2-takt -contact uit- slaat op hol; Suzuki T500, 2 cilinder.

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
We hebben een 2takt Suzuki T500.
Blok is open geweest voor de kickstarter mechanisme. ( Dus Top-end er niet vanaf.)
Motor reageert niet goed op gas, start pas met starterpilot .
Opeens toeren verhoging, contact af, bleef door de rechtercilinder, de machine doorlopen, op max toerental.
Pas nadat de vlotterkamer leeg was , sloeg die af. ( En dat in een garage.... herrie en oliedamp...)
Is de oorzaak valse lucht, of een verkoolde cilinder kop?
Graag advies voordat we hem open trekken.
 
Vindt je niks van weer. Blok was gestart met start-pilot oftewel ether. Dat is bijzonder vluchtig en vooral heel erg brandbaar.

En het blok zal sowieso open moeten en een dure krukas revisie moeten hebben.
 
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.

Ik begreep het de hele tijd wel, alleen denk ik net anders om, wat de olie betreft. Wat niet wil zeggen dat ik goed zit, maar het is ook niet "even" controleren van de kering en o-ringen. Uit elkaar halen betekend ook vervangen, dus de krukas splitsen, en en...
En daarom ben ik er meer voor om even helemaal op zeker te gaan, voordat je een blok splitst. Tenzij er sowieso een volledige revisie in de planning ligt natuurlijk....
 
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.
Ik denk dat dit het antwoord is.
Geen kool of roet voor nodig.
 
Vandaag blok gestart, gaat alleen met ether, en dan klimt hij meteen in de toeren met gas dicht
Tot 2 x toe. Stoppen deed hij met contactslot nog maar zijn maar niet verder gaan testen.
Top end eraf, zuigers en koppen waren heel licht van koolstof laagje voorzien.
Cilinders 2 was vettig tegen de kop
(Vorige keer toen de machine op hol sloeg was bougie Rechts helemaal schoon gebrand (isolator spierwit))
Tussen de carbsrubbers en cilinder zat geen pakking
Er van uit gaande naar ook andere toppics gelezen the hebben:
T500 ook zoiets
en beweringen van daddyphilipsen zijn we gaan bellen en hebben in Dommelen iemand gevonden die de krukas kan helpen aan nieuwe keerringen.
ook waren de Oringen rondom de lagers op de carterhelften hoogte beschadigd.

Graag nog een tip: welke vloeibare pakking te gebruiken voor de carterhelften?
We kregen al een Tip om die oranje locktide te gebruiken, maar die bleek op paar plaatsen nog vloeibaar ( blok is 26-12 ook open geweest voor de kickstarter)
 
Paar foto's
 

Bijlagen

  • 20190102_131517.jpg
    20190102_131517.jpg
    720,5 KB · Weergaven: 73
  • 20190102_131526.jpg
    20190102_131526.jpg
    916,4 KB · Weergaven: 72
  • 20190102_131606 T500 Cilinder Links koolaanslag.jpg
    20190102_131606 T500 Cilinder Links koolaanslag.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 74
  • 20190102_131624 T500 Koppelingszijde.jpg
    20190102_131624 T500 Koppelingszijde.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 74
  • 20190102_131651 T500 Kop Cilinder 2.jpg
    20190102_131651 T500 Kop Cilinder 2.jpg
    850 KB · Weergaven: 72
eendert welke siliconen dichtingspaste hiervoor bedoelt. zelf gebruik ik die van Kent of Loctite.
Je hebt ook "spul" dat hard wordt, maar dat wil je niet als het blok nog eens open moet, en van die pasta die niet uithard moet ik ook niet weten. Siliconen trek je er gewoon weer vanaf.
 
Kop van de linker cilinder dicht niet goed af. Cilinderwanden kunnen ook wel een opknap beurt gebruiken. Zuigerveren zullen ook wel versleten zijn. Zuigers zijn denkelijk ook op. Pas op als deze te oud en te versleten raken breken de zuigerhemden er af en ruïneren je net weer frisse krukas.
Oftewel wordt het een totaal revisie.
Om de carterhelften weer goed af te dichten moet je een vloeibare pakking gebruiken die of uithard door druk of door een gebrek aan lucht/zuurstof. Niet die siliconen zooi.
Wel er om denken dat de paspennetjes van de krukaslagers precies goed in de carterhelften zitten want anders heb je meteen 2 kromme carterhelften
 
Om de carterhelften weer goed af te dichten moet je een vloeibare pakking gebruiken die of uithard door druk of door een gebrek aan lucht/zuurstof. Niet die siliconen zooi.

BS

Die siliconen-zooi heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb echt wel al "meer dan een hoopje" 2-takten open gehad. geen enkel carter weer moeten openen omdat het een lek heeft.
KR1S kop met enkel O-ringen voor de verbrandingskamers en met "die zooi" al het water afdichten -> in 15 jaar nooit waterlek gehad.
 
BS

Die siliconen-zooi heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb echt wel al "meer dan een hoopje" 2-takten open gehad. geen enkel carter weer moeten openen omdat het een lek heeft.
KR1S kop met enkel O-ringen voor de verbrandingskamers en met "die zooi" al het water afdichten -> in 15 jaar nooit waterlek gehad.


Het probleem met die siliconen zooi is verkeerd gebruik. Er komen dan stukjes pakking in het blok terecht, die voor verstoppingen in oliekanaaltjes zorgen. Het pakking materiaal waar daddyphillipsen het over heeft kent dat euvel niet.

Blijkbaar pas jij de pakking op de juiste wijze toe. Ik heb ook al de nodige blokken gehad, met pakking sliertjes aan de binnenkant.
 
Vandaag blok gestart, gaat alleen met ether, en dan klimt hij meteen in de toeren met gas dicht
Tot 2 x toe. Stoppen deed hij met contactslot nog maar zijn maar niet verder gaan testen.
Top end eraf, zuigers en koppen waren heel licht van koolstof laagje voorzien.
Cilinders 2 was vettig tegen de kop
(Vorige keer toen de machine op hol sloeg was bougie Rechts helemaal schoon gebrand (isolator spierwit))
Tussen de carbsrubbers en cilinder zat geen pakking
Er van uit gaande naar ook andere toppics gelezen the hebben:
T500 ook zoiets
en beweringen van daddyphilipsen zijn we gaan bellen en hebben in Dommelen iemand gevonden die de krukas kan helpen aan nieuwe keerringen.
ook waren de Oringen rondom de lagers op de carterhelften hoogte beschadigd.

Graag nog een tip: welke vloeibare pakking te gebruiken voor de carterhelften?
We kregen al een Tip om die oranje locktide te gebruiken, maar die bleek op paar plaatsen nog vloeibaar ( blok is 26-12 ook open geweest voor de kickstarter)

Deze pakking hard uit in anaerobe conditie. En hardt sneller uit bij hogere temperatuur. Dus of een te ruime passing, waardoor er zuurstof bij kwam of de werkruimte nogal koud.

Tip: op de site van loctite kan je van elke pakkingsoort een technisch werkblad downloaden.
 
Ook een tweetakt kan stevig nadieselen hoor.

Daar wordt in de modelbouw wereld veelvuldig gebruik van gemaakt.
Die kleine verbrandingsmotortjes zijn veelal 2takt en lopen op een mengsel van methanol en wonderolie. De motortjes hebben een gloeiplug om te starten maar lopen vervolgens puur op zelfontbranding door.

Met start-pilot (ether) lukt dat dus ook uitstekend met een gewone 2takt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan