheid (70 km/h).
 
:W

@RemcoNL: ik heb sinds kort ook last van Shimmy. Rond 60 km/h. Blijkbaar iets typisch voor de div.

Overigens heb ik ook nog een ander probleempje. Mijn gas bleef 1 keer hangen. Ik reed in de file en telkens ik mijn koppeling introk, bleef het toerental gelijk. Na een paar seconden was het gedaan en heb ik er niets meer van gemerkt. Wel een beetje raar. Ik wou mijn gaskabel eens nakijken en eventueel smeren, maar ik weet niet goed op welke plaats ik deze het best los maak. Iemand een goeie tip?
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ooit nog iets van Speedy76 gehoord? Heb hem al een tijd niet gezien hier...

Ik heb hem al een paar privé berichtjes gestuurd om de tank reparatie bij de OP's te zetten. Maar geen reactie... Ik hoop dat het goed met 'em gaat. Misschien wil iemand anders de OP's bijhouden?
 
Ik heb hem al een paar privé berichtjes gestuurd om de tank reparatie bij de OP's te zetten. Maar geen reactie... Ik hoop dat het goed met 'em gaat. Misschien wil iemand anders de OP's bijhouden?

Nou laten we het hopen dat het allemaal goed met hem is....


ondertussen wil ik best wat in de OP plaatsen, aangezien ik die natuurlijk kan editen. Moet ik wel even weten wat ik precies moet plaatsen.
 
Hey allemaal,

Nieuw hier!

Net mijn rijbewijs A gehaald en a.s. dinsdag wil ik naar een Diversion XJ900S gaan kijken. Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten?

Alvast bedankt voor de reply's.
 
Hey allemaal,

Nieuw hier!

Net mijn rijbewijs A gehaald en a.s. dinsdag wil ik naar een Diversion XJ900S gaan kijken. Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten?

Alvast bedankt voor de reply's.

Gefeliciteerd met het behalen van het roze plasticje! Maar nu begint het leren pas. Voorzichtig aan!

Ga je bij een dealer kijken of bij een particulier?
Foto wellicht? km stand lager dan 100.000? Laat je niet afschrikken door hoge km standen, het is een uiterst betrouwbare motor.

- Check de uitlaatbochten en alles wat er aan vast zit tot en met de uitlaat. Als dit is doorgeroest loop je tegen hoge kosten aan.
- Check de middenbok. Die roesten vaak door maar is gemakkelijk te laten lassen.
- Motor op de middenbok en kijk of het achterwiel speling heeft. Omhoog of omlaag speling dan zijn er lagers aan vervanging toe bij de achtervering. Links of rechts speling dan zijn de lagers van de achterbrug aan vervanging toe. (Allemaal goedkoop te fixen maar wel veel werk.)
- Balhoofdlager. Kijk of het stuur (met het voorwiel los van de grond) soepel van links naar rechts kan en of er geen doodpunt in het midden zit. Repareren kost iets van 50 euro maar is veel werk.
- Check of de oliekoeler droog is en niet lekt. Komt nog al eens voor en een nieuwe oliekoeler is prijzig en tweedehands slecht verkrijgbaar.
- Check of de voorpoten droog zijn na een paar keer in en uit veren. Nat? Dan zijn de voorvorkkeerringen aan vervanging toe.
- Check of de remblokjes niet aanlopen. (Stukje rijden en alleen de achterrem gebruiken. Zijn de schijven heet/warm dan loopt de rem aan) Herhaal dit voor de achterrem.
- Check of de remblokjes recht zijn afgesleten. Schuin afgesleten betekent meestal dat er een remzuiger klem zit. Goed op te lossen als je een beetje handig bent.
- Kijk even of de remleidingen geen barsten vertonen en droog zijn. (Nieuwe remleidingen=100 euro)
- Check of de onderkant van de tank niet roest. Lampje meenemen is voor de meeste zaken erg handig.

Motorisch is altijd lastig. Aan de kleur van de bougie kan je veel aflezen. Maar het wordt niet altijd gewaardeerd en je kan is vaak slecht bij. Check of de motor start zonder choke. (Maar als ze lang in de showroom hebben gestaan is starten altijd lastig. Als mijn div een maand heeft stil gestaan dan duurt het starten meestal wat langer. Luister naar het motor geluid. Het moet regelmatig zijn. De kleur van de olie in het kijkglaasje zegt niet veel. Test of het schakelen soepel gaat. De tweede versnelling is de meest gebruikte. Trek even lang door in deze versnelling om te kijken of je geen gekke zaken hoort of voelt.

Resonantie trillingen zijn normaal en komen voor om en nabij 3500 toeren. Gemakkelijk zelf te reduceren en niks om je zorgen over te maken. Benzine meters gaan bij een Div snel kapot. Meestal laat men het zo want zodra de reserve capaciteit aangesproken wordt gaat er wel een lampje branden. Misschien een goed punt om nog op af te dingen. O-)

Zadels drogen uit en dan onstaan er schuren. Maar als je handig bent kan je die gemakkelijk zelf heel goedkoop fixen.

De Div is een betrouwbare all-round kilometervreter. Waarbij je zelf redelijk gemakkelijk onderhoud kan doen. (Geen injectie, boordcomputers, en simpel luchtgekoeld) Maar het ontwerp is nog uit begin 90-er jaren. Wat minder flitsend dan huidige motoren. Zo ongeveer de meest gebruikte motor, dus onderdelen ruim voorradig.

Veel suc6.
 
hop en ik was er ook weer. Eigenlijk moet ik toch wel wat eens gaan doen aan mijn trouwe div. Sinds ik een huis heb wordt die niet echt verzorgd :(. Toch al weer een tijdje geleden dat ik olie heb ververst en de achterrem is ook al een tijdje buiten bedrijf sinds de vastloper...

Slecht, ik weet het. Maar de Div maalt er niet om die blijft gewoon doorgaan *D *O*
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan