DeArmeStudent
MF veteraan
Als pakket nu te koop bij mij met een design roestvrijstalen reservoir, voor 35 euro (inclusief verzendkosten)
Kettingsmeersysteem/ketting-olier voor €35,-
Aangezien mijn kettingsets versleten als sneeuw voor de zon, wilde ik zelf een kettingsmeersysteem bouwen.
Benodigdheden:
1x opzetpompje
1x klein flacon,
1x opzuignaald
1x klem
1x 2,5 meter doorzichtige stuk flexibel slang met een binnendiameter van 4 mm
1x een sterk maar buigzaam stuk ijzer of koperdraad
1x tubetje secondelijm
1x isoleertape of goed ducttape
6x ofzo tyr-raps
Het in elkaar zetten (al gedaan bij het pakket dat bij mij te koop is):
1. Knip het eerste 5mm (en 5 mm brede) sproeistukje van het pompje. Het sproeistukje heeft namelijk een te klein gaatje om het dikkere olie er makkelijk doorheen te pompen, doe op de rest een druppeltje secondelijm en schuif de flexibele slang eroverheen... (deze stap hoeft niet gedaan te worden bij het roestvrijstalen vaatje. Daar kan de flexibele slang gewoon strak overheen geschoven worden)
2. knip aan de onderkant van het pompje het buisje dat in de flacon gaat, af totdat hij helemaal in het flaconnetje past (al gedaan in het pakket)
3. gebruik het afgeknipte stukje buis van het pompje om aan het andere eind van de flexibele slang de naald te monteren, ook de buitenkant van het buisje weer een druppeltje op en schuif hem in de slang...Laat het plastic buisje nog een klein stukje uitsteken... (al gedaan in het pakket)
4. ook op dit uitstekende uiteinde een druppeltje secondelijm...en schuif de opzuignaald erover heen. (ook al gedaan in het pakket)
5. Maak nu het uiteinde van de slang, inclusief opzuignaald eerst vast aan het ijzerdraad d.m.v. isoleertape (meegeleverd) of ductape (niet meegeleverd). (Deze stap dient de motorrijder zelf te doen)
6. Monteer en buig het ijzerdraad met slang met tyraps aan de motor, zodat de naald met de opening op de tandwiel terechtkomt, en de flexibele slang nergens in de weg zit van bewegende delen
7. monteer het reservoir d.m.v. de klem aan de motor, waar de berijder er tijdens het rijden makkelijk bij kan, zonder zijn ogen van de weg te hoeven halen....
en hopla je eigen kettingoliesysteem:
Tip van de dag: i.p.v. het bovengetoonde plasticreservoir, wordt met het pakket dit robuuste RVS reservoir meegeleverd:
Kettingsmeersysteem/ketting-olier voor €35,-
Aangezien mijn kettingsets versleten als sneeuw voor de zon, wilde ik zelf een kettingsmeersysteem bouwen.
Benodigdheden:
1x opzetpompje
1x klein flacon,
1x opzuignaald
1x klem
1x 2,5 meter doorzichtige stuk flexibel slang met een binnendiameter van 4 mm
1x een sterk maar buigzaam stuk ijzer of koperdraad
1x tubetje secondelijm
1x isoleertape of goed ducttape
6x ofzo tyr-raps
Het in elkaar zetten (al gedaan bij het pakket dat bij mij te koop is):
1. Knip het eerste 5mm (en 5 mm brede) sproeistukje van het pompje. Het sproeistukje heeft namelijk een te klein gaatje om het dikkere olie er makkelijk doorheen te pompen, doe op de rest een druppeltje secondelijm en schuif de flexibele slang eroverheen... (deze stap hoeft niet gedaan te worden bij het roestvrijstalen vaatje. Daar kan de flexibele slang gewoon strak overheen geschoven worden)
2. knip aan de onderkant van het pompje het buisje dat in de flacon gaat, af totdat hij helemaal in het flaconnetje past (al gedaan in het pakket)
3. gebruik het afgeknipte stukje buis van het pompje om aan het andere eind van de flexibele slang de naald te monteren, ook de buitenkant van het buisje weer een druppeltje op en schuif hem in de slang...Laat het plastic buisje nog een klein stukje uitsteken... (al gedaan in het pakket)
4. ook op dit uitstekende uiteinde een druppeltje secondelijm...en schuif de opzuignaald erover heen. (ook al gedaan in het pakket)
5. Maak nu het uiteinde van de slang, inclusief opzuignaald eerst vast aan het ijzerdraad d.m.v. isoleertape (meegeleverd) of ductape (niet meegeleverd). (Deze stap dient de motorrijder zelf te doen)
6. Monteer en buig het ijzerdraad met slang met tyraps aan de motor, zodat de naald met de opening op de tandwiel terechtkomt, en de flexibele slang nergens in de weg zit van bewegende delen
7. monteer het reservoir d.m.v. de klem aan de motor, waar de berijder er tijdens het rijden makkelijk bij kan, zonder zijn ogen van de weg te hoeven halen....
en hopla je eigen kettingoliesysteem:
Tip van de dag: i.p.v. het bovengetoonde plasticreservoir, wordt met het pakket dit robuuste RVS reservoir meegeleverd:
Laatst bewerkt: