Ik had al een tijdje terug een How-to (keerringen en veren vervangen) gemaakt voor op de franse Sevenfifty forum.
Hier een vertaling ervan:
How-to: Keerringen en veren vervangen op een Honda Sevenfifty
Om te beginnen, is het makkelijk om de WPH bij de hand te hebben.
Ik ga er van uit dat het wiel en de spatbord al gedemonteerd zijn.
Eerst de bout van de bovenste kroonplaat losschroeven. Jawel, dat moet !
De dop een stukje losschroeven voor veel gemak later.
Als laatste de bout van de onderste kroonplaat.
Dan de vorkpoten via onder uithalen. Dit is een goede moment om de kroonplaten goed schoon te maken.
Dop helemaal uitdraaien. Oppassen voor de veer en de ring.
Veer uit halen (hier een progressieve). Origineel zit hier een afstandbuis en een korte veer.
Olie eruit halen en alles goed schoonmaken (binnen, buiten).
Stofkap voorzichtig uithalen als je later die nog wil gebruiken.
Het beste is nieuwe te kopen. Die kosten bijna niks.
Met een schroevendraaier de borgclip verwijderen.
Met een inbus sleutel maak je nu de onderste bout los.
Je moet wel een beetje kracht gebruiken. Er zit Locktite er op.
Zet de onderpoot vast in een bankschroef of workmate.
Met kracht en met een paar rukken de voorpoot er uittrekken.
In dit stadium kun je evt. aan denken om de onderpoten te verven of te polijsten. Of what's so ever !!!
Maak deze onderdelen goed schoon.
Als deze ring niet beschadigd is, laat 't dan op zijn plaats zitten.
Dit geld ook voor deze.
In elkaar zetten gebeurt in omgekeerde volgorde. Eerst de kleine veer en dan de zuiger.
We monteren alles weer in de onderpoot.
De nieuwe koperen pakkingen en de nieuwe O-ringen.
Doe een beetje Locktite o.i.d op de bout en dan goed vastzetten (met een nieuwe ring). Als de zuiger meedraait moet je de veer, evt. afstandbuis, ring en dop tijdelijk in elkaar zetten. Dit om de boel te blokkeren tijdens 't vastdraaien. Daarna weer uit elkaar halen.
Eerst de 2 ringen.
Met de speciale driver van Louis (Nr. 10003463, GABELDICHTRINGEINTREIBER, dia. 41mm), zet je de 2 ringen terug.
Het is ook te doen met een pennendriver, maar je moet oppassen om niks te beschaderen.
Doe wat vet om de nieuwe keering.
Via de bovenkant van de poot monteren. Pas op voor beschadering(en).
De inscripties moeten boven staan (buiten).
Met de speciale driver de nieuwe keerring monteren. Als je een pennendriver gebruikt, zet dan de oude keerring boven de nieuwe om beschadering te voorkomen.
Er is ook een methode om met behulp van een PVC buis de keerring te monteren.
Zet de borgclip terug. Niet vergeten anders heb je een grote probleem !!!
En als laatste de (nieuwe) stofkap.
Mijn nieuwe progressieve veren (Technoflex).
Pas op: Je moet eerst de vork in elkaar drukken zonder veer !!!
Met olie vullen (in m'n geval SAE15). +/- 470cl. Luchtkamer 150mm.
Met originele veren heb je 482cl olie nodig. Luchtkamer 110mm.
Met deze zelfgemaakte ding (ook te koop bij Louis) zuig je de teveel aan olie. Voor mij, afgesteld op 150mm. Voor een originele veer is 't 110mm.
Je hoeft alleen de teveel aan olie op te zuigen.
Dit is de makkelijkste en meest precise methode. Maar niet de éénigste !!!
Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten ontsnappen.
Zonodig monteer je de afstandbuis terug samen met het ring en de dop (met nieuwe geolied O-ring).
Het hoef nog niet echt vast te zittent. Dit komt later.
Pas op als je de dop terug zet. Het is zachte aluminium !!!
Zo, we zijn klaar...
De tweede...
Terugzetten in de kroonplaten.
Hier, de bovenkant van de dop moet gelijk zijn met de kroonplaat (de ronde gefreesde deel).
Aligneer de 2 vorkpoten met behulp van de wielas. Het is dan makkelijker om de spatbord te monteren.
Bout van de onderste kroonplaat goed vastdraaien.
Dop ook goed vastdraaien.
En als laatste, de bout van de bovenste kroonplaat vastdraaien.
Monteer de spatbord, het wiel, de remklauwen, enz...
Omdat ik hier toch bezig was, heb ik ook de wiellagers preventief vervangen en de velg goed schoongemaakt.
Ik hoop dat jullie wat aan hebben.
Bernez
Hier een vertaling ervan:
How-to: Keerringen en veren vervangen op een Honda Sevenfifty
Om te beginnen, is het makkelijk om de WPH bij de hand te hebben.
Ik ga er van uit dat het wiel en de spatbord al gedemonteerd zijn.
Eerst de bout van de bovenste kroonplaat losschroeven. Jawel, dat moet !
De dop een stukje losschroeven voor veel gemak later.
Als laatste de bout van de onderste kroonplaat.
Dan de vorkpoten via onder uithalen. Dit is een goede moment om de kroonplaten goed schoon te maken.
Dop helemaal uitdraaien. Oppassen voor de veer en de ring.
Veer uit halen (hier een progressieve). Origineel zit hier een afstandbuis en een korte veer.
Olie eruit halen en alles goed schoonmaken (binnen, buiten).
Stofkap voorzichtig uithalen als je later die nog wil gebruiken.
Het beste is nieuwe te kopen. Die kosten bijna niks.
Met een schroevendraaier de borgclip verwijderen.
Met een inbus sleutel maak je nu de onderste bout los.
Je moet wel een beetje kracht gebruiken. Er zit Locktite er op.
Zet de onderpoot vast in een bankschroef of workmate.
Met kracht en met een paar rukken de voorpoot er uittrekken.
In dit stadium kun je evt. aan denken om de onderpoten te verven of te polijsten. Of what's so ever !!!
Maak deze onderdelen goed schoon.
Als deze ring niet beschadigd is, laat 't dan op zijn plaats zitten.
Dit geld ook voor deze.
In elkaar zetten gebeurt in omgekeerde volgorde. Eerst de kleine veer en dan de zuiger.
We monteren alles weer in de onderpoot.
De nieuwe koperen pakkingen en de nieuwe O-ringen.
Doe een beetje Locktite o.i.d op de bout en dan goed vastzetten (met een nieuwe ring). Als de zuiger meedraait moet je de veer, evt. afstandbuis, ring en dop tijdelijk in elkaar zetten. Dit om de boel te blokkeren tijdens 't vastdraaien. Daarna weer uit elkaar halen.
Eerst de 2 ringen.
Met de speciale driver van Louis (Nr. 10003463, GABELDICHTRINGEINTREIBER, dia. 41mm), zet je de 2 ringen terug.
Het is ook te doen met een pennendriver, maar je moet oppassen om niks te beschaderen.
Doe wat vet om de nieuwe keering.
Via de bovenkant van de poot monteren. Pas op voor beschadering(en).
De inscripties moeten boven staan (buiten).
Met de speciale driver de nieuwe keerring monteren. Als je een pennendriver gebruikt, zet dan de oude keerring boven de nieuwe om beschadering te voorkomen.
Er is ook een methode om met behulp van een PVC buis de keerring te monteren.
Zet de borgclip terug. Niet vergeten anders heb je een grote probleem !!!
En als laatste de (nieuwe) stofkap.
Mijn nieuwe progressieve veren (Technoflex).
Pas op: Je moet eerst de vork in elkaar drukken zonder veer !!!
Met olie vullen (in m'n geval SAE15). +/- 470cl. Luchtkamer 150mm.
Met originele veren heb je 482cl olie nodig. Luchtkamer 110mm.
Met deze zelfgemaakte ding (ook te koop bij Louis) zuig je de teveel aan olie. Voor mij, afgesteld op 150mm. Voor een originele veer is 't 110mm.
Je hoeft alleen de teveel aan olie op te zuigen.
Dit is de makkelijkste en meest precise methode. Maar niet de éénigste !!!
Monteer de veer met de strakke windingen naar boven voor een progressieve veer of naar beneden met de origineel. Haal je hem een paar keer op en neer om de luchtbellen te laten ontsnappen.
Zonodig monteer je de afstandbuis terug samen met het ring en de dop (met nieuwe geolied O-ring).
Het hoef nog niet echt vast te zittent. Dit komt later.
Pas op als je de dop terug zet. Het is zachte aluminium !!!
Zo, we zijn klaar...
De tweede...
Terugzetten in de kroonplaten.
Hier, de bovenkant van de dop moet gelijk zijn met de kroonplaat (de ronde gefreesde deel).
Aligneer de 2 vorkpoten met behulp van de wielas. Het is dan makkelijker om de spatbord te monteren.
Bout van de onderste kroonplaat goed vastdraaien.
Dop ook goed vastdraaien.
En als laatste, de bout van de bovenste kroonplaat vastdraaien.
Monteer de spatbord, het wiel, de remklauwen, enz...
Omdat ik hier toch bezig was, heb ik ook de wiellagers preventief vervangen en de velg goed schoongemaakt.
Ik hoop dat jullie wat aan hebben.
Bernez
Laatst bewerkt: