2001 CB 500 ombouw

Florjon

Rookie
3 feb 2015
10
0
Hallo iedereen.

Zoals je ziet, mijn eerste post hier, maar dit is niet mijn eerste motor.
Ik heb mijn motorrijbewijs al ruim 20 jaar maar ben pas een jaar of 8 aan het rijden.
Begonnen met een Honda cbr600 F1, toen weer 1 maar in betere staat, en nu op een Fireblade.

Onlangs heb ik een goedkope CB500 uit 2001 op de kop weten te tikken.
Kosten heel laag, maar hij heeft wel ruim een half jaartje stil buiten gestaan zonder hoes.
En dat is te zien. (start wel normaal)

Maar dat geeft niet aangezien dit mijn eerste (en misschien laatste?) poging gaat worden om hem om te bouwen naar een 'cafe-racer' look.

Natuurlijk zal ik wel wat vragen daarover gaan hebben in de loop van de ombouw en ik hoopte die hier te kunnen stellen. (en beantwoord te worden :) )

Terwijl ik ook mijn nieuwe schuur bouw waar ik dit allemaal ga doen ben ik alvast op zoek naar onderdelen/advies.

Mijn eerste vraag, die ik niet zo snel online kon vinden, is dat ik de wielen wil gaan vervangen voor spaakwielen.
Ik neem aan dat natuurlijk niet alles erop past maar met mijn gelimiteerde kennis en gereedschap, welk soort spaakwielen zouden er (makkelijk) onder kunnen? Of waar moet ik op letten qua maat/as, etc met zoeken?

(tevens, ik zoek ook nog een nieuwe demper met evt een bochtenset als iemand iets heeft)

Alvast bedankt.
 
Bouwjaar 2001 in Brikken en Klassiekers. Mijn wereldbeeld moet zich maar weer eens aanpassen. Ik word oud!
 
Excuses daarvoor.. is niet een klassieker.. maar wel een brik! :)

Waar zou ik het dan moeten posten?
 
Je zit hier wel goed, alleen is het erg confronterend om motoren van na 2001 als brik aangeduid te zien worden.

Vaak heeft het ook te maken met de ouderdom van degene die achter het toetsenbord zit :X

Mijn gebruiksmotor is namelijk uit 1999 en die vind ik vers.... _O- _O-



Maar welkom in dit deel van MF en als je plaatjes/foto's plaatst dan kan ik je verzekeren dat je dan de nodige feedback krijgt. Een gedeelte met een dikke knipoog, maar ook heel inhoudelijke functionele antwoorden :Y
 
haha.. ik zal wel een foto plaatsen.. dan ben je met mij eens dat het een brik is! :)
Mijn Fireblade is uit 1999 en rijd fantastisch...in zwaar contrast met de cb500 :) (waar ik niet eens mee DURFT te rijden..)
 
Geen idee over die wielen, maar als je het weet, laat het mij dan ook weten! Ik heb er precies zo eentje..
 
Gaaf project, ga ik volgen.
Heb zelf ook cb500 en wilde dit er ook mee gaan doen, maar heb te veel projecten dus staat voorlopig even in de ijskast.

Maar over de wielen, het zal erg moeilijk worden, want je moet met diverse factoren rekening houden. O.a. asdiameter, afstand schijf, uitlijning tandwielen, uitlijnen wielen, etc.

Het makkelijkste is om wielen te zoeken die dezelfde asdiameter hebben zodat jeje lagers niet hoeft te veranderen.
En om ipv een schijf achter een remtrommel te nemen want dan hoef je niet meer je achterremschijf dmv spacer uit te lijnen met je achterremklauw.
Tja de rest nog wel, dus zal aardig wat werk zijn en zeker een tijdje kosten.

Maarrrrr spaakwielen in een cb staan gaaf!!! ben benieuwd als je het gaat doen hoe het staat.

Succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan