• Beste Bezoeker,

    MF heeft een update gehad. Kijk hier voor meer informatie.

2-takt -contact uit- slaat op hol; Suzuki T500, 2 cilinder.

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.232
128
52
Vindt je niks van weer. Blok was gestart met start-pilot oftewel ether. Dat is bijzonder vluchtig en vooral heel erg brandbaar.

En het blok zal sowieso open moeten en een dure krukas revisie moeten hebben.
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
721
6
56
Maarheeze
We nemen het vandaag allemaal mee, maar de uitleg van daddy, klinkt mij bekend in de oren. ( van takt bromfietsen die niet willen starten)
 

E.G.J.

Zag dat het slecht was!!
Donateur
2 sep 2004
19.089
3.713
Grosswolderfeld Germany
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.
Ik begreep het de hele tijd wel, alleen denk ik net anders om, wat de olie betreft. Wat niet wil zeggen dat ik goed zit, maar het is ook niet "even" controleren van de kering en o-ringen. Uit elkaar halen betekend ook vervangen, dus de krukas splitsen, en en...
En daarom ben ik er meer voor om even helemaal op zeker te gaan, voordat je een blok splitst. Tenzij er sowieso een volledige revisie in de planning ligt natuurlijk....
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.345
551
56
Den Haag
Vroeger werden die dingen gebruikt om 20.000 km per jaar te rijden. Nu niet meer neem ik aan. Als hij loopt is hij goed toch?
 

freon

MF veteraan
19 dec 2006
1.690
27
Een 2takt kan onbelast op een gruwelijk arm brandstof/lucht mengsel lopen.
Hierdoor wordt alles heel erg heet waaronder de massatip van de bougie. Die wordt roodgloeiend.
Dat hele arme mensel ontstaat door het in trekken van valse lucht met een fijne olienevel uit de bak en wat benzine uit de carb via de stationair sproeier.
Daarom liep hij ook alleen op de rechter cilinder

Is het nu wel te begrijpen dan voor jullie?

Een 2takt is wezenlijk anders als een 4takt en gedraagt zich dus ook heel anders.
Ik denk dat dit het antwoord is.
Geen kool of roet voor nodig.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.345
551
56
Den Haag
Ik denk dat dit het antwoord is.
Geen kool of roet voor nodig.
Het is slechts een veronderstelling. Misschien is die krukas er al uit geweest, of het is gewoon niet zo. En een bougie die roodgloeiend is geweest, zal tenminste gedeeltelijk schoongebrand zijn. Dat moet te zien zijn.
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
721
6
56
Maarheeze
Vandaag blok gestart, gaat alleen met ether, en dan klimt hij meteen in de toeren met gas dicht
Tot 2 x toe. Stoppen deed hij met contactslot nog maar zijn maar niet verder gaan testen.
Top end eraf, zuigers en koppen waren heel licht van koolstof laagje voorzien.
Cilinders 2 was vettig tegen de kop
(Vorige keer toen de machine op hol sloeg was bougie Rechts helemaal schoon gebrand (isolator spierwit))
Tussen de carbsrubbers en cilinder zat geen pakking
Er van uit gaande naar ook andere toppics gelezen the hebben:
T500 ook zoiets
en beweringen van daddyphilipsen zijn we gaan bellen en hebben in Dommelen iemand gevonden die de krukas kan helpen aan nieuwe keerringen.
ook waren de Oringen rondom de lagers op de carterhelften hoogte beschadigd.

Graag nog een tip: welke vloeibare pakking te gebruiken voor de carterhelften?
We kregen al een Tip om die oranje locktide te gebruiken, maar die bleek op paar plaatsen nog vloeibaar ( blok is 26-12 ook open geweest voor de kickstarter)
 
  • Like
Waarderingen: E.G.J.

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.280
155
50
wezemaal
eendert welke siliconen dichtingspaste hiervoor bedoelt. zelf gebruik ik die van Kent of Loctite.
Je hebt ook "spul" dat hard wordt, maar dat wil je niet als het blok nog eens open moet, en van die pasta die niet uithard moet ik ook niet weten. Siliconen trek je er gewoon weer vanaf.
 

E.G.J.

Zag dat het slecht was!!
Donateur
2 sep 2004
19.089
3.713
Grosswolderfeld Germany
Gezien de rechter kop drijft in de olie, kan ik wel concluderen dat mijn vermoeden in die zin wel juist was. De versnellingsbakolie verbrand niet of nauwelijks mee.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.232
128
52
Kop van de linker cilinder dicht niet goed af. Cilinderwanden kunnen ook wel een opknap beurt gebruiken. Zuigerveren zullen ook wel versleten zijn. Zuigers zijn denkelijk ook op. Pas op als deze te oud en te versleten raken breken de zuigerhemden er af en ruïneren je net weer frisse krukas.
Oftewel wordt het een totaal revisie.
Om de carterhelften weer goed af te dichten moet je een vloeibare pakking gebruiken die of uithard door druk of door een gebrek aan lucht/zuurstof. Niet die siliconen zooi.
Wel er om denken dat de paspennetjes van de krukaslagers precies goed in de carterhelften zitten want anders heb je meteen 2 kromme carterhelften
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.280
155
50
wezemaal
Om de carterhelften weer goed af te dichten moet je een vloeibare pakking gebruiken die of uithard door druk of door een gebrek aan lucht/zuurstof. Niet die siliconen zooi.
BS

Die siliconen-zooi heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb echt wel al "meer dan een hoopje" 2-takten open gehad. geen enkel carter weer moeten openen omdat het een lek heeft.
KR1S kop met enkel O-ringen voor de verbrandingskamers en met "die zooi" al het water afdichten -> in 15 jaar nooit waterlek gehad.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.232
128
52
Heb door die siliconen pakking al heel veel kapot gelopen blokken gezien. Die andere pakking soort daar lost het overtollige van op in de olie.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
10.705
514
Ik gebruikte dit spul geen problemen mee gehad, Yamaha Bond Crankcase Sealant, New(ba | eBay
Het probleem is ook niet de kit maar de ruime hoeveelheid die sommige mensen gebruiken,die smeren er te
veel op zodat het aan alle kanten er uit drukt en dan kan het in het blok zelf terecht komen,een heel dun laagje
is mooi zat.
 
  • Like
Waarderingen: sammie

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.524
52
59
Almere
Bezoek site
volgens mij kan een tweetact niet nadieselen, er is geen verbinding met de versnellingsbakolie of andere olie die verbrand kan worden...maar volgens mij splitst idd de gaskabel , en kanhet dus zijn dat de gasschuif vol open stond, en/ of niet meer goed kon bewegen

Ook een tweetakt kan stevig nadieselen hoor.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
16.983
170
56
Bezoek site
BS

Die siliconen-zooi heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik heb echt wel al "meer dan een hoopje" 2-takten open gehad. geen enkel carter weer moeten openen omdat het een lek heeft.
KR1S kop met enkel O-ringen voor de verbrandingskamers en met "die zooi" al het water afdichten -> in 15 jaar nooit waterlek gehad.

Het probleem met die siliconen zooi is verkeerd gebruik. Er komen dan stukjes pakking in het blok terecht, die voor verstoppingen in oliekanaaltjes zorgen. Het pakking materiaal waar daddyphillipsen het over heeft kent dat euvel niet.

Blijkbaar pas jij de pakking op de juiste wijze toe. Ik heb ook al de nodige blokken gehad, met pakking sliertjes aan de binnenkant.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
16.983
170
56
Bezoek site
Vandaag blok gestart, gaat alleen met ether, en dan klimt hij meteen in de toeren met gas dicht
Tot 2 x toe. Stoppen deed hij met contactslot nog maar zijn maar niet verder gaan testen.
Top end eraf, zuigers en koppen waren heel licht van koolstof laagje voorzien.
Cilinders 2 was vettig tegen de kop
(Vorige keer toen de machine op hol sloeg was bougie Rechts helemaal schoon gebrand (isolator spierwit))
Tussen de carbsrubbers en cilinder zat geen pakking
Er van uit gaande naar ook andere toppics gelezen the hebben:
T500 ook zoiets
en beweringen van daddyphilipsen zijn we gaan bellen en hebben in Dommelen iemand gevonden die de krukas kan helpen aan nieuwe keerringen.
ook waren de Oringen rondom de lagers op de carterhelften hoogte beschadigd.

Graag nog een tip: welke vloeibare pakking te gebruiken voor de carterhelften?
We kregen al een Tip om die oranje locktide te gebruiken, maar die bleek op paar plaatsen nog vloeibaar ( blok is 26-12 ook open geweest voor de kickstarter)
Deze pakking hard uit in anaerobe conditie. En hardt sneller uit bij hogere temperatuur. Dus of een te ruime passing, waardoor er zuurstof bij kwam of de werkruimte nogal koud.

Tip: op de site van loctite kan je van elke pakkingsoort een technisch werkblad downloaden.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.232
128
52
Ook een tweetakt kan stevig nadieselen hoor.
Daar wordt in de modelbouw wereld veelvuldig gebruik van gemaakt.
Die kleine verbrandingsmotortjes zijn veelal 2takt en lopen op een mengsel van methanol en wonderolie. De motortjes hebben een gloeiplug om te starten maar lopen vervolgens puur op zelfontbranding door.

Met start-pilot (ether) lukt dat dus ook uitstekend met een gewone 2takt.