Husqvarna SM610 2005 and up ... Topic

Dani

MF veteraan
23 jan 2008
10.853
0
Utrecht
banner_h_sm610.gif

Er is nog weinig te vinden over deze motard en ik ga een beginnetje maken!

'How to ...' Originele uitlaat en hitteschilden pimpen.
'How to ...' Benzine tank en luchtfilterscreen/box verwijderen
'How to ...' Sproeirs, stationair, CO schroef en gasnaald vervangen/aanpassen.
'How to ...' Dashboard functies en waarschuwing uitzetten
'How to ...' Lambbasonde omzeilen.
'How to ...' Staat van distributie ketting controleren.
'How to ...' Distributie ketting vervangen.


Informatie over de Husqvarna SM610:

"Gebouwd speciaal voor de SuperMotard-fans die hun fiets elke dag gebruiken, welke enig comfort eisen zonder het race appeal van de motorfiets op te offeren." - Husqvarna

Met comfort bedoelen ze het motorblok (soepel en schakevriendelijk) en niet het zadel.

De conclusie van Motormaniacs
Met de SM610 zet Husqvara een Supermotard neer die voor een groot publiek zeer interessant is. Door het soepele karakter van het motorblok is deze ook voor de minder ervaren rijders goed te hanteren. Voor de gevorderde rijder is de limiet nog lang niet in zicht dat weet ik zeker. Sinds ik Eddy Seel rond heb zien gaan ben ik overtuigd dat de SM610 veel meer kan als dat ik er ooit uit kan halen op een kartcircuit. Met een prijs die nog net onder de 9.000,- euro ligt heb je een SuperMotard voor alle dagen, afgemonteerd met de kwalitatief uitstekende spullen. De styling is er één die bovendien tot de verbeelding spreekt. Met deze SM610 speelt de fabrikant in op de behoefte die langzaam ontstaat in Nederland. Die behoefte heet: "SuperMotard rijden". Voor mij is de belofte uit de inleiding waargemaakt door Husqvarna met de SM610.

Review links
Motormaniacs: http://www.motormaniacs.nl/supermotard/introductie-husqvarna-sm610.html (TransIP - Reserved domain)
KTM 660 vs Husqvarna SM610 video review:
Supermotojunkie: Real World Review - 2008 Husqvarna SM610
Motorfreaks: http://www.motorfreaks.nl/2005/test-supermotard-vergelijkingstest.html

Reisverslag van 6000km in 15 dagen (met de TE610)

Husqvarna dealers:
http://www.bonmotoren.nl (www.bonmotoren.nl)
www.speedhouse.nl
www.benvanerp.nl :N
www.munsters-motoren.nl

Visuele mods:

http://www.husqvarna-motorcycles.com/tools/download.aspx?lng=5&file=bank%2F66%2F3257.pdf&name=Catalogo%20Special%20Parts.pdf (<br /> ... Klik hier... PDF download: specialparts)
http://www.husqvarna-motorcycles.com/tools/download.aspx?lng=5&file=bank%2F66%2F3257.pdf&name=Catalogo%20Special%20Parts.pdf (<br /> ... Klik hier... PDF download: accessoires en kleding)
... Klik hier... PDF download: onderdelen boek

... Klik hier... voor de decalsets

Voorkant: De nieuwe supermotards, geschikt voor de straat gebruik, krijgen tegenwoordige een vrij lelijke snavel mee. IMO kan dat er meteen af :Y
Polisport levert imo mooie koplampen. Deze zijn plug en play te monteren. Zelf heb ik de stekker van de originele kopplamp afgeknipt en op de stekkers van de de Polisport MMX kap gemonteerd zodat ik niet de originele kabelboom hoef aan te passen, daarnaast kan ik de koplamp makkelijk weer verwijderen voor bv op het circuit.

Ik heb als extra voorkapje een nummerplaat en een nummerplaat framepje van een SMR 510 gekocht. Voor bijvoorbeeld het circuit. Het frame is gemonteerd via de vier gaten waaraan ook het voorspatbord is gemonteerd. De nummerplaat klikt als het waren vast aan het frame'pje.

Achterkant: Husqvarna levert ook een MX achterkap (€30) zodat je zelf een achterlicht kan monteren, je zou er ook voor kunnen kiezen om van de originele achterkap de hele remlicht partij af te zagen. ...Klik hier... voor een 'How to...' zelf een mxspatbord maken.

Carbon:
Bijna alle kappen zijn in carbon te krijgen
Via Ebay zijn er hitteschilden te koop, let wel deze zijn van uiterste slechte kwaliteit.

Carbon links:
http://im1.shutterfly.com/media/47b8d611b3127ccec4a99d68c7a300000040O08EcOWLdqxag9vPh4/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D720/ry%3D480/
http://www.waveracing.com/accessori.html (helemaal onderaan de pagina)
Carbon Performance Parts for Ducati 1098 999 916 BWM K1200 R1200MV Agusta Suzuki Yamaha Gilles Rear Sets
http://www.pirieperfprod.com/ (P3 Carbon - Premium carbon composite protection components for off-road moto, hand made in the USA.)

Praktische mods:
... Klik hier... Bagagerek pas maken
... Klik hier... voor nog een bagagerek

... Klik hier... voor een andere benzinetankdop

Overige accessoires:

Welcome to R&G | Setting the standard in bolt-on motorcycle accessories and Crash Protectors
Remvloeistof reservoir: http://im1.shutterfly.com/media/47b9dc00b3127ccec63ec45dab7100000040O08EcOWLdqxag9vPh4/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D550/ry%3D400/ (Rizoma voorbeeld)
Remhendels: http://im1.shutterfly.com/media/47b9dc23b3127ccec610888f53dc00000040O08EcOWLdqxag9vPh4/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D550/ry%3D400/ (Voorbeeld)
Instrumenten panelen: http://www.superbike.co.uk/imageBank/t/Trail%20Tech%20Vapor.jpg (Voorbeeld)
Handkappen: Acerbis voorbeeld Zeta voorbeeld

Motorische mods

Carburateur: Keihin FCR 41MX
Standaard sproeier bezetting: 170, 50, gasnaald in stand 3. (2006 model)

Flo Commander
Er is een Flo Commander te bestelling voor de FCR 41. Dit is een opzetstukje voor je carburateur die een betere luchtmengsel zal geven. Het komt het dichtste bij een power commander voor een carburateur model geloof ik.
... Klik hier... voor hoe het werkt
... Klik hier... voor een plaatje

Sproeier bezetting
Informatie over de Keihin
http://www.keihin-us.com/am/tuning/
http://keihin.de/

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=156938 (... Klik hier... Info over sproeier bezetting)

JD jetting: Amerikaans bedrijf die tuningsetjes levert voor de Husqvarna SM610

http://www.jcmotors.com/p-14646-dynojet-power-commander-iii-usb-for-husqvarna-sm610-07-08.aspx (... Klikhier...)Voor de nieuwe modellen met injectie (2007 and up..) is er ook een powercommander te verkrijgen.

Voor een giftige gasreactie kan de OBVD-T gasnaald vervangen worden door een OBVD-R
Husqvarna gasnaalden kosten rond de €13, het het is de moeite waard een andere te proberen.

CDI Tuning
Omdat de Originele CDI al vrij snel de toeren begrenst zou je een CDI van de 450/510 kunnen plaatsen. Het enige probleem is dat dan de versnellingssensor ook overgezet moet worden. Deze moet een plaatsje krijgen in het blok.
Verder maakt het Duitse bedrijf Zupin Racing-CDI's voor de SM610
Volgens het internet maakt NOX Racing ook CDI's voor de SM610, deze heb ik nog niet gevonden.

Uitlaat systemen: LeoVince levert zowel slip-on als volledige systemen voor een schappelijke prijs.

Verdere merken zijn: Mivv, Ferrati, Barett, Products, Akjo, FMF, Arrow, GPR, Escape, Completo Carbono, Completo Titanio, QD, Silmoto, XRacing en Yoshimura.


... Klik hier... Voorbeelden van uitlaten


De LeoVince slip on demper is een aanrader. Wanneer je deze in combinatie met een openluchtfilter en een verwijderd backfirescreen monteerd zal de jetting moeten worden aangepast. Dit is 1 uur werk en kan je dus €50 kosten. Zelf is dit ook prima te doen. Als daar behoefte aan ik nog een how to plaatsen. Met deze setup was een 180 hoofdsproeier en een 52 stationair sproeier voldoende om de motor goed te laten lopen.
De CO schroef moet tussen de 1 en 21/2 rotatie uit staan.
Hier een PDF met prijzen: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page


http://www.canim.net/motors/resimler/Huqvarna_SM610_2006_01_1024x768.jpg (Het originele uitlaat systeem is gewoon foei lelijk.) Als je voor alleen de slip-on demper heb gekozen is daar een simpele oplossing voor. Verwijder de hitteschilden. Het kleine hitteschild is dan gewoon terug te monteren. http://img146.imageshack.us/img146/6369/arrow2eo7.jpg (... Klik hier... Dit ziet er al een stuk beter uit) Ik raad het aan deze zwart te poedercoaten of een carbonplaatje te bestellen. De uitlaat wordt nu alleen heel erg heet. Persoonlijk heb ik gekozen om de uitlaat in te tapen.

Nokkenas: Als je, zoals ik, vind dat je boven in de toeren kracht te kort komt is een andere nokkenas een aanrader. De nokkenas van een TC570 zal zorgen voor een feller gasreactie en meer PK's. Let wel op dat de kleppenspeling moet worden aangepast naar die van een TC570. De kosten hiervoor zijn niet gering maar zeker de moeite (TC570 nokkenas €180, €20(lagers), €20 pakkingen). Ik betaalde zelf 2uur aan arbeidsloon voor het plaatsen van de nokkenas, maar heb zelf vervolgens de motor afgesteld.

Een Duits bedrijf genaamd Zupin levert nokkenas en hogedrukzuiger sets voor de SM610. Ik vind zelf dat als je zoveel tijd en geld in de SM610 steekt dat je misschien betere een 'echte' SM kan aanschaffen, maar als er toch een blokrevisie nodig is is het een mogelijkheid.

Hogedrukzuigers: De standaard compressie verhouding van de husqvarna is 11:1. Dit is niet echt hoog en laat ruimte voor verbetering. Wossner levert zuigers voor de SM610, toch wordt dit over het algemeen afgeraden omdat deze het bigend zwaar zal belasten.
En aangezien de SM610 juist zo onderhoudsvriendelijk is, is dat zonde (koop dan een SMR 510). Deze Wossner zuigers kosten rond de €260 maar het monteren hiervan zal een stuk meer zijn.

Verwijderen van backfirescreen; foto's volgen
Dit zorgt voor een betere airflow en de motor zal merkbaar feller op het gas reageren. Het is een kosteloze operatie die binnen een uurtje zelf te doen is. 'How to' is onderweg.

Luchtfilter
Voor de luchtfilter zijn er twee veelal gebruikte mogelijkheden.
1: Extra gaten in de lucht filter zagen. Vaak maken mensen ... Klik hier... ronde gaten, zelf vind rechte lijnen beter passen. http://im1.shutterfly.com/media/47b8cc22b3127ccec5923b53b82b00000040O08EcOWLdqxag9vPh4/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D550/ry%3D400/ (... Klik hier... Voorbeeld)

2: Het plaatsen van een universele luchtfilter van K&N. De complete luchtfilter bak kan worden verwijderd. Vanwege het frame dat vlak naar de carburateur loopt is het lastig een filter te kiezen. Na veel surfen op het internet heb ik begrepen dat de K&N RU-5006 het beste past en weinig aanpassingen vereist. Past gewoon slecht, lukt uiteindelijk wel maar ik ben zeker niet tevreden.Voorbeeld

Gewichtsbesparing:
De accu is het gemakkelijkste. Er zijn accu's vanaf 1 kilogram te koop.
... Klik hier... voor verschillende accu's

Het koelvloeistof expansievat. Dit is het witte plastic reservoir tussen de radiatoren. Het is een overbodig onderdeel (milieueis). Eenmaal verwijderd zal het expansievat samen met het koelvloeistof toch een kilo kunnen schelen.

Het zadel
Ik vind het zadel na wat wennen comfortabel genoeg. Maar ik ben nog aardig jong *D voor de wat ouderen onder ons zijn er aftermarket zadels genoeg.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=197868 (... Klik hier... voor informatie over verschillende zadels.)

Onderhoud
De SM610 is onderhoud vriendelijke SM die geschikt is voor dagelijks gebruik.

... Klik hier... voor een gedetailleerd onderhoudsschema
... Klik hier... voor nog een beknopte onderhoudsschema

Olie en filters: Persoonlijk raad ik het vervangen van de oliefilter en olie verversen rond de 2500km aan. De luchtfilter is ook gemakkelijk te verwijderen en schoon te maken. Een nieuwe twin-air filter zal rond de €15 kosten. Ik raad deze aan vanwege de goeie kwaliteit maar in principe moet de originele filter gewoon eindeloos meegaan. Dit is erg simpel zelf te doen en als daar behoeft aan is kan ik daar een 'How to' van maken.
De motor is geschikt voor 10w40 maar ik raad 10w50 of zelfs 10w60 aan.

Motorisch groot onderhoud

Overzichts foto's van motorblok

Vervangen van de distributieketting
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=403478 (... Klik hier... Linkje naar het topicje)
... Klik hier... "How to ..." distriebutieketting vervangen foto walkthrough
... Klik hier... "How to ..." Video (met dank aan Geek)
... Klik hier... "How to ..." filmpje 2


Overige links:
The ultimate aftermarket parts voor Husqvarna lijst: http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-443987.html
 
Laatst bewerkt:
Ik zal aftrappen met mijn SM610 uit 2005

Zo kocht ik de motor in juni 2009 *O*
TexelmetdeHusky4.jpg

TexelmetdeHusky3.jpg


Zo zag die er een week later uit... -O-
02062009273.jpg

02062009272.jpg



Fijn, ik wou toch al een andere voor- en achterkant. Nu moest ik wel :9

P280909_1715.jpg

P280909_171501.jpg


Meteen ook nieuwe Cemoto handkappen gemonteerd. Ze staan goed vind ik. Maar ze passen maar net aan
P280909_171601.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zal aftrappen met mijn SM610 uit 2005

Zo kocht ik de motor in juni 2009 *O*
[afbeelding]
[afbeelding]

Zo zag die er een week later uit... -O-
[afbeelding]
[afbeelding]



Fijn, ik wou toch al een andere voor- en achterkant. Nu moest ik wel :9


Voorspatbord: [http://bonmotoren.nl/accessoires/images/front_fender_1.jpg (afbeelding)]
Koplamp: Polisport MMX [http://www.polisport.com/img_upload/produtos/644_2.jpeg (afbeelding)]

Het achterspatbord kan je bestellening zonder remlicht partij. Vervolgens was er een zoektoch naar een achterremlicht unit.

Nou, ik vind het eigenlijk wel zonde wat je van plan bent. Want persoonlijk vind ik de SM 610 één van de mooiere kant en klare straat SM's. Even wat andere kleur van kappen er op:

full


En je hebt al iets heel anders.
Maar zoveel mensen, zoeveel smaken.

Groetjes Powerfred
 
Laatst bewerkt:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/171198/HET-grote-Husqvarna-610-topic-2-1.html

Er is al een 610 topic, zie link. Wordt actief gebruikt en zit veel technische kennis. Wellicht overbodig om hier nog een topic over te openen?

Ja klopt maar dat gaat voor 95% over de oude 610's.
Daarnaast wil ik meer een topic hebben over onderdelen en andere mogelijkheden van de 610 iets wat ik ergens anders niet kan vinden. Een mooi overzicht van opties en passende onderdelen. Daarnaast mis ik in dat topic ook het overzicht en ik wil How To's gaan maken voor de 610.

En ik wil mijn eigen topic voor de aanpassingen die ik aan mijn motor doe voor anderen hopenlijk als inspiratie
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik vind het eigenlijk wel zonde wat je van plan bent. Want persoonlijk vind ik de SM 610 één van de mooiere kant en klare straat SM's. Even wat andere kleur van kappen er op:

[afbeelding]

En je hebt al iets heel anders.
Maar zoveel mensen, zoeveel smaken.

Groetjes Powerfred

Je hebt zeker een punt. Zeker vanuit het zij aanzicht is de motor mooi gelijnd. Maar vanaf de voorkant vind ik de mond veelste breed. Zoals je zegt zoveel smaken. :Y
De kappenset mag zeker rood zijn, maar helaas er stonden toen geen rode te koop, maar ik heb straks de kappenset dubbel en zal dus altijd nu zelf een paint job kunnen gaan verzinnen.

Ik wou een husky om apart te zijn en had al snelbesloten dat ik het heel anders wou hebben.

:Y :Y
 
"How to' Uitlaat simpel pimpen.

Nu was de uitlaat aan de beurt. Originele hitteschilden zijn :r
Ik heb gekozen voor het intapen van de originele pijp. Ik heb het oude hitteschild verwijderd en de montage punten van het achterste gedeelte weg geslepen. Het wegslijpen van de montagepunten is niet perse nodig, ze vallen niet echt op, en je zou ervoor kunnen kiezen om eromheen te tapen.

P280909_171901.jpg

Dit is speciale uitlaat isolatie tape, heeft veel weg van glaswol en isoleert heel goed. :}

P280909_172202.jpg

Slangklemmen zijn een prima manier van bevestigen, ze kosten niets maar helaas kon ik geen zwarte vinden.

P280909_171702.jpg

De uitlaatdemper is gedemonteerd. Het is handiger om het tussenstuk ook te verwijderen maar het is een rotwerk om de uitlaatveren dan weer te monteren. Dus ik doe het zo :X

PICT1966.jpg

Een goed begin is het halve werk, zorg voor een mooi strak begin en de rest gaat vanzelf.

PICT1968.jpg

Voíla het resultaat. Ik het het kleine schildje via Ebay in carbon kunnen kopen en ook gemonteerd. Op de foto zijn zijn de kleuren niet meer natuurlijk door de flits. Het uitlaat tape heeft een carbon kleur en lijkt ook op carbon.

P280909_1717.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jeej! *O*

Vandaag een luchtfilter besteld, niet heel goedkoop maar goed ben benieuwd of die gaat passen.

http://www.efkaimport.nl/Producten/1368/Filter_RU5006.html (Filter RU-5006 | EFKA Import)

Als die past kan eindelijk die lelijke luchtfilterbehuizing gesloopt worden. :Y
 
Wohoo pakjes dag *O* *O*

PICT1974.jpg


Ding is veel groter dan ik had verwacht en ik hoop dat die past :X
 
Ik zal morgen even een 'how to' maken over het verwijderen daarvan.

Welk model heb je?
 
Verder nog plannen? Bijvoorbeeld ee andere uitlaat vraagt een andere sproeier bezetting, maar geeft heel veel meer power. Vooral bovenin de toeren.
 
Er zit een leovince slip-on demper op. Sproeier bezetting is nog origineel.
Zou wel willen dat hij wat harder zou klappen bij gas loslaten.. hoop mensen willen dat juist niet, maar mijn vorige 450 smr deed het wel, en dat werkte verslavend..
 
Hmm klappen bij gas los laten. Ik was onder de indruk dat dit juist door een slechte afstelling werd veroorzaakt. Maar er zal wel een balans zijn tussen prima en een veel te rijke afstelling. Het is zeker de moeite waard om met jou setup een 180 sproeier te plaatsen. Dat trekt die merkbaar beter.
 
'How to'

Het verwijderen van de luchtfilterbox en de benzine tank!

Het begin
MontageRU5006filter16.jpg


De benzinetank, is makkelijk te verwijderen met maar drie boutjes.

Stap 1: Verwijder de bout onder het balhoofd dat de tank op het frame drukt.
MontageRU5006filter1.jpg


Stap 2; Verwijder de 2 boutjes, links en rechts van de voorvork, die de tank verbind met de radiateurkappen.
MontageRU5006filter2.jpg


Stap 3: Zet de twee benzinekranen dicht en verwijder de slangentjes.
MontageRU5006filter.jpg

MontageRU5006filter4.jpg


Stap 4: Deze stap vergeet ik zelf vaak. Het verwijderen van de ontluchtingsleiding (denk ik :$ ). Deze zit (van voren gezien) aan de rechter kant van de voorvork boven de radiateur.
MontageRU5006filter6.jpg


Stap 5: Til voorzichtig de tank van het frame.

'How to' De airbox verwijderen

Stap 1: Verwijder aan beide kanten de achterste kappen. Deze zitten met 1 bout vast. De linker zijde zit met nog vast met een rubbere klikvinger. Gewoon eraf trekken dus.

Stap 2: Verwijder de 4 bouten van de luchtfilterkast, Handig om ook alvast het rempotje los te maken. De deksel van de luchtfilter kast kan je vervolgens verwijderen. Verwijder dan ook het filter. Boven in het midden zit een verborgen boutje, dit is de laatste en dan is de luchtfilterkast los van je frame.
MontageRU5006filter18.jpg

MontageRU5006filter10.jpg


Stap 4: De luchtfilter kast zit alleen nog vast aan de carburateur door middel van een grote slangenklem. Draai deze los de luchtfilter kast bijna los.

Stap 5: Verwijder het slangetje dat nog je luchfilterkast inloopt. Deze trek je zo los. Belangrijk deze niet te vergeten bij het weer monteren van de boel.

MontageRU5006filter12.jpg


Nu is het mogelijk het backfirescreen vewijderen. Dit is het gaasje dat tevoorschijnkomt nadat de filter is verwijderd. Wanneer de filterkast los is kan het backfire screen met een goed stanleymes of een stevige schaar verwijderd worden. Let op, je wilt niet dat metalen stukjes van het gaas je motor ingezogen worden. Ik heb met de tangetje alle loszittende stukjes gaas verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de uitleg!

Heb je toevallig ook zo'n mooie beschrijving voor het wisselen van de sproeiers?
En waar vind ik de co schroef precies??

Bedankt.
 
Ey bedankt man geweldig topic goed overzichterlijk en goede howto's hou dit topic goed in de gaten.

hopen dat ik ooit ook nog een sm 610 kan aanschaffen :D
 
Thanx voor de uitleg!

Heb je toevallig ook zo'n mooie beschrijving voor het wisselen van de sproeiers?
En waar vind ik de co schroef precies??

Bedankt.

Ik moet werken tot vanavond laat. Als ik dan de energie heb ga ik die zeker maken. Anders vrijdag, ik moet namelijk mijn hoofdsproeir nog veranderen. :Y
 
Mooi topic. Ga ik zeker volgen. Heb sinds kort een 610 en is nog zo orgineel als het maar zijn kan. Dus kan ik hier mooi ideeen op doen ;)
 
Vraagje is een husq sm 610 even betrouwbaar als een suzuki drz400?

Ik heb met de Husqvarna nog geen problemen gehad. Maar hij heeft dan ook maar rond de 5000 gelopen. Ik kan niet zeggen of die even betrouwbaar is, omdat ik ik geen vergelijkingsmateriaal heb gehad. Ik ben geneigd te zeggen dat de Japanner betrouwbaarst is. Maar goed Husqvarna is inmiddels van BMW.

Ik heb de husky geselecteerd omdat ik een straat SM wou, waarmee veel km's te maken zijn. Daarnaast moest deze ook flink wat koppel hebben, en volgens mij heeft de drz wat minder koppel.

Ik kwam laatst zelfs politie tegen op een drz, en ik ben nog nooit een andere husky tegengekomen en dat vind ik wel leuk. Beetje exclusief :X
 
Laatst bewerkt:
De SM610 is een hooligan. Je moet alleen de motor even van zijn restricties ontdoen.

Zal straks even foto's uppen van mijn mislukt project gister

Goed volgens het ooo zo betrouwbare internet was de KN RU-5006 de makkelijkste filter om te plaatsen. Het zou maar 'a little modification' vereisen. :N

Nou blijkt gewoon niet waar te zijn.

Het resultaat ...
MontageRU5006filter13.jpg


Het grootste euvel is de framebuis die vlak achter de carburateur loopt. Er was gekozen voor de KN 5006 omdat deze onder een hoek gemonteerd kon worden. In theorie slim, in praktijk bleek dus dat de onderkant van de filter, door de hoek die de filter maakte, tegen het frame komt. En dat is een stuk moeilijker buigen als het gaasje. Dus het advies is koop een rechte en mep daar een deuk in, en niet een schuine. (RU-3190) dacht ik. Uitwendige aansluit diameter van de carburateur is 62mm (maar 64 past ook perfect)

Er kwam een rubber hamer aan te pas. Maar goed na een uurtje vechten past de filter maar hun zet de carburateur flink onder spanning. Daarnaast ziet het er gewoon niet zo goed uit. Dus mijn plan is nu om een verloop stuk te laten maken.
 
Laatst bewerkt:
How to... Carburateur basics.

Exlodedview van de carburateur
Tuning tips van Keihin
Mogelijke gasnaalden voor de Keihin FCR-41mm

De basics:
Carburateur1.jpg

Van links naar rechts: Hoofdsproeier, nog een hoofdsproeier, staionairsproeier en CO schroef. Deze onderdelen moet je gewoon even onthouden,,,

Carburateur3.jpg

De tank en luchtfilerbox zijn verwijderd, dit werkt wat makkelijker maar is niet persé nodig. Al raad ik het wel aan de tank te verwijderen.
Carburateur4.jpg

Het losdraaien van een slangenklem zorgt ervoor dat de carburateur loshaalt kan worden. De carb zit nog wel vast aan de gaskabels maar deze hoeven niet losgehaald te worden.

Plaatsing van hoofdsproeier

Carburateur11.jpg

Aan de onderkant van de carburateur, zit een grote moer. Met een sleutel maat 17 kan deze worden verwijderd.

Carburateur18.jpg

Het linker boutje is de hoofdsproeier. Deze kan gemakkelijk verwijderd worden met een dopsleutel. Soms is de sproeier te strak vast gedraait en zal er een buisje mee komen. Dit is niet erg en verwijder deze voorzichtig, daarna kan je rustig de hoofdsproeier vervangen en het geheel terug plaatsen. Het terugplaatsen is een kwestie van handvast draaien, maar zeker niet te los.

Carburateur19.jpg

Carburateur20.jpg


Plaatsing van de stationairsproeier

Rechts van de hoofdsproeier zit de stationairsproeier. De is met behulp van een platte schroevendraaier te verwijderen. Let op, je moet een goed passende schroevendraaier gebruiken zodat de stationairsproeier niet beschadigd.
Carburateur2-1.jpg

Voorbeeld stationairsproeier

De gasnaald

Carburateur5.jpg

Aan de boven kant van de carburateur zit een deksel die door middel van twee boutjes verwijderd kan worden.

Carburateur6.jpg

Carburateur7.jpg

Je kan nu met een imbussleutel een dopje losdraaien. Doe dit voorzichtig, want onder die dopje zit een veertje, ringetje en uiteindelijk de gasnaald.

Carburateur8-1.jpg

Pak voorzichtig met een tangetje de onderdelen eruit, eventueel kan iemand het gas opendraaien, zodat de gasschuif omhoog komt.

De gasnaald, OBDV-R (origineel is een OBDV-T) De T is wat rustiger maar in alle eerlijkheid is het verschil minimaal... maar daar is de prijs ook naar (13euro)

Carburateur10.jpg

De gasnaald heeft een clipje gemonteerd in een groef. Dit clipje kan je gemakkelijk verwijderen door deze met en open kant op een tafel te leggen, en voorzichtig op de gasnaald te duwen. De lager het clipje zit des de meer mengsel de motor krijgt en andersom. Als je aanpassingen aan het origineel hebt, zoals bijvoorbeeld de uitlaat, kan het lonen om het clipje 1 stand lager te zetten ( origineel zit het clipje in de middelste groef). Door het clipje lager te zetten komt de gasnaald uiteindelijk hoger te staan, het is een kwestie van proberen maar ervaring leert dat 1 standje lager geen kwaad kan en de dat de motor dan beter presteert

Het terug plaatsen van de gasnaald kan een gepriegel zijn. Plaats eerst de naald, je moet er meespelen en uiteindelijk valt de gasnaald op zijn plaats. Vervolgens kan je het moertje, veertje en ringetje in 1 keer terug plaatsen.
Carburateur9.jpg


De CO schroef
Carburateur13.jpg

De CO schroef, is het rooie dingetje aan de onderkant van mijn carburateur. Origineel is het een verzoeken schroef, waar een schroevendraaier voor nodig is.

Het probleem van de originele CO schroef is dat deze schroef totaal ontoegankelijk is, wanneer de carburateur is gemonteerd. Het is aan te raden om deze te vervangen door een aftermarket CO2 (15euro). Deze zijn als de carburateur los is makkelijk te vervangen en gemakkelijk met de hand bereikbaar als deze eenmaal gemonteerd zit. Een aanrader dus.

Carburateur21.jpg

De originele en aftermarket (rood)

Carburateur.jpg
]
Het vervangen CO schroef is zo gedaan. Belangrijk is dat de originele schroef voorzichtig verwijderd wordt en dat de veer en ringetje overgeplaatst worden op de vervangende CO schroef.

Het terug monteren van de CO schroef moet voorzichtig worden gedaan. De volgorde van onderdelen is belangrijk, maar de C0 schroef moet ook ongeveer in de juist stand geplaatst worden, anders start/loopt de motor beroerd.

Kort overzicht;
Stap 1: het verwijderen van de C0 schroef (+ veer en ring)
Stap 2: de overplaatsen van de veer en ring (evt. rubber O-ring) op de aftermarket C02 schroef
Stap 3: plaatsen van de CO schroef
Stap 4: Voorzichtig doordraaien, totdat de weerstand merkbaar verschilt. Je zult eerst door de veer gaan draaien, de weerstand wordt groter maar je moet nog even doordraaien. Op het moment dat het puntje van de CO schroef tegen de carburateur aan komt is er een significant verschil in weerstand. Dit moment is duidelijk merkbaar bij het plaatsen van de C0 schroef en noem ik het nulpunt. Nu moet de CO schroef 1,5 volledige draaien terug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan