2-takt -contact uit- slaat op hol; Suzuki T500, 2 cilinder.

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
We hebben een 2takt Suzuki T500.
Blok is open geweest voor de kickstarter mechanisme. ( Dus Top-end er niet vanaf.)
Motor reageert niet goed op gas, start pas met starterpilot .
Opeens toeren verhoging, contact af, bleef door de rechtercilinder, de machine doorlopen, op max toerental.
Pas nadat de vlotterkamer leeg was , sloeg die af. ( En dat in een garage.... herrie en oliedamp...)
Is de oorzaak valse lucht, of een verkoolde cilinder kop?
Graag advies voordat we hem open trekken.
 
volgens mij kan een tweetact niet nadieselen, er is geen verbinding met de versnellingsbakolie of andere olie die verbrand kan worden...maar volgens mij splitst idd de gaskabel , en kanhet dus zijn dat de gasschuif vol open stond, en/ of niet meer goed kon bewegen
 
We hebben een 2takt Suzuki T500.
Blok is open geweest voor de kickstarter mechanisme. ( Dus Top-end er niet vanaf.)
Motor reageert niet goed op gas, start pas met starterpilot .
Opeens toeren verhoging, contact af, bleef door de rechtercilinder, de machine doorlopen, op max toerental.
Pas nadat de vlotterkamer leeg was , sloeg die af. ( En dat in een garage.... herrie en oliedamp...)
Is de oorzaak valse lucht, of een verkoolde cilinder kop?
Graag advies voordat we hem open trekken.

Ik zou eerst eens kijken of je met contact uit nog in staat bent de bougie te laten vonken.
 
Een tweetakt kan wel nadieselen, de gloeiende koollaag doet dienst als bougie ontstekingsbron. Beter eerst de boel ontkolen en de carbs nakijken.

Dat bedoelde ik dus. Flinke koolaanslag, verhoogde compressie en vwala, men heeft dezelfde werking als bij een (modelbouw) gloeiplug motor.
Dit beredeneerd omdat de motor pas stilviel toen er geen brandstof meer in de carburateur was.
 
Contactpunten waren los

Ik denk dat ik het in de richting van RR / Bosso moeten kijken?
Maar ook uit een ander Topic kwam valse lucht in voor....

Het ging mij er alleen om, om uit te sluiten dat de verbranding door een vonk tot stand komt, maar dat met de contactpunten los had ik niet gelezen, overheen gelezen, genegeerd :P
En dit wetende, ga ik ook voor koolaanslag. Al dan niet met valse lucht. Want dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
 
Kijk even of er valse lucht wordt aangetrokken (rook van een sigaret oid in de buurt van de carbs laten komen en even een paar keer de motor rond laten lopen). Dit kan zomaar een lekkend spruitstuk van de carbs zijn.
 
Als hij olie aanzuigt moet je dat kunnen ruiken,uitlaatgas heeft dan een andere geur dan normaal,
ook aan de bougie is dan vet van de olie en rookt erg uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Gaskabel/hendel vast in volgas stand?
Contact draad los?
Inderdaad heb ik dit met mijn T500 ook eens gehad. Tijdens het rijden nogwel!! Op vol toerental daarloeien. Contact af werkte niet. Bougiekabels los ook niet.
Bleek vastzittende gasschuif in bovenste stand.
Ik had tijdje zonder voorspatbord gereden ivm een reparatie, ik denk dat veel vuil in de carburateurs is gekomen door opspattend water.
Na schoonmaken carbs geen last met van gehad.
 
Een tweetakt kan wel nadieselen, de gloeiende koollaag doet dienst als bougie. Beter eerst de boel ontkolen en de carbs nakijken.

:^
Beste antwoord.
TS moet even bij het begin, beginnen.

Want ik lees nu ook lekke keringen, versnellingsbakolie, valse lucht, maar dat komt later wel, als dat er al iets mee te maken heeft. Want de motor loopt echt niet op olie, dat is toch echt benzine geweest.
 
Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om een T500 die lang heeft stil gestaan.
TS geeft helaas weinig info.

Bij een T500 die lang heeft stil gestaan zijn met 200% zekerheid de Krukaskeerringen verstaft en keihard geworden en dichten niet meer af.
Zowel de buitenste als die tussen de 2 cilinders dus tussen de 2 binnenste krukwangen.

Vandaar het slechte starten en hoog toeren lopen

Maar pruts gerust verder. Tis ten slotte hobby dus het mag onnodig veel tijd kosten
 
Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om een T500 die lang heeft stil gestaan.
TS geeft helaas weinig info.

Bij een T500 die lang heeft stil gestaan zijn met 200% zekerheid de Krukaskeerringen verstaft en keihard geworden en dichten niet meer af.
Zowel de buitenste als die tussen de 2 cilinders dus tussen de 2 binnenste krukwangen.

Vandaar het slechte starten en hoog toeren lopen

Maar pruts gerust verder. Tis ten slotte hobby dus het mag onnodig veel tijd kosten
Voordat je een verticaal gedeeld carter openmaakt zullen toch eerst de cilinders er af moeten.
 
T500 verticaal gedeeld carter?

full


Zo te zien niet. :N

:t:t
 
Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om een T500 die lang heeft stil gestaan.
TS geeft helaas weinig info.

Bij een T500 die lang heeft stil gestaan zijn met 200% zekerheid de Krukaskeerringen verstaft en keihard geworden en dichten niet meer af.
Zowel de buitenste als die tussen de 2 cilinders dus tussen de 2 binnenste krukwangen.

Vandaar het slechte starten en hoog toeren lopen

Maar pruts gerust verder. Tis ten slotte hobby dus het mag onnodig veel tijd kosten

Heel aannemelijk, alleen is dit geen reden waarom de verbranding blijft doorgaan.


Soms wel, maar dat geldt voor iedereen: een kapotte keerring veroorzaakt geen motor die je niet meer elektrisch kunt uitschakelen. Dat zou dus eventueel een tweede probleem zijn.

:^
Precies dat, dus bij het begin beginnen.

(hoewel verbrandende olie wel voor roetvorming kan zorgen, en het roet voor nagloeien.....)
 
Je ziet het bij diesels wel eens, dat ze op hol slaan door olie die in de cilinder lekt.
Dan staat die volgas te draaien, en krijg je hem niet uit.
Maar bij een diesel is de compressie ook veel hoger, voor zelfontbranding van olie.

Ik heb het ook wel eens met een scooter gehad met een kop die te ver gevlakt was, die kreeg ik ook niet uit met de sleutel.
 
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.
 
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.
Reden te meer om eerst de kop en zuigers te inspecteren. Het door jou beschreven proces moet sporen achterlaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan