GS 500 kopen

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Hallo,

Ik heb onlangs (lees 2 weken geleden) mijn motor rijbewijs gehaald.
Het motorbloed gaat inmiddels waar het niet gaan kan, en ik wil voor een beperkt budget toch een motortje kopen. Een zxr 400 gaat er financieel gewoon niet inzitten. Dus het word waarschijnlijk een GS 500 uit 1992-1994 met 30/40tkm op de teller. De normale verkoopsprijzen weet ik eigenlijk wel. Maar belangrijker is, waar moet ik specifiek op letten als ik deze motorfiets aanschaf zodat ik niet ineens voor grote kosten kom te staan. Ik heb een groot aantal vrienden dat ook motorrijd en een enkele die zelf een motorblok aan het reviseren is. Dus qua technische hulp zit het wel goed. Maar als ik nu ineens dure onderdelen moet gaan kopen om mijn motortje weer aan de praat te krijgen gaat het voor deze student toch erg lastig worden. Kortom geef mij tips, over de eventuele aandachtpuntjes voor deze motor (Banden, ketting, tandwielen, remmen en dergelijken lijken mij voor de hand liggend.)

groeten Grifje :] <--- ik heb r zin in 8-)
 
Laatst bewerkt:
Heb er zelf een van '94, maar behalve de normale aandachtspuntjes die je zelf al noemt zou ik niks speciaals weten te verzinnen... behalve dan misschien dat de choke-kabel na een lange tijd stilstaan nog wel eens vast wil rotten... had de mijne ook toen ik hem kocht, nieuw kabeltje is iets van 20 euro, dus das nix om je druk om te maken... als je een beetje handig bent kun je m.b.v. een werkplaatshandboek enorm veel zelf doen, en onderdelen (en banden) zijn goedkoper dan de onderdelen van bijv. een ZXR400, dus eigenlijk is het de ideale studenten-fiets :P

Edit: toch nog iets bedacht... het frame van de GS is berucht om de slechte afwerking, ding roest weg waar je bij staat... dus zeker als je mikt op de leeftijd '90-'94, ff opletten of de roest niet al te erg is...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met plezier twee jaar op een GS500E Challenge gereden (uit Dec '97). Perfecte motor voor een beginner...

De frame begon wat te roesten met mij - maar ik heb idd wel 's-winters doorgereden. Ik zou wel checken dat de electrics goed werken - ik had wat problemen corrosie op de bedradingen. Kost je tijd om op te sporen.

Mechanisch was 'ie erg goed.

Veel plezier - enne kalm aan om te beginnen :)
 
dat van het frame wist ik zelfs al, zo te zien heeft het fietsje dat ik op t oog heb daar geen last van (aleen in de zomer door een vrouw bereden :) ) En tja rutig aan beginnen deed ik liever niet, maarjah de financien dwingt mij ertoe. Daarnaast helpt de fijna 25 kw regel ook lekker mee.
 
dat van het frame wist ik zelfs al, zo te zien heeft het fietsje dat ik op t oog heb daar geen last van (aleen in de zomer door een vrouw bereden :) ) En tja rutig aan beginnen deed ik liever niet, maarjah de financien dwingt mij ertoe. Daarnaast helpt de fijna 25 kw regel ook lekker mee.

Ach, als je eenmaal een beetje leert sturen (ben ik zelf nog druk mee bezig trouwens :P ) is 25kw zat om het mensen die gelijk met 21 op een R1 stappen knap moeilijk te maken... als je tenminste maar op de bochtige stukken blijft :P
 
Nou, ik had toch nog een vraagje over de aankoop van zon machientje als de GS 500. Ik zie regelmatig GS500's die roestende uitlaat pijpen hebben (het stuk voor de demper). Is dit makkelijk schoon te maken? Of moet dit vervangen worden en zal dit dus ook in de verkoopprijs verrekend moeten worden? Daarnaast hoe duur is het vervangen van deze 4 pijpen.

i-1_B_L.JPG
 
Laatst bewerkt:
4 pijpen :? Het is toch echt een 2-cilinder hoor...

Hangt van de roest af, op zich kan je hem schuren en spuiten met zwarte verf. Maar alleen als het opervlakkige roest is. Voor een nieuwe orginele uitlaat moet je denken aan een euro of 500 a 550.
 
Alle GS-jes die ik tot nu toe gezien hebben in meer of mindere mate een bruinige kleur bij de uitlaatbochten... kan volgens mij niet echt kwaad, zolang het maar oppervlakkig is, en de pijpen niet echt doorgeroest zijn... mocht dat wel het geval zijn, ik geloof dat Laser een originele uitlaat in het assortiment had voor 150 euro ofzo, maar de site van Laser ligt er momenteel uit, dus kan het even niet nakijken...
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is in ieder geval al een ander bedrag dan 500 euro. De foto hierboven is waarschijnlijk de motor die ik wil gaan kopen. Iemand die zo op de foto af al tips waar ik nou extra op moet letten.
 
Nou dat is in ieder geval al een ander bedrag dan 500 euro. De foto hierboven is waarschijnlijk de motor die ik wil gaan kopen. Iemand die zo op de foto af al tips waar ik nou extra op moet letten.
Ik zie een benzinefilter, dit kan duiden op roest in de tank.
Check natuurlijk ook even of die geen olie verbruikt (geen rook uit de uitlaat van verbrande olie) zowel bij pittig gasgeven als het gas afsluiten, mag die niet roken. Stuuraanslag goed (geen deuken in tank door voorvork)
Banden, voorvorkeerringen, ketting, tandwielen, accu, schakelt die goed, koppeling. Bovendien zit er wel een rare nummerplaat overheen?
Loopt motor netjes, geen bijgeluiden (ook als die warm is)
uitlaat kun je in zijn geheel demonteren ( 4 inbusbouten los bij de cilinderkop en dan de demper los.) Wel bij koude motor doen en eerst goed inspuiten met kruipolie en wat daagjes laten inwerken. Goed gereedschap gebruiken en als ze echt te vast zitten, niet kapotdraaien maar goede raad en hulp vragen.
Opschuren met staalborstel en schuurpapier en in hittebestendige lak spuiten.
Ik heb zelf ook een GS500 opgeknapt en het is best een leuke fiets.
Als je partikulier koopt, moet dat wel lukken zo rond de 1500 Euro.
Suc6
 
Afgezien van de kleur (ben ik niet echt weg van, dat turkoise :P ) ziet ie er netjes uit zo van een afstandje... koffertje erbij, kan ook handig zijn... welk bouwjaar ist?
 
1990 en heeft 36 Tkm gelopen heb er aal op proef gereden he :) dingetje rijd super en trekt als een lier naar de 130 toen stak er een fazant over en werd de weg te zanderig en ben ik maar gaan remmen :P
 
Het merk van de koffer zou ik bij god niet weten, daarintegen weet ik wel dat ik voor dew motor 1150 betaald heb.
 
dat ius ie dus inderdaad, banden zijn net nieuw, ketting en tandwielen pas vervangenh, heeft daarnaast pas een grote beurt gehad.
 
0j,

Ik ben ook op zoek naar een GS500. Als student is dat volgens mij zo'n beetje de enige mogelijkheid om een redelijke fiets te rijden. Maar hoe is er nou het best aan te komen? Dealer, Particulier of misschien importeren uit Duitsland? Ik heb op Internet een beetje rondgekeken, maar nog niet echt serieus. Dat zal wel van de zomer komen denk ik. Nou jah, als iemand mij zou kunnen zeggen wat het beste alternatief is (met een laag budget), dan zou ik dat erg waarderen.

Met vriendelijke groet,
Mark Graus
 
Hoi mark, het ligt er een beetje aan of je 25KW moet rijden. Als dat zo is kun je in duitsland heel gemakkelijk een begrensde motor aanschaffen en hem importeren. Als je niet begrensd bent op 25 KW zou ik er gewoon eentje in nederland kopen, bijvoorbeeld op marktplaats.nl
 
zit dus met hetzelfde probleem en als ik het goed begrijp is het beter om een 25 KW uit duitsland te halen? Hoe heb je trouwens jouw nieuwe gs500 gevonden in duitsland? ik wil ook een gs500 kopen. in 25KW dan, eerst me rbw halen
 
zit dus met hetzelfde probleem en als ik het goed begrijp is het beter om een 25 KW uit duitsland te halen? Hoe heb je trouwens jouw nieuwe gs500 gevonden in duitsland? ik wil ook een gs500 kopen. in 25KW dan, eerst me rbw halen

ALstublieft, 25kw GS500-tjes in die Heimat

Je zal door het halen van een ouwe GS uit Duitsland niet zoveel geld besparen als op een dure jonge sportmotor, maar die paar honderd euro die je ermee verdient zijn toch mooi meegenomen... plus dat het aanbod van 25kw GS-jes in Duitsland veel en veel groter is dan in Nederland...

edit: postcodes beginnend met een 3,4 of 5 zijn redelijk dicht bij Nederland... 2 ook als je in het noorden van NL woont...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan