Vuile Beunkoe
MF veteraan
Zo ik zal eens een uitgebreide howto schrijven over het demonteren van de cilinders. Met een aantal zeer handige tips voor als je dit soort klussen nog nooit gedaan hebt.
How-to: Demonteren cilinders Suzuki GS 500
Stel je koppakking lekt, je GS verstookt meer olie dan de frituurpan van je oma, of om wat voor reden ook denk je dat het een goed idee is om de cilinders eens van je blok te trekken!
Je hebt alleen geen flauw idee wat je aan gaat treffen... Met deze how-to kun je vast een kijkje nemen in de wondere wereld van je Suzuki
Onderdelen kun je vaak goedkoop halen uit Duitsland, als je niks op ebay kan vinden heeft de vertrouwde motorzaak daar je spullen ook vaak goedkoper dan hier in NL. Neem bijvoorbeeld Polo, in Kleve, een complete pakkingset voor 73 euro Olie is er ook goedkoop
* tip 1: *
Gebruik goed gereedschap. Niks ergers dan gereedschap wat dingen kapot maakt, wat je in je handen had, en ook je handen zelf!
- Een doppenset komt goed van pas. Doppen van 8 t/ 19 ga je vast nodig hebben.
- Schroevendraaiers, platte, kruis, you name it. Altijd handig voor van alles :D
- Imbussleutel 5. Liefst een imbusdop...
- Algemeen redelijk gevulde gereedschapskist voor als je toch net iets anders nodig hebt Steek/ringsleutels natuurlijk.
- Een momentsleutel tot minimaal 40n/m
- WD40
- Remmenreiniger
- Papier, niet zon beetje ook
- Bakjes om je onderdelen en boutjes in te doen, zo jammer als je ze terug moet zoeken ergens op de stoep
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02548.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02547.jpg[/IMG]
* Tip 2: *
Ga niet liggen kloten met het blok in je frame. Ik heb het zelf 2 keer op die manier gedaan, maar je wordt helemaal ellendig van de ruimte die je niet hebt. Het kleppendeksel krijg je nog wel makkelijk er van af, maar zodra de kop en voet aan de beurt zijn sta je te vloeken.
De ruimte is gewoon heel erg krap, dus maak het jezelf niet zo moeilijk en haal samen met een ander dat blok uit je frame. Dat kan ook wat tegenzitten, de bouten van je framebeugel kunnen erg vast zitten. Geloof me, het is alle moeite waard. Werkt straks een stuk fijner
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0311.jpg[/IMG]
Zodra je het blok er uit gekregen hebt mag je jezelf trakteren op wat lekkers... Daarna begin je met de volgende k*tklus die geen enkele man leuk vindt, schoonmaken Ja... Doe het nou maar gewoon, je baalt als je blok kapot loopt van alle rotzooi die er ingevallen is. Vooral langs je tapeinden hoopt zich een berg aan troep op.
Begin met een vies blok, en maak hem zo goed mogelijk schoon:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02546.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02549.jpg[/IMG]
Draai vervolgens de 6 bouten van je kleppendeksel los, en trek deze rustig van de cilinderkop af:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02551.jpg[/IMG]
Schroef nu je nokkenaskettingspanner van de cilinder af, deze zit aan de achterkant. Helaas geen foto van. Als je dit gedaan hebt kun je de nokkenaskappen los gaan draaien. Doe dit met beleid en kruislings om beschadiging te voorkomen. Let goed op dat de pasbusjes niet meekomen / in je blok vallen!
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02552.jpg[/IMG]
Nu kun je de nokkenassen uit je kop halen beetje spelen met je nokkenasketting en ze komen er makkelijk uit:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02553.jpg[/IMG]
De kleppendekselpakking kun je verwijderen, eventuele vloeibare pakking moet je netjes er af halen. Liefst gewoon met je nagels, en met WD40 en wat papier / een doek kun je de rest er af wrijven. Pasvlak wil je niet beschadigen.
Voor:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02554.jpg[/IMG]
Na:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02555.jpg[/IMG]
Ik had het nog niet gedaan op deze foto's, maar het is iets wat ik later bedacht. Leg in dit stadium vast wat papier in de ruimte van je nokkenasketting, je wilt niet dat daar ook maar iets invalt. Pas nadat je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het kruislings losdraaien van je cilinderkopbouten. Als alles los is gedraait pak je de koperen ringen van je tapeinden, en kun je beginnen met het liften van de cilinderkop. Lukt het niet zo 123 met je handen, voorzichtig (!) kun je dan met een platte schroevendraaier wat beweging proberen te brengen.
Als hij er af is, kan je zoiets als dit tegenkomen:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02556.jpg[/IMG]
In mijn geval zag ik al direct iets wat niet klopte. Speling... Nogal erg. Veel te veel, zuiger kon te vrij bewegen in de cilinder. Is maar 1 oplossing voor en dat is een nieuw setje zuigers, en ophonen/boren.
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02562-1.jpg[/IMG]
Zie dat ik geen verdere foto's gemaakt heb van wat je dan tegen kan komen... Maak ik vd week nog wel even aangezien alles nog open ligt.
Howto wordt nog afgemaakt Kan even duren maar het begin is er iig.
__________________________________________________________
Heb ook nog een ander blok waarvan een lager van de versnellingsbak vervangen moest worden, hier heb ik nog geen echte beschrijving bij, ook geen foto's van alles. Wel wat sfeerplaatjes:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0323.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0321.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02568.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02570.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02571.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02575.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02576.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02577.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02579.jpg[/IMG]
How-to: Demonteren cilinders Suzuki GS 500
Stel je koppakking lekt, je GS verstookt meer olie dan de frituurpan van je oma, of om wat voor reden ook denk je dat het een goed idee is om de cilinders eens van je blok te trekken!
Je hebt alleen geen flauw idee wat je aan gaat treffen... Met deze how-to kun je vast een kijkje nemen in de wondere wereld van je Suzuki
Onderdelen kun je vaak goedkoop halen uit Duitsland, als je niks op ebay kan vinden heeft de vertrouwde motorzaak daar je spullen ook vaak goedkoper dan hier in NL. Neem bijvoorbeeld Polo, in Kleve, een complete pakkingset voor 73 euro Olie is er ook goedkoop
* tip 1: *
Gebruik goed gereedschap. Niks ergers dan gereedschap wat dingen kapot maakt, wat je in je handen had, en ook je handen zelf!
- Een doppenset komt goed van pas. Doppen van 8 t/ 19 ga je vast nodig hebben.
- Schroevendraaiers, platte, kruis, you name it. Altijd handig voor van alles :D
- Imbussleutel 5. Liefst een imbusdop...
- Algemeen redelijk gevulde gereedschapskist voor als je toch net iets anders nodig hebt Steek/ringsleutels natuurlijk.
- Een momentsleutel tot minimaal 40n/m
- WD40
- Remmenreiniger
- Papier, niet zon beetje ook
- Bakjes om je onderdelen en boutjes in te doen, zo jammer als je ze terug moet zoeken ergens op de stoep
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02548.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02547.jpg[/IMG]
* Tip 2: *
Ga niet liggen kloten met het blok in je frame. Ik heb het zelf 2 keer op die manier gedaan, maar je wordt helemaal ellendig van de ruimte die je niet hebt. Het kleppendeksel krijg je nog wel makkelijk er van af, maar zodra de kop en voet aan de beurt zijn sta je te vloeken.
De ruimte is gewoon heel erg krap, dus maak het jezelf niet zo moeilijk en haal samen met een ander dat blok uit je frame. Dat kan ook wat tegenzitten, de bouten van je framebeugel kunnen erg vast zitten. Geloof me, het is alle moeite waard. Werkt straks een stuk fijner
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0311.jpg[/IMG]
Zodra je het blok er uit gekregen hebt mag je jezelf trakteren op wat lekkers... Daarna begin je met de volgende k*tklus die geen enkele man leuk vindt, schoonmaken Ja... Doe het nou maar gewoon, je baalt als je blok kapot loopt van alle rotzooi die er ingevallen is. Vooral langs je tapeinden hoopt zich een berg aan troep op.
Begin met een vies blok, en maak hem zo goed mogelijk schoon:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02546.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02549.jpg[/IMG]
Draai vervolgens de 6 bouten van je kleppendeksel los, en trek deze rustig van de cilinderkop af:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02551.jpg[/IMG]
Schroef nu je nokkenaskettingspanner van de cilinder af, deze zit aan de achterkant. Helaas geen foto van. Als je dit gedaan hebt kun je de nokkenaskappen los gaan draaien. Doe dit met beleid en kruislings om beschadiging te voorkomen. Let goed op dat de pasbusjes niet meekomen / in je blok vallen!
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02552.jpg[/IMG]
Nu kun je de nokkenassen uit je kop halen beetje spelen met je nokkenasketting en ze komen er makkelijk uit:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02553.jpg[/IMG]
De kleppendekselpakking kun je verwijderen, eventuele vloeibare pakking moet je netjes er af halen. Liefst gewoon met je nagels, en met WD40 en wat papier / een doek kun je de rest er af wrijven. Pasvlak wil je niet beschadigen.
Voor:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02554.jpg[/IMG]
Na:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02555.jpg[/IMG]
Ik had het nog niet gedaan op deze foto's, maar het is iets wat ik later bedacht. Leg in dit stadium vast wat papier in de ruimte van je nokkenasketting, je wilt niet dat daar ook maar iets invalt. Pas nadat je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het kruislings losdraaien van je cilinderkopbouten. Als alles los is gedraait pak je de koperen ringen van je tapeinden, en kun je beginnen met het liften van de cilinderkop. Lukt het niet zo 123 met je handen, voorzichtig (!) kun je dan met een platte schroevendraaier wat beweging proberen te brengen.
Als hij er af is, kan je zoiets als dit tegenkomen:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02556.jpg[/IMG]
In mijn geval zag ik al direct iets wat niet klopte. Speling... Nogal erg. Veel te veel, zuiger kon te vrij bewegen in de cilinder. Is maar 1 oplossing voor en dat is een nieuw setje zuigers, en ophonen/boren.
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02562-1.jpg[/IMG]
Zie dat ik geen verdere foto's gemaakt heb van wat je dan tegen kan komen... Maak ik vd week nog wel even aangezien alles nog open ligt.
Howto wordt nog afgemaakt Kan even duren maar het begin is er iig.
__________________________________________________________
Heb ook nog een ander blok waarvan een lager van de versnellingsbak vervangen moest worden, hier heb ik nog geen echte beschrijving bij, ook geen foto's van alles. Wel wat sfeerplaatjes:
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0323.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0321.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02568.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02570.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02571.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02575.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02576.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02577.jpg[/IMG]
[IMG=500]http/i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02579.jpg[/IMG]