FAZER rijders............ vertel het hier!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

breezer013

MF veteraan
2 okt 2002
1.353
104
Tilburg
Vertel hier wat je kwijt wil over de Yamaha Fazer:
-foto's van je eigen of andere fazers
-bevindingen
-vragen
-accessoires
-meer over je eigen fazer
-etc.

Zelf heb ik sinds april dit jaar een Fazer 600 van bouwjaar 2003. Ondertussen hangt er al een Laser Hotcam uitlaat onder. Tevens een H&B kofferrekje en koffer op de kop kunnen tikken.

Ik vindt het een fijne motor (vorige was ook een Yamaha, maar dan een FZR600). Wat vinden jullie ervan????? :]
 
Tja, nu moet ik een stukje schrijven over mijn favoriete motor, de YAMAHA FAZER. Eigenlijk valt er maar een ding te zeggen; DE ZOT KOMT BOVEN!!!!!!! Ik kan namelijk niet normaal op deze motor rijden. Het geluid van de motor, zeker in S uivoering met Laserpijp, maakt je hitsig en smeekt je hoog in toeren te rijden. Het brede stuur geeft je een total-controlgevoel, en dan die remmen…… Ik zal proberen er toch een normaal stukje over te schrijven.
Wheelies gaan met een Fazer vrij makkelijk. Jammer genoeg hebben ze op deze S de Dunlop D207 gemonteerd, die voelt bij bepaalde snelheden namelijk een beetje instabiel aan op 1 wiel. Zo rond de 65 en weer bij 130 km/u komt er dan een slingering door de motor, die ik met de Bridgestone BT57 nooit had (alleen op 1 wiel hè). Het voordeel van de Laserpijp (met dB-killer) merk je duidelijk in het oppakken en zeker bij het overschakelen. Het voorwiel is dan veel makkelijker hoog te houden en je hoeft gewoon haast niet meer aan het stuur te trekken.
De fronties gaan door de verbeterde voorvork ook veel beter. Met het oude type had je met zijn tweeën erop toch echt een probleem als je het achterwiel omhoog gooide, maar nu gaat dat stukken beter. De remmen hoef ik niets over te schrijven neem ik aan, die zijn topklasse.
Op twee wielen ben je constant op je hoede voor politie en camera's, want je kan niet langzamer als 2x de maximumsnelheid rijden, als de ZOT beslag van je hersens heeft genomen. Bochten zijn een feest, want daar staan geen camera's. Ken je die borden met de aanbevolen adviessnelheid? Dat zijn de enige nuttige borden in ons landje, want je weet dat je er dan minimaal 2x zo snel door kan.
Ik ga het nog eens voor de normale rijder proberen, want ik weet uit ervaring dat de meeste Fazers gekocht worden door woon/werk rijders, die een voordelige motor met een sportieve uitstraling willen. Nou dat is het! Misschien hebben jullie nog nooit kennis gemaakt met de ZOT en kun je er normaal mee rijden, maar als je er een koopt is er goede kans dat je kennis maakt met je eigen zot.

yamaha_fzs600fazer_s_01.jpg

yamaha_fzs600fazer_s_03.jpg

yamaha_fzs600fazer_s_02.jpg
 
Ook een jaar of 2 een Yamaha Fazer gereden. Helaas vorig jaar deze platgereden, en nu rijdt ik een Thundercat.

Heerlijke motor zo'n Fazer. Ik had een rode 98'er met onderkuipje en een carbon Bos uitlaat die staat niet op de foto's). Heb er een aantal keer mee op het circuit gereden (zolder en zandvoort) en dat gaat prima. De motor laat zich ook in een bocht prima corrigeren en door het brede stuur zijn chicanes (en stadsverkeer) heeeel goed door te komen. Kortom, (bijna) niets dan lof :} Het enige minpuntje vond ik (het ontbreken van) de grondspeling. Al vrij snel had ik de stepjes aan bijde kanten aan de grond. Daarna de hero-blobs (slijtboutjes) verwijderd en na 2 rondjes zandvoort weer stepjes aan de grond. Daarna maar wat verder er naast gaan hangen om de motor wat rechter te houden en zo alsnog harder door de bocht te kunnen. Maar goed, dat zal je op de openbare weg niet zo heel snel tegenkomen *D

Waarom rij ik nu dan geen Fazer meer? Wisseling van spijs doet eten zullen we maar zeggen ;)

Hier nog een paar plaatjes :
Stoppies met het oude type voorvork waren inderdaad iets minder... met een setje WP binnen veren en olie was dat al veeel beter:
full


kneedown ging prima :
full


en ook met wat hogere snelheid lukt het nog makkelijk :)
full
 
Hoi Breezer,

Leuk initiatief...... :)

Zelf heb ik een 400 met onderkuip en BOS demper. Ik heb er (3 x kaakchirurg geweest :( ) nog niet veel op kunnen rijden maar toch heb ik al gemerkt dat het een fijne motor is.

Ik vraag me wel af wat voor motorolie jullie in de Fazer doen en welke koelvloeistof? Ik ga dat namelijk vernieuwen omdat ik niet weet hoelang het geleden is dat dat is gebeurd.

full



Groeten
 
Laatst bewerkt:
Vertel hier wat je kwijt wil over de Yamaha Fazer:
-foto's van je eigen of andere fazers

full



Na mijn div en de thundercat voor de fazer gekozen (ook de SV650 zat in de running). Nog geen seconde spjt van gehad (alleen vond ik mijn cat stukken mooier). Rijdt fantastisch, remt fameus en voor woon-werk verkeer de ideale fiets. Ook af en toe een circuitdagje is heel erg goed te doen.

-vragen
[\quote]

als er iemand weet of ev. een vervangingsverenset veel verschil uitmaakt?
-topkoffer
-lazer-uitlaat
-valbaren (een aanrader!)
-handvatverwarming
-stalen remleidingen vooraan
-meer over je eigen fazer
-etc.

Zelf heb ik sinds april dit jaar een Fazer 600 van bouwjaar 2003. Ondertussen hangt er al een Laser Hotcam uitlaat onder. Tevens een H&B kofferrekje en koffer op de kop kunnen tikken.

Ik vindt het een fijne motor (vorige was ook een Yamaha, maar dan een FZR600). Wat vinden jullie ervan????? :]
 
He Soulman,

Gave Fazer die 400, mooie demper! Zelf weet ik niet wat voor olie en koelvloeistof je het beste kunt gebruiken. Meestal staan hierover richtlijnen in de handleiding van je motor. Zou eens bij een Yamaha dealer kunnen informeren.

Weet je trouwens hoeveel PK je motor (Fazer 400) heeft en wat ie weegt??? Ben ik wel benieuwd na of er veel verschil is met een 600.
 
Op dinsdag 20 mei 2003 23:46 schreef de ex zot het volgende:
[verhaal]
Ro kan je me uitleggen hoe ik normaal kan doorschakelen in een wheely...
heb er moeite mee...

Oh trouwens weet jij of de fazer 600 ook in zijn 2e versnelling omhoog moet kunnen komen :? (helemaal standaard)

[ontopic]
Heb er zelf safetylights en safety headlights inzitten
Handvat verwarming.

En ben er super blij mee ;)


trouwens heeft iemand misschien nog laser deeptone vervangingsdemper over (of hotcam)... wil der nog steeds 1 hebben, maar vind ze te duur :(
 
Op woensdag 21 mei 2003 15:33 schreef breezer013 het volgende:
He Soulman,

Gave Fazer die 400, mooie demper! Zelf weet ik niet wat voor olie en koelvloeistof je het beste kunt gebruiken. Weet je trouwens hoeveel PK je motor (Fazer 400) heeft en wat ie weegt??? Ben ik wel benieuwd na of er veel verschil is met een 600.

Eej Breezer, hier heb je de gegevens van de 400 en de 600 achter elkaar;

Engine
Type 399 cc, Water cooled, 4 - cylinders in line 599 cc, Water cooled, 4 - cylinders in line
Bore x stroke (mm) 56 * 40,5 62 * 49,6
Stroke 4-stroke 4-stroke
Valves per cylinder 4 4
Transmission Chain Chain
Gears 6 speed 6 speed
Power 53 / 11500 95 / 11500
Torque 37 / 9500 61.2 / 9500
Chassis
Brakes front dual disc dual disc
298 298
4-piston calipers 4-piston calipers
Brakes rear single disc single disc
245 245
1-piston calipers 2-piston calipers
Tires front 110/70-17 110/70-17
Tires rear 160/60-17 160/60-17
Dimensions
Seat Height 785 mm 790 mm
Wheelbase 1420 mm 1415 mm
Fuel Capacity - reserve ? l 20 l
Dry Weight 177 kg 189 kg

Zijn op vermogen, zithoogte en wielbasis na, zelfde uitgevoerd.

Cya
 
Laatst bewerkt:
Had niet verwacht dat er groot verschil (40 pk) tussen een 400 en 600 Fazer zou zitten. Denk dat de 400 flink omlaag is geschroefd vanaf fabriek. Voor andere landen is dit voordeliger in verzekering, etc. Volgens mij zijn er niet veel in NL geleverd. Kan goed zijn dat je met die Bos uilaat toch redelijk meer vermogen hebt!!

Zelf heb ik de Laser Hotcam 2e hands gekocht bij een motorzaak. Heeft ongeveer 8dkm onder een Fazer 2001 gezeten. Demper ziet er verder als nieuw uit, heb er 200 eur voor betaald.

Hij had ook nog een Laser carbon ovaal liggen (van Fazer S) voor rond de 200 eur incl. DB-killer. Deze was alleen aan de binnenkant (wiel) redelijk bekrast. Nieuw kosten ze rond de 300 eur.
 
" en ik heb weer met jou te doen, want hoezo moet hij dan maar stoppen met rijden?
Als je wheelies en snelheid niet leuk vindt, moet je bij je zelf een te rade gaan of je wel met motorrijden wilt beginnen :?
Ik heb het met je te doen.. als je zo weinig zelfbeheersing hebt kan je beter maar stoppen met rijden denk ik... |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het met je te doen.. als je zo weinig zelfbeheersing hebt kan je beter maar stoppen met rijden denk ik... |(

Mijn oplossing is simpel. Ik rij normaal met maximaal 1 cilinder en voor woonwerk verkeer heb ik een Afrika Twin. Dat houdt me een beetje in toom.

Een Fazer o.i.d. mag ik van mezelf niet meer kopen.
 
Ben ook tevreden met m,n Fazer, je kan d,r gewoon lekker veel rijstijlen op los laten zonder dat het ongewoon voelt.

Heb nog niet zo veel gedaan aan m,n motor....
Ander uitlaatdemper steuntje gemaakt, en de demper wat gedraait zodat ie een stuk schuiner komt te staan, en je krijgt zo een ruime cm meer grondspeling.
Verder heb ik d,r nog een SKB-stuur opgezet, stukkie breder, stukkie vlakker,...

Fotootje,.... hij,s wel een beetje vies...

full
 
Heb in 98 een rode Fazer gekocht hoofdzakelijk voor de aangenamere zitpositie (gezondheidsproblemen) ten opzichte van een "echte" sportmotor.
Heb al snel de voorvering aan laten passen (Technoflex), die was standaard echt veel te slap.
Over de rij-eigenschappen en betrouwbaarheid eigenlijk niets dan :}
Ik vind alleen de kwaliteit van de lak op het blok en de uitlaat en van sommige bevestigings beugels/bouten :r
Hij staat altijd binnen en heeft geen pekel gezien maar toch is de lak op de cilinders voor 25% verdwenen, de uitlaat bochten passen aardig bij de lak (roest) en diverse onderdelen hebben hun normale kleur verloren.

Verder afwijkingen van standaard; Five star kofferrek+Givi koffer, Bagster hoes + tanktas, valbeugels.
Voor het meedoen aan circuitdagen heb ik nog wat schadespul erbij gekocht (uitlaat, kuipje, zijkap) just in case O-)
Voor het circuit inmiddels een oude CBR-600 aangeschaft maar voor de straat blijft de Fazer favoriet !
full
 
Nog geen negatief puntje kunnen vinden.
Oh ja, toch wel
Ik problemen om niet meer dan +/- 40 km boven de toegestane max. snelheid te rijden, en om bochten niet plat te nemen, en, en, en, en, en...
M.a.w Topmotor !!!
Zo ziet die van mij eruit.
Op mijn verlanglijstje heb ik nog staan 1e een andere uitlaat en ten 2e voor 's winters een hoge ruit.
O-)

full
 
Weet iemand of de voetsteuntjes van het 2000 model op een 98 model passen (duo steuntjes)
Aangezien mijn vriendin die een stuk lekkerder vind zitten (fazertje 600 dus)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan