René_R1
MF veteraan
- 30 jul 2002
- 3.224
- 1
Vorig jaar liet mijn woon/werk 'brommer', een Honda NX250 Dominator, mij voor het eerst in 12 jaar plotseling staan...CDI-unit stuk. Helaas was nergens meer een gebruikte unit te vinden dus heb ik maar een nieuwe gekocht voor 248 euro (slik, de motor is hooguit 1.250 euro waard!). Later bleek dat het een bekend euvel te zijn van een NX, mogelijk veroorzaakt door trillingen.
Een paar maanden geleden heb ik een nieuwere NX gekocht om zo van twee één goede NX te maken en weer járen vooruit kan. De motor is van het laatste productiejaar 1993 (MD25) en gisteren viel ook hij plotseling stil...CDI-unit stuk! Handig als je dan een goede CDI-unit hebt om te proberen, de diagnose was snel gesteld...
Nu wil het toeval dat een collega ook eens zo'n probleem had met zijn Honda MTX brommer en dat hij - onderweg en vét gefrustreerd - de CDI-unit met de platte kant op het asfalt had geketst waarna hij het weer deed! Aha, dat duidt dus op een koude las op de printplaat!
Je snapt het al, dat heb ik dus ook geprobeerd met beide defecte CDI-units en wat blijkt, ze doen het gewoon weer .
Hier is de reparatie handleiding met foto's die je 250 euro kunnen besparen...
Als je motor PLOTSELING stil valt is de kans groot dat de CDI-unit stuk is. Je draait een bougie uit de cilinder en kijkt of deze vonkt als je de buitenkant aan massa legt. Helemaal zeker ben je natuurlijk pas als je daarna een (geteste) bougie probeert, vonkt ook deze niet dan ben je vrijwel zeker dat de CDI-unit is afgepist. Bij een meercilinder zijn natuurlijk niet gelijk alle bougies stuk dus dan hoef je enkel de vonktest te doen. Theoretisch kan de bobine, bougiekap of bedrading ook stuk zijn maar dat gaat wat te ver.
Doe nu de schoktest - zie foto - om te bepalen of de CDI-unit elektronisch goed is en sla hem met een ferme klap op het beton (big deal, defect is hij sowieso al)...doet hij het weer dan kun je hem zelf in een kwartier repareren, 250 euro verdient!
Een paar maanden geleden heb ik een nieuwere NX gekocht om zo van twee één goede NX te maken en weer járen vooruit kan. De motor is van het laatste productiejaar 1993 (MD25) en gisteren viel ook hij plotseling stil...CDI-unit stuk! Handig als je dan een goede CDI-unit hebt om te proberen, de diagnose was snel gesteld...
Nu wil het toeval dat een collega ook eens zo'n probleem had met zijn Honda MTX brommer en dat hij - onderweg en vét gefrustreerd - de CDI-unit met de platte kant op het asfalt had geketst waarna hij het weer deed! Aha, dat duidt dus op een koude las op de printplaat!
Je snapt het al, dat heb ik dus ook geprobeerd met beide defecte CDI-units en wat blijkt, ze doen het gewoon weer .
Hier is de reparatie handleiding met foto's die je 250 euro kunnen besparen...
Als je motor PLOTSELING stil valt is de kans groot dat de CDI-unit stuk is. Je draait een bougie uit de cilinder en kijkt of deze vonkt als je de buitenkant aan massa legt. Helemaal zeker ben je natuurlijk pas als je daarna een (geteste) bougie probeert, vonkt ook deze niet dan ben je vrijwel zeker dat de CDI-unit is afgepist. Bij een meercilinder zijn natuurlijk niet gelijk alle bougies stuk dus dan hoef je enkel de vonktest te doen. Theoretisch kan de bobine, bougiekap of bedrading ook stuk zijn maar dat gaat wat te ver.
Doe nu de schoktest - zie foto - om te bepalen of de CDI-unit elektronisch goed is en sla hem met een ferme klap op het beton (big deal, defect is hij sowieso al)...doet hij het weer dan kun je hem zelf in een kwartier repareren, 250 euro verdient!
Laatst bewerkt: