seba$
MF veteraan
Gezien mijn voorliefde voor tweetakt motoren en het feit dat er door meerdere personen hier op het forum is aangedrongen op een 'eigen' topic, bij deze: Mijn eigen topic
Momenteel heb ik 3 'oude' tweetakten die de hoofdrol spelen in dit topic, 2 zijn er in rijdende staat, de 3e begin ik aan als de andere 2 'perfect' rijden.
Oke, de hobby begint serieuze vormen aan te nemen... Ondertussen staan er 5 2-takten in de garage Hieronder wat foto's van de dames.
Starring (op cilinderinhoud):
Miele 98 - 1950.
De slogan van de fabrikant gaf de doorslag: "Miele, er is geen betere".
Natuurlijk gaat niets eeuwig mee, dus heb ik de cilinder vervangen + alle blok lagers en bussen en hetgene wat verder nodig was. Bedrading moet nog aangesloten worden en daarna wil ik een kenteken voor de motor aanvragen.
Jawa TS 350 638 verbouwt tot caféracer:
Motor is in goede staat en wordt wekelijks gebruikt.
Jawa 350 - 634, 1977
Leuke no-nonsense Jawa, met gietijzeren cilinders.
Draadboom is nog een project op dit moment.
Suzuki GT380:
Motor is redelijke staat en zal straks zo'n 1x per maand gebruikt worden voor een ritje
Suzuki GT750:
Motor rijd momenteel niet, blok is 10jaar terug gereviceerd. Ik wil hier eind vd zomer aan beginnen.
Motor is technisch in goede staat, uiterlijk verdient nog wat aandacht. Plan is om dit jaar het spuitwerk aan te pakken voor de puntjes op de i.
Het JAWA verhaal in een notendop:
Ik heb de motor iets van 3,5jaar terug gekocht in deze staat:
Omdat het bouwen van een café racer op de planning stond, ik een 'pekelbrik' nodig had, het budget beperkt was en ik graag een 2-takt wilde rijden is m'n keuze op de jawa gevallen.
Wat doe je dan met zo'n motor? juist je sloopt al het onogelijke oost-europese 'design' eraf:
Vervolgens pas je het frame aan de achterzijde aan, ander kontje erop, clipons erop, andere koplamp, kapjes van de tank, ander zadeltje, en hier-en-daar een likje verf met als resultaat:
Natuurlijk zijn we daar niet tevreden over, dus wat doen we dan? Juist: een ander voorspatbord, uitlaten van een rd350, middenbok eraf. De originele contactpunten kon ik het niet mee worden dus ook een electronische onsteking erop geschroefd
Na meer dan een jaar zo rond te hebben gereden moest de 'oldskool' trommelrem eruit, hij zag er vooral schattig uit maar hij remde ook te schattig. Daarom heb ik van een nieuwer model jawa 640 een complete voorvork + velg + remmerij overgezet. Op de nieuwe clipons paste de jawa rempomp niet dus daar heb ik een nissin pomp opgezet van een kawa
Montage van xenon in de jawa was niet zo'n succes, met de koolborstel dynamo die erin zat zakte de spanning onder de 3000 toeren onder de 12v met als gevolg: opnieuw opstarten van de xenon wat de accu weer leegtrok waardoor de motor uitviel . Xenon is er na een maandje rijden dus weer uitgesloopt.
Wat staat er nog op de planning voor de JAWA:
-Mikuni carburateur erop Done
-zijstandaard wat rechter zetten
-voorremklauw reviceren (lekte vloeistof zag ik gister Done, bleek een voorvork keerring te zijn
-Alu velgen met hoge rand monteren (ik zoek nog 1 18inch velg)
-Andere veren in de voorvork?
-Remlicht maken Done, alleen nog een schakelaar op de voorremhandle maken
-ophanging voor schijfremslot Done
Het kan zijn dat de motor jullie al bekend voorkomt, een paar maanden terug heb ik in de motoplus gestaan, hieronder het verhaal:
En de nieuwste deelnemer: Is alweer verkocht
Jawa 640 Silver Style, beestje heeft 15jaar stilgestaan en slechts 4000km gelopen
De bedoeling is dat deze motor word omgetoverd tot een jawa 'TRAMP' als fietsje om vd winter lekker mee te banjeren en van het voorjaar afentoe een zandpaadje op te zoeken
Oke, de hobby begint serieuze vormen aan te nemen... Ondertussen staan er 5 2-takten in de garage Hieronder wat foto's van de dames.
Starring (op cilinderinhoud):
Miele 98 - 1950.
De slogan van de fabrikant gaf de doorslag: "Miele, er is geen betere".
Natuurlijk gaat niets eeuwig mee, dus heb ik de cilinder vervangen + alle blok lagers en bussen en hetgene wat verder nodig was. Bedrading moet nog aangesloten worden en daarna wil ik een kenteken voor de motor aanvragen.
Jawa TS 350 638 verbouwt tot caféracer:
Motor is in goede staat en wordt wekelijks gebruikt.
Jawa 350 - 634, 1977
Leuke no-nonsense Jawa, met gietijzeren cilinders.
Draadboom is nog een project op dit moment.
Suzuki GT380:
Motor is redelijke staat en zal straks zo'n 1x per maand gebruikt worden voor een ritje
Suzuki GT750:
Motor is technisch in goede staat, uiterlijk verdient nog wat aandacht. Plan is om dit jaar het spuitwerk aan te pakken voor de puntjes op de i.
Het JAWA verhaal in een notendop:
Ik heb de motor iets van 3,5jaar terug gekocht in deze staat:
Omdat het bouwen van een café racer op de planning stond, ik een 'pekelbrik' nodig had, het budget beperkt was en ik graag een 2-takt wilde rijden is m'n keuze op de jawa gevallen.
Wat doe je dan met zo'n motor? juist je sloopt al het onogelijke oost-europese 'design' eraf:
Vervolgens pas je het frame aan de achterzijde aan, ander kontje erop, clipons erop, andere koplamp, kapjes van de tank, ander zadeltje, en hier-en-daar een likje verf met als resultaat:
Natuurlijk zijn we daar niet tevreden over, dus wat doen we dan? Juist: een ander voorspatbord, uitlaten van een rd350, middenbok eraf. De originele contactpunten kon ik het niet mee worden dus ook een electronische onsteking erop geschroefd
Na meer dan een jaar zo rond te hebben gereden moest de 'oldskool' trommelrem eruit, hij zag er vooral schattig uit maar hij remde ook te schattig. Daarom heb ik van een nieuwer model jawa 640 een complete voorvork + velg + remmerij overgezet. Op de nieuwe clipons paste de jawa rempomp niet dus daar heb ik een nissin pomp opgezet van een kawa
Montage van xenon in de jawa was niet zo'n succes, met de koolborstel dynamo die erin zat zakte de spanning onder de 3000 toeren onder de 12v met als gevolg: opnieuw opstarten van de xenon wat de accu weer leegtrok waardoor de motor uitviel . Xenon is er na een maandje rijden dus weer uitgesloopt.
Wat staat er nog op de planning voor de JAWA:
-
-zijstandaard wat rechter zetten
-
-Alu velgen met hoge rand monteren (ik zoek nog 1 18inch velg)
-Andere veren in de voorvork?
-
-
Het kan zijn dat de motor jullie al bekend voorkomt, een paar maanden terug heb ik in de motoplus gestaan, hieronder het verhaal:
En de nieuwste deelnemer: Is alweer verkocht
Jawa 640 Silver Style, beestje heeft 15jaar stilgestaan en slechts 4000km gelopen
De bedoeling is dat deze motor word omgetoverd tot een jawa 'TRAMP' als fietsje om vd winter lekker mee te banjeren en van het voorjaar afentoe een zandpaadje op te zoeken
Laatst bewerkt: