Voor velen nog niet bekend maar een leuke optie om je beter zichtbaar te maken tijdens het rijden, in de file en met pech.
Hierbij een beschrijving van een leek op elektronica gebied voor de Richtingaanwijzer module RA (Basis)
Dit is een module met naast Runninglights een aantal alarmlichtpatronen, remflash en een automatische afslag van de richtingaanwijzers bij het afslaan.
Dit bedrijfje heeft ook modules met andere patronen en modules om 2 koplampen te laten branden al dan niet met waarschuwingspatronen.
Benodigdheden:
Om te beginnen ga je op zoek naar de plus van je richtingaanwijzers (RA-L en RA-R), de plus van je remlicht en een willekeurige plus die geschakeld is via je contact (in mijn geval brand de verlichting altijd en is dus het achterlicht mijn keuze geworden).
Als je dit het uitgezocht kan je een plek zoeken voor de module (ongeveer ¾ van een pakje sigaretten) zodat je met de kabels bij de accu kan en bij de aansluitpunten van je RA-L+R en de rest, liefst op een plek waar het niet al te warm wordt.
Het kan zijn dat je wat kuipwerk moet demonteren om erbij te kunnen, in mijn geval moest het kontdeel losgemaakt worden (bij de VFR is dat 1 deel)
Ik heb gekozen om de aansluitingen te maken bij de stekkers van de lampen aan de achterzijde. Hierdoor hoef je geen kabelbundels los te halen en heb je geen last van opnieuw isoleren.
Snij in dit geval een klein stukje van de isolatie weg net tegen de stekkers aan (+/- 5mm) van alle aansluitingen die moet maken volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
In de verpakking zit naast de module ook een zekeringhouder, een diode, een weerstand en 2 kabelschoentjes voor aan de accu.
Knip de kabel van de zekeringhouder op de goede plek door zodat je hem goed kwijt kan waar je er ook makkelijk bij kan en strip de uiteinden kaal (ongeveer 6mm)
Voorzie nu alle uiteinden van de losse kabeltjes van de unit en de blootgelegde stukjes kabel bij de stekkers van een laagje soldeertin, dit om het aan elkaar solderen makkelijker te maken met een sterkere verbinding.
Knijp aan de massa en de plus voor aan de accu de kabelschoentjes en sluit de massa (zwarte kabel) aan op de accu.
Soldeer nu de zekeringhouder aan de rode draad en vervolgens op volgorde van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing de rest aan de stekkers/vrijgemaakte kabels.
Nu alles is aangesloten is het tijd om te testen… VOORDAT je de kabels netjes wegwerkt en bij elkaar bind voor het geval er iets niet goed zit.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan het zijn dat je RA’s niet werken als de Runninglights branden waardoor je een diode tussen de clignoteur (volgens mij is dit gewoon het knipperrelais) en de links/rechts schakelaar moet zetten.
Bij mij was dit ook het geval maar bij het laten branden op een lager niveau van de runninglights was het probleem ook verholpen.
Voor de rest zijn er bij deze uitvoering een aantal dingen in te stellen waar ieder voor zich maar lekker mee moet gaan spelen om de gewenste instelling te krijgen.
Wanneer alles werk kan je de boel gaan wegwerken wat bij mij vanwege de seatpipes wat zoekwerk was omdat hierdoor weinig ruimte is onder het zadel en ook de warmte een struikelblok kan zijn.
Dit is ook een belangrijke reden om VOOR het aansluiten een plek te zoeken om te voorkomen dat je aan het eind erachter komt dat je geen plek hebt en de kabels te kort blijken.
Ook kan het dan zijn dat je kabels op een plek krijgt waar ze klem komen te zitten
Ik heb gekozen om de module in het midden onder het subframe te hangen m.b.v. ty-rips.
Voor zover de How-To die uitgevoerd is op een Honda VFR 800Fi V-Tec en zal bij elke Honda redelijk overeen komen.
Bij andere merken kan het zijn dat de diode of weerstand wel nodig blijkt maar aangezien ik er als leek ook uitgekomen ben zal dit ook geen probleem zijn denk ik.
Enige wat nog rest is een kleine aanpassing van de RA schakelaar zodat deze meteen naar de nulstand gaat (nu moet ik nog extra klikken na het aanzetten van de RA).
Op de site van Designlights kan je nog tips vinden voor alternatieve aansluitmogelijkheden voor het inschakelen en schema’s met draadkleuren voor de meeste motoren.
Nog een foto van de voor en achterkant met werkende runninglights en een link naar een filmpje met een korte impressie van 1 lichtpatroon (uitgebreider filmpje volgt nog):
Filmje
Hierbij een beschrijving van een leek op elektronica gebied voor de Richtingaanwijzer module RA (Basis)
Dit is een module met naast Runninglights een aantal alarmlichtpatronen, remflash en een automatische afslag van de richtingaanwijzers bij het afslaan.
Dit bedrijfje heeft ook modules met andere patronen en modules om 2 koplampen te laten branden al dan niet met waarschuwingspatronen.
Benodigdheden:
- Safetylights module (Hier te koop)
- Soldeerbout met tin (bij voorkeur 1 voor elektronica met een scherpe punt van +/- 30W)
- Ty-rips
- Spanningsmeter
- Sleutel 10 voor de accupolen
- Schema van je motorelektronica (of gezond verstand)
- Motorspecifiek gereedschap om evt. kuipwerk te demonteren
Om te beginnen ga je op zoek naar de plus van je richtingaanwijzers (RA-L en RA-R), de plus van je remlicht en een willekeurige plus die geschakeld is via je contact (in mijn geval brand de verlichting altijd en is dus het achterlicht mijn keuze geworden).
Als je dit het uitgezocht kan je een plek zoeken voor de module (ongeveer ¾ van een pakje sigaretten) zodat je met de kabels bij de accu kan en bij de aansluitpunten van je RA-L+R en de rest, liefst op een plek waar het niet al te warm wordt.
Het kan zijn dat je wat kuipwerk moet demonteren om erbij te kunnen, in mijn geval moest het kontdeel losgemaakt worden (bij de VFR is dat 1 deel)
Ik heb gekozen om de aansluitingen te maken bij de stekkers van de lampen aan de achterzijde. Hierdoor hoef je geen kabelbundels los te halen en heb je geen last van opnieuw isoleren.
Snij in dit geval een klein stukje van de isolatie weg net tegen de stekkers aan (+/- 5mm) van alle aansluitingen die moet maken volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
In de verpakking zit naast de module ook een zekeringhouder, een diode, een weerstand en 2 kabelschoentjes voor aan de accu.
Knip de kabel van de zekeringhouder op de goede plek door zodat je hem goed kwijt kan waar je er ook makkelijk bij kan en strip de uiteinden kaal (ongeveer 6mm)
Voorzie nu alle uiteinden van de losse kabeltjes van de unit en de blootgelegde stukjes kabel bij de stekkers van een laagje soldeertin, dit om het aan elkaar solderen makkelijker te maken met een sterkere verbinding.
Knijp aan de massa en de plus voor aan de accu de kabelschoentjes en sluit de massa (zwarte kabel) aan op de accu.
Soldeer nu de zekeringhouder aan de rode draad en vervolgens op volgorde van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing de rest aan de stekkers/vrijgemaakte kabels.
Nu alles is aangesloten is het tijd om te testen… VOORDAT je de kabels netjes wegwerkt en bij elkaar bind voor het geval er iets niet goed zit.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan het zijn dat je RA’s niet werken als de Runninglights branden waardoor je een diode tussen de clignoteur (volgens mij is dit gewoon het knipperrelais) en de links/rechts schakelaar moet zetten.
Bij mij was dit ook het geval maar bij het laten branden op een lager niveau van de runninglights was het probleem ook verholpen.
Voor de rest zijn er bij deze uitvoering een aantal dingen in te stellen waar ieder voor zich maar lekker mee moet gaan spelen om de gewenste instelling te krijgen.
Wanneer alles werk kan je de boel gaan wegwerken wat bij mij vanwege de seatpipes wat zoekwerk was omdat hierdoor weinig ruimte is onder het zadel en ook de warmte een struikelblok kan zijn.
Dit is ook een belangrijke reden om VOOR het aansluiten een plek te zoeken om te voorkomen dat je aan het eind erachter komt dat je geen plek hebt en de kabels te kort blijken.
Ook kan het dan zijn dat je kabels op een plek krijgt waar ze klem komen te zitten
Ik heb gekozen om de module in het midden onder het subframe te hangen m.b.v. ty-rips.
Voor zover de How-To die uitgevoerd is op een Honda VFR 800Fi V-Tec en zal bij elke Honda redelijk overeen komen.
Bij andere merken kan het zijn dat de diode of weerstand wel nodig blijkt maar aangezien ik er als leek ook uitgekomen ben zal dit ook geen probleem zijn denk ik.
Enige wat nog rest is een kleine aanpassing van de RA schakelaar zodat deze meteen naar de nulstand gaat (nu moet ik nog extra klikken na het aanzetten van de RA).
Op de site van Designlights kan je nog tips vinden voor alternatieve aansluitmogelijkheden voor het inschakelen en schema’s met draadkleuren voor de meeste motoren.
Nog een foto van de voor en achterkant met werkende runninglights en een link naar een filmpje met een korte impressie van 1 lichtpatroon (uitgebreider filmpje volgt nog):
Filmje
Laatst bewerkt: