2 takt blokje bosmaaier start niet

Laurens_tromp

Rookie
27 dec 2018
19
0
Hey ik heb een vraagje

Ik heb een 2 takt motortje uit een bosmaaier gehaald. Deze heeft ooit gelopen. Nu heb hem uit mekaar gehaald, schoon gemaakt en weer in mekaar gezet. Maar nu start deze niet meer. Bij het aan trekken blokkeert deze de hele tijd. Maar als ik de bougie er uithaal trekt het heel soepel. De bougie vonkt wel. Heeft iemand een idee hoe ik dit repareer?
 
hij gaat rond zonder bougie, wat zou dit veranderen ?

Als de zuiger achterste voren zit gaat die ook rond maar zal niet, of slecht starten.

Ik gokte dat ook de compressie meer kon worden, als bijvoorbeeld een uitlaatpoort korter of op een ander moment word afgesloten, door een zuiger die achterstevoren zit.
Maar nu ik er over na denk kan dat laatste niet, de ruimte boven de zuiger blijft het zelde
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat de zuiger niet verkeerdom zit.
Dan bedoel ik niet ondersteboven, maar achterstevoren.
Meestal staat er een pijl bovenop je zuiger, die moet naar de uitlaatpoort wijzen.

Waarschijnlijk bedoelde K@w@ dat ook te zeggen
Nee dat weet ik zeker. De zuiger is namelijk niet van de krukas af gegaan en die past er maar op 1 manier in
 
spoelpoorten>>>>geen lucht in/uit?????

wat zouden de spoelpoorten invloed kunnen uitoefenen, als de uitlaatpoort veel langer open staat ?

of bedoel je dat de zuiger de inlaatpoort niet opent door gaten in de zuiger ? zo'n systeem is te ingewikkeld voor die blokjes, en gas dat niet aangezogen wordt, kan ook geen te grote weerstand opleveren tijdens het comprimeren. trouwens : veel 2-takt crossers hebben geen stationnaire regeling, gas dicht is echt dicht en blok uit. en die kick je toch ook nog rond ;)
 
Ik heb ook een 29cc bosmaaier motor in me bigscale RC auto.

Ik weet niet hoe rijk jij smeert, maar ik moest 1:50 mengen voor een goed werkende motor.
Terwijl in de manual een veel rijker mengsel 1:25 werd aanbevolen, waar die dus totaal niet mee ree, en vet sloeg.

Ah nog een big-scale liefhebber ;p
Eindelijk opschroeven die blokken.

Tot je zo ver gaat dat die loeders bijna niet meer te starten zijn * gniffel *


TS zit het "onderblokje" ( hoe noemen ze dat deel .. onderblok toch ? ) niet vol met benzine ?
Als die vol genoeg zit om een of andere reden wilt ie ook niet meer rond.

Vroegah... vroegah.. durfde ik nieuwe of extreem opgevoerde blokjes wel eens te starten met
de bougie "lek" ( dus zo lostraaien, dat je hem hoort sissen met starten door de compressie )

Als ie dan eenmaal liep, stilzetten.. vastraaien.. kijken of ie dan het wel doet.
 
TS zit het "onderblokje" ( hoe noemen ze dat deel .. onderblok ) niet vol met benzine ?
Als die vol genoeg zit om een of andere reden wilt ie ook niet meer rond.

bougie heeft geen invloed op het carter.

@ TS : kan je hem ronddraaien met het vliegwiel, of met een sleutel op de krukas met bougie er in ?
indien nee : voel je dan een aanslag -> bougie raakt zuiger door probleem pakkingen cylinder (vergeten/te dun).
indien ja maar moeilijk, compressie te hoog. lijkt raar, maar de krachtarm waarmee je het blokje in gang trekt is maar heel kort. boomzagen bv hebben niet voor niets een decompressie
.
 
Laatst bewerkt:
Zit het dan niet in de trekkerstart mechanisme zelf

Ik had trouwens ook niet last dat het trekstarten zwaarder ging met een rijker mengsel.
Gezien je 1:50 mengt kan het ook nooit veels te rijk staan
Ik denk niet dat daar het probleem zit. Want hij blokkeert bij de compressie. En zonder bougie niet. want zonder bougie is er geen compressie.
 
bougie heeft geen invloed op het carter.

@ TS : kan je hem ronddraaien met het vliegwiel, of met een sleutel op de krukas met bougie er in ?
indien nee : voel je dan een aanslag -> bougie raakt zuiger door probleem pakkingen cylinder (vergeten/te dun).
indien ja maar moeilijk, compressie te hoog. lijkt raar, maar de krachtarm waarmee je het blokje in gang trekt is maar heel kort. boomzagen bv hebben niet voor niets een decompressie
.
Er zit een centrufugaal koppeling op die er niet van af te krijgen is en op de krukas past geen sleutel.
 
My 3cts:
Had je het blok al eens goed vast gezet op de werkbank oid? (Ik zet mn voet op de bosmaaier om kracht te kunnen zetten)

Weet je zeker dat het aantrekmech zelf niet vastloopt bij veel kracht?

Kan je de motor wel ronddraaien als je het aantrekmech weg haalt en op die plaats aandrijft met een sleutel?
 
Hey ik heb een vraagje

Ik heb een 2 takt motortje uit een bosmaaier gehaald. Deze heeft ooit gelopen. Nu heb hem uit mekaar gehaald, schoon gemaakt en weer in mekaar gezet. Maar nu start deze niet meer. Bij het aan trekken blokkeert deze de hele tijd. Maar als ik de bougie er uithaal trekt het heel soepel. De bougie vonkt wel. Heeft iemand een idee hoe ik dit repareer?
Heb je merk/type vh blokje?
 
My 3cts:
Had je het blok al eens goed vast gezet op de werkbank oid? (Ik zet mn voet op de bosmaaier om kracht te kunnen zetten)

Weet je zeker dat het aantrekmech zelf niet vastloopt bij veel kracht?

Kan je de motor wel ronddraaien als je het aantrekmech weg haalt en op die plaats aandrijft met een sleutel?
1. Ja geprobeerd maar het probleem blijft bestaan
2.Nee die loopt niet vast. Er zit wel een slechte veer in maar dat zorgt er niet voor dat deze vast loopt
3. Kan ik niet proberen want het trekstart mechanisch kan er niet af zonder de koppeling af te halen en die kan er niet af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan