2 cilinder of 4 cilinder ??

Er word gevraagd naar ervaringen, dan deel ik mijn ervaring/mening.
Daarmee spreek ik niet uit dat de een beter is dan de ander.
Dat jij misschien liever een 4 cilinder rijd dat is toch mooi? Houden zo.
Ik ben er geen liefhebber van, doe mij maar een 2 cilinder, daar heb ik persoonlijk een stuk meer plezier mee.
Het kwam op mij een beetje anders over.. Maar geen probleem hoor ;)
 
Eerst bepalen welk segment je een motor zoekt, dan gaan kijken aar configuratie. Het heeft geen zin om een vulcan v-twin te vergelijken met een guzzi, ducati, bmw of harley. allemaal twins maar heel andere beleving.

als je weet welk segment je voorkeur naar uitgaat (sport, toer, sport-toer, all-road, cruiser, chopper) dan kun je daarna kijken wat het fijnste is.

Verder bepaalt de snelheid de trillingen natuurlijk. als ik qua trillingen kijk naar het verschil tussen mijn diverse boxers en lijnblokken dan is er niet zomaar iets te zeggen over een 2-4 cilinder (vergeet de 3 niet trouwens :). Mijn 1100S vindt het rond de 4000-4500 toeren niet leuk. Mijn GS heeft daar geen last van, mijn K-1100 zat op precies het zelfde toerental te klieren maar mijn 1200 weer helemaal niet. Twee of vier zegt dus niets. De boxers zijn onderin zeker sterk maar de K1200 klopt ze met gemak (en dan hangt er nog een bak aan).
 
Ik heb twee hoogpoters, eentje met een boxer 2-cilinder en eentje met een 4-cilinder.

Het grootste verschil zit 'm voor mij niet in de verbrandingsmotor, maar in het chassis en het zwaartepunt.... en hoe de beide fietsen zich navenant gedragen in de bochten...

Beide motoren zijn zeer soepel, ook in de lage toeren en hebben ongeveer even PK's... ik laat me dus al helemààl niet verleiden tot de discussie " welke is de betere motor" ?
 
Hoi.
Komende van een 2 cilinder cruiser 800CC 35Kw wil ik overstappen naar een 2 of 4 cilinder met meer vermogen om mezelf wat sneller te verplaatsen.
Ik vraag mij alleen af hoe het zit met trillingen die voelbaar zijn in het zadel.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bmw, honda dan wel kawasaki.
Wat zijn de ervaringen van de 4 cilinder rijders t.o.v. d 2 cilinder rijders??
Mvg, Barnie


Tja,

Meer cilinders is altijd soepeler. Wil je je snel verplaatsen als in "ik wil een supersport" of wil je je snel verplaatsen als in "ik wil veel comfortabele snelweg kilometers maken". Als je wil toeren met een sportief karakter en niet constant voorover wilt zitten dan zou ik gaan kijken richting een yamah FJR (4 cilinders) of een bmw K (4 of 6 cilinders) of RT (2 cilinder boxer). Nu was ik zelf voor het reizen wel een beetje klaar met het boxerblok van de GSsen (de RT's lopen wel minder rauw). Uiteindelijk besloten om een k1300 te nemen maar na een proefrit op de K1600 was ik wel verkocht. Proefritten maken is mijn advies. Tevens kan je op een K (ja zelfs met een 1600) of FJR je ook goed misdragen ;-)

Hier wat links van mijn "blog"' - allemaal heel persoonlijk natuurlijk hoe je iets vindt rijden maar als je er niet op rijdt weet je het nooit.
K1600GT - hoe rijdt dat nou
K1600GT - part deux
R1200 GS/Adventure – Eind van een periode
FJR1300 – Hoe rijdt dat nou
Vorige week op een VFR 1200F gereden. Zo'n dubbele V-twin. De fiets rijdt best goed maar dat blok stampt goed.

Ik heb de K1600 nu anderhalf jaar en ik geloof niet dat deze de deur uit gaat...
 
Ben inmiddels in het bezit van een K1200GT uit 2006.
Helaas na aankoop vrij snel lintmeter tank overleden.
Reparatie €350 heb ik begrepen.
Rijd wel erg soepel, dat dan weer wel.
Mvg, Barnie
 
Ben inmiddels in het bezit van een K1200GT uit 2006.
Helaas na aankoop vrij snel lintmeter tank overleden.
Reparatie €350 heb ik begrepen.
Rijd wel erg soepel, dat dan weer wel.
Mvg, Barnie
Gefeliciteerd met deze mooie motor. De storing is garantie?
En wat is het defect precies. :?
 
Helaas geen garantie (particulier tegen zeer acceptable prijs gekocht).
Uitlezing tank hoeveelheid geeft niets meer aan.
Ik heb begrepen dat dit een meer voorkomend euvel is bij deze typen geproduceerd tussen 2006 en 2010 omdat het geen vlottermeter is maar een meetlint in de tank.
De ethanol in de benzine i.c.m. het klotsen van de benzine in de tank zorgen ervoor dat er een onderbreking ontstaat in de gesloten stroomkring en er dus geen waarden meer doorgegeven worden aan de display middels boordcomputer.
Oplossing zou kunnen zijn om kortsluiting in het meetlint in de tank (!!!) te veroorzaken waardoor de ontstane onderbreking weer "gelast" zou zijn.
Driehoek brand is: zuurstof + brandstof + ontsteking = grote plof (en einde motorfiets als het tegenzit).
Maar er schijnt al een succesvolle poging te zijn geweest om het op deze manier te doen.
Ik doe de reparatie via mijn motorzaak die mij ook adviseerde om Firezone Competition te gaan tanken vanwege het ontbreken van (of zeer minimale hoeveelheid) ethanol in deze 102.
Apart verhaal toch wel.
Bekend bij BMW maar geen oplossing geboden.
Groeten, Barnie
 
Kunnen ze je beter bp ultimate adviseren, is beter verkrijgbaar ;)

Daarbij hoort een euro 95 of zoiets dergelijks sowieso niet in een motorfiets.

Wel verstandig om het gewoon op de "normale" manier te laten repareren
 
Is inderdaad een vervelende ziekte van BMW geweest, indertijd.
Ik hoop en wens je van harte toe dat je K1200GT je veel plezier bezorgt.
Mijn K1200S was indertijd een redelijk rampzalige fiets die meer in de garage stond dat dan hij reed... bijna was mijn toen prille liefde voor BMW in de kiem gesmoord... gelukkig heeft de reeks GS-en die hem opvolgde de meubelen gered.
 
Helaas geen garantie (particulier tegen zeer acceptable prijs gekocht).
Uitlezing tank hoeveelheid geeft niets meer aan.

Groeten, Barnie
Thanks voor de uitleg! :t


Kunnen ze je beter bp ultimate adviseren, is beter verkrijgbaar ;)

Daarbij hoort een euro 95 of zoiets dergelijks sowieso niet in een motorfiets.

Wel verstandig om het gewoon op de "normale" manier te laten repareren
Ja, beetje apart om dan maar gelijk een héle speciale benzine te adviseren. _O-

Zouden de spare parts niet verbeterd zijn. :? Wel apart bedacht met een lint.
Mijn twee 2014/2018 Beemers hebben inderdaad een vlotter. (En meten zeer nauwkeurig :} )

B0008318.png
 
Mijn diverse dealers van BMW en Kawasaki raden enkel met overtuiging het gebruik van 98 octaan benzine aan, wegens de betere chemische samenstelling (en niet specifiek voor het hogere octaangehalte, want dat hebben onze motoren niet nodig).
 
Ben inmiddels in het bezit van een K1200GT uit 2006.
Helaas na aankoop vrij snel lintmeter tank overleden.
Reparatie €350 heb ik begrepen.
Rijd wel erg soepel, dat dan weer wel.
Mvg, Barnie


Gefeliciteerd - veel veilige kilometers :]
Jammer van dat lint - heb je 6 maanden garantie (vrij normaal volgens mij) particulier, garantie tot de deur -O-
 
Laatst bewerkt:
Mijn diverse dealers van BMW en Kawasaki raden enkel met overtuiging het gebruik van 98 octaan benzine aan, wegens de betere chemische samenstelling (en niet specifiek voor het hogere octaangehalte, want dat hebben onze motoren niet nodig).


Ze zijn het misschien niet nodig maar het is zeker wel fijner/ beter voor het blok e.d.
Daarbij komt dat er in 95 wel Ethanol zit en dit dus problemen kan geven ( vooral bij stilstaan, denk aan winsterstop etc )
ook haal je op 98 meer km's dan op 95, wat dus uiteindelijk betekend dat het omgerekend ongeveer even duur is !
98 vind je bij BP ( Ultimate ) en Shell ( Vpower ) de laatste was vroeger een "leugen"tegenwoordig is het wel 98.

102 heb ik veel mee getest, auto doet er geen km meer op maar lijkt iets mooier rond te lopen.
in de motorfiets heb ik er verschillende gevoelens bij, de ene keer lijkt hij wat aggresiever op te pakken met 102.
 
IK leg het nog een keertje voor bij mijn dealer.
Kijken of zijn aanbeveling nog staat nu ik een andere motorfiets heb.
Uitkomst post ik hier wel.
Groet, Barnie
 
Mijn diverse dealers van BMW en Kawasaki raden enkel met overtuiging het gebruik van 98 octaan benzine aan, wegens de betere chemische samenstelling (en niet specifiek voor het hogere octaangehalte, want dat hebben onze motoren niet nodig).
Beetje kort door de bocht reactie...
De BMW 1200 boxers van 2004 - heden en de 4 cilinders in de K serie van 2004 tot einde productie hebben wel degelijk RON 98 nodig. De compressie van deze blokken is dusdanig hoog dat er een groot risico op pingelen ontstaat bij een lager octaangetal. Door de antiklopsensors wordt dat gecompenseerd met het minder vervroegen van de ontsteking. Dit heeft weer tot resultaat dat het blok minder efficiënt is.... met een litertje 95 kom je dus ook iets minder ver....
Mijn advies is om gewoon even de specificaties van je fiets goed bekijken en bij een compressieverhouding van 1:11 of hoger zou ik altijd BP ultimate (RON98) tanken. BP heeft als bijkomend voordeel dat er geen ethanol wordt bijgemengd. Bij een fiets met een lagere compressieverhouding heeft het tanken van 98 meestal geen zin m.b.t. efficiency omdat een klopsensor niet andersom werkt, m.a.w. als er 98 in wordt gespoten zal de computer dat in dat geval niet 'zien' en op het normale tijdstip ontsteken.....
 
Ik tank steeds RON 98..... maar waarom staat er dan op het stickertje van mijn GS én in de handleiding dat er RON 95 dient getankt ?

Met het oog op jouw uitleg, zou het logischer zijn dat BMW RON98 als standaardbenzine aanbeveelt, maar met de MOGELIJKHEID om ook RON 95 te tanken, met minder rendement...

Commercie ?
 
Ik tank steeds RON 98..... maar waarom staat er dan op het stickertje van mijn GS én in de handleiding dat er RON 95 dient getankt ?

Met het oog op jouw uitleg, zou het logischer zijn dat BMW RON98 als standaardbenzine aanbeveelt, maar met de MOGELIJKHEID om ook RON 95 te tanken, met minder rendement...

Ik ben binnen mijn werk niet anders gewend dan dat we met de tankpas ALLEEN 95 kunnen tanken in de BMW's. 98 kun je niet afrekenen met de tankcard.

Epistel bij BMW opgevraagd waarin uitgelegd word dat de motor daar goed op draaid maar wel met minder vermogen, hij krijgt net te weinig 'voedsel' om optimaal te presteren.

Mijn werkgever boeit dat niet, het blijft erbij dat we de BMW's op 95 laten rijden.
 
Ik tank steeds RON 98..... maar waarom staat er dan op het stickertje van mijn GS én in de handleiding dat er RON 95 dient getankt ?

Met het oog op jouw uitleg, zou het logischer zijn dat BMW RON98 als standaardbenzine aanbeveelt, maar met de MOGELIJKHEID om ook RON 95 te tanken, met minder rendement...

Commercie ?
Bij een GS is het vermogen van ondergeschikt belang, terwijl dat bij een meer sportieve fiets wel van belang is. Het kan zomaar zijn dat de software van de GS ingeregeld is op 95 en dat dan ook de aanbevolen brandstof is. Bij mijn K1300 s en mijn R1200ST's staat in de handleiding dat RON98 getankt moet worden.

EDIT: Ik heb het instructieboekje van de GS 2010 er nog even op nageslagen maar daar staat wel degelijk dat 98 RON de aanbevolen brandstof is. misschien dat dat bij de LC niet meer zo is, maar voor alle 1200 boxers tot het LC blok wordt dus 98 aanbevolen als voorkeurs brandstof. En terecht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan