2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Ik denk dat 200Kg echt de max is voor een adventure bike waarmee je serieus de weg mee af kan en de wereld over. Al die zware 1200 bikes ( BMWR1200/1250GSen enTriumph Tiger 1200 en noem ze maar op..) zijn daar gewoon niet voor geschikt. De marketings reclame vertelt ons graag dat ze dat prima en makkelijk kunnen maar de motorrijders die het avontuur aangaan zie je nooit op dat soort motoren rijden en dat is niet voor niks.
Hoe lichter hoe beter natuurlijk.


Nooit??

Ok, met een zware 1200cc allroad moet je niet in de Benelux in de modder gaan crossen, maar avonturieren kan best met zo'n zware bike.... en je komt avontuurlijke motorrijders zeker tegen met dat soort motoren...

Ik weet niet wat jouw mening is van avontuur.. maar zaken als de Stella Alpina en alle onverharde passen in die buurt vind ik anders avontuurlijk genoeg.
Vorig jaar met mijn volgeladen 1200cc ook via de skipiste de Jafferau opgereden. Dit jaar staat de LGKS op de planning...

2vtwch1.jpg

avo0up.jpg


2q2mwlk.jpg

24f0nzl.jpg

2880g3p.jpg



Ja, een lichtere motor heeft daar ook voordeel, maar daar rij je dan weer niet met de volle goesting dagritten van 1000km mee... Het is en blijft een beetje water bij de wijn doen.
Crossen moet je met zo'n ding niet doen, maar adventure riding kan perfect met +250kg.



Ik ben vooral content dat dit type motoren terug wat meer aandacht krijgen. De tenere 700 lijkt mij een heel tof ding, heb zelf nog met de XT660Z gereden en denk dat de 700 een geslaagde opvolger gaat zijn.
 
Mooie trips, ziet er gaaf uit allan !

Een vriend van mij heeft een R1200GS en we gaan dit jaar naar Schotland. De GS rijdt prima weet ik en niks mis mee maar ik zou 'm niet mee willen naar dat soort trips.
Vindt 'm gewoon te zwaar that's all.

Ik bedoel overigens vooral reis ( adventure ) trips over de wereld, dus een paar maanden of langer weg, en dan zijn er niet zoveel die dan een zware 250 Kg bike meenemen toch?

De KTM Adventure R, Honda 500X, T7 zijn de bikes waar een groot aantal rijders op zit/zat te wachten.
Meer road ( 2 cylinder) dan de echte lichte 1 cylinder enduro's en meer off road, lichter en handelbaar dan de zware (1200 / + 240 Kg ) varianten.
 
Laatst bewerkt:
Mooie trips, ziet er gaaf uit allan !

Een vriend van mij heeft een R1200GS en we gaan dit jaar naar Schotland. De GS rijdt prima weet ik en niks mis mee maar ik zou 'm niet mee willen naar dat soort trips.
Vindt 'm gewoon te zwaar that's all.

Ik bedoel overigens vooral reis ( adventure ) trips over de wereld, dus een paar maanden of langer weg, en dan zijn er niet zoveel die dan een zware 250 Kg bike meenemen toch?

De KTM Adventure R, Honda 500X, T7 zijn de bikes waar een groot aantal rijders op zit/zat te wachten.
Meer road ( 2 cylinder) dan de echte lichte 1 cylinder enduro's en meer off road, lichter en handelbaar dan de zware (1200 / + 240 Kg ) varianten.


Zoals ik al schreef, is het altijd een beetje water bij de wijn doen.... DE ideale adventure bike bestaat volgens mij niet. Ga je naar zo'n lichte enduro-achtige allroad ga je zeker je voordeel halen in de onverharde passages, maar je schiet snel te kort als het wat vooruit moet gaan en comfort is ook niet hetzelfde als bij zo'n zwaarder model.

Je hebt zeker een punt dat motoren als de Tenere 700 en de KTM 790 ADV motoren zijn waar velen op zitten te wachten, het lijken mij ook zeer interessante motoren waar de verhouding water en wijn goed bij zitten. :t Ik vind het dan ook een goede zaak dat er eindelijk wat meer aandacht geschonken wordt aan deze modellen.

Voor mij persoonlijk vallen die motoren af, ik gebruik mijn motor voor verschillende doeleinden en het comfort, de tubeless banden en vooral de cardanaandrijving maken het voor mij compleet.
Een Tenere 700 voor erbij zou ik zeker niet afslaan, en ik geef gerust toe dat die tijdens bepaalde passages van onze reizen een betere keuze zou zijn dan mijn +260kg zware SuperTen.

Maar om nu te zeggen dat die zwaardere modellen door niemand gebruikt worden voor avontuurlijke motorreizen vind ik wat vergezocht.



Trouwens, de meeste wereldreizigers die ik zowa volg via de bekende kanalen als Instagram rijden toch wel met die middenklasse motoren zoals de F800GS.

Je moet een onderscheid maken tussen avontuurlijke allroadroutes en modderige zandstroken in de Benelux he. Want daar kom je zowel met zo'n middenklasse allroad als zwaardere allroad in de problemen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie fotos vd jafferau Allan.

Het blijft idd altijd schipperen met een allroad ,tussen comfort en sportiviteit.

Met mijn tiger xrx 800 mijd ik ook de modder stukken als het kan ,ligt ook een stuk aan de 80-10 banden.
Maar ook aan het gewicht van 200kg
 
Mooie fotos vd jafferau Allan.

thx.

Het blijft idd altijd schipperen met een allroad ,tussen comfort en sportiviteit.

Met mijn tiger xrx 800 mijd ik ook de modder stukken als het kan ,ligt ook een stuk aan de 80-10 banden.
Maar ook aan het gewicht van 200kg


Modder is iets waar je zowieso in de problemen gaat komen met een zwaardere allroad, denk dat daar enkel de heel lichte endurofietsen echt geschikt voor zijn...
Maar met die dingen wil je de wereld niet gaan ontdekken... dus dat lijken mij ook niet de ideale reisenduro's.


Naar mijn mening is de Tenere 700 een schot in de roos... Genoeg power, meer dan z'n voorganger die met 48pk soms toch tekort kwam, licht genoeg en toch comfortabel en in de mogelijkheid om bagage mee te sleuren.
En dat aan een competitieve prijs... Yamaha gaat scoren met dit ding. :t
 
Modder is iets waar je zowieso in de problemen gaat komen met een zwaardere allroad, denk dat daar enkel de heel lichte endurofietsen echt geschikt voor zijn...
Maar met die dingen wil je de wereld niet gaan ontdekken... dus dat lijken mij ook niet de ideale reisenduro's.


Naar mijn mening is de Tenere 700 een schot in de roos... Genoeg power, meer dan z'n voorganger die met 48pk soms toch tekort kwam, licht genoeg en toch comfortabel en in de mogelijkheid om bagage mee te sleuren.
En dat aan een competitieve prijs... Yamaha gaat scoren met dit ding. :t
Het is maar wat je wilt of kunt, destijds de 1ste Parijs-Dakar deed ene mijnheer Philippe Jambert met een BMW R 65 mee
66-1979-3.jpg


Maar de T700 lijkt me echt een geweldig ding, op facebook staat hier: Yamaha op MOTORbeurs Utrecht

Yamaha Motor Nederland is zeker weer aanwezig op MOTORbeurs Utrecht van 14 tot en met 17 februari 2019. Dit jaar kun je niet alleen al onze nieuwe modellen bezichtigen maar ook ervaren! Volg dit Facebook evenement om op de hoogte te blijven van al het Yamaha nieuws en de acties rondom MOTORbeurs Utrecht.

Misschien een kans om er ook echt op te rijden?
 
Ik ben via een link op dit draadje gekomen en vind het een leuke discussie, ik wil er wel iets heel belangrijks aan toe voegen, adventure rijden is adventure rijden en niet modder vermijden en niet te stijl omhoog. Ook in Europa zijn onverharde passen waar je soms over nadenkt, ook met een Dr Big van net iets meer als 200kg rijklaar. Het vraagt ervaring, een beetje geluk en soms verstand op nul om ook uitdagende dingen aan te gaan, ADVENTURE toch. Ik kan je wel zeggen dat ik hier niemand hoor hoe te handelen met een 300kg GS 1200 als het eens een beetje mis gaat. Soms moet je over die 30cm hoge grote kei heen. Hoe raap je zo´n apparaat op of hoe krijg je hem nog een beetje veilig naar beneden als keren fout loopt, omdat je niet verder kan (of durft), en je toch een helling afglijd, of als alleen het keren al niet lukt. En als je pech hebt, net als een reisgenoot van mij op IJsland, en je gaat neer met 300kg en je peperdure Wünderlich valbeugel prikt een gaatje in je versnellingsbak? Het is dat ik aan mijn dikke ééncilinder verknocht ben anders zou ik bij de voor verkoop de nieuwe Teneré al bestellen of had ik de raad van mijn partner allang hebben opgevolgd om zo'n oranje "ding" te kopen. Dus ik vind dat je het begrip Adventure rijden ook als zodanig moet benaderen en niet zeggen dat het met zo'n 1200cc (en sommige nog "zwaardere" lichtere (165Pk Adventure Italiaan) motoren prima kan. Het heet dan off road toerisme rijden. Ik weet dat de term niet bestaat maar die zou door de marketing mensen gehanteerd moeten worden maar ja dat verkoopt geen motoren........... (Dr) BIG rules :)
futurist

Oh ja adventure rijden en dagtrips van 1000km lijkt me helemaal onzin, volgens mij ben je dan alle adventure voorbij gereden, ookal wil je ergens ver gaan rijden de weg er naar toe is ook al adventure als je het woord op de juiste manier benadert.
 
Oh ja adventure rijden en dagtrips van 1000km lijkt me helemaal onzin, volgens mij ben je dan alle adventure voorbij gereden, ookal wil je ergens ver gaan rijden de weg er naar toe is ook al adventure als je het woord op de juiste manier benadert.


Zoals Hubertje hierboven ook al schreef... ieder zijn mening...


Daarom dat ik met die van jou helemaal niet akkoord hoef te gaan, en al zeker niet met dat laatste stukje tekst.. :?

Laat een mens toch zelf kiezen op welke manier hij die avontuurlijke wegen gaat opzoeken, niet? Als ik naar het Stella Alpina treffen wil en maar een paar dagen ter beschikking heb... moet ik me dan slecht voelen omdat ik op de laatste dag gewoon van Bardonnechia naar huis ben gereden? Komaan zeg... :X Ik ben net blij dat ik zo'n dingen zonder al te veel problemen kan doen met mijn toerbuffel. Dat jij mij dan een mindere adventure rijder vind laat me koud.. Wat voor een bekrompen mening is dat.... Hoeveel zijn er denk je die hun lichte allroad of enduro fiets op de aanhanger stoempen en die 1100km met de auto afleggen??


Ook voel ik niet de noodzaak om hier in Limburg of in de Ardennen over de modderige veldwegen te gaan crossen met mijn Tenere, denk dat ik nog ergens al had laten vallen dat ik akkoord ben dat zo'n zware machine hier niet erg geschikt voor is... maar dan weer... maakt mij dat dan een mindere adventure rijder?? Omdat ik niet van modder hou?


Hokjes en vakjes zijn toch niets voor motorliefhebbers... laat ieder toch gewoon voor zich bepalen op welke manier hij of zij avontuurlijk wil rijden, laat ieder voor zich toch bepalen met welke motor hij of zij die avontuurlijke wegen wil gaan opzoeken en laat vooral ieder voor zich bepalen welke wegen hij of zij het waard vind om avontuurlijk te noemen...


Het zal altijd water bij de wijn doen, DE ideale adventure bike bestaat niet en zal voor elke motorrijder anders zijn....







Laat het hier maar snel terug over de tenere 700 gaan....
 
Ik kreeg in Belgie op zaterdag om half 2 s'middags een lekke band, alle werkplaatsen dicht , dus met 2 grote ringsleutels en een garagekrik van een zeer vriendelijke meneer geleend, de band eraf gesloopt, ondertussen kon mijn maat nog een nieuwe binnenband ritselen en na 2 uur weer op weg,
De route van Allan lijkt me een prachtige trip, en zolang je geen haast hebt lukt een boel, maar avontuur is overal , en hangt niet echt van je brommer of spullen af 🤣🤣🤣
 
Ik kreeg in Belgie op zaterdag om half 2 s'middags een lekke band, alle werkplaatsen dicht , dus met 2 grote ringsleutels en een garagekrik van een zeer vriendelijke meneer geleend, de band eraf gesloopt, ondertussen kon mijn maat nog een nieuwe binnenband ritselen en na 2 uur weer op weg,
De route van Allan lijkt me een prachtige trip, en zolang je geen haast hebt lukt een boel, maar avontuur is overal , en hangt niet echt van je brommer of spullen af 🤣🤣🤣
Zo heb ik een keer toen ik net uit Slovakije kwam, in Tsjechië een lekke achterband gereden. Wiel eruit gehaald en toen stopte er een stel met een Vespa driewieler en die boden aan om in hun Vespa shop de band eraf te halen en band te plakken(werd uiteindelijk een nieuwe binnenband, ze deden ook onderhoud reguliere motoren); kwamen na een half uur terug en hielpen mee het wiel terug te monteren! Dat op een zondag en moest alleen de binnenband betalen, 10,-euro! Top!
P5140040.JPG
 
Gewoon doen als je het leuk vind en je bent handig genoeg.
Je moet wel een beetje ruime garage of iets vrij hebben zodat je lekker kan werken lijkt me.
Een ninja is wel erg laag en gemaakt voor op de weg het lijkt me moeilijk om die op off road hoogte te krijgen nog los vh feit dat je niet weet hoe het frame zich dan gaat gedragen omdat het daarvoor niet is gemaakt? ( nou heb ik er geen technisch engineerings wise verstand van maar probeer mee te denken.. -;)

Kun je niet beter starten met een motor die al wat meer offroad geschikt is en die ombouwen?
Giant Loop heeft bv een ombouw kit ( ik weet is relatief duur en je wilt natuurlijk geen "kant en klaar pakket" maar alles zelf doen en uitvogelen, maar ter voorbeeld ) voor de Honda 500X met spaakwielen, vering en noem maar op daarmee wordt ie wel een heel stuk geschikter voor de off road gedeeltes:

Honda Cb500X Adventure Kit Van Rally-Raid-Producten - 2019

Sorry hoor, maar ik zie hier niet de meerwaarde in, nog geen 50pk en 195 kilo. En dan ga je er nog extra geld in proppen om er off road mee te kunnen rijden. Terwijl de tenere al 80pk heeft, en net zoveel weegt.
Als je nou een Husqvarna 701 had gezegd of iets in die trant kan ik het snappen.
Een cb500x is hetzelfde als de gemiddelde cross country auto, wel de looks maar niet de prestaties
 
Sorry hoor, maar ik zie hier niet de meerwaarde in, nog geen 50pk en 195 kilo. En dan ga je er nog extra geld in proppen om er off road mee te kunnen rijden. Terwijl de tenere al 80pk heeft, en net zoveel weegt.
Als je nou een Husqvarna 701 had gezegd of iets in die trant kan ik het snappen.
Een cb500x is hetzelfde als de gemiddelde cross country auto, wel de looks maar niet de prestaties

Dat zeg ik, quote: " ik weet is relatief duur en je wilt natuurlijk geen "kant en klaar pakket" maar alles zelf doen en uitvogelen, maar ter voorbeeld" Einde quote.. nogmaals het was maar een voorbeeld bij gebrek aan een beter motor voorbeeld maar veel plezier verder :W
 
Dealers hebben nieuwe modellen vaak nauwelijks eerder dan wanneer jij hem als particulier besteld, dus ook voor de dealer zal het nog wel een tijdje duren. Wat nu bij de dealers rond gaan zijn enkele demo-modellen, die mogen ze een paar weken lenen en moeten ze daarna gewoon weer inleveren. Voordat ze echt bij de dealer staan is de zomer al een eind op weg denk ik.
 
De Tenere 700 gisteren gespot op de motorbeurs in Utrecht bij de Yamaha stand.
Prachtige machine, proefzitten is mogelijk. (Rijden helaas niet).
 
Terug
Bovenaan Onderaan